Erfenis
maandag 4 april 2016 om 13:48
quote:rosanna08 schreef op 04 april 2016 @ 13:45:
mag die man misschien met zijn eigen geld doen wat ie zelf wil?
En dit natuurlijk ook. Ze hebben dit samen opgebouwd door de jaren heen. En schoondochter wil wel even wat gaan 'eisen' en zijn eigen geld laten teruglenen door die man. Het idee alleen al.
Enfin, maar dat is dus niet mogelijk. Er is nog niks van je vriend tot vader overlijdt. Tot die tijd mag je schoonvader er echt alles mee doen en zelfs tot de laatste cent opmaken.
mag die man misschien met zijn eigen geld doen wat ie zelf wil?
En dit natuurlijk ook. Ze hebben dit samen opgebouwd door de jaren heen. En schoondochter wil wel even wat gaan 'eisen' en zijn eigen geld laten teruglenen door die man. Het idee alleen al.
Enfin, maar dat is dus niet mogelijk. Er is nog niks van je vriend tot vader overlijdt. Tot die tijd mag je schoonvader er echt alles mee doen en zelfs tot de laatste cent opmaken.
maandag 4 april 2016 om 13:52
De wet is overigens gemaakt omdat niet elk stel een langstlevende verklaring had en ze met deze wet te beschermen tegen inhalige kinderen. Goeie wet blijkbaar. Kortom, TO het 'kost' je dus niks, wat er is niks van jullie. Ook niet een beetje, ook niet op papier en er is zelfs geen gebruikersrecht. Alles is van schoonvader dmv deze nieuwe wet. Je hebt niks te zeggen over hoe hij zijn geld uitgeeft. Zelfs geen klein beetje inspraak. Hij kan dus echt met een gogo danseres een werelreis gaan maken en alles verbrassen zonder dat zijn kind daar ook maar iet over te zeggen heeft. Dus ja hoor, nieuwe auto's, mountainbikes. Alles mag en hij hoeft het niet eens te melden. Alles is van pa want er IS nog geen kindsdeel. Dat komt er pas als schoonvader overlijdt over het bedrag wat er DAN nog is.
Hoe durft ie eigenlijk, van zijn eigen zuurverdiende centjes een mountainbike en een auto te kopen! Zucht.....
Hoe durft ie eigenlijk, van zijn eigen zuurverdiende centjes een mountainbike en een auto te kopen! Zucht.....
maandag 4 april 2016 om 13:52
maandag 4 april 2016 om 13:53
Ik zou willen weten wat er in het testament van moeder stond, volgens mij geld langstlevende inderdaad maar vraag me af of dat ook zo is als er wel een testament is opgemaakt. En dan kan het zomaar zijn dat de belastingdienst komt kloppen. Maar aan je verhaal te lezen is dit niet het geval en krijg je man niks totdat paps dood is.
maandag 4 april 2016 om 13:54
Waar je vriend (en dus al helemaal niet jullie) toestemming voor zouden moeten geven is mij een raadsel.
En wat nou 'als het ons maar geen geld kost'; het is potverdorie gevonden geld, waar jullie geen poot voor hebben hoeven uitsteken, als je vriend eenton erft, betaalt hij maar 8000 euro belasting daarover, blijft er nog steeds 92.000 over......
En wat nou 'als het ons maar geen geld kost'; het is potverdorie gevonden geld, waar jullie geen poot voor hebben hoeven uitsteken, als je vriend eenton erft, betaalt hij maar 8000 euro belasting daarover, blijft er nog steeds 92.000 over......
maandag 4 april 2016 om 13:55
quote:Goede-Fee schreef op 04 april 2016 @ 13:53:
Ik zou willen weten wat er in het testament van moeder stond, volgens mij geld langstlevende inderdaad maar vraag me af of dat ook zo is als er wel een testament is opgemaakt. En dan kan het zomaar zijn dat de belastingdienst komt kloppen. Maar aan je verhaal te lezen is dit niet het geval en krijg je man niks totdat paps dood is.Dat maakt niet meer uit omdat moeder na 2009 is overleden en de nieuwe wet dus van kracht is op haar.
Ik zou willen weten wat er in het testament van moeder stond, volgens mij geld langstlevende inderdaad maar vraag me af of dat ook zo is als er wel een testament is opgemaakt. En dan kan het zomaar zijn dat de belastingdienst komt kloppen. Maar aan je verhaal te lezen is dit niet het geval en krijg je man niks totdat paps dood is.Dat maakt niet meer uit omdat moeder na 2009 is overleden en de nieuwe wet dus van kracht is op haar.
maandag 4 april 2016 om 14:00
Het idee alleen al dat je op geld zit te azen waar je schoonouders een leven voor gewerkt hebben. Dat je hem nu hun geld wil afpakken omdat er een van de twee is overleden. Laat die man zijn autootje kopen en nog even genieten.... en werk voor je eigen geld. Hoop dat jullie kinderen later niet zo gaan denken..bah!
De lekkerste melk komt van Mampina
maandag 4 april 2016 om 14:04
quote:Orangetree schreef op 04 april 2016 @ 13:48:
[...]
En dit natuurlijk ook. Ze hebben dit samen opgebouwd door de jaren heen. En schoondochter wil wel even wat gaan 'eisen' en zijn eigen geld laten teruglenen door die man. Het idee alleen al.
Enfin, maar dat is dus niet mogelijk. Er is nog niks van je vriend tot vader overlijdt. Tot die tijd mag je schoonvader er echt alles mee doen en zelfs tot de laatste cent opmaken.
Het lullige is dat er niks van vriend is tot schoonvader overlijdt, maar dat vriend wel belasting moet betalen over zijn kindsdeel. Dit kan ook door de ouder overgenomen worden en die kan hier ook uitstel van betaling voor vragen indien al het geld in de stenen van het huis zit. Want het antwoord van schoonvader dat er geen geld is terwijl er een bijna afbetaald huis is klopt natuurlijk niet. Dat had TO zich zelf ook wel kunnen bedenken.
Stel het huis is 300.000 euro waard en er was nog 30.000 euro spaargeld. Dan is de ene helft daarvan van schoonvader en de andere helft van schoonmoeder. Als schoonmoeder overlijdt gaat haar deel naar haar erfgenamen. Dus de helft van 300.000 en van 30.000 = 165.000. Dit deel wordt door (in dit geval ivm enig kind) tweeen gedeeld, dus de helft voor de schoonvader, andere helft voor vriend. Dus schoonvader erft 82.500 en vriend ook. Wat er nu veranderd is sinds 2009 is dat vriend dat niet gelijk krijgt, maar dat schoonvader dit eerst krijgt en vriend daarmee een vordering op schoonvader, dus moet vriend over die 82.500 erfbelasting betalen. Voor een kind is de vrijstelling 20.148 euro, dus moet er nog over 60.000 euro belasting worden betaald (even afgerond). Vriend moet dan nog 6900 euro belasting betalen. Indien de ouder in het huis blijft wonen moet die dit bedrag betalen en kan daarvoor uitstel vragen totdat het huis verkocht wordt.
Ik vraag me nu wel af nav de post van TO of dit allemaal wel gedaan is, want schoonvader lijkt nogal vaag en TO weet ook helemaal van niks.
Je hebt dus een vordering op schoonvader, en betaalt daarover belasting (of hij doet dat voor jullie), maar of je dat geld ooit krijgt als hij overlijdt is maar de vraag. Hij mag ook alles tot op de laatste cent opmaken.
[...]
En dit natuurlijk ook. Ze hebben dit samen opgebouwd door de jaren heen. En schoondochter wil wel even wat gaan 'eisen' en zijn eigen geld laten teruglenen door die man. Het idee alleen al.
Enfin, maar dat is dus niet mogelijk. Er is nog niks van je vriend tot vader overlijdt. Tot die tijd mag je schoonvader er echt alles mee doen en zelfs tot de laatste cent opmaken.
Het lullige is dat er niks van vriend is tot schoonvader overlijdt, maar dat vriend wel belasting moet betalen over zijn kindsdeel. Dit kan ook door de ouder overgenomen worden en die kan hier ook uitstel van betaling voor vragen indien al het geld in de stenen van het huis zit. Want het antwoord van schoonvader dat er geen geld is terwijl er een bijna afbetaald huis is klopt natuurlijk niet. Dat had TO zich zelf ook wel kunnen bedenken.
Stel het huis is 300.000 euro waard en er was nog 30.000 euro spaargeld. Dan is de ene helft daarvan van schoonvader en de andere helft van schoonmoeder. Als schoonmoeder overlijdt gaat haar deel naar haar erfgenamen. Dus de helft van 300.000 en van 30.000 = 165.000. Dit deel wordt door (in dit geval ivm enig kind) tweeen gedeeld, dus de helft voor de schoonvader, andere helft voor vriend. Dus schoonvader erft 82.500 en vriend ook. Wat er nu veranderd is sinds 2009 is dat vriend dat niet gelijk krijgt, maar dat schoonvader dit eerst krijgt en vriend daarmee een vordering op schoonvader, dus moet vriend over die 82.500 erfbelasting betalen. Voor een kind is de vrijstelling 20.148 euro, dus moet er nog over 60.000 euro belasting worden betaald (even afgerond). Vriend moet dan nog 6900 euro belasting betalen. Indien de ouder in het huis blijft wonen moet die dit bedrag betalen en kan daarvoor uitstel vragen totdat het huis verkocht wordt.
Ik vraag me nu wel af nav de post van TO of dit allemaal wel gedaan is, want schoonvader lijkt nogal vaag en TO weet ook helemaal van niks.
Je hebt dus een vordering op schoonvader, en betaalt daarover belasting (of hij doet dat voor jullie), maar of je dat geld ooit krijgt als hij overlijdt is maar de vraag. Hij mag ook alles tot op de laatste cent opmaken.
maandag 4 april 2016 om 14:06
Iedereen zegt dat hij pas recht heeft als zijn vaders is overleden is niet waar. Hij heeft recht op een kindsdeel van z'n moeder we hebben een kopie van m'n man z'n id kaart aan m'n Schoonpaps gegeven zodat hij de hypotheek kan veranderen en mijn vriend moet daar voor tekenen.. En het gaat ons er niet om dat wij het kindsdeel krijgen als het huis verkocht word het gaat ons erom of we dan niet dom bezig zijn dat we extra belasting moeten betalen oid. Daarom ook die Lening als het verstandig is dat wij dat kindsdeel krijgen maar het terug geven onder het mom van een lening heeft Schoonpaps nog steeds hetzelfde alleen hoeven wij niet extra belasting te betalen
maandag 4 april 2016 om 14:07
TO formuleert een beetje onhandig maar ik lees het eigenlijk niet als inhaligheid, ze wil niet ineens voor grote onverwachte kosten komen te staan maar benadrukt zelf ook dat vader mag doen met zijn geld wat hij wil.
TO, inderdaad is het langstlevendentestament tegenwoordig de wettelijke regel. Dat wil zeggen dat alle bezittingen naar de langstlevende partner gaan. Pas als die overlijdt is er sprake van een erfenis voor jouw man. Je hebt de belastingaangifte dus goed ingevuld.
Het is wel mogelijk (wat nog wel eens gebeurt bij slechte familieverhoudingen waarbij de kinderen bang zijn dat (stief)ouder de poet zal opmaken) om je kindsdeel te claimen. Dat is de helft van wat je anders gekregen zou hebben. Die claim wordt dan vastgelegd, maar alsnog hoeft die pas te worden uitgekeerd na het overlijden van de langstlevende ouder.
Waar je advies over zou kunnen vragen aan een notaris is, of er mogelijkheden zijn waarbij jouw schoonvader op papier alvast een deel van zijn vermogen (wat vermoedelijk grotendeels in zijn huis zit) schenkt aan zijn enige zoon. Bij zo'n schenking is schenkbelasting en/of rente verschuldigd, maar in sommige gevallen kun je daarmee gunstiger uitkomen dan met het betalen van successierechten, die je vriend sowieso zal moeten betalen op het moment dat hij erft (als zijn vader dus ook overleden is, en mits er dan nog geld over is).
TO, inderdaad is het langstlevendentestament tegenwoordig de wettelijke regel. Dat wil zeggen dat alle bezittingen naar de langstlevende partner gaan. Pas als die overlijdt is er sprake van een erfenis voor jouw man. Je hebt de belastingaangifte dus goed ingevuld.
Het is wel mogelijk (wat nog wel eens gebeurt bij slechte familieverhoudingen waarbij de kinderen bang zijn dat (stief)ouder de poet zal opmaken) om je kindsdeel te claimen. Dat is de helft van wat je anders gekregen zou hebben. Die claim wordt dan vastgelegd, maar alsnog hoeft die pas te worden uitgekeerd na het overlijden van de langstlevende ouder.
Waar je advies over zou kunnen vragen aan een notaris is, of er mogelijkheden zijn waarbij jouw schoonvader op papier alvast een deel van zijn vermogen (wat vermoedelijk grotendeels in zijn huis zit) schenkt aan zijn enige zoon. Bij zo'n schenking is schenkbelasting en/of rente verschuldigd, maar in sommige gevallen kun je daarmee gunstiger uitkomen dan met het betalen van successierechten, die je vriend sowieso zal moeten betalen op het moment dat hij erft (als zijn vader dus ook overleden is, en mits er dan nog geld over is).
maandag 4 april 2016 om 14:07
quote:gizzmo-returns schreef op 04 april 2016 @ 13:42:
En je klinkt eigenlijk best inhalig. Wat vind je man er eigenlijk van?Waarom inhalig? Kan jij het ophoesten als de belasting ineens komt met een vordering omdat je 75000 euro gehad zou hebben (oid) Niet iedereen kan dat ophoesten hoor. TO informeert gewoon of ze iets moet doen om dit te voorkomen.
En je klinkt eigenlijk best inhalig. Wat vind je man er eigenlijk van?Waarom inhalig? Kan jij het ophoesten als de belasting ineens komt met een vordering omdat je 75000 euro gehad zou hebben (oid) Niet iedereen kan dat ophoesten hoor. TO informeert gewoon of ze iets moet doen om dit te voorkomen.
maandag 4 april 2016 om 14:09
Wat een snauwreacties.
Ik heb soortgelijke vragen gehad toen mijn vader overleed. Ik hoef helemaal geen geld, en wat mijn moeder doet moet ze helemaal zelf weten, maar ik wilde wel zeker weten dat ik niet opeens 8.000 euro (ik noem maar een bedrag dat eerder is genoemd) belasting zou moeten betalen.
Ik heb soortgelijke vragen gehad toen mijn vader overleed. Ik hoef helemaal geen geld, en wat mijn moeder doet moet ze helemaal zelf weten, maar ik wilde wel zeker weten dat ik niet opeens 8.000 euro (ik noem maar een bedrag dat eerder is genoemd) belasting zou moeten betalen.