kan de kerst ook anders gevierd worden?

30-10-2008 18:42 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik vraag mij zo af , zijn er meer mensen die niet zoveel met de kerstdagen hebben.

En eigenlijk liever kerst op een andere manier willen vieren dan zoals het voorgeschreven is?

Ik hou van spontane acties wanneer het in je opkomt of wanneer het goed voor je voelt om te doen.

Tuurlijk zijn het dagen dat je je familiebanden weer eens aanhaalt.

En ieder moet doen wat hij/zij wilt maar ik merk dat het maar weinig anders kan.

Wat doen jullie met de kerst?

groet Helen.
quote:Leut schreef op 31 oktober 2008 @ 02:09:

Gossie, wat een spannende ideetjes allemaal, dvd'tjes, beetje uitslapen, wandelingetje maken, lekkere dingetjes eten, vakantietje boeken, kerkje/kroegje pikken etc., nee helemaal niet traditioneel. Ieder z'n meug hoor, maar ik hoopte op wat meer inspiratie ....O? Ik wist niet dat het de competitie Wie Bedenkt de Origineelste Vrijetijdsbesteding Tijdens de Kerstvakantie was? Ik heb gewoon opgeschreven wat ik zelf leuk vind. Kan wel wat originele dingen voor je verzinnen hoor, als ik ze maar niet zelf hoef te doen.
Weinig mensen dus die de kerst 'tradiotioneel' vieren (of ze reageren hier niet ;) ...

Leuk om te lezen dat jullie ook je iegen ding doen. Denk dat dat ook wel wat met een andere generatie te maken heeft...

Trouwens, met kesrt hoef ik niet origineel te doen... pfff, ben blij als ik gewoon eens kan zitten (eigen bedrijf 24/7 bezig).

Als we dan toch met familie zijn dan maakt iedereen ter plekke een voorgerecht, hoofgerecht en dessert, dat spreken we van te voren af. Dat is dan weer erg gezellig... beetje hangen in de keuken, wijn zuipen ondertussen... we maken dan ook altijd een vuurtje buiten, de ander leest een boek, een ander loopt met de hond, etc... we zitten in ieder geval niet stijf bij elkaar op visitie... als ik iets haaaat :(
quote:Zwieber schreef op 30 oktober 2008 @ 20:51:

Wij hebben met zijn drieen lekker een luxe huisje met sauna gehuurd. Voor Zwiepje is er op het park een binnenspeeltuin in het restaurant. Heerlijk. En nee, gelukkig geen centerparcs hoor!

Lekker genieten van het eten en van elkaar zonder opsmuk. Behalve de sauna dan

Hee, Zwieber, dan gaan wij jullie vast tegenkomen!

Ook wij hebben een huisje op een park met binnenspeeltuin. Leuk voor de kids en relaxed voor pa en ma.
Ik zit met kerst bij mijn lief in Zuid-Afrika en ga het daar voor het eerst met zijn familie vieren. Een barbecue op het strand, zoiets zal het wel worden. De afgelopen jaren ben ik steeds met een groep op reis geweest als reisbegeleider. Kerst vieren in de woestijn is ook best leuk.

Met mijn eigen familie heb ik slecht contact dus ik heb er niet echt behoefte aan om daar te zijn met kerst (überhaupt niet eigenlijk). Wat ik ook wel eens gedaan heb is een huisje huren met kerst en lekker lange wandelingen maken in het bos of op het strand. Of met een paar vriendinnen samen eten en spelletjes doen.
Kerst in de zon is altijd goed! Is toch wel mijn favoriet! Maar gaat helaas niet ieder jaar lukken! :(
@Etosha, als kind vierden we altijd kerst in ZA.

Cadeautjes in je sok, plastic kerstboom en 's avonds een braai met boerwors.

Boxingday uitbuiken en met je nieuwe speelgoed spelen. In m'n hoofd hoort kerst zo te zijn. Maar goed, dat gaat hier niet lukken.

Wat ik jammer vind aan kerst is, dat alles dicht is. Eén dag thuis dvd's kijken en cocoonen is nog wel te doen, maar de volgende dag wil ik een drukke stad in.

Weet iemand of er in België tweede kerstdag gevierd wordt? Zo niet, dan is een dagje Antwerpen misschien wel leuk.
OK dit is weird misschien, maar ik klus al jaren met Kerst.

Dus: een kamer uitzoeken die anders moet, vantevoren (belangrijk: zorden dat je alles in huis hebt want de DHZwinkels zijn tuurlijk dicht) de verf, het behang, de vloerbedekking etc aanschaffen en twee dagen lang ongegeneerd verven, behangen, klussen en doe-het-zelven.

Kerstavond is bij ons traditiegetrouw familie-avond en de rest van kerst is langzamerhand traditiegetrouw KlusKerst geworden :-)
Wij gaan elk jaar naar mijn ouders in Nederland en doen het juist wel 'traditioneel'. Ik zie ze nl niet zo heel vaak en dit vind ik altijd een mooie gelegenheid.

Eten, wandelen, tv-kijken, praten etc.
2e kerstdag gaan we trouwens ieder jaar met een hele groep vrienden de kroeg in. Erg gezellig..!
ik vind kerst niks, heb er nooit wat aan gevonden. ik hou 1 dag helemaal vrij en de andere ga ik en bij schoonmoeder en bij mijn moeder langs. het liefst ben ik op vakantie of met vrienden maar die hebben vaak ook allerlei verplichtingen.
Ik hou niet van kerst. Het liefst sla ik de hele decembermaand over... zeker sinds mijn scheiding.

Afgelopen jaar, en zeer waarschijnlijk dit jaar op dezelfde manier: 1 dag naar de sauna met een vriendin, 1 dag met de kinderen (en misschien dan op bezoek bij familie)

Nee, zou blij zijn als het weer januari was. Maar dat was de vraag niet.
Wij vieren geen kerst meer, met ingang van dit jaar. Heerlijk!
quote:robo schreef op 31 oktober 2008 @ 13:11:

OK dit is weird misschien, maar ik klus al jaren met Kerst.

Dus: een kamer uitzoeken die anders moet, vantevoren (belangrijk: zorden dat je alles in huis hebt want de DHZwinkels zijn tuurlijk dicht) de verf, het behang, de vloerbedekking etc aanschaffen en twee dagen lang ongegeneerd verven, behangen, klussen en doe-het-zelven.O ja, dat heb ik ook een keer gedaan. Mislukt omdat het buiten zo donker was en de hele dag amper licht werd. Tip van Korenwolf: vergeet vooral niet een goede bouwlamp in huis te halen.
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan kerst.

Kerstavond is altijd leuk. Feestje bij vrienden. Altijd gegarandeerd gezellig.

Maar dan 1e en 2e kerstdag.

Een verschrikking. Al vanaf dat ik kind was vond ik het niet leuk. Van jongs af aan waren er bij ons verplichte verlichtingen. Opa was dominee, dus de kerk moest (ik heb niets tegen de kerk overigens) daarna verplicht naar opa en oma. 2e kerstdag naar de andere.

Nu weer, mijn schoonouders zijn ook van de verplichtingen. En helaas vind mijn man dat het leuke speciale dagen zijn.

Ik vind het geen andere dag dan een ander. Ik ben niet gelovig, ik ga niet naar de kerk.

Jarenlang heb ik gewerkt op kerst, maar heb nu een functie waarin er niet gewerkt word met deze dagen.

Gelukkig zijn mijn ouders relaxed, mijn moeder werkt 1e kerstdag, en als wij de 2e niet willen komen, is dat ook prima.

Ik zou dolgraag een dag lekker in mijn pyama op de bank willen zitten en stapels dvd's kijken (zoals in mijn single jaren). Maar dat krijg ik er bij mijn man niet doorheen helaas.

Ik zie er zoals de afgelopen jaren weer erg tegenop om de kerstdagen in te gaan.

Ik ben blij als het 27 december is......
"ik ben het, Barbabelladingdong"
In Belgie heb je geen tweede Kerstdag, voor wie het vroeg. Maar of de winkels open zijn, dat weet ik niet, kan ik me niet herinneren (en 't is geeneens een jaar terug..).

Ik doe niets met Kerst. Vind het niet bijzonder. Soms ben ik bij mijn ouders, vorig jaar in Spanje bij mijn familie, en soms in Oost-Europa. Als ik dit jaar genoeg geld kan verzamelen, een visa en een paspoort, dan ga ik naar Rusland. Stolychnaya here I come!
Hier is kerst toch altijd vrij traditioneel en ik hou er van! Ik heb toch altijd zo'n heerlijk "vrede op aarde-gevoel' en ben graag bij familie onder genot van lekker eten en drinken. Suf ben ik he?

1e kerstdag is bij schoonfamilie, Ieder jaar bij iemand anders thuis. Vorig jaar hebben wij het georganiseerd en hadden we kaas fondeu en gewone fondeu. Dit jaar is het bij mijn schoonouders, maar of wij er bij zijn is 2e: ik ben 11 dec uitgerekend namelijk.

2e kerstdag is bij mijn moeder. De ene keer brunch, de andere keer diner. Dit jaar weet ik het niet eigenlijk, maar of wij erbij zijn... zie boven.:)

Kerstavond is qua traditie trouwens all you need is love kijken en je daarna lam zuipen in de kroeg. Ook dat zal dit jaar anders zijn, haha.

I love it, kerst!
Ik vind 1e kerstdag met familie al genoeg verplichtingen. Zou 2e kerstdag wel willen gaan stappen. Er zijn vast wel wat coole feestjes toch? Misschien kunnen wel met een viva-forumgroepje gaan??
Kleintjefijntje, goed idee! 1ste kerstdag vertoef ik ook bij 'la Familia' en kom mij etend de dag wel door. Maar die tweede dag, die is zo verrekte saai.

In mijn ouderlijke woonplaats zijn gewoon de discotheken open op tweede kerstdag, maar in die plaats wil ik liever levend niet meer gezien worden.

Mocht er een groepje opsprankelen, dan lijkt me dat wel wat. Een keertje wat anders dan the usual people around me. Of zat je aan 'fuck fest' te denken haha?
*
anoniem_74559 wijzigde dit bericht op 31-10-2008 16:46
Reden: foutje
% gewijzigd
In België bestaat 2de kerstdag toch echt wel hoor! In ieder geval het stukje België waar ik vandaan kom! Dus ook daar zijn alle winkels dicht en ga je bij familie op bezoek (of niet natuurlijk).

Maar goed, dit jaar kerst: uit eten met schoonouders en een lekkere maaltijd bereiden voor mijn ouders. En kerstavond gewoon lekker met z'n tweetjes thuis, cadeautjes uitpakken!

Wil eigenlijk al jaren 'n keer weg met kerst, lekker naar de sneeuw, maar de zomervakantie heeft bij ons altijd voorrang. Volgend jaar toch maar een keertje sparen voor een leuke kerstvakantie misschien...

Ben wel benieuwd naar meer creatieve invullingen van de kerstdagen!
Snowboarden in Oostenrijk (dit jaar, wiehoe!), rondtrekken door Thailand (vorig jaar, in thailand hebben ze lekker geen kerst), longboarden op Bali (volgend jaar haha)

Of inderdaad lekker thuis niksdoen en je savonds bezatten met al je single vriendinnen die ook niks beters te doen hebben, heerlijk!
Kleintje, 2e kerstdag zitten de kroegen altijd stampvol!

Overal zijn leuke kerstfeestjes...

(en je hebt ook een goed excuus om niet te lang bij familie te blijven plakken )
Ja Korenwolf ..... graag !!!

Ik vind de Kerstdagen erg leuk (en het getuttel eromheen ook), al dan niet met (schoon)familie of vrienden, of lekker in huis tutten/klussen/melige films kijken met z'n 2en. Alleen om opgedirkt in een restaurant een "speciaal" Kerstmenu weg te kanen ben ik niet zo te porren. Wij hebben meestal ook nog jarigen te feliciteren trouwens. Niet echt verplicht en ook erg gezellig, maar toch .... af en toe zou ik wel iets ''anders'' willen doen, al is het maar voor een paar uurtjes. Als het weer een beetje meezit kachelen we wel eens met de motor naar een ''verplichting'' om even uit te waaien (is dan wel weer vermakelijk bij een politiecontrole als je de koffers open moet maken, hele bergen sla en toebehoren, ovenschotels, bakjes met sausjes, ditjes en datjes, feestelijke schoenen etc.).
Ik ga fijn naar de nachtmis, eerste kestdag een sober kerstontbijt, een beetje in de bijbel lezen en 's ochtends weer naar de kerk.

De dominee zou graag zien dat ik 2e kerstdag ook nog langs kwam, maar dan zing ik kerstliedjes bij V&D.
Waarom hebben we nou eigenlijk nog 2 kerstdagen? Volgens mij vindt de meerderheid dat onzin en het grote deel van NDL is toch niet godsdienstig (niet wat kerst betreft tenminste). 1 Kerstdag vind ik nog wel om uit te houden, maar die 2e.... grrrr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven