Werk & Studie alle pijlers

Verkleinwoordjes

16-03-2016 17:07 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega op het werk die steeds verkleinwoordjes gebruikt. Ze is 26 en spreekt over haar 'vriendje' en hoe leuk ze het heeft gehad met haar 'vriendinnetjes'. Laatst sprak ze ons aan als 'collegaatjes'

Ik schoot een keer uit mijn slof toen ze het weer over haar 'vriendje' had: "Is je vriendje heel klein? Of issie gewoon klein geschapen?". Dat kon ze niet waarderen.

Ik krijg altijd de rillingen als volwassen mensen op zo'n kinderlijke manier praten. Bovendien vind ik het denigrerend als iemand me aanspreekt als 'collegaatje'. Grappig was dat ze onlangs haar beklag deed over haar broer, want die noemt haar altijd 'Lisaatje'. Ze zei dat dit minachtend op haar overkomt... beetje pot verwijt de ketel.
Het zal me aan mijn reet jeuken als iemand verkleinwoordjes gebruikt, maar als iemand zegt "ik heb mijn tas bij" dan maak ik de zin nog altijd even af "bij me".
quote:Schimmelpenninck schreef op 16 maart 2016 @ 17:26:

[...]

Haha. Je zou het haast denken he. Nee voor de rest is het werk leuk en collegas ook. Zij ook wel hoor. Alleen paar stukjes gedrag die me irriteren. Maar moet ik mee leren omgaan. Vandaar dat ik vraag naar tips.

Onbeschoft wel om op die manier te reageren trouwens. En onprofessioneel en onaardig.

En hoe je daarmee om moet gaan? Hou gewoon je fatsoen.
quote:GateKeeper schreef op 16 maart 2016 @ 17:38:

Het zal me aan mijn reet jeuken als iemand verkleinwoordjes gebruikt, maar als iemand zegt "ik heb mijn tas bij" dan maak ik de zin nog altijd even af "bij me".Ik dacht dat ik de enige was!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Sensy12 schreef op 16 maart 2016 @ 17:28:

[...]

Je moet een traktatie regelen Door, er loopt een inzamelingsactie voor je.Ik ga even kijken
Hallo?!
quote:Hayek schreef op 16 maart 2016 @ 17:38:

[...]

Ik dacht dat ik de enige was!
Ik vind het ook irritant dat mensen zoveel verkleinwoordjes gebruiken. Of als volwassen vrouwen zichzelf beschrijven als een meisje (van 40 brrrrrrrrr). Het klinkt zo kinderlijk, alsof mensen denken dat ze dan jonger overkomen.

Dat gezegd hebbende klink je als een nogal onvriendelijke, onsociale collega. Tja, dat werkt niet als je in een team moet werken, je zult toch moeten leren om ook af en toe een babbeltje te maken, dat hoort erbij.

Als een collega tegen mij zo'n volkomen ongepaste opmerking zou maken over het geslachtsdeel van mijn partner zou hij een groot probleem hebben, dat gaat veel te ver.
Ik vind het gebruiken van verkleinwoorden eerder een teken van echte volwassenheid. Een teken dat mensen zichzelf niet zo gortdroog serieus nemen.

Als je echt de noodzaak voelt om alleen maar grote woorden te gebruiken omdat dat volwassener zou staan, dan heb je, wat mij betreft, nog een heel stuk op te groeien.
Stoort me niet. Nog nooit meegemaakt dat het niet jofel bedoeld was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Op mijn werk hebben we echte problemen.
quote:Cateautje schreef op 16 maart 2016 @ 18:01:

Ik vind het gebruiken van verkleinwoorden eerder een teken van echte volwassenheid. Een teken dat mensen zichzelf niet zo gortdroog serieus nemen.

Als je echt de noodzaak voelt om alleen maar grote woorden te gebruiken omdat dat volwassener zou staan, dan heb je, wat mij betreft, nog een heel stuk op te groeien.

Dat wordt hier toch ook helemaal niet gesteld. Je schrijft een tegenstelling op die er vaak niet is. En ik vind je nieuwe nick echt shocking.

Ben helemaal van mijn apropos. Of door de war. Wat je liever hebt.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 16 maart 2016 @ 18:05:

[...]

Dat wordt hier toch ook helemaal niet gesteld. Je schrijft een tegenstelling op die er vaak niet is. En ik vind je nieuwe nick echt shocking.

Ben helemaal van mijn apropos. Of door de war. Wat je liever hebt.

Ik zie die tegenstelling wel, vaak genoeg.

Mooie ava toch. Is mijn totemdier.

Door de war? Als je wenkbrauwen maar goed zitten.
Beetje pot verwijt de ketel...

Nou inderdaad, je gebruikt ze zelf ook meermaals. Ik vind het overigens ook bloedirritant.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
quote:Cateautje schreef op 16 maart 2016 @ 18:09:

[...]

