Gezondheid alle pijlers

Rugklachten

04-03-2016 18:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik zou graag wat ervaringen horen over hoe je rugklachten kunt verminderen.

Ik heb een toenemende pijn in mijn rug, in het middengedeelte tussen de schouderbladen. Dat heb ik voornamelijk als ik lang sta, bijvoorbeeld bij het strijken of langer achter het fornuis staan. Als de pijn er eenmaal ingekropen is kom ik er ook bijna niet meer vanaf. Ik ga wel eens tussendoor zitten en als ik dat op tijd doe dan vermindert dat de pijn.

Vandaag wilde ik me echter niet laten kennen en wilde ik gewoon in een keer de hele strijk wegwerken zonder steeds als een oud mens (zo oud ben ik nog niet) te moeten zitten.

Een tijd geleden is uit een foto gebleken dat ik een slijtage heb aan een ruggenwervel op die hoogte, een discopathie.

Ik had er nooit zo'n last van tot nu. Huisarts zei destijds dat dit niet meer over kan gaan en ik enkel met wat fysio oefeningen verlichting kan brengen.

Ik ben van plan om maar even advies te vragen aan de fysiotherapeut en hopelijk in de sportschool wat extra oefening aan het programma toe te voegen welke misschien helpen.

Nu ben ik benieuwd zijn er hier mensen die hun rugklachten hebben kunnen verminderen door fysiotherapie en door spieren te versterken?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ik heb heel andere rugklachten, de standaard onderrug-klachten die vooral komen door te zwakke buikspieren. Mij helpen de pijnbestrijdende strech-oefeningen van de fysio absoluut, en de oefeningen om de buikspieren te versterken ook, maar die zou ik (natuurlijk) eigenlijk vaker moeten doen... Maar als ik iets van last heb ga ik weet stretchen en crunchen (en daarbij merk ik wel dat mijn buikspieren ook echt wel sterker zijn geworden het afgelopen jaar ookal doe ik mijn oefeningen niet zo consequent) en dat helpt dan echt.

Ik heb de laatste keer dat ik echt last had van mijn rug hier nog een topic geopend of ik naar de fysio zou gaan of meteen naar een manueel of iets, want ik had niet zoveel vertrouwen in fysio's. Iedereen raadde me aan zeker eerst naar een fysio te gaan, en ik ben erg blij dat ik die raad heb opgevolgd.
Ok, dat geeft me wel wat motivatie om dit even goed aan te pakken en oefeningen te gaan doen. Ik weet niet welke, vast weer andere dan jij maar dat weet de fysio vast wel. Dank je voor je reactie. Op de een of andere manier heb ik dan toch wel wat positieve berichten nodig om hier energie in te steken.

Ik ben wel eens bij een manueel therapeut geweest voor nekklachten, nou dat doe ik nooit meer. Klachten werden alleen maar erger, inclusief zenuwpijn. Die route neem ik niet meer.
Spieren versterken: check. Wereld van verschil en als ik een tijdje niets doe krijg ik duidelijk meer rugklachten. Raad zeker aan naar een fysio te gaan. Let echter wel op dat meeste fysiotherapeuten vooral lokaal behandelen en ook oefeningen geven voor specifiek gebied. Mijn ervaring is dat alles in je lichaam met mekaar in verbinding staat en daarom belangrijk om niet alleen rug- / buikspieren te versterken maar eigenlijk al je spieren.
every journey starts with a single step
Spieren versterken helpt echt enorm.

Even langs de fysio en na een tijdje even oefeningen bijstellen.

En.... blijven oefenen, ook als het weer beter gaat.
Hier ook iemand met discopathie, 2 tussenwervelschijven in mijn onderrug. Ook ik ben niet oud, probleem is gediagnostiseerd op mijn 28e, ik ben nu 30. Fysio is zeker slim, kan je helpen met spierversterkende oefeningen om je spiercorset te onderhouden, en daarnaast adviezen geven over welke activiteiten/bewegingen je het beste kan vermijden. Daarnaast kan het helpen om waar nodig even te gaan liggen ipv te staan/lopen/zitten, om de continue druk op de tussenwervelschijf te verlichten. Succes!!
Ok liggen helpt dus beter dan zitten, op zich wel logisch. Voel me dan alleen helemaal een oud mens, maar goed als het voor nu helpt is het goed.
Koop een foamroller om zo de bovenrug zelf los te maken en spieren te masseren. Gewoon even googlen.

Bij het strijken 1 voet wat hoger zetten, bijvoorbeeld op een opstapje voor de kinderen of ouderwetse stoof. Wanneer je dan naar voren buigt, buig je niet vanuit de rug maar vanuit de heupgewrichten.

Verder ga naar een goede Chiropractor of fysiotherapeut voor specifiek advies en behandeling. Het is een herkenbare klacht. Die door goede behandelingen, oefeningen en adviezen duidelijk verminderd moet worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Bedoel je dit? Ik ga dit ook even bespreken met de fysio. Ziet er niet makkelijk uit.
Verstandig om het even te bespreken ja, dat ziet er nou typisch uit als iets waar je best veel mee fout kunt doen..
Jaren rugklachten gehad in mijn onderrug door fysio en sporten lang goed gegaan, pijn werd steeds erger kon niet meer sporten, niet meer zelf mijn schoenen aan doen en werd s'nachts wakker van de pijn uiteindelijk altijd pijn. Tussen wervel was helemaal weggesleten en een hernia, geopereerd nieuwe kunstof tussen wervel en hernia opgelost en nu 70 % van mijn pijn af. Kan weer zelfstandig functioneren lang zitten blijft lastig.
Oef Christiana, dat is wel een angst van mij dat uiteindelijk de wervel nog verder slijt en uitmondt in een hernia.

Gelukkig hebben we artsen die dit kunnen opereren.
Is het echt enkel in het midden (wervel) of ook langs je wervel nog (spieren)?
De pijn zit wel echt duidelijk in het midden ja, straalt wel wat uit naar links.

Ik leef al jaren met die pijn hoor, alleen merk ik dat het nu echt invloed gaat hebben op hoe lang ik kan staan. En dat de pijn ook niet wegtrekt als ik te lang blijft staan. Nouja in het begin was het nog niet echt pijn, meer een zeurderig en vervelend gevoel.

Ik maak me nu nog geen zorgen om een hernia hoor, dan had ik wel meer pijn gehad denk ik en in meer situaties. Is nu alleen bij lang staan.

Het is meer dat ik bang ben dat als ik 15 jaar verder ben daar wel rekening mee moet houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven