kan de kerst ook anders gevierd worden?
donderdag 30 oktober 2008 om 18:42
Hallo allemaal,
ik vraag mij zo af , zijn er meer mensen die niet zoveel met de kerstdagen hebben.
En eigenlijk liever kerst op een andere manier willen vieren dan zoals het voorgeschreven is?
Ik hou van spontane acties wanneer het in je opkomt of wanneer het goed voor je voelt om te doen.
Tuurlijk zijn het dagen dat je je familiebanden weer eens aanhaalt.
En ieder moet doen wat hij/zij wilt maar ik merk dat het maar weinig anders kan.
Wat doen jullie met de kerst?
groet Helen.
ik vraag mij zo af , zijn er meer mensen die niet zoveel met de kerstdagen hebben.
En eigenlijk liever kerst op een andere manier willen vieren dan zoals het voorgeschreven is?
Ik hou van spontane acties wanneer het in je opkomt of wanneer het goed voor je voelt om te doen.
Tuurlijk zijn het dagen dat je je familiebanden weer eens aanhaalt.
En ieder moet doen wat hij/zij wilt maar ik merk dat het maar weinig anders kan.
Wat doen jullie met de kerst?
groet Helen.
donderdag 30 oktober 2008 om 18:54
Ik heb jarenlang met vrienden een kerstdiner georganiseerd met lekker eten en spelletjes doen en zo. Door omstandigheden is dat gestopt. We gaan ook wel eens weg met Kerst, op vakantie dus. Maar meestal gaan we naar familie en doen we het traditioneel.
Ik voel dat niet als voorgeschreven, maar gewoon als fijn.
Nu ik erover nadenk kan ik me voorstellen dat als je niet naar familie wilt en al je vrienden zijn weg, dat het fijn kan zijn om bv vrijwilligerswerk te doen, soep schenken aan daklozen en zo. Of bedoel je meer dat je zin hebt in feesten?
Nu ik erover nadenk kan ik me voorstellen dat als je niet naar familie wilt en al je vrienden zijn weg, dat het fijn kan zijn om bv vrijwilligerswerk te doen, soep schenken aan daklozen en zo. Of bedoel je meer dat je zin hebt in feesten?

donderdag 30 oktober 2008 om 18:55
Nee! je MOET bij je familie zitten of beter nog, je MOET bij je stomme schoonfamilie zitten. Anders ben je sneu..
Ik: huur halve videotheek leeg, poes op schoot, single-food ten top (lees: veeeeeel chocola) 's avonds kleed ik me aan en ga ik óf salsa dansen óf me bezatten in een foute kroeg die wonder boven wonder op 1e kerstdag open is. Heb er nu al zin in!!
Als ik een vriend had gehad was het dezelfde planning geweest, behalve dat pizza eten in je blote billen in bed ook op het programma zou zijn!
Zeg nou zelf, zou je dat ook niet willen?!
Ik: huur halve videotheek leeg, poes op schoot, single-food ten top (lees: veeeeeel chocola) 's avonds kleed ik me aan en ga ik óf salsa dansen óf me bezatten in een foute kroeg die wonder boven wonder op 1e kerstdag open is. Heb er nu al zin in!!
Als ik een vriend had gehad was het dezelfde planning geweest, behalve dat pizza eten in je blote billen in bed ook op het programma zou zijn!
Zeg nou zelf, zou je dat ook niet willen?!

donderdag 30 oktober 2008 om 18:56
Dit jaar vieren wij kerst anders. Mijn ouders zitten in hun huis in Duitsland dit jaar met de kerst, en wij zien geen mogelijkheid om daarheen te gaan helaas. 1E kerstdag dus bij mijn schoonfamilie en 2e kerstdag lekker samen. Wat we gaan doen weten we nog niet, maar het is weer eens wat anders. Wie weet bakken we wel pannenkoeken die dag...de snackbar is vast niet open nl
donderdag 30 oktober 2008 om 19:06
Ik "vier"al jaren niet meer kerst op de traditionele manier. Mijn partner en ik vinden het gewoon lekker om op dat soort dagen onze eigen dingen te doen. Vroeger vond ik kerst een verplichting, maar ik heb dat echt afgeschaft voor mezelf. Mijn partner denkt er precies zo over. Daarin hebben we elkaar gelukkig gevonden. Mijn jongste dochter zal wel bij haar vader zijn die het wel viert. Mijn oudste zal het wel bij de familie van haar vriend vieren.Maar hoe ziet zo'n dag er voor dan uit? Lekker uitslapen, een wandeling met de hond maken, films kijken die ik in de loop van het jaar opgenomen heb van tv. Heerlijk!!
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
donderdag 30 oktober 2008 om 19:10
quote:ellen2_ schreef op 30 oktober 2008 @ 18:54:
Ik heb jarenlang met vrienden een kerstdiner georganiseerd met lekker eten en spelletjes doen en zo. Door omstandigheden is dat gestopt. We gaan ook wel eens weg met Kerst, op vakantie dus. Maar meestal gaan we naar familie en doen we het traditioneel.
Tuurlijk kan het ook weer eens een tijd voor elkaar ontmoeting worden.
Maar ik denk dat als je na de kerst niet kan zeggen dat je dit of dat gegeten hebt of kan zeggen wat je hebt gehad aan cadeau's
dat je buiten de boot valt?
Waardoor het niet makkelijk is om je eigen weg te gaan.
Maar ik denk dat als je na de kerst niet kan zeggen dat je dit of dat gegeten hebt of kan zeggen wat je hebt gehad aan cadeau's
Waardoor het niet makkelijk is om je eigen weg te gaan.

donderdag 30 oktober 2008 om 19:21
donderdag 30 oktober 2008 om 20:10
[quote]xhelenx schreef op 30 oktober 2008 @ 19:10:
[...]
Waardoor het niet makkelijk is om je eigen weg te gaan.[/quote]
Ten opzichte van wie 'buiten de boot vallen'?
Maakt mij niets uit, ik meet me niet andere mensen hun gewoontes.
Kerst is hier: of werken (w.s. een van de kertsdagen sowieso... met veel plezier trouwens). Andere kerstdag gewoon lekker met het hondje erop uit, dvd, etc... Als ik niet moet werken gaan we meestal naar of mijn ouders of die van mijn vent, maar niet naar allebei, (we gaan daarheen omdat we het leuk vinden, geen verplichtsgevoel). Als we geen zin hebben dan gaan we niet... Ik ga me niet in 2-en delen op die dagen en wil tijd voor mezelf.
Niets 'traditioneels' hier dus, maar doen wat we zelf willen!
[...]
Waardoor het niet makkelijk is om je eigen weg te gaan.[/quote]
Ten opzichte van wie 'buiten de boot vallen'?
Maakt mij niets uit, ik meet me niet andere mensen hun gewoontes.
Kerst is hier: of werken (w.s. een van de kertsdagen sowieso... met veel plezier trouwens). Andere kerstdag gewoon lekker met het hondje erop uit, dvd, etc... Als ik niet moet werken gaan we meestal naar of mijn ouders of die van mijn vent, maar niet naar allebei, (we gaan daarheen omdat we het leuk vinden, geen verplichtsgevoel). Als we geen zin hebben dan gaan we niet... Ik ga me niet in 2-en delen op die dagen en wil tijd voor mezelf.
Niets 'traditioneels' hier dus, maar doen wat we zelf willen!
donderdag 30 oktober 2008 om 20:30
Wat een onzin over die zgn voorgeschreven manier van kerst vieren en dat het je moeilijk wordt gemaakt om je eigen invulling te geven als je niet kunt meepraten over wat je hebt gegeten en gedaan.
Je maakt toch zeker wel zelf uit wat je doet? Als jij het anders wilt, doe het lekker anders. Klaar.
Je maakt toch zeker wel zelf uit wat je doet? Als jij het anders wilt, doe het lekker anders. Klaar.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

donderdag 30 oktober 2008 om 20:39
quote:xhelenx schreef op 30 oktober 2008 @ 19:10:
[...]
dat je buiten de boot valt?Waarom? Ik heb van mijn leven nog nooit een kerstcadeau gehad en ik bespreek nooit met iemand wat ik gegeten heb.
[...]
dat je buiten de boot valt?Waarom? Ik heb van mijn leven nog nooit een kerstcadeau gehad en ik bespreek nooit met iemand wat ik gegeten heb.

donderdag 30 oktober 2008 om 20:51
donderdag 30 oktober 2008 om 21:11
Mja ik ga naar mijn schoonfamilie en naar mijn familie, heel ontraditioneel ben ik (jongste schoondochter) wel degene die kookt. Zie niet in waar je moeilijk over zou moeten doen, ik vind dat leuk, als ik het niet leuk vond ging ik wel in schandalig ondergoed met pizza en misletoe in bed/ bad/ vakantiehuisje vunzig doen met partner, vind ik namelijk ook leuk.
/wat was het probleem ook alweer?
/wat was het probleem ook alweer?

donderdag 30 oktober 2008 om 21:21
Ik hou niet van Kerst. Vind het op zich wel wat hebben maar het was altijd zo'n verplichting en gedoe en gestress bij ons vroeger dat voor mij de lol er af is.
Dus. Nu gaan we op vakantie. Heerlijk, alle tijd en aandacht voor de kinderen, gewoon lekker met z'n viertjes. Wat mij betreft de ideale kerst.
Dus. Nu gaan we op vakantie. Heerlijk, alle tijd en aandacht voor de kinderen, gewoon lekker met z'n viertjes. Wat mij betreft de ideale kerst.
donderdag 30 oktober 2008 om 22:27
vrijdag 31 oktober 2008 om 02:09
Gossie, wat een spannende ideetjes allemaal, dvd'tjes, beetje uitslapen, wandelingetje maken, lekkere dingetjes eten, vakantietje boeken, kerkje/kroegje pikken etc., nee helemaal niet traditioneel. Ieder z'n meug hoor, maar ik hoopte op wat meer inspiratie ...
Wij wisselen af, ligt er maar net aan wat er speelt binnen de families (vlak na 't overlijden van schoonvader is het niet zo aardig om je snor te drukken bv).
Zelf ben ik niet zo creatief, maar de tuinfeestjes die we wel eens gegeven hebben waren een succes, frisjes dat wel en heel veel werk, maar beregezellig.
Het is wel zo dat als je van mensen om je heen houdt het leuk is om ze uit te nodigen, je kunt dan zelf e.e.a. een beetje sturen. Een vriendin van mij nodigt mede filmfreaks uit, zij zakken 2 dagen compleet door met bijzondere films. Een vriend gaat motorcrossen met een hele bubs plus aanhang. En weer een andere organiseert bij hem in de buurt voor bevriende (amateur)fotografen een dagje schieten rondom een thema.
Kortom, het ligt er maar net aan waar je van houdt .....
Wij wisselen af, ligt er maar net aan wat er speelt binnen de families (vlak na 't overlijden van schoonvader is het niet zo aardig om je snor te drukken bv).
Zelf ben ik niet zo creatief, maar de tuinfeestjes die we wel eens gegeven hebben waren een succes, frisjes dat wel en heel veel werk, maar beregezellig.
Het is wel zo dat als je van mensen om je heen houdt het leuk is om ze uit te nodigen, je kunt dan zelf e.e.a. een beetje sturen. Een vriendin van mij nodigt mede filmfreaks uit, zij zakken 2 dagen compleet door met bijzondere films. Een vriend gaat motorcrossen met een hele bubs plus aanhang. En weer een andere organiseert bij hem in de buurt voor bevriende (amateur)fotografen een dagje schieten rondom een thema.
Kortom, het ligt er maar net aan waar je van houdt .....

vrijdag 31 oktober 2008 om 02:47
Wij vieren kerst meestal met onze vriendenclub ergens in Oktober van het jaar er na. Met een groot kerstdiner in gala, waarbij iedereen 1 gerecht maakt. Draait dus meestal uit op een 14-gangen diner tot een uur of 4 's nachts, met de meest rare exotische gerechten op het menu.
Da's meestal erg gezellig, vooral ook het koken overdag. Het is erg vreemd om helemaal in kerstsfeer te zijn (Wham met last christmas op de cd-speler, en allerlei mensen die versieringen of gerechten komen brengen enzo) en dan in de supermarkt er achter komen dat het voor andere mensen geen kerst is. En ze hebben alleen vaak nog geen cranberries en kerstbomen in oktober
Eind December doen we dan of een rondje ouders, of onze ouders komen bij ons eten. Maar ik heb nog nooit gepraat over wat we dan gegeten hebben, of wat voor kadoos ik gehad heb. Wij doen trouwens niet aan kadoos met Kerst, daar is Sinterklaas voor.
Da's meestal erg gezellig, vooral ook het koken overdag. Het is erg vreemd om helemaal in kerstsfeer te zijn (Wham met last christmas op de cd-speler, en allerlei mensen die versieringen of gerechten komen brengen enzo) en dan in de supermarkt er achter komen dat het voor andere mensen geen kerst is. En ze hebben alleen vaak nog geen cranberries en kerstbomen in oktober
Eind December doen we dan of een rondje ouders, of onze ouders komen bij ons eten. Maar ik heb nog nooit gepraat over wat we dan gegeten hebben, of wat voor kadoos ik gehad heb. Wij doen trouwens niet aan kadoos met Kerst, daar is Sinterklaas voor.
vrijdag 31 oktober 2008 om 05:13
Ik doe niet aan Kerst. In de week die ik vrij heb ga ik heerlijk niks doen. Film kijken. Boeken lezen. Ontspannen. Misschien een paar dagen weg.
Geen cadeaus. Geen speciale maaltijden. Geen kerk. Niks bijzonders.
(En familie woont te ver weg om te bezoeken, dus geen kwade gezichten.)
Geen cadeaus. Geen speciale maaltijden. Geen kerk. Niks bijzonders.
(En familie woont te ver weg om te bezoeken, dus geen kwade gezichten.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0