Ik zie die tegenstelling wel, vaak genoeg.

Mooie ava toch. Is mijn totemdier.

Door de war? Als je wenkbrauwen maar goed zitten.

Haha, leuk een eigen totemdier.

Enne, mijn wenkbrauwen zitten prima, net laten doen.......

Mijn zoon (vier havo) moest van de week een blaadje sommetjes maken, in ongeveer een kwartiertje en daarna de blaadjes op een stapeltje leggen.

Die kon het thuis niet zonder lachen en gieren vertellen. De invaller had een zware dag, want die werd niet serieus genomen door de kindertjes van vier havo.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 16 maart 2016 @ 18:14:

[...]

Haha, leuk een eigen totemdier.

Enne, mijn wenkbrauwen zitten prima, net laten doen.......

[afbeelding]Meid toch, waar ben jij zo verbaasd over? Ik dacht dat jij nergens meer van stond te kijken.
quote:matroesjka_ schreef op 16 maart 2016 @ 18:04:

Op mijn werk hebben we echte problemen.Sommigen zijn al blij als ze werk kunnen krijgen.
Waarom worden vrouwelijke collega's eigenlijk zo vaak collegaatjes genoemd en mannen gewoon collega's? Het zijn toch gewoon collega's? Niet zo gek als wij vrouwen onderling zo praten dat we achter blijven lopen bij de mannen. Kennelijk nemen we ons zelf niet zo serieus. Ik zeg het zelf overigens nooit.
quote:Cateautje schreef op 16 maart 2016 @ 18:16:

[...]

Meid toch, waar ben jij zo verbaasd over? Ik dacht dat jij nergens meer van stond te kijken.

Nou, dat dacht ik dus ook, ben zo door de wol geverfd. Maar ja, die ava hè. Maar ik begin eraan te wennen, volgende week zijn mijn wenkbrauwen wel weer een millimeter of 2 gezakt schat ik.

Sorry TO voor OT.
Ik snap je irritatie wel! Met name het woord 'collegaatje' is heel erg hip in Nederland. 'Een collegaatje van mij zei...' Brrrr.

Ik woon trouwens zelf in België en hier gebruiken ze ook heel veel verkleinwoordjes, 'koffietje', 'groentjes', etc., maar hier vind ik het dan wel weer charmant :D
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Lekker dan zo'n passief agressieve collega...je mag geen verkleinwoorden gebruiken, je mag niet vragen hoe haar weekend was...misschien moet je een sticker op je bureau en je shirt plakken met bio hazard, of 'niet voeren' of zo. Dan kunnen mensen nog een beetje lachen met je. Al zou ik na zo'n onnozele terecht wijzing om mijn onschuldig taalgebruik je mijden als een Marburg virus,dat dan weer wel.
quote:viva1966 schreef op 16 maart 2016 @ 18:18:

Waarom worden vrouwelijke collega's eigenlijk zo vaak collegaatjes genoemd en mannen gewoon collega's? Het zijn toch gewoon collega's? Niet zo gek als wij vrouwen onderling zo praten dat we achter blijven lopen bij de mannen. Kennelijk nemen we ons zelf niet zo serieus. Ik zeg het zelf overigens nooit.Ik betwijfel ten zeerste of het een met het ander te maken heeft. Maar wat je zegt zet me toch aan het denken: er zijn ook veel meisjesnamen die een verkleinwoord zijn van een jongensnaam: Guusje, Keesje, Brechtje, etc. En ook zeggen we vaak 'jongens en meisjes'. Het is wat met vrouwen en verkleinwoorden..
quote:viva1966 schreef op 16 maart 2016 @ 18:18:

Waarom worden vrouwelijke collega's eigenlijk zo vaak collegaatjes genoemd en mannen gewoon collega's? Het zijn toch gewoon collega's? Niet zo gek als wij vrouwen onderling zo praten dat we achter blijven lopen bij de mannen. Kennelijk nemen we ons zelf niet zo serieus. Ik zeg het zelf overigens nooit.Je er niet druk over maken is al een stap in de goede richting.
Heerlijk hè, al die luxeproblemen?
Gezien je andere topic snap ik het probleem al: je bent niet erg sociaal zo te lezen. Kun je niet beter een kleinschalig bedrijf zoeken als je je zo ergert aan je collega's? Je moet wel een beetje sociale vaardigheden hebben als je in een team wil werken he.
quote:strikjemetstippels schreef op 16 maart 2016 @ 18:22:

Lekker dan zo'n passief agressieve collega...je mag geen verkleinwoorden gebruiken, je mag niet vragen hoe haar weekend was...misschien moet je een sticker op je bureau en je shirt plakken met bio hazard, of 'niet voeren' of zo. Dan kunnen mensen nog een beetje lachen met je. Al zou ik na zo'n onnozele terecht wijzing om mijn onschuldig taalgebruik je mijden als een Marburg virus,dat dan weer wel. +1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven