Tent advies

13-03-2016 13:45 94 berichten
Van de zomer wil ik met beide kinderen ieder een paar nachtjes gaan kamperen hier in de buurt.

Ben nu aan het kijken voor een tentje en toebehoren maar wat een boel verschillende zijn er en wat een prijsverschillen zowel nieuw als 2ehands.

Ervaren kampeerders waar moet ik op letten bij het kopen van een tentje??

En qua slapen; matje , luchtbed, slaapzak??
Alle reacties Link kopieren
quote:Marover2801 schreef op 13 maart 2016 @ 20:53:

[...]

Ik heb jaren als kind op z'n 3 euro yoga matje geslapen. Toen ik voor de eerste keer op een luchtbed lag vond ik dat toch echt veel en veel warmer. Tuurlijk is een Thermarest matje helemaal top, maar het is voor TO de eerste keer dat hij gaat kamperen, laat m dan eerst een keer proberen of hij het wel leuk vind met 'minder' materiaal voordat hij er 100'en euro's aan besteedt...

Het nadeel is als je minder materiaal koopt, dat het kamperen dan ook wellicht niet goed gaat bevallen. Als je op een koud luchtbed ligt is er geen lol aan. Dus zou zeker wel een comfortabel matje kopen.

Nu is Thermarest de duurste die er is, dat hoeft niet, maar een goede selfinflatable mat is wel aan te raden.

Met een beetje goede materialen is het allemaal een stuk leuker!
summer is a state of mind
Xenos heeft toch ook inflatable matjes? Is dat wat?
quote:c_est_moi schreef op 13 maart 2016 @ 21:18:

[...]

Het nadeel is als je minder materiaal koopt, dat het kamperen dan ook wellicht niet goed gaat bevallen. Als je op een koud luchtbed ligt is er geen lol aan. Dus zou zeker wel een comfortabel matje kopen.

Nu is Thermarest de duurste die er is, dat hoeft niet, maar een goede selfinflatable mat is wel aan te raden.

Met een beetje goede materialen is het allemaal een stuk leuker!Ik raad TO ook niet aan zn 'flut' matje te kopen om op te slapen, maar ik denk dat je voor ongeveer 20/30 euro een prima 'eerste' matje van kan kopen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Je kunt ook een stukje isolatiemateriaal onder je matje leggen om optrekkende kou te voorkomen.

Radiatorfolie of zo'n zilverkleurig autoruit-vorst-bescherm-ding dat je toch hebt liggen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wat is nou eigenlijk een goede dikte voor zo'n inflatable?
Ik ga nooit kamperen zonder mijn kruik. Dus dat zou mijn tip zijn, als je plek hebt een kruik meenemen. Nooit meer koud gehad en veel minder vaak naar de wc hoeven 's nachts. Even een pannetje water opzetten voor je naar bed gaat, kruik vullen en lekker slapen.

Ik vind zelf een SI matje het lekkerst liggen, maar het ligt er wel aan hoe zwaar je bent hoe dik je matje moet zijn. Goedkope matjes zijn vaak dun (5 of 7 cm) en die liggen prima als je niet zwaar bent. Inmiddels weeg ik wat meer en ligt dat niet lekker meer.
quote:jules schreef op 13 maart 2016 @ 21:54:

Wat is nou eigenlijk een goede dikte voor zo'n inflatable?

Ik lig op 10 heerlijk en ben geen lichtgewicht.

Ik heb er zo'n isolatiematje van de Xenos onder. En een wollen slaapzak. Wat ben ik blij met dat ding zeg.
Of je neemt toch electriciteit en neemt de electrische deken mee. Ik zou ertoe in staat zijn, want ik heb de schurft aan kou in bed.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zou voor een 4 persoons tunneltent gaan, hoeft niet heel duur te zijn als je niet weet of het kamperen bevalt, maar wel een tentje waar je wat binnenruimte hebt voor als het minder weer is of de koude avonden is dat wel heel lekker. En wij hebben luchtbedden, zo'n mat zal best beter isoleren maar ik vind een luchtbed comfortabeler. Van die aluminium matjes eronder voor de isolatie en een 3 seizoenen slaapzak, of extra slaapzakken voor de koude nachten zijn in nederland wel een must.

Ik zou op marktplaats zoeken naar exkampeerders die hun hele uitrusting verkopen.
Graag gedaan hoor, Jac-79. En alvast een hele fijne vakantie.

Groetjes,

Het forum

(ook voor eenrichtingsverkeer)

quote:merano schreef op 15 maart 2016 @ 13:30:

Graag gedaan hoor, Jac-79. En alvast een hele fijne vakantie.

Groetjes,

Het forum

(ook voor eenrichtingsverkeer)

Maar het was wel weer ff leuk prevakantiepret voor sommigen
Je bent zelf een theepot
quote:Moiren_ schreef op 13 maart 2016 @ 21:58:

[...]

Ik lig op 10 heerlijk en ben geen lichtgewicht.

Ik heb er zo'n isolatiematje van de Xenos onder. En een wollen slaapzak. Wat ben ik blij met dat ding zeg.Dank je! Ik vind het zo lastig, want je ziet ook si matjes van 3 cm dikte. Dat is dan toch veel te dun? Ook voor iemand met een slank postuur?
Wij hebben ook inflatebles van 10 cm, echt prima.
Je bent zelf een theepot
Si of luchtbed daar ben ik dus echt niet over uit. Is dat echt een persoonlijk dingetje wat je lekker vind liggen of kies je daar met een bepaalde reden voor?

Wat ik me afvraag.. Is het in de zomer in nl echt zo koud Snachts dat je er een isolerend laagje onder moet leggen en dikke slaapzakken?
Ik heb jaren een si-matje gehad van 3,5 cm, was prima te doen. Nu heb een thermerest neo-air, hemels maar pokke duur.
quote:jac-79 schreef op 15 maart 2016 @ 19:55:

Si of luchtbed daar ben ik dus echt niet over uit. Is dat echt een persoonlijk dingetje wat je lekker vind liggen of kies je daar met een bepaalde reden voor?

Wat ik me afvraag.. Is het in de zomer in nl echt zo koud Snachts dat je er een isolerend laagje onder moet leggen en dikke slaapzakken?

Absoluut! Zeker als het ook al een paar dagen regent.

Ik heb echt met wollen legging en shirtje in een wollen dekbed gezeten en dan zat ik 's avonds met die wollen onderkleding onder mijn kleren met dik vest en hele dikke wollen poncho op een schapenvachtje Het kan echt hels koud zijn.

Ik heb heel wat "buren" met flessen warm water en dekentjes en handdoeken op elkaar gestapeld de tent in zien gaan.

En geloof me, er is niets zo ergs als het koud hebben. Je doet namelijk geen oog dicht en wordt met het uur kouder en kouder.
Ja het kan koud zijn maar als je gewoon zorgt voor niet te dunne slaapzakken, wat extra dekens/slaapzakken, een isolerend matje, wat fleecevesten en dikke sokken enzo, dan kun je prima kamperen in nederland in de zomer hoor. Nee het is soms niet warm maar het is ook geen poolexpeditie he.
quote:jules schreef op 15 maart 2016 @ 14:08:

[...]

Dank je! Ik vind het zo lastig, want je ziet ook si matjes van 3 cm dikte. Dat is dan toch veel te dun? Ook voor iemand met een slank postuur?Als je comfortabel wil liggen wel, maar als je alles moet dragen in je rugzak is lichtgewicht heel belangrijk en kies je voor bijvoorbeeld 3 cm.
Ikzelf vindt luchtbedden onhandig en niet lekker slapen, dus hier slapen de kinderen op van die ouderwetse eierdoosmatrassen. Bij koud weer een isolatiemat er onder of een wollen deken. Wel af en toe ventileren (matrassen even van de plek) in verband met condens. We hebben ook dunne inflatables en die slapen ook prima.

In Nederland kan het best koud zijn, al hebben de kinderen het bij ons nooit koud. Die hebben gewoon een dikke pyjama en een normale slaapzak.

De kinderen slapen met zijn tweeën in een 3 persoonstent van Obelink met groot voorportaal. Voorportaal vind ik zelf eigenlijk wel een must. Zelf liggen wij lekker hoog en droog in de vouwwagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven