2-jarig nachtspookje, iemand ervaring of tips?

06-11-2008 13:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van precies 2 gaat steeds vaker 's nachts spoken.

Ze is eigenlijk altijd een voorbeeldige slaper geweest. Gaat om 1930 naar bed en slaapt dan tot 0700 uur. Heerlijk!

Maar de laatste tijd wordt ze steeds vaker wakker. Ze staat dan rechtop in haar bedje en huilt hard. We gaan naar haar toe, leggen haar plat, aai over de bol en ze slaapt meteen weer door. Het probleem is dat dit steeds vaker gebeurt. Was het eerst 1 keer per 3 dagen, de laatste tijd is het elke nacht. Vannacht zelfs 5(!) keer. Ze slaapt meteen weer in, dat wel. Voor ons erg vermoeiend..Ik vraag me af of het een vorm van aandachttrekken is. Ze heeft dit trouwens ook vaak bij haar middagslaapje. Ze heeft 2 maanden geleden een broertje gekregen, is dus deze week jarig en dan komt Sinterklaas er ook nog aan, dus ik snap wel dat het spannende tijden zijn.

Heeft iemand ervaring? Ging deze fase snel over? Doe ik er goed aan om niet meer naar haar toe te gaan (vannacht een keer 15 min laten huilen, stopte dus niet)? Zelf had ik bedacht om wel naar haar toe te gaan, maar dan heel "sober": niet praten, licht uit laten, alleen rechtleggen. Ik hoor graag tips!
Ik lees mee, hier precies hetzelfde. Vraag me inderdaad ook af of het dromen zijn, kiezen, last van oren of 'alleen' aandacht trekken. Mijn dochter is bijna 22 maanden en heeft hier inmiddels al weken last van.

Ze slaapt ook steeds korter, eerst tot minimaal 8 uur 's ochtends, meestal langer maar nu is ze rond half zeven klaarwakker. Op zich niet heel erg (alhoewel oude ritme stukken fijner was) maar overdag slaapt ze ook weinig, 1 tot anderhalf uur.
Trouwens, ook hier vier maanden geleden zusje gekregen, die overigens goed slaapt dus de rollen lijken omgedraaid
Mijn dochter is bijna 17 mnd en hier ook precies hetzelfde. Soms inderdaad wel 5 keer per nacht: huilen en dan gaan staan in bed. Het kwam bij haar zomaar ineens, altijd perfect doorgeslapen. Dus ik hoop op de ultieme tip hiervoor Overdag slaapt ze trouwens altijd wel gewoon door.

Wij moeten haar er trouwens altijd wel even uithalen anders vertikt ze verder te gaan slapen. Dus even op arm, kalmeren, slokje water en dan weer neerleggen en dan gaat ze pas weer slapen. Laten huilen zijn wij geen voorstander van en werkt ook niet, dan is ze op een gegeven moment helemaal klaarwakker.

Wij hebben het idee dat het misschien door (nare) dromen komt, ze slaapt ook altijd vrij onrustig.
Ons zoontje van bijna (december) 2 heeft dit ook precies hetzelfde!! Hij is een bizar goede slaper; 's nachts gaf hij nooit geen kik en sliep 's middags vaak van 12.30u tot 17.00u en dan moesten we hem vaak wakker maken. Dit is nu hooguit 2 uurtjes, dus voor hem heel kort!

Moeten er nu zo'n 6 keer per nacht uit en begint meestal rond 00.00u. Wilt niets drinken juist, maar ff knuffelen en dan wijst hij weer naar zijn bed en al terugleggende slaapt hij weer. En dit nu al een week of 2 iedere avond! Ook als hij wakker wordt is het meteen huilen, huilen en nog eens huilen, terwijl hij voorheen eerst wat ging kletsen.

Hopelijk is dit een fase waar ze doorheen moeten. Moet er ook bijzeggen dat hij de afgelopen 2 weken ook overdag niet altijd even gezellig was; snel piepen en om niets, gewoon heel jengelig. Is duidelijk ook nog niet uitgeslapen als hij 's middags om 14.30u alweer wakker is, maar verder slapen ho maar.

Wij hebben 3 maanden geleden een zoontje erbij gekregen en die slaapt gelukkig van 00.00 uur tot 7.00u.

Fijn dat ik in ieder geval lees dat meer kindjes rond dezelfde leeftijd dit ook hebben.

Groetjes,

Toeffie
Hallo allemaal,

heb zelf geen kinderen maar volgens mijn moeder had ik vroeger ook zo'n periode. Wakker worden en huilen.... Mijn moeder heeft het een week volgehouden en was het toen zat. De eerstvolgende keer dat ik wakker werd heeft ze op een bozige toon gezegd dat ik potverdikkie moest gaan slapen en dat ze me niet nog een keer wilde horen....

Ben niet meer wakker geworden!!! Heeft ze wel gecheckt want ze vond het ook wel zielig voor me..

Kan me voor jullie voorstellen dat je deze oplossing misschien niets vindt maar wilde het wel even melden!!

Gr. Boefje
Volgens mij beginnen in deze tijd wel de dromen. Ze zijn zich meer bewust van dingen en dat werkt 's nachts door, soort van verwerken. Helemaal natuurlijk als er gezinsuitbreiding is geweest. Misschien zien jullie verschil in een rustige dag met veel structuur en een drukke dag.

Ik heb geen tips
Mijn dochter van bijna 2 slaapt al haar hele leven slecht. Eerste anderhalf jaar ivm oren, daarna ging het een poos goed en nu joost mag weten waarom. Ik denk dat ze droomt. ze gilt echt en zit recht op. Alleen blijft ze er erg in hangen. We gaan er ongeveer 3 keer heen en daarna stop ik mijn oordoppen in. Laten huilen heeft hier zeker wel nut. Dan valt ze vanzelf in slaap uiteindelijk. Als we blijven gaan of haar er uit halen of haar water geven blijft ze om het kwartier komen. Zonder te overdrijven houdt ze dit zo 2 tot 3 uur vol. Dan vind ik de keuze snel (nou ja, snel na 2 jaar ??) gemaakt.

Ik denk dus dat het lastig is om iets te zeggen wat gegarendeerd werkt. Het is bij ieder kind weer anders en zoeken. En trouwens bij iedere moeder ook. Want ik kan zeggen dat door laten huilen wel goed is maar als jij dat niet ziet zitten werkt dat (voor nu) dus ook niet. Ik hou het altijd maar het dichtste bij mijn eigen gevoel. Als moeder ken je je kind immers het beste.

Succes !!
onze oudste heeft hetzelfde. nu is ze 4 en wordt nooit na half 7 wakker. zal wel niet over gaan, haar moeder heeft hetzelfde ;)

@uma: het verschil lijkt groot, half 7 ipv 8 uur, maar vergeet niet dat de klok is teruggezet. mijn vrouw en onze dochter hebben weken nodig om te wennen aan de nieuwe tijd en worden dan ook standaard een uur vroeger wakker dan voordat de klok is verzet.
quote:randy schreef op 06 november 2008 @ 14:56:

Volgens mij beginnen in deze tijd wel de dromen. Ze zijn zich meer bewust van dingen en dat werkt 's nachts door, soort van verwerken. Helemaal natuurlijk als er gezinsuitbreiding is geweest. Misschien zien jullie verschil in een rustige dag met veel structuur en een drukke dag.

Ik heb geen tips Ik denk ook dat het door dromen komt, zeker gezien het feit dat ze ook zo onrustig slaapt en soms ook echt kan gillen. Dat is dus ook reden dat ik haar niet laat huilen, soms is ze echt paniekerig. Hier geen gezinsuitbreiding of andere veranderingen trouwens.

Hier ook herkenbaar, dochter van 17mnd en wij laten haar dus wel huilen! Meestal is het binnen 5min. weer voorbij.. duurt het echt langer of klinkt het anders dan anders gaan we er uiteraard wel heen, maar pakken haar niet uit bed. Neerleggen, knuffeltje geven en dan even oren dicht omdat ze het voor kleine minuut nóg harder op het gillen zet. Daarna slaapt ze al.

Ik hoop dat we op deze manier erger kunnen voorkomen...of dat ik me over paar maanden alsnog hier meld om tips te halen!

Mijn dochter van 20 maanden doet dit al een half jaar, we weten onderhand niet beter. Op "goede" nachten hoeven we er maar 3 keer uit, soms is het wel een keer of 7. We halen haar er nooit uit, ze krijgt haar speen terug en wordt weer neergelegd zonder al te veel gedoe. Over het algemeen slaapt ze dan weer verder. Normaal gesproken ligt ze van 19.00 tot 06.00 in bed, dan is ze klaarwakker. Soms wordt ze echt in paniek wakker, dan ga ik er van uit dat ze gedroomd heeft. Maar meestal ligt ze gewoon te roepen totdat er iemand komt. Laten roepen of huilen heeft geen zin, ze gaat net zo lang door totdat er iemand komt en daarbij maakt ze haar broers wakker. Liever wij wakker dan de hele familie een paar keer per nacht wakker.

Overdag slaapt ze een uurtje, niet meer.
Ik vind het opvallen dat de meeste van jullie meteen beginnen over 'aandacht trekken' en 'laten huilen'. Als je kind huilt ga je hem of haar toch troosten? Alleen een aai over de bol en weglopen vind ik eigenlijk vrij bruut. 15 minuten een bang kindje laten huilen vind ik eigenlijk ook vrij erg. Ik zal wel weer raar zijn ofzo, maar ik haal mijn dochter dan uit bed, loop even met haar rond of neem haar mee naar ons bed en als ze gekalmeerd is gaat ze terug.

En dan te bedenken dat een aantal van jullie zelfs net een baby heeft gekregen. Vind je het gek dat zo'n kindje van slag is en zijn of haar ouders nodig heeft? Je zult maar eng dromen en dat je ouders dan vinden dat je aandacht trekt....
Helemaal als het normaal goede slapers zijn. Als het nu kinderen waren die áltijd slaapproblemen hadden......

Maar alles is opeens anders, je begint met dromen (want dat hoort bij de leeftijd) en dan krijg je dit.

Wat is er mis met je kind gewoon geborgenheid en veiligheid geven als het daarom vraagt?
Hier ook een dochter van 2 en een zoontje van 5 weken. Mijn dochter had precies herzelfde, zei al voor ze op bed lag: wil nie slapuuh. Ik heb een klein nachtlampje gekocht voor haar en naast haar bedje gezet. Ik wist niet of het kwam door haar nieuwe broertje, of dat ze meer gaat dromen of omdat het ineens wel heel donker is nu de klok is verzet!

En of het haar nu rust geeft in het donker of iets anders, het helpt wel!
@Eowynn, laat het duidelijk zijn dat ik hier in huis nooit iemand laat huilen. Soms is het alleen zo'n 'slaap-jammer-huiltje', ze is dan niet echt wakker en dan pak ik haar er dus niet uit omdat ze dan juist helemaal wakker wordt. Wanneer ze echt overstuur is or whatever mag ze gewoon mee naar beneden.
Deze is het trouwens, ook handig als ze wat ouders is en zelf uit bed mag. Op het lampje kan je een tijd instellen, dan gaat het lampje op de ingestelde tijd op dag of nacht over...

nachtlampje

Bij mij voelde het ook niet goed om haar te laten huilen, ik bleef/blijf niet heel lang bij haar, maar troost haar, zeg dat al haar vriendjes (namen noemen) ook nog slapen en dat zij ook moet slapen want dan kunnen we de volgende dag weer leuk samen spelen....
quote:dubya schreef op 06 november 2008 @ 15:03:

onze oudste heeft hetzelfde. nu is ze 4 en wordt nooit na half 7 wakker. zal wel niet over gaan, haar moeder heeft hetzelfde ;)

@uma: het verschil lijkt groot, half 7 ipv 8 uur, maar vergeet niet dat de klok is teruggezet. mijn vrouw en onze dochter hebben weken nodig om te wennen aan de nieuwe tijd en worden dan ook standaard een uur vroeger wakker dan voordat de klok is verzet.Was ik toch serieus alweer vergeten, maar zal er ook wel mee te maken hebben ja
Mijn spookje van bijna 2 wordt nu gelukkig maar 3 keer per nacht wakker.

Tot 3 weken geleden was dat 10 a 12 keer per nacht,zijn nacht dan van 19.00-7.00.Hij heeft vanaf dag 1 dus nog nooit 1 nacht doorgeslapen.

Ik heb dus ook geen tips,ik heb alles geprobeerd maar niks helpt/hielp,believe me.

Eigenlijk ben ik een beetje heel erg jaloers op jullie normaal gesproken goed slapende spookjes.
Misschien helpt het, zover mogelijk natuurlijk, te vragen aan je kind waarom het overstuur is? Er moet met 2 toch wel een zinnig antwoord op de vraag 'waarom ben je verdrietig?" komen van je kind, toch? Al is het maar een woord als bang, moe, MAMA....dan weet je tenminste een beetje wat het is.
Nou, ik ben dus niet de enige.

Ik kan het ook niet goed plaasten, behalve dat er dus veel gebeurd is de afgelopen tijd. Ze heeft dit ook niet eerder gehad.

Ze gaat wel heel lief slapen, is ook een kind dat het prima vindt om naar bed gebracht te worden. Als ze zo in haar bed staat te huilen kan ik niet met haar praten, ze heeft haar ogen open, toch lijkt het of ze nog slaapt. Normaal kan ze wel goed zeggen wat er is. Misschien zijn het inderdaad dromen.

@libra: we hebben zo'n lampje! Vindt ze in ieder geval erg leuk!

O we gaan nu eten, later meer.
Hier ook zo'n spookje, dochter is nu 18 maanden en sliep tot een paar maanden geleden voorbeeldig door. Tot ze ziek werd/last van haar tanden kreeg vanaf dat moment wordt ze bijna iedere nacht een keer of 3-4 keer wakker. Ze wil dan een slokje drinken en slaapt vervolgens direct weer verder. Op zich geen probleem, maar als je hoogzwanger bent en er steeds uitmoet (manlief werkt 's nachts) kom je daarna niet meer in slaap, dus het breekt wel op. Ik heb het laatst op het CB besproken en volgens de wijkverpleegkundige hoort het echt een beetje bij de leeftijd, dus het is even doorbijten vrees ik. Nu probeer ik wel om het huilen even af te wachten, soms slaapt ze nl. gewoon weer door, ik ga dus niet meer gelijk mijn bed uit maar wacht het even af. Als ze echt ziek is (zoals nu bijv.) is het wat anders, dan ga ik altijd even naar haar toe, maar als er verder niks is blijf ik even liggen luisteren of het gehuil / gejengel aanhoudt of niet.
Hier ook een 2 jarig nachtspookje . Ik lach nou wel maar tis en blijft vermoeiend. Dit is begonnen vanaf ong. een week of 3 na de geboorte van haar broertje (die nu 9 weken is). Ze is vroeg wakker tegenwoordig (rond 6 uur) en wordt minstens 2 x wakker 's nachts, huilend. We wachten altijd heel even af of ze zelf weer in slaap valt, maar meestal moeten we er even heen. Hier helpt het ook om even een aai over de bol te geven, zachtjes troostend tegen haar te praten en te zeggen dat ze nog even moet proberen te slapen, net als haar knuffels en papa en mama. Soms even een slokje drinken nog en dan slaapt ze weer verder. Ik denk dat de veranderingen van de komst van haar broertje en het dromen er zeker mee te maken te hebben.

Luna1, heb je al eens nagedacht over wanneer je de speen wil gaan afbouwen?

Ik vraag dat, omdat het nu met het steeds teruggeven lijkt of je haar juist die speen aanleert...maar gezien leeftijd lijkt me dat niet meer logisch toch? Misschien een idee om juist een andere 'troost' te gaan aanleren in vorm van knuffeltje ?

Een speen is voor de sterke zuigbehoefte in eerste maanden..

je zegt trouwens dat het spannende tijden zijn: "deze week jarig en sinterklaas komt eraan"

Nu snap ik dat het rkijgen van een broertje spannend is en verandering meebrengt. Dat ontgaat haar inderdaad niet. Maar waarom zou een net tweejarig kind al zo bezig moeten zijn met verjaardag en -nog verder weg- Sinterklaas...

Dat zijn dingen die je beter 2 of 1 dag van te voren kunt melden, in de trant van, goh, weet je wat het (over)morgen voor dag is?? En dan vertellen wat er staat te gebeuren. Dan hoeft zo'n jong kind ook niet bezig te zijn met dingen die het toch nog niet kan bevatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven