Rondkomen van 42¤
donderdag 10 maart 2016 om 17:58
zaterdag 12 maart 2016 om 14:45
Ik moet zeggen dat juist pinnen mij meer overzicht geeft dan een portemonnee met los geld. In één oogopslag kun je tegenwoordig via internet of de telefoon zien wat je saldo is.
Ik heb een rekening voor vaste lasten waar mijn inkomen op gestort wordt, en een betaalrekening, mijn "leefrekening". Elke week laat ik automatisch een bedrag storten, daar moet ik alles mee doen. Eten, drinken, maar ook kleding, mijn medicatie die buiten de verzekering valt, OV, fietsreparatie etcetera. Daar pin ik ook mee. De betaallimiet staat op nul, ik kan dus niet rood staan. Op is op.
Wat over is haal ik er eind van de week af en doe ik in een potje.
Je moet natuurlijk wel consequent zijn en niet stiekem tussendoor geld oversluizen als je teveel hebt uitgegeven. Maar dat kan ik sowieso niet, anders staat mijn vaste lastenrekening gauw rood
Ik heb een rekening voor vaste lasten waar mijn inkomen op gestort wordt, en een betaalrekening, mijn "leefrekening". Elke week laat ik automatisch een bedrag storten, daar moet ik alles mee doen. Eten, drinken, maar ook kleding, mijn medicatie die buiten de verzekering valt, OV, fietsreparatie etcetera. Daar pin ik ook mee. De betaallimiet staat op nul, ik kan dus niet rood staan. Op is op.
Wat over is haal ik er eind van de week af en doe ik in een potje.
Je moet natuurlijk wel consequent zijn en niet stiekem tussendoor geld oversluizen als je teveel hebt uitgegeven. Maar dat kan ik sowieso niet, anders staat mijn vaste lastenrekening gauw rood
zaterdag 12 maart 2016 om 16:41
zaterdag 12 maart 2016 om 17:13
b][message=22056293,noline] cumulus schreef:
Als je vrienden of familie in de buurt hebt, deel dan de hamsteraanbiedingen (wees wel voorzichtig, in sommige gemeenten is de sociale dienst hier nogal fel op omdat die je dan zien als "gezamenlijke huishouding", ook al wonen jullie op je eigen adres; hier zijn ze daar gelukkig juist erg positief over)[.quote]
Het ging volgens mij over het bovenstaande bericht. Vind jij dit frauderen?
Ik vind dit schandalig ja. Er zijn mensen die moeite hebben met rondkomen. Zouden ze een keer een mazzeltje hebben of slim willen inkopen met een hamsteraanbieding, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat de sociale dienst hier wat van kan zeggen als je een aanbieding deelt met de buren.
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.
Als je vrienden of familie in de buurt hebt, deel dan de hamsteraanbiedingen (wees wel voorzichtig, in sommige gemeenten is de sociale dienst hier nogal fel op omdat die je dan zien als "gezamenlijke huishouding", ook al wonen jullie op je eigen adres; hier zijn ze daar gelukkig juist erg positief over)[.quote]
Ik vind dit schandalig ja. Er zijn mensen die moeite hebben met rondkomen. Zouden ze een keer een mazzeltje hebben of slim willen inkopen met een hamsteraanbieding, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat de sociale dienst hier wat van kan zeggen als je een aanbieding deelt met de buren.
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.
zaterdag 12 maart 2016 om 17:23
quote:Greenback schreef op 12 maart 2016 @ 16:41:
[...]
Waarom zou dit schandalig zijn? Als mensen proberen te frauderen met uitkeringen en subsidies. Hier moet natuurlijk streng op worden toegezien anders reizen de kosten de pan uit.
Bijzonder dat jij het delen van hamsteraanbiedingen om beter met je geld uit te komen, fraude vindt als je in de bijstand of aow zit.
Of behoor jij tot die mensen die vinden dat mensen die niet kunnen werken (werkloosheid, handicap of ziekte, bejaard) zoveel mogelijk in de wurggreep moeten worden gehouden en vooral goed moeten voelen dat ze eigenlijk maar het laagste van het laagste zijn?
[...]
Waarom zou dit schandalig zijn? Als mensen proberen te frauderen met uitkeringen en subsidies. Hier moet natuurlijk streng op worden toegezien anders reizen de kosten de pan uit.
Bijzonder dat jij het delen van hamsteraanbiedingen om beter met je geld uit te komen, fraude vindt als je in de bijstand of aow zit.
Of behoor jij tot die mensen die vinden dat mensen die niet kunnen werken (werkloosheid, handicap of ziekte, bejaard) zoveel mogelijk in de wurggreep moeten worden gehouden en vooral goed moeten voelen dat ze eigenlijk maar het laagste van het laagste zijn?
zaterdag 12 maart 2016 om 17:26
quote:dianavankrimpen schreef op 12 maart 2016 @ 17:13:
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.Even voor de duidelijkheid: gelukkig doet mijn gemeente er bewust niet aan mee (ze stimuleren het zelfs!), maar er zijn echt gemeenten waar dit wordt gezien als een "gezamenlijke huishouding", je moet het opgeven aan de sociale dienst als je structureel hamsteraanbiedingen deelt, een eetgroepje hebt of met de auto van je buurvrouw naar de grote stad gaat om daar goedkoper te kunnen boodschappen doen. Bij de aow is het de SVB die daarnaar kijkt. Daar zijn al een aantal schrijnende situaties uit ontstaan.
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.Even voor de duidelijkheid: gelukkig doet mijn gemeente er bewust niet aan mee (ze stimuleren het zelfs!), maar er zijn echt gemeenten waar dit wordt gezien als een "gezamenlijke huishouding", je moet het opgeven aan de sociale dienst als je structureel hamsteraanbiedingen deelt, een eetgroepje hebt of met de auto van je buurvrouw naar de grote stad gaat om daar goedkoper te kunnen boodschappen doen. Bij de aow is het de SVB die daarnaar kijkt. Daar zijn al een aantal schrijnende situaties uit ontstaan.
zaterdag 12 maart 2016 om 17:29
quote:coetje schreef op 12 maart 2016 @ 13:50:
Ik moest van mezelf bezuinigen, dus heb mezelf een budget van 80 euro opgelegd.2 volwassenen en 3 kinderen van 17,14 en 8.
Ga naar de markt voor groenten, fruit en kaas, de rest komt van lidl, jumbo en appie.Vlees koop ik in de aanbieding bij de slager en brood ook van de bakker, Op dinsdag 3 broden voor 5 euro.
Wasmiddel en verzorgingsspullen van de action.
Ben nu pas 4 weken bezig en het lukt tot nog toe goed.80 euro per maand?
Ik moest van mezelf bezuinigen, dus heb mezelf een budget van 80 euro opgelegd.2 volwassenen en 3 kinderen van 17,14 en 8.
Ga naar de markt voor groenten, fruit en kaas, de rest komt van lidl, jumbo en appie.Vlees koop ik in de aanbieding bij de slager en brood ook van de bakker, Op dinsdag 3 broden voor 5 euro.
Wasmiddel en verzorgingsspullen van de action.
Ben nu pas 4 weken bezig en het lukt tot nog toe goed.80 euro per maand?
zaterdag 12 maart 2016 om 17:41
quote:cumulus schreef op 12 maart 2016 @ 17:26:
[...]
Even voor de duidelijkheid: gelukkig doet mijn gemeente er bewust niet aan mee (ze stimuleren het zelfs!), maar er zijn echt gemeenten waar dit wordt gezien als een "gezamenlijke huishouding", je moet het opgeven aan de sociale dienst als je structureel hamsteraanbiedingen deelt, een eetgroepje hebt of met de auto van je buurvrouw naar de grote stad gaat om daar goedkoper te kunnen boodschappen doen. Bij de aow is het de SVB die daarnaar kijkt. Daar zijn al een aantal schrijnende situaties uit ontstaan.
[...]
Even voor de duidelijkheid: gelukkig doet mijn gemeente er bewust niet aan mee (ze stimuleren het zelfs!), maar er zijn echt gemeenten waar dit wordt gezien als een "gezamenlijke huishouding", je moet het opgeven aan de sociale dienst als je structureel hamsteraanbiedingen deelt, een eetgroepje hebt of met de auto van je buurvrouw naar de grote stad gaat om daar goedkoper te kunnen boodschappen doen. Bij de aow is het de SVB die daarnaar kijkt. Daar zijn al een aantal schrijnende situaties uit ontstaan.
zaterdag 12 maart 2016 om 17:54
10 warme maaltijden (lasagne van aubergine 2x spaghetti van courgette met gehakt tom saus, spercibonen met bal, 2 keer soarma, wortel 2x met bal ,chilli 2x 2 broden, ham kaas en pindakaas, boter, melk 3, eieren, groot stuk kaas, 2x volkoren heel, ham, pindakaas etc. voor 35 euro
Gewoon bij ah, lekker ruim. (ik zag dat ik de paprika en een ui ben vergeten)
Gewoon als voorbeeld. De kaas en de eieren zijn bv waarschijnlijk meer dan een week voor 1 persoon en of je twee hele broden eet valt ook te betwijfelen
Zo maar ff uit de losse pols. Heb je 20 euro over deze keer voor wasmiddel ed Als je er 2 x soep met broodje gebakken ei bij eet heb je al bijna 2 weken. Is echt wel ruim hoor.
Een paar keer budget eten en het kan nog voor de helft ook.
.
35.37
Boodschappen 26 41.14
Bonusvoordeel 5.77
Subtotaal 35.37
In mijn bestelling
Achterham
200 g
1.79
Boer en land volle melk bio
Campina Boer en land volle melk bio
1 l
0.94 3x
Pita brood
AH BASIC Pita brood
10 stuks
0.69
Shoarmareepjes
AH Shoarmareepjes
500 g
3.00
Mozzarella
AH Mozzarella
125 g
0.76
Witte scharreleieren
AH BASIC Witte scharreleieren
10 stuks
1.49
Roomboter
AH BASIC Roomboter
250 g
0.95
Pindakaas
AH BASIC Pindakaas
600 g
1.36
Zaanse snijder volkoren heel
AH Zaanse snijder volkoren heel
per stuk
1.19 2x
Jong 48+ stuk
De Zaanse Hoeve Jong 48+ stuk
ca. 940 g
4.96
Gezeefde tomaten
AH BASIC Gezeefde tomaten
500 g
0.46
Aubergine
AH Aubergine
per stuk
0.64
Geschrapte worteltjes voordeel
AH Geschrapte worteltjes voordeel
500 gr
0.99
Bruine bonen uit Zeeland
Hak Bruine bonen uit Zeeland
720 g
2e HALVE PRIJS
1.19 1x!
Geitenkaas jong belegen 50+ plakken
AH Geitenkaas jong belegen 50+ plakken
ca. 230 g
2.69
Half om half gehakt
AH Half om half gehakt
1 kg
3.00
Romatomaten
AH Romatomaten
750 g
1.99
Sperziebonen kleinverpakking
AH Sperziebonen kleinverpakking
200 g
1.19
Courgette
AH Courgette
per stuk
2 VOOR 0.99
Gewoon bij ah, lekker ruim. (ik zag dat ik de paprika en een ui ben vergeten)
Gewoon als voorbeeld. De kaas en de eieren zijn bv waarschijnlijk meer dan een week voor 1 persoon en of je twee hele broden eet valt ook te betwijfelen
Zo maar ff uit de losse pols. Heb je 20 euro over deze keer voor wasmiddel ed Als je er 2 x soep met broodje gebakken ei bij eet heb je al bijna 2 weken. Is echt wel ruim hoor.
Een paar keer budget eten en het kan nog voor de helft ook.
.
35.37
Boodschappen 26 41.14
Bonusvoordeel 5.77
Subtotaal 35.37
In mijn bestelling
Achterham
200 g
1.79
Boer en land volle melk bio
Campina Boer en land volle melk bio
1 l
0.94 3x
Pita brood
AH BASIC Pita brood
10 stuks
0.69
Shoarmareepjes
AH Shoarmareepjes
500 g
3.00
Mozzarella
AH Mozzarella
125 g
0.76
Witte scharreleieren
AH BASIC Witte scharreleieren
10 stuks
1.49
Roomboter
AH BASIC Roomboter
250 g
0.95
Pindakaas
AH BASIC Pindakaas
600 g
1.36
Zaanse snijder volkoren heel
AH Zaanse snijder volkoren heel
per stuk
1.19 2x
Jong 48+ stuk
De Zaanse Hoeve Jong 48+ stuk
ca. 940 g
4.96
Gezeefde tomaten
AH BASIC Gezeefde tomaten
500 g
0.46
Aubergine
AH Aubergine
per stuk
0.64
Geschrapte worteltjes voordeel
AH Geschrapte worteltjes voordeel
500 gr
0.99
Bruine bonen uit Zeeland
Hak Bruine bonen uit Zeeland
720 g
2e HALVE PRIJS
1.19 1x!
Geitenkaas jong belegen 50+ plakken
AH Geitenkaas jong belegen 50+ plakken
ca. 230 g
2.69
Half om half gehakt
AH Half om half gehakt
1 kg
3.00
Romatomaten
AH Romatomaten
750 g
1.99
Sperziebonen kleinverpakking
AH Sperziebonen kleinverpakking
200 g
1.19
Courgette
AH Courgette
per stuk
2 VOOR 0.99
zaterdag 12 maart 2016 om 17:56
quote:dianavankrimpen schreef op 12 maart 2016 @ 17:13:
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.Welnee joh. Zo erg is het nou ook weer niet.
Mocht je maanden achter elkaar idd het dubbele besteden aan boodschappen dan gaat dat smoesje niet op. Maar zo af en toe eens met je moe samen van een aanbieding gebruik maken mag best hoor.
Laat de mensen toch. Als ze echt genoeg geld zouden hebben, dan zouden ze de aanbieding ook niet hoeven te delen. Pak ze nog even een aanbieding af... Het is in sommige gevallen al triest genoeg.Welnee joh. Zo erg is het nou ook weer niet.
Mocht je maanden achter elkaar idd het dubbele besteden aan boodschappen dan gaat dat smoesje niet op. Maar zo af en toe eens met je moe samen van een aanbieding gebruik maken mag best hoor.
zaterdag 12 maart 2016 om 19:00
Er schiet me trouwens nog iets te binnen. In veel wijken zijn initiatieven waarbij je iets voor elkaar doet. Kun jij bijvoorbeeld goed kleding verstellen, tuinieren, iemand de Engelse taal leren o,d. doe jij dat voor de ander. Kan de ander goed koken, doet hij dat voor jou. Zo zou je ook nog op je boodschappen kunnen bezuinigen.
zaterdag 12 maart 2016 om 19:31
quote:cumulus schreef op 12 maart 2016 @ 17:23:
[...]
Ik wist niet dat er gemeente zijn die hamsteraanbiedingen delen zien als een gezamenlijke huishouding. En het lijkt mij een sterk verhaal eigenlijk.
Maar ik vind het geheel van proberen te frauderen met uitkeringen gewoon een kwalijke zaak en wordt daar heel pissig om en het gebeurd veel mensen die verkapt samenwonen etc. Dus vind het wel goed dat gemeente er strenger op proberen te controleren.
Ik vind het mooi dat er uitkeringen zijn voor mensen die het nodig hebben. Maar gevallen zoals de Bulgaren fraude word ik behoorlijk kwaad om. Let wel: fraudeurs verzieken het hele systeem voor de rest die het echt nodig hebben.
[...]
Ik wist niet dat er gemeente zijn die hamsteraanbiedingen delen zien als een gezamenlijke huishouding. En het lijkt mij een sterk verhaal eigenlijk.
Maar ik vind het geheel van proberen te frauderen met uitkeringen gewoon een kwalijke zaak en wordt daar heel pissig om en het gebeurd veel mensen die verkapt samenwonen etc. Dus vind het wel goed dat gemeente er strenger op proberen te controleren.
Ik vind het mooi dat er uitkeringen zijn voor mensen die het nodig hebben. Maar gevallen zoals de Bulgaren fraude word ik behoorlijk kwaad om. Let wel: fraudeurs verzieken het hele systeem voor de rest die het echt nodig hebben.
zaterdag 12 maart 2016 om 22:21
zondag 13 maart 2016 om 00:02
dinsdag 15 maart 2016 om 11:30
Nu moet ik zelf rondkomen van ¤25 aan boodschappen. Met een eventuele uitloop naar ¤30. Ik vind het heel moeilijk. Vooral omdat ik een glutenallergie heb, en niet even makkelijk bv een tosti kan maken. Glutenvrije vervangers zijn veel te duur. Dus ik vind het echt pittig. Dit moet ik overigens omdat ik een kleine uitkering heb. Nog maar sinds een week, maar jee... Aan de andere kant benader ik het maar als een sport.
dinsdag 15 maart 2016 om 14:24
dinsdag 15 maart 2016 om 15:36
Een aantal jaar geleden toen ik op kamers woonde had ik voor mijzelf een budget van 20 euro gemaakt, waar ik verbazingwekkend vaak onder bleef! Op dinsdag was er bij de supermarkt bijvoorbeeld een aanbieding voor 6 (of 8) krentenbollen voor ik meen een euro, dan had ik twee dagen lunch. Verder had die supermarkt (was dénk ik super de boer, nu dus jumbo o.i.d.) veel van die glazen 1-persoons potjes met groenten, zoals doperwtjes e.d. die ongeveer 50 cent kosten. Ik schilde mijn eigen aardappelen, een at twee dagen pasta en kocht weliswaar geen vlees maar wel vleesvervangers. Eén keer in de week een afbakpizza en dan was ik meestal 17 of 18 euro kwijt. Ik kookte elke avond voor mijzelf en vrijwel nooit bij vrienden/ouders. Ook spitte ik elke week alle foldertjes door. En hoewel het budget wel érg krap was (maar ja moet wat als je graag op vakantie wilt en eigenlijk geen geld hebt) en ik er niet met veel warme gevoelens aan terugdenk ging het best.
Nu hebben mijn man en ik een budget van 50 euro voor zijn tweeën, maar eet ik wel heel vaak op mijn werk, dus dat scheelt ook. In weken dat we luxe willen doen of opeens veel wasmiddel moeten kopen wordt het 70 euro, maar daar gaan we vrijwel nooit overheen. Zelfs niet als we uit eten gaan eigenlijk. Het zit hem bij ons vooral in het maken van een weekplanning en niet elke avond ook nog een pak koek, chocolade en chips wegwerken. Goed op de aanbiedingen letten en voor jezelf besluiten wat je budget wilt en waar je het A-merk echt lekkerder van vindt.
Nu hebben mijn man en ik een budget van 50 euro voor zijn tweeën, maar eet ik wel heel vaak op mijn werk, dus dat scheelt ook. In weken dat we luxe willen doen of opeens veel wasmiddel moeten kopen wordt het 70 euro, maar daar gaan we vrijwel nooit overheen. Zelfs niet als we uit eten gaan eigenlijk. Het zit hem bij ons vooral in het maken van een weekplanning en niet elke avond ook nog een pak koek, chocolade en chips wegwerken. Goed op de aanbiedingen letten en voor jezelf besluiten wat je budget wilt en waar je het A-merk echt lekkerder van vindt.
dinsdag 15 maart 2016 om 18:48
Olijfgroen, ach ik heb ook wel wat voordelen. Ik snoep bijvoorbeeld niet. Nooit gedaan, en dat is ook best een besparing. Maar verder is het best lastig. Ik heb nog wat hobby's die ook geld kosten. Kan al heel weinig, en die wil ik niet laten schieten. Dus ja.
De merken laat ik liggen, dit ook omdat AH heel duidelijk aangeeft of iets glutenvrij is. En is het met 35% korting, meenemen... Ik koop de grote groente potten en eet daar 2 soms 3 dagen van. Heel veel variatie heb ik niet, maar dat komt door de glutenallergie.
De merken laat ik liggen, dit ook omdat AH heel duidelijk aangeeft of iets glutenvrij is. En is het met 35% korting, meenemen... Ik koop de grote groente potten en eet daar 2 soms 3 dagen van. Heel veel variatie heb ik niet, maar dat komt door de glutenallergie.
woensdag 16 maart 2016 om 00:06
quote:cumulus schreef op 12 maart 2016 @ 11:44:
Lidl en Aldi hebben goedkope en dure dingen. Ik heb de luxe meerdere supermarkten in de directe omgeving te hebben
Zo haal ik groente en vleeswaren meestal bij Aldi, maar de tomatenpuree bij de andere supermarkt. Volgens één van mijn kinderen is de chocolade bij Aldi weer duurder. Wij hebben de luxe dat we van supermarkt naar supermarkt kunnen gaan (ach ja, dat compenseert weer het gebrek aan een Turk) en de we (de kinderen en ik) houden elkaar regelmatig op de hoogte van aanbiedinkjes of "uit het assortiment/tegen de datum" stickers.Doe ik inderdaad ook, vleeswaren, groente en fruit bij de aldi maar de tomatenpuree haal ik ook weer ergens anders. Bij de jumbo betaal je voor een blikje tomatenpuree 9 cent. Terwijl je bij de aldi een euro betaald voor 6 blikjes. Tomatenblokjes neem ik dan wel weer van de aldi mee.
Lidl en Aldi hebben goedkope en dure dingen. Ik heb de luxe meerdere supermarkten in de directe omgeving te hebben