Even afwachten?
vrijdag 11 maart 2016 om 00:00
Las zojuist een topic over iemand met een deukje in haar borst. Om daar niet off topic te gaan reageren stel ik mijn vraag hier. Ik heb al 2 weken een grote knobbel/schijf in mijn borst, ziet soms rood en doet geen zeer. Ik begrijp de reacties van direct naar de huisarts! In mijn geval denk ik dat het een kneuzing is, en het gaat vast weer vanzelf weg. Of vinden jullie dat je met een verandering in je borst altijd naar de huisarts zou moeten gaan?
vrijdag 11 maart 2016 om 00:09
Maar dan is er toch ook een directe aanleiding geweest als je denkt dat het een kneuzing is? Zo niet dan zou ik echt een HA laten bepalen wat het is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 11 maart 2016 om 00:23
Een HA neemt geen risico, dan is het direct weer een mammo, dat begrijp ik. En ik zal dat ook zeker doen, maandag, als het er dan nog is. Vroeg me gewoon af of iedereen direct naar de HA gaat bij zoiets. Ik ben in het verleden nl. al 3x onderzocht voor rare bulten in mijn borst (10jr geleden) en de conclusie was dat ik heel bobbelig weefsel had en verder niets raars. Neemt niet weg dat ik zo'n grote schijf nog nooit heb gehad. Lijkt me dus meer een ontsteking/kneuzing. Maar ben geen arts en vraag ook niet om medisch advies Vroeg me gewoon af of er meer vrouwen dat soort dingen even een paar weken afwachten... misschien verdwijnt het vanzelf.
vrijdag 11 maart 2016 om 02:13
Met veranderingen in mijn borst neem ik geen risico nee. En ja, dat kan dan betekenen dat je -achteraf gezien- onnodig onderzoek hebt gehad. Maar die ene keer dat het niet onnodig bleek, achteraf gezien, kun je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn. Dan kunnen ze waarschijnlijk veel meer bereiken met eventuele behandelingen.
vrijdag 11 maart 2016 om 06:18
wanneer je een kneuzing kan verklaren, je borst heeft klem gezeten, sportblessures (kickboksen of ander contactsport), etc. Dan weet ik niet of dat ik zo snel naar de huisarts zou gaan. Kan je de plekken niet verklaren, dan even een afspraak maken bij de huisarts.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 11 maart 2016 om 06:19
De bobbels waarmee je in het verleden al bij de huisarts was, waren die langzaam gekomen, of plotseling, of zaten ze er altijd al? En de schijf die je nu hebt, is die ineens gekomen?
Juist omdat veranderingen in de borst heel ernstig kunnen zijn zou ik er altijd een huisarts naar laten kijken. Ook al blijkt het bij jou niets te zijn, liever 10x te vaak dan 1x te weinig naar de dokter geweest met dit soort klachten. En ik denk dat de huisarts het absoluut niet gek vindt als je hiermee langskomt.
Juist omdat veranderingen in de borst heel ernstig kunnen zijn zou ik er altijd een huisarts naar laten kijken. Ook al blijkt het bij jou niets te zijn, liever 10x te vaak dan 1x te weinig naar de dokter geweest met dit soort klachten. En ik denk dat de huisarts het absoluut niet gek vindt als je hiermee langskomt.
vrijdag 11 maart 2016 om 07:16
vrijdag 11 maart 2016 om 08:27
quote:Beeldig schreef op 11 maart 2016 @ 02:13:
Met veranderingen in mijn borst neem ik geen risico nee. En ja, dat kan dan betekenen dat je -achteraf gezien- onnodig onderzoek hebt gehad. Maar die ene keer dat het niet onnodig bleek, achteraf gezien, kun je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn. Dan kunnen ze waarschijnlijk veel meer bereiken met eventuele behandelingen.Dit inderdaad. Beter een keer te vaak dan te laat.
Met veranderingen in mijn borst neem ik geen risico nee. En ja, dat kan dan betekenen dat je -achteraf gezien- onnodig onderzoek hebt gehad. Maar die ene keer dat het niet onnodig bleek, achteraf gezien, kun je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn. Dan kunnen ze waarschijnlijk veel meer bereiken met eventuele behandelingen.Dit inderdaad. Beter een keer te vaak dan te laat.
vrijdag 11 maart 2016 om 14:59
vrijdag 11 maart 2016 om 15:11
Hè wat vervelend dat de huisarts je niet meteen gerust kon stellen en er wel onderzoek nodig is. Zo ga je niet echt lekker het weekend in .
Maar denk maar: als je niet gegaan was, was het ook in je achterhoofd blijven zitten! Nu weet je over een paar dagen meer. Als alles oke is ben je dan tenminste écht gerustgesteld (wat je met niet naar de dokter gaan niet geweest was), als er wel iets aan de hand is is het maar goed dat er meteen naar gekeken wordt want des te eerder kan het opgelost worden.
Maar denk maar: als je niet gegaan was, was het ook in je achterhoofd blijven zitten! Nu weet je over een paar dagen meer. Als alles oke is ben je dan tenminste écht gerustgesteld (wat je met niet naar de dokter gaan niet geweest was), als er wel iets aan de hand is is het maar goed dat er meteen naar gekeken wordt want des te eerder kan het opgelost worden.
vrijdag 11 maart 2016 om 19:13
Wat goed dat je bent gegaan! Bij mij was onderzoek en diagnose op dezelfde ochtend op de mammapoli, volgens mij is dat redelijk gebruikelijk. Mijn advies: neem iemand mee, want er is gewoon een kans op slecht nieuws. Ik was alleen (zowel huisarts als ikzelf waren overtuigd dat het een cyste was, de huisarts vond foto's zelfs niet noodzakelijk, dus alleen gaan leek prima) en dat was niet handig.
vrijdag 11 maart 2016 om 20:06
Ik ben toen ook gegaan. Ik had hele harde borsten met schijven erin. Ik maakte me eigenlijk geen zorgen maar vriend heeft mij meegesleept. Huisarts was ook helemaal van Ohjee, nu ziekenhuis!!!!
Diagnose, mastopathie. Kapot vervelend en pijnlijk maar niet erg. Dus kan heel goed nog meevallen als je moet gaan. Sterkte iig!
Diagnose, mastopathie. Kapot vervelend en pijnlijk maar niet erg. Dus kan heel goed nog meevallen als je moet gaan. Sterkte iig!
vrijdag 11 maart 2016 om 23:18
Dank jullie voor de lieve reacties, ik ben echt blij dat ik gister dit aan jullie heb gevraagd. Anders was ik misschien nog niet eens maandag gegaan om heel eerlijk te zijn. Dacht echt dat het een kneuzing was, maar door dat andere topic aan het twijfelen gegaan.
@ Koettie , vandaag nam de huisarts de vorige uitslagen, uit 2005 & 2009, erbij en daar is toen ook mastopathie vastgesteld. Toentertijd ging het over 3 cysten, deze lagen wel ingekapseld. Voorzover ze het nu voelde zit deze knobbel vast. Ik heb inmiddels al een afspraak voor de mammapoli komende dinsdag. Ik krijg dan een volledig onderzoek en tevens een nabespreking met een arts, heel fijn dat dat zo direct achterelkaar wordt gedaan.
@ Koettie , vandaag nam de huisarts de vorige uitslagen, uit 2005 & 2009, erbij en daar is toen ook mastopathie vastgesteld. Toentertijd ging het over 3 cysten, deze lagen wel ingekapseld. Voorzover ze het nu voelde zit deze knobbel vast. Ik heb inmiddels al een afspraak voor de mammapoli komende dinsdag. Ik krijg dan een volledig onderzoek en tevens een nabespreking met een arts, heel fijn dat dat zo direct achterelkaar wordt gedaan.