Mode & Beauty alle pijlers

Dresscodes, waarom?

02-03-2016 11:08 117 berichten
Naar aanleiding van het nonprobleem over Koningsdagoutfit-dilemma's, herinnerde ik me een recente ergernis over dresscodes op bruiloften en andere feestjes.

Ik ben/was gek op shoppen, maar omdat ik dacht dat mijn garderobe toch echt wel compleet was, heb ik een maand geleden besloten om een half jaar geen kleding te kopen. Een week later ontving ik een uitnodiging voor een bruiloft, waarbij er een dresscode vermeld staat: een tintje pastel. Nu dacht ik dus dat mijn garderobe helemaal compleet was, maar ik kwam tot de schokkende ontdekking dat ik een pastel-feest-outfit mis

Gelukkig leerde Google mij dat pastel meer is dan alleen babyroze, en blijk ik vrij recent een nette rok te hebben gekocht dat pastel bevat (en tevens het enige kledingstuk is dat pastel bevat). Ik zal me dus braaf aan de dresscode gaan houden, maar wel wat zakelijker gekleed gaan dan dat ik zonder dresscode zou doen.

Nu vraag ik me dus af, waarom wil je een dresscode op je bruiloft of ander "uniek" feestje? Ik denk dat men zich snel verplicht voelt om speciaal wat aan te schaffen om aan zo'n code te voldoen. Zelf vind ik het hartstikke leuk om een jurkje te gaan kopen voor een speciale gelegenheid, maar ik wil me hiertoe niet verplicht voelen. Zeker in mijn studententijd heb ik regelmatig gehoord, dat een mede-student speciaal iets aan schaft voor een bruiloft met dresscode (bijvoorbeeld helemaal wit), en vervolgens de rest van de maand zuinig moet doen.

Ook zou ik wel willen horen of iemand nog een leuk/grappig/afschuwelijk/sappig verhaal heeft met betrekking tot dresscodes en het mogelijke onstane drama als gevolg van zo'n code.
Alle reacties Link kopieren
Lila/lavendel en turquoise zijn pastelkleuren die iedereen wel staan.
quote:Martine87 schreef op 02 maart 2016 @ 13:11:

[...]

Moest gelijk aan Pippa Middleton bij de Royal Wedding van Kate & William denken

Bij onze bruiloft geen dresscode (tenminste, tenzij de ceremoniemeester iets bedacht hebben), echter wel een outfit "passend bij de locatie" (=redelijk sjiek, dus hopelijk voorkomen we op die manier spijkerbroeken. Maar dan nog heb ik gewoon het liefst dat iedereen er bij is )Dit is toch superlastig voor je gasten? Want wat is 'passend bij de locatie' en 'redelijk sjiek'. Vind je dat cocktail, gala?
quote:daneli schreef op 02 maart 2016 @ 13:30:

[...]

Dit is toch superlastig voor je gasten? Want wat is 'passend bij de locatie' en 'redelijk sjiek'. Vind je dat cocktail, gala?Dat mag je zelf bepalen, maar mijn vrienden en familie kennende zal dat een nette broek + overhemd, mogelijk pak zijn en voor de vrouwen een jurkje. Echt geen galajurken en rokkostuums.
quote:amarna schreef op 02 maart 2016 @ 13:26:

Lila/lavendel en turquoise zijn pastelkleuren die iedereen wel staan.Nee hoor.

Lila/lavendel en turquoise zijn pastelkleuren die iedereen wel staan.Met mijn lichte huid en donkere haren, no way...

Lila/lavendel en turquoise zijn pastelkleuren die iedereen wel staan.

Vooral lila staat mij werkelijk monsterlijk, sowieso zie ik er in pastel niet uit, of ik moet net terug zijn van vakantie. En turquoise is volgens mij geen pasteltint.

Dresscodes houd ik mij altijd braaf aan, maar aan die kleurenonzin doe ik dus niet mee, of ik moet toevallig iets toepasselijks in de kast hebben hangen. Echt niet dat ik een pastelkleurige outfit ga aanschaffen hoor.
'Passend bij de locatie' is helemaal een moeilijke dresscode, dan nog liever 'feestelijk'.

Ik hoop niet dat je in een kasteel trouwt want dan zou ik als middeleeuwse prinses komen met mijn vriend als ridder.
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2016 @ 14:29:

'Passend bij de locatie' is helemaal een moeilijke dresscode, dan nog liever 'feestelijk'.

Ik hoop niet dat je in een kasteel trouwt want dan zou ik als middeleeuwse prinses komen met mijn vriend als ridder.Ik ga er van uit dat mijn ceremoniemeesters het duidelijk hebben opgeschreven en dat mijn gasten het niet allemaal zó letterlijk nemen
Mint is de enige pastelkleur die mij staat en volgens mij staat dat bij de meest mensen wel. Zeker in accessoires.
Och Honey, ik vind de outfit die je aan hebt op je profielfoto anders enig staan, volgens mij zou het bijna net zo mooi zijn in lila.
Wat is dan het nut van een dresscode als pastel? moet iedereen samen op de foto of zo? of zijn ze bang dat de gasten het gezelschap kwijt raken?

Lila/lavendel en turquoise zijn pastelkleuren die iedereen wel staan.Ja, als je een stuk zeep bent.
Pastels staan mij totaaaaaal niet.

Als er om een code / kleur wordt gevraagd wat niet bij mijn figuur / tint past ga ik daar echt niet speciaal kleding voor kopen. Zou wel een sjaaltje, accesoire oid lenen.
Een kleuren-dresscode? Nooit meegemaakt, maar pastel staat mij ook niet. En wat moeten de mannen aan? Ook pastel?

Dresscodes zijn best nuttig, maar dan wel gewoon de klassieke: white tie, black tie, tenue de ville.

Andere dresscodes zijn leuk bij themafeestjes: jaren '20, jaren '60, glitter, gothic, punk, fout, paars-met-geel, of wat voor lachwekkends ook maar. Maar die mag je met een flinke bus zout nemen, al wordt de inzet gewaardeerd. Ik zou 'passend bij de locatie' ook op die manier opvatten, en een kroonluchter op mijn hoofd zetten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als ik een uitnodiging krijg voor een feestje met dresscode maakt dat de drempel om naar het feestje te gaan voor mij echt drie keer zo hoog. Ik vind dresscodes dus echt niet leuk, dat gedoe.. Aan de andere kant vind ik het wel altijd een leuk gezicht als iedereen zich aan de dresscode heeft gehouden maar het maakt het feestje er wat mij betreft niet per se gezelliger op hoor.
quote:Martine87 schreef op 02 maart 2016 @ 13:11:

[...]

Moest gelijk aan Pippa Middleton bij de Royal Wedding van Kate & William denken

Bij onze bruiloft geen dresscode (tenminste, tenzij de ceremoniemeester iets bedacht hebben), echter wel een outfit "passend bij de locatie" (=redelijk sjiek, dus hopelijk voorkomen we op die manier spijkerbroeken. Maar dan nog heb ik gewoon het liefst dat iedereen er bij is )Wat voor locatie hebben jullie dan? Want dit kan heel makkelijk verkeerd opgevat worden lijkt me.
Ik heb het niet zelf geschreven maar even nagevraagd bij onze ceremoniemeesters. Ze willen mij namelijk geen exemplaar geven van de ceremoniemeesterbrief ivm geheime dingen en stukjes en zo

Het komt er ongeveer op neer dat er staat

Het Wereldmuseum, gelegen in het statige Scheepvaartkwartier, is één van de mooiste stadsgezichten van Rotterdam. Het classicistische museumpand, gelegen aan de Maas, is de voormalige Yachtclub van prins Hendrik. Hoewel Martine87 en MeneerMartine87 niet de moeilijkste zijn wat dresscodes betreft, gelieve met uw kledingkeuze wel rekening te houden met het karakter van deze feestlocatie.
quote:Martine87 schreef op 03 maart 2016 @ 15:16:

Ik heb het niet zelf geschreven maar even nagevraagd bij onze ceremoniemeesters. Ze willen mij namelijk geen exemplaar geven van de ceremoniemeesterbrief ivm geheime dingen en stukjes en zo

Het Wereldmuseum, gelegen in het statige Scheepvaartkwartier, is één van de mooiste stadsgezichten van Rotterdam. Het classicistische museumpand, gelegen aan de Maas, is de voormalige Yachtclub van prins Hendrik. Hoewel Martine87 en MeneerMartine87 niet de moeilijkste zijn wat dresscodes betreft, gelieve met uw kledingkeuze wel rekening te houden met het karakter van deze feestlocatie.hmmm, opzoek naar een Donald Duck matrozenpakje (mag ik zonder broek komen??)
quote:2koffie schreef op 02 maart 2016 @ 14:34:

Wat is dan het nut van een dresscode als pastel? moet iedereen samen op de foto of zo? of zijn ze bang dat de gasten het gezelschap kwijt raken?Ja, dat vroeg ik me ook af. Worden je gasten leuker als ze allemaal op elkaar lijken?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:handigmetgeld schreef op 02 maart 2016 @ 15:30:

Een kleuren-dresscode? Nooit meegemaakt, maar pastel staat mij ook niet. En wat moeten de mannen aan? Ook pastel?

Het meest afschuwelijke trouwpak ooit: Pastel

En het dat voor het luttele bedag van 10.000 euro.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Iedereen op die foto kan het bruidspaar zijn, haha ze lijken zo op elkaar.
Lol, ik zie nu pas dat het Yolante en Wesley zijn, haha.
quote:-kuuk- schreef op 02 maart 2016 @ 12:40:

Een dresscode vind ik te verplichtend. Bij ons huwelijk mocht iedereen komen zoals ze zelf wilden. Dit betekende helaas wel dat schoonmoeder een outfit had aangeschaft in precies de kleuren van mijn trouwjurk (was creme met beige-accenten) terwijl ze wist hoe mijn jurk er uit zag! En schoonzus was van top tot teen in knalrood.

Tot nu toe heeft iedereen die de groepsfoto's gezien heeft er al wel iets over gezegd.... Al is dat de afgelopen maanden niet alleen omdat deze dames 'opvallend' waren, maar ook omdat ze beiden niet meer in de familie zijn (een wegens overlijden, ander wegens scheiding)Een schoonmoeder in precies de kleuren van je trouwjurk vind ik ook gek, maar wat is er mis met knalrood?
quote:lilalinda schreef op 03 maart 2016 @ 15:18:

[...]

hmmm, opzoek naar een Donald Duck matrozenpakje (mag ik zonder broek komen??)
quote:Martine87 schreef op 03 maart 2016 @ 15:16:

Het Wereldmuseum, gelegen in het statige Scheepvaartkwartier, is één van de mooiste stadsgezichten van Rotterdam. Het classicistische museumpand, gelegen aan de Maas, is de voormalige Yachtclub van prins Hendrik. Hoewel Martine87 en MeneerMartine87 niet de moeilijkste zijn wat dresscodes betreft, gelieve met uw kledingkeuze wel rekening te houden met het karakter van deze feestlocatie.

Mooi pand hoor, daar niet van. Maar onduidelijke dresscode. Gaat het om het "wereld"karakter of om het "yachtclub".

Ga je als bosjesman met een bot door je neus of als kapitein met een uniform.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven