Werk & Studie alle pijlers

Kan school dit doen?

10-03-2016 10:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn diploma van verzorgende ig. Doe nu de verkorte opleiding verpleegkundige er achter aan van twee jaar. In september hiermee begonnen en dus in juli 2016 zit mijn eerste jaar hier van er op. Ik doe de BOL opleiding.

Nu gaat het mij goed af. Stage gaat heel goed. Ik sta gemiddeld overal voldoende voor maar..

Ik heb een onderdeel van Nederlands slecht gemaakt, hiervoor een 3.5 gehaald en vond het heel lastig. Ondanks dat cijfer sta ik gemiddeld nog wel voldoende voor Nederlands omdat ik andere onderdelen goed gemaakt heb.

Ergens in de wandelgangen hoorden wij altijd dat je een cijfer lager dan een 4 moet herkansen ondanks dat je een voldoende staat gemiddeld omdat cijfers niet lager dan een 4 mogen zijn. Deze regel staat niet beschreven in de studiehandleiding en als je leraren vraagt of je echt moet herkansen bij lager dan een 4 dan geven ze of helemaal geen antwoord of ze verwijzen naar de studiehandleiding, maar daar staat dus niks in.

Nu heb ik gisteren toch dat onderdeel herkanst voor de zekerheid maar het ging voor mijn gevoel weer heel slecht dus ik denk weer lager dan een 4 gehaald....

Wat als ik alles heb gehaald op het einde van het jaar. Stage, opdrachten, cijfers gemiddeld voldoende maar alleen een deel cijfer lager dan een 4 terwijl hier niks over in de studiehandleiding staat. Mogen ze je dan van de opleiding sturen?

Ik heb er echt plezier in en wil mijn diploma van verpleegkundige er bij halen. Maar stel dat ik moet stoppen.. ik moet dan aan het werk als verzorgende maar ik heb dan ook nog een studieschuld van 16.000 euro. Dat vind ik het ergste probleem. En die regel van lager dan een 4 staat nergens beschreven maar mondeling wordt het soms Door leraren gezegd. Dat mag toch niet eens?
Hebben jullie geen onderwijsreglement (of is dit bij jullie hetzelfde als een studiehandleiding?). Als er niks op papier staat kunnen ze je niks maken hoor.

Als de leraar van je vraagt om het te herkansen zou ik dat wel gewoon doen natuurlijk. Maar dat hoeft je slagen niet in de weg te zitten.
quote:bloem55 schreef op 10 maart 2016 @ 12:47:

Ik heb het examenreglement opgezocht van school en daar staat dat de regels daarover in de studiehandleiding staan voor ons. En daar staat dus niks in. Dus ik lees ook nergens met een cijfer onder de 4!

Het gaat om een betoog. Onze leraar heeft ons nooit echt voorbereid op het betoog en dus heeft bijna de hele klas een heel laag cijfer gehaald. Ik heb nu zelf heel veel voorbeelden op internet gezocht en ik hoop dat ik het nu dus beter heb gemaakt. Ik heb nog nooit een betoog hoeven te maken, op het vmbo ook niet. Je kreeg een tekst en daaruit een vraag en daar moest je een stelling uit nemen en je betoog daarop maken.

De leraar van rekenen mailde mij een keer dat als dit niet in de studiehandleiding staat je ook niet hoeft te herkansen. Omdat ik daar ook een 3.9 heb gehaald voor een toets. De rest wel voldoendes van rekenen.

Maar de leraar van nederlands mailde laatst naar een klasgenoot dat het wel moet onder de 4. Daarom zaten er heel veel uit onze klas bij de herkansing. Omdat we gemiddeld voldoende staan maar dat lager is.

Ik snap dus niet waar zij dat vandaan haalt want het staat idd nergens beschreven.Heb je een mentor/decaan? Daar zou ik even langsgaan. Voor ons is het ook maar speculeren.
Mijn dochter doet de vierjarige opleiding verpleegkundige, zit nu in het derde jaar en moest dit jaar de rekentoets en een toets Nederlands maken die ze met een voldoende moest halen anders mocht ze niet door naar het vierde jaar.

Die toets Nederlands en rekenen staan los van de vakken die ze voor de opleiding krijgt.
quote:mei-dag schreef op 10 maart 2016 @ 14:11:

Mijn dochter doet de vierjarige opleiding verpleegkundige, zit nu in het derde jaar en moest dit jaar de rekentoets en een toets Nederlands maken die ze met een voldoende moest halen anders mocht ze niet door naar het vierde jaar.

Die toets Nederlands en rekenen staan los van de vakken die ze voor de opleiding krijgt.

Verpleging moet, voor zover ik weet, voor bepaalde rekentoetsen zels een tien halen.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat ze dat dan in het eerste schooljaar zouden moeten doen, of zelfs als toelatingseis, en niet ergens halverwege. Maar dat is een andere discussie.

Mijn dochter doet havo en die moest laatst ook een betoog schrijven. En nee, die waren ook niet goed voorbereid en ja, nagenoeg de hele klas scoorde een onvoldoende. Alleen telt bij haar gewoon het gemiddelde en dat is ruim voldoende.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:edda8 schreef op 10 maart 2016 @ 11:07:

Je moet hem herkansen, maar dit is geen probleem op het mbo.

Ik zou een gesprek aangaan met Nederlands docent hoe je dit onderdeel kunt oefenen.

Je staat gemiddeld goed voor dus, van school gestuurd voor 1 vak nee, dat gaat niet gebeuren!

Succes,Dat kan je beslist niet zo zeggen. Over het algemeen heb je op het MBO 2 examengelegenheden per vak voor de hele opleiding.
2e nick na 15 jaar
Zo raar is het niet om van school gestuurd te worden met een onbehaald vak, ook al sta je voor de rest een voldoende gemiddeld. Op het hbo krijg je in de propedeutische fase 4 kansen om een tentamen te halen. Na 4 kansen, ook al haal je een 5,4 op een tentamen, mag je de opleiding niet vervolgen.
quote:hello.goodmorning schreef op 10 maart 2016 @ 17:33:

Zo raar is het niet om van school gestuurd te worden met een onbehaald vak, ook al sta je voor de rest een voldoende gemiddeld. Op het hbo krijg je in de propedeutische fase 4 kansen om een tentamen te halen. Na 4 kansen, ook al haal je een 5,4 op een tentamen, mag je de opleiding niet vervolgen.Op het HBO krijg je meestal per vak maar één tentamen, als je dat niet haal dan heb je het hele vak niet gehaald, er zijn dan niet meer mogelijkheden om dat cijfer op te halen. In dit geval staat ze voor dit vak gewoon een voldoende. Niet met de rest van haar vakken, maar gewoon voor het vak Nederlands.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven