Geld & Recht alle pijlers

Inkomstenbelsating?

02-04-2016 18:27 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de volgende vraag, hopelijk heeft een van jullie een antwoord.

De situatie:

De afdeling waar mijn man werkt verhuisd naar elders in het land. Ipv nu 30 km enkele rit, straks 100 km enkele rit.

Qua files en werktijden niet fantastisch, maar te doen voor mijn man. Veel andere collega's kunnen dit niet en heeft mijn man aangeboden hen op te halen en thuis te brengen.

Als ze straks over zijn naar de nieuwe locatie, zal de reiskostenvergoeding uiteraard imhooggaan + een regeling voor het eerste jaar. De regeling houd in, dat de werknemers naast de daadwerkelijke km vergoeding nog een extra bedrag krijgen per maand.

Enkele collegas van mijn man hebben zelf geen gelegenheid tot vervoer en rijden tzt met mijn man mee. Hij rijdt hier dan extra voor om (een half uur per enkele rit). Ze hebben daar een constructie voor bedacht, dat meerijdende collega's de helft van hun ontvangen reiskostenvergoeding aan mijn man toedoen. (Uiteraard op basis hoevaak iemand meerijdt). Dit is overleg met collega's, zij zien het als oplossing, want anders geen vervoer of geen baan. En voor mijn man daarmee "extra geld". We hebben hiervoor onlangs al een andere auto gekocht, ivm ruimte achterin. Met het ook op het "extra geld" dat we zullen ontvangen. En het comfort van iedereen in de auto.

Collega's zullen achteraf elke maand hun gedeelte aan mijn man betalen.

Meningen over bovenstaande heb ik niets aan ;). Dit is de situatie en zal voorlopig zo gaan.

De vraag aan jullie:

Is dit extra inkomen?

Het is niet echt inkomsten uit werk, lijkt me? Of wel? Hij krijgt immers betaald voor zijn dienst (autorijden).

Is dit iets wat bij de belasting oppegeven moet worden? In welke box dan, onder welke noemer?

Of is dit een gift van zijn collega's? Dus moeten we rekening houden met het max gift aan derden?

Of...maak ik me druk om niets, en is er niets aan de hand?

En betreft het betalen, maakt het nog uit of dit contant of giraal gebeurd?
Het lijkt mij gewoon een onderlinge onkostenvergoeding. Niet bestemd voor de belastingdienst dus
contant betalen, en niets opgeven

geen haan die er naar kraait
Aangezien je geen opmerkingen wilt over het eerste deel van je post, zal ik niets zeggen over het feit dat jullie daarvoor een nieuwe auto hebben gekocht.

Over wat voor bedragen hebben we het? Hoeveel collega's rijden er mee?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
En ik zou voor een contante betaling gaan.
quote:Monatala schreef op 02 april 2016 @ 18:30:

Aangezien je geen opmerkingen wilt over het eerste deel van je post, zal ik niets zeggen over het feit dat jullie daarvoor een nieuwe auto hebben gekocht.

Over wat voor bedragen hebben we het? Hoeveel collega's rijden er mee?

Ik snap deze reactie ;) zal hem toch even toelichten. Wij hebben een baby op komst en reden met 2 3deurs auto's. Daar auto van man binnen nu en een jaar wel aan vervanging toe zijn, hebben we daar nu vast een nieuwe station voor gekocht. Bovenstaand laat ik het klinken als, voor de collega's, maar is dus zeker eigen belang. Met het ook op de extra onkostenvergoeding die man van colleg's gaat ontvangen wel de beslissing eerder gemaakt dan misschien nodig is.

Er zullen 2/3 collegas per dag meerijden, hangt af van welke dag, een van de collegas werkt parttime.

Voor de collega die elke dag meerijd zal het om ongeveer €200,- tot €250,- per maand gaan. (Per persoon).

Contact betalen zat ik zelf ook al over te denken, maar gemak is toch wel alles via de bank . Het gaat hierbij natuurlijk wel om maandelijks terugkomende bedragen. (Zolang dit stand houd uiteraard).
Om hoeveel geld hebben we het dan? En je hebt het over 'extra geld'. Maken jullie dan daadwerkelijk winst, of dekt het gewoon de kosten (benzine/afschrijving/onderhoud etc). In dat laatste geval zou ik de belastingdienst er buiten houden. Als ik met een vriendin naar het strand ga en zij betaalt me de helft van de benzine en parkeerkosten terug, ga ik dat ook niet opgeven als inkomen. Hoewel ik wel goedkoper uit ben dan als ik alleen gegaan zou zijn. Maar als vriendin me 100 euro betaalt voor dat ritje, en we maken het elke week, dan wordt het natuurlijk een beetje een ander verhaal.

Houden jullie er trouwens wel rekening mee dat dit inkomsten zijn die zomaar weg kunnen vallen? Zo'n plotselinge toename van reistijd leidt er vrijwel altijd toe dat een paar mensen toch op zoek zullen gaan naar een andere baan. En iemand vindt het uiteindelijk toch wel heel lastog om afhankelijk te zijn van jouw man (wat als man ziek is, komen dan ineens 6 man niet meer op het werk?). En voor je het weet heb je geen 4 mee-rijders mee maar 1. Of iets dergelijks (ik weet natuurlijk niet om hoeveel mensen het gaat). Maar dan zitten jullie wel nog steeds met een duurdere auto.
Mooie regeling. Fijn voor zijn collega's dat ze kunnen meerijden en het bedrag wat ze betalen vind ik een prima bedrag.

En ook nog eens milieu vriendelijker.

Ik zou het geld contant aannemen.
Ik zou ook duidelijk maken dat als iemand ziek is of op vakantie de vergoeding gewoon doorloopt. Je man maakt er toch kosten aan voor het omrijden.

Hoe zit het met overwerk? Wachten ze met z'n alle tot de laatste klaar is of is een half uurtje doorgaan niet meer aan de orde?
quote:nausicaa schreef op 02 april 2016 @ 19:00:

Om hoeveel geld hebben we het dan? En je hebt het over 'extra geld'. Maken jullie dan daadwerkelijk winst, of dekt het gewoon de kosten (benzine/afschrijving/onderhoud etc). In dat laatste geval zou ik de belastingdienst er buiten houden. Als ik met een vriendin naar het strand ga en zij betaalt me de helft van de benzine en parkeerkosten terug, ga ik dat ook niet opgeven als inkomen. Hoewel ik wel goedkoper uit ben dan als ik alleen gegaan zou zijn. Maar als vriendin me 100 euro betaalt voor dat ritje, en we maken het elke week, dan wordt het natuurlijk een beetje een ander verhaal.

Houden jullie er trouwens wel rekening mee dat dit inkomsten zijn die zomaar weg kunnen vallen? Zo'n plotselinge toename van reistijd leidt er vrijwel altijd toe dat een paar mensen toch op zoek zullen gaan naar een andere baan. En iemand vindt het uiteindelijk toch wel heel lastog om afhankelijk te zijn van jouw man (wat als man ziek is, komen dan ineens 6 man niet meer op het werk?). En voor je het weet heb je geen 4 mee-rijders mee maar 1. Of iets dergelijks (ik weet natuurlijk niet om hoeveel mensen het gaat). Maar dan zitten jullie wel nog steeds met een duurdere auto.

Het zal gaan om ongeveer €550,- per maand "extra". Mijn man krijgt zelf immers ook zijn reiskosten vergoed. Daar zal gedeelte onderhoud in zitten, maar hier houden we wel wat van over.

Ik denk dat je mijn post, voor de jouwe net niet hebt gezien . Zal het nog even toelichten. De nieuwe auto was er zowieso gekomen, nu echter wat eerder dan eigenlijk nodig is.

Alle collega's, ook mijn man zijn opzoek naar iets anders qua werk, in de buurt. Dat weten ze ook van elkaar. Enkele rit incl file is ruim 2 uur. Met een werkgever die thuiswerken en een half uurtje eerder beginnen, om terug de file voor te zijn niet oke vindt, voor het hele team reden om verder te zoeken. Alleen is het nu take it or leave it zeg maar.

Collega's die mee rijden hebben dus zelf geen vervoer, en ov is niet te doen die kant op. Samen hebben ze dit plan dus bedacht.

En tja.. Komende zomer ga ik bevallen en zal man ook twee weken niet komen werken, laat staan de dag dat ik s'middags bel, schat je moet nu komen, de weeen zijn begonnen ;). Iedereen weet waar hij/zij aan toe is hierin.

Ook als man straks nieuw werk heeft en op de fiets weg kan, blijft deze auto. Mijn auto zal dan de deur uitgaan.
Lief dat je het toelicht, ik kreeg inderdaad het beeld dat je een busje had gekocht terwijl jullie met z'n tweetjes zouden blijven
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:marmar83 schreef op 02 april 2016 @ 19:07:

Ik zou ook duidelijk maken dat als iemand ziek is of op vakantie de vergoeding gewoon doorloopt. Je man maakt er toch kosten aan voor het omrijden.

Hoe zit het met overwerk? Wachten ze met z'n alle tot de laatste klaar is of is een half uurtje doorgaan niet meer aan de orde?

Ze hebben een heel excel bestand met hoe wie wat en waar, enkel echt meerijden is daadwerkelijk betalen, niet afbellen en wel omrijden dan wel. Zoiets. Dat komt wel goed denk ik.

Overwerk, tja.. Mijn man maakt nu regelmatig iets af op zijn werk, waardoor hij een half uurtje later of soms nog later is. Worden geen overuren voor betaald, maar nouja toegeweid zegmaar.

Nu deze verhuzing eraan komt, en het bedrijf daarin zo niet flexibel is, zullen zoael mijn man als zijn collega's dat niet meer doen. Overwerken prima, maar wel als er overuren geschrveven mogen worden, en dan idd wachten of allemaal blijven ;).

Een half uurtje eerder beginnen om de files voor te zijn, mag niet, thuiswerken mag niet. Terwijl als er nu voor het bedrijf iets af moet hij wel thuis eea mag afmaken. Beetje flauw dus allemaal.
Misschien flauw maar wat als je man op vakantie is? Rijdt dan iemand anders?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 02 april 2016 @ 19:20:

Misschien flauw maar wat als je man op vakantie is? Rijdt dan iemand anders?

Moeten ze gebruik maken van ov of een auto lenen van iemand.

Hun keuze om afhankelijk te zijn van. Zelfde als mijn man "als eerste" een andere baan heeft.
quote:Snoevie101 schreef op 02 april 2016 @ 19:15:

[...]

Een half uurtje eerder beginnen om de files voor te zijn, mag niet, thuiswerken mag niet. Terwijl als er nu voor het bedrijf iets af moet hij wel thuis eea mag afmaken. Beetje flauw dus allemaal.

Tijd voor een andere werkgever dan. Een bedrijf wat zo niet met de tijd meegaat (maar wel alle flexibiliteit van de werknemers verwacht gezien deze verhuizing) verdient niet beter dan dat de mensen weglopen.

Thuiswerken is trouwens sinds 1-1-2016 een recht (met bepaalde beperkingen). Misschien eens uitzoeken of het werk daarvoor in aanmerking komt. 1 of 2 dagen in de week thuis werken scheelt toch heel wat tijd als je 200 km / dag woon-werkverkeer hebt.
quote:viva1966 schreef op 02 april 2016 @ 19:33:

[...]

Tijd voor een andere werkgever dan. Een bedrijf wat zo niet met de tijd meegaat (maar wel alle flexibiliteit van de werknemers verwacht gezien deze verhuizing) verdient niet beter dan dat de mensen weglopen.

Thuiswerken is trouwens sinds 1-1-2016 een recht (met bepaalde beperkingen). Misschien eens uitzoeken of het werk daarvoor in aanmerking komt. 1 of 2 dagen in de week thuis werken scheelt toch heel wat tijd als je 200 km / dag woon-werkverkeer hebt.

Goede tip! Ga ik ook eens naar kijken . Thuiswerken zou ideaal zijn. Goedkoper ook voor de werkever...

Het is absoluut tijd voor een andere werkgever, alleen eerst nieuwe schoenen, alvorens de oude weg te gooien.
quote:viva1966 schreef op 02 april 2016 @ 19:33:

[...]

Je hebt het recht om het aan te vragen, maar de werkgever is niet verplicht het toe te staan.

https://www.personeelsnet ... een-recht-op-thuiswerken/
Het is geen gift, omdat er sprake is van een tegenprestatie. Het betreft in principe dus inkomsten, waarbij je zo eerlijk kunt zijn om ze op te geven. Strikt genomen kun je kosten die je maakt daar misschien wel van aftrekken, maar dat wordt niet makkelijk.

Ik zeg dit niet gauw, maar eerlijk gezegd ben ik het voor deze ene keer eens met de mensen die zeggen: contant verrekenen en niet over lullen......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:nerdopviva schreef op 02 april 2016 @ 20:03:

[...]

Je hebt het recht om het aan te vragen, maar de werkgever is niet verplicht het toe te staan.

https://www.personeelsnet ... een-recht-op-thuiswerken/Klopt, maar als werkgever moet je wel een ongelofelijke betonplaat voor je kop hebben om hier niet aan mee te willen werken. Als er geen inhoudelijke belemmeringen zijn om thuis te werken moet een werkgever wel een heel goed verhaal hebben. Het is logisch dat een leraar of iemand in een winkel niet vanuit huis kan werken. Maar bij iedere kantoorfunctie kan je in meer of mindere mate thuis werken. Persoonlijk zou ik mijn toekomst niet aan een werkgever willen koppelen die zo ouderwets is dat hij het niet toestaat. De rest zal dan ook wel nieet erg innovatief zijn.
Eevan uitgaande dat de auto van uw man geen auto van de zaak is: er is geen bijtelling inkomen. Uw vraag heeft, als de auto in particulier bezit is, niets met inkomstenbelasting te maken. Ook niet met schenking. Het zal de Belastingdienst een zorg zijn hoe u onderling het vervoer regelt en hoe de afspraken gemaakt worden.
quote:fisbel schreef op 04 april 2016 @ 00:01:

Eevan uitgaande dat de auto van uw man geen auto van de zaak is: er is geen bijtelling inkomen. Uw vraag heeft, als de auto in particulier bezit is, niets met inkomstenbelasting te maken. Ook niet met schenking. Het zal de Belastingdienst een zorg zijn hoe u onderling het vervoer regelt en hoe de afspraken gemaakt worden.De collega's betalen voor een dienst. Waarom heeft de Belastingdienst daar wat jou betreft dan niets mee te maken?
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven