Werk & Studie alle pijlers

Verkleinwoordjes

16-03-2016 17:07 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega op het werk die steeds verkleinwoordjes gebruikt. Ze is 26 en spreekt over haar 'vriendje' en hoe leuk ze het heeft gehad met haar 'vriendinnetjes'. Laatst sprak ze ons aan als 'collegaatjes'

Ik schoot een keer uit mijn slof toen ze het weer over haar 'vriendje' had: "Is je vriendje heel klein? Of issie gewoon klein geschapen?". Dat kon ze niet waarderen.

Ik krijg altijd de rillingen als volwassen mensen op zo'n kinderlijke manier praten. Bovendien vind ik het denigrerend als iemand me aanspreekt als 'collegaatje'. Grappig was dat ze onlangs haar beklag deed over haar broer, want die noemt haar altijd 'Lisaatje'. Ze zei dat dit minachtend op haar overkomt... beetje pot verwijt de ketel.
Tja.. Ik heb er geen moeite mee.
Moet jij niet een nieuwe baan zoeken?
Verkleinwoorden of verkleinwoordjes.. waar je je wel niet druk over maakt.
Ach. Ik vind het dan weer kinderachtig en onbeleefd om iemand zo terecht te wijzen over haar taalgebruik.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 16 maart 2016 @ 17:09:

Ach. Ik vind het dan weer kinderachtig en onbeleefd om iemand zo terecht te wijzen over haar taalgebruik.Dit. Een opmerking over het geslachtsdeel van haar vriendje maken...
Hier dan je eerste medestander. Ik vind het ook verschrikkelijk als mensen dat doen!
quote:snowdogs schreef op 16 maart 2016 @ 17:13:

Hier dan je eerste medestander. Ik vind het ook verschrikkelijk als mensen dat doen!Tja, je kan er alleen niets tegen doen.
Ach, vriendje wordt wel gebruikt als het nog niet heel serieus is, collegaatje is meestal vriendelijk bedoeld, niet denigrerend. Ik zou het ook niet zeggen, maar het is maar waar je je aan ergert. En echt, je hebt er zo bot iets van gezegd? Dat vind ik veel erger dan iemand die zich een beetje sullig uitdrukt. Je collega klinkt aardiger dan jij.
Gezien ook je andere topic adviseer ik je een andere baan te gaan zoeken.
Time spent with a cat is never wasted
Irritant? Ja. Iets van zeggen? Nee.
Hallo?!
Is je collegaatje zo'n corporaal typje? Daar is dat helemaal bon ton.....schijnt.

Ik vind het trouwens ook irritant.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik zou eens vragen hoe haar weekendje was.
Hallo?!
Werk jij bij masterchef Holland?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
quote:Stofmuis schreef op 16 maart 2016 @ 17:14:

Gezien ook je andere topic adviseer ik je een andere baan te gaan zoeken.Ik vraag me af of dat zin heeft. Ik lees niks heel bijzonders in dit of het andere topic over de baan/collega('s), dus ik vrees dat er in een andere situatie ook mensen rondlopen die vragen hoe je weekend was en hun taalgebruik niet aanpassen op TO's voorkeuren. Het m.i. meer te maken met TO's sociale vaardigheden en tolerantievermorgen. Misschien daar aan werken i.p.v. anderen/de baan/wat dan ook de schuld te geven van haar irritaties.
Ik heb ook zo'n collega, die ook zo over patiënten/cliënten praat. (Vrouwtje, mannetje) Ze zegt ook vaak tegen die persoon dat ze hem of haar schattig vind en vervolgens als een klein kind benadert. Ik moet dan echt op mijn handen zitten, en ik vind het eigenlijk vreselijk onprofessioneel.
quote:Hayek schreef op 16 maart 2016 @ 17:16:

Is je collegaatje zo'n corporaal typje? Daar is dat helemaal bon ton.....schijnt.

Ik vind het trouwens ook irritant.Net als die mensen die ineens de term: Dat is echt een cadeautje' gebruiken wanneer hun kinderen op visite komen of de zon schijnt? :')
quote:Marijisblij schreef op 16 maart 2016 @ 17:08:

Moet jij niet een nieuwe baan zoeken?
quote:Marijisblij schreef op 16 maart 2016 @ 17:08:

Moet jij niet een nieuwe baan zoeken?Haha. Je zou het haast denken he. Nee voor de rest is het werk leuk en collegas ook. Zij ook wel hoor. Alleen paar stukjes gedrag die me irriteren. Maar moet ik mee leren omgaan. Vandaar dat ik vraag naar tips.
Ik ben dol op verkleinwoorden. Echt iets wat de Nederlandse taal heel eigen maakt.
quote:korfje13 schreef op 16 maart 2016 @ 17:12:

[...]

Dit. Een opmerking over het geslachtsdeel van haar vriendje maken...

Onprofessioneel en ook nog eens kleingeestig to add insult to the injury.

TO, ik vind je collegaatje een stuk volwassener en sympathieker dan jij je hier uitlaat over haar en haar vriendje.
quote:_Doortje_ schreef op 16 maart 2016 @ 17:20:

Ik zou eens vragen hoe haar weekendje was.Je moet een traktatie regelen Door, er loopt een inzamelingsactie voor je.
quote:Sensy12 schreef op 16 maart 2016 @ 17:28:

[...]

Je moet een traktatie regelen Door, er loopt een inzamelingsactie voor je.
Ik stel voor vlaaitjes of frietjes ;)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:Schimmelpenninck schreef op 16 maart 2016 @ 17:26:

[...]

Haha. Je zou het haast denken he. Nee voor de rest is het werk leuk en collegas ook. Zij ook wel hoor. Alleen paar stukjes gedrag die me irriteren. Maar moet ik mee leren omgaan. Vandaar dat ik vraag naar tips.Stukjes gedrag, dat vind ik dus geen uitdrukking

Maar op de een of andere manier zijn vrouwelijke collega's vaak collegaatjes en hier op het forum hebben mensen het vaak over hun (jongere) broertje, als ze het over een volwassen vent hebben. Wordt volgens mij vaker gezegd dan wanneer het om een jongere zus gaat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven