Reiskostenvergoeding
donderdag 7 april 2016 om 09:11
Hi allemaal,
Ben tijdje geleden begonnen bij mijn huidige werkgever. Reiskostenvergoesing is gebasseerd op de kortste route (midden door de stad) en de gebruikelijke route is 10 km extra, dus per dag is die 20 km uit eigen zak. Heb dit destijds ook aangegeven maar dit was niet mogelijk. Aangezien het mijn eerste baan is durfde ik niet echt te onderhandelen. Ik ben er inmiddels best pissed over omdat het maar een raar bedrijf is die niet echt om zijn werknemers geeft. Is het nog mogelijk dat ik hier nogmaals over kan onderhandelen? Of ander advies? Thuis werken is ook geen optie want dat is alleen bestemd voor een paar collega's hoger in de ladder.
Bedankt en groet
Ben tijdje geleden begonnen bij mijn huidige werkgever. Reiskostenvergoesing is gebasseerd op de kortste route (midden door de stad) en de gebruikelijke route is 10 km extra, dus per dag is die 20 km uit eigen zak. Heb dit destijds ook aangegeven maar dit was niet mogelijk. Aangezien het mijn eerste baan is durfde ik niet echt te onderhandelen. Ik ben er inmiddels best pissed over omdat het maar een raar bedrijf is die niet echt om zijn werknemers geeft. Is het nog mogelijk dat ik hier nogmaals over kan onderhandelen? Of ander advies? Thuis werken is ook geen optie want dat is alleen bestemd voor een paar collega's hoger in de ladder.
Bedankt en groet
donderdag 7 april 2016 om 09:19
Dit is je eerste baan, dus ik zou je even koest houden en het even aankijken. Pas als jij hebt bewezen een duidelijke meerwaarde te hebben voor het bedrijf kun je echt eisen gaan stellen. En anders waarschijnlijk voor jou tien anderen in deze arbeidsmarkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 7 april 2016 om 09:19
De werkgever bepaald hoe hij de reiskosten berekend en het is ook nog eens geen wettelijk recht. Alleen als er in de CAO iets anders staat heb je nog een poot om op te staan. Ik heb bij de belastingdienst gewerkt en daar krijg je maar 6 cent per km voor maximaal 20 km enkele reis. Volgens mij kreeg ik bij andere werkgevers ook altijd reiskostenvergoeding gebaseerd op de kortste route. Voor mij is de kortste route eigenlijk ook altijd de gebruikelijke route geweest. Daarnaast kies je er zelf voor om met de auto te gaan. Je zou ook met de fiets kunnen gaan en dan ga je waarschijnlijk wel midden door de stad.
donderdag 7 april 2016 om 09:25
vrijdag 8 april 2016 om 07:04
Reiskostenvergoeding is niet verplicht. Blij zijn dus dat je vergoeding krijgt.
De route wordt altijd berekend volgens de kortste route.
Misschien, als het je lukt om een contractverlenging te krijgen, kun je dan insteken op een kleine salarisverhoging om wat extra reiskosten te compenseren. Dat zou je dan kunnen doen dmv onderhandeling, echter ook dat is geen verplichting he.
Eisen stellen werkt niet.
Eerste les in je arbeidzame leven dat nog heeeeeeeel lang zal duren meid.
De route wordt altijd berekend volgens de kortste route.
Misschien, als het je lukt om een contractverlenging te krijgen, kun je dan insteken op een kleine salarisverhoging om wat extra reiskosten te compenseren. Dat zou je dan kunnen doen dmv onderhandeling, echter ook dat is geen verplichting he.
Eisen stellen werkt niet.
Eerste les in je arbeidzame leven dat nog heeeeeeeel lang zal duren meid.
vrijdag 8 april 2016 om 07:37
Op een rit van 50 km heb je het over 10 km die je zelf moet "betalen". Heb je al eens uitgerekend wat het in geld betekent??
Je krijgt dus 40 vergoed, 40 x 0,19 = 7,60.
Als je auto 1:15 rijdt, ben je 50/15= 3,33 liter benzine kwijt. 3,33 x 1,4 = 4,67
Ofwel, het kost je aan benzine 4,67 maar je krijgt 7,60. Enkele reis.
Op een dag maak je 5,86 "winst". Dat x 20 werkdagen is iets meer dan 110 euro.
Daar kan je je verzekering en wegenbelasting van betalen.
Dat vind ik niet zo oneerlijk hoor!!
Als je auto 1:15 rijdt, ben je 50/15= 3,33 liter benzine kwijt. 3,33 x 1,4 = 4,67
vrijdag 8 april 2016 om 07:51
quote:slagroom-met-dip schreef op 08 april 2016 @ 07:37:
Op een rit van 50 km heb je het over 10 km die je zelf moet "betalen". Heb je al eens uitgerekend wat het in geld betekent??
Want de enige kosten van autorijden zijn het benzineverbruik?
Daarnaast redt lang niet elke auto 1:15.
Want de enige kosten van autorijden zijn het benzineverbruik?
Daarnaast redt lang niet elke auto 1:15.
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 8 april 2016 om 08:58
Ik zeg toch ook dat ze haar wegenbelasting en verzekering van kan betalen? En onderhoud hoort er bij maar zelfs daarvan kan ze een beetj sparen van haar riskostenvergoeding.
Ik vind 1:15 al vrij laag, mijn vorige auto reed 1:20 en die ik nu heb 1:18 tot 1:20. Ik rij dan ook geen 130 op de snelweg, want dan keldert het naar 1:16 gemiddeld.
Maar ik rij 45 km enkele reis en krijg de kortste route van 35 km vergoed min de eerste 10, want vanaf 10 krijg je pas reiskostenvergoeding. Dus krijg 20 km enkele reis minder. En ik kan er alles van betalen.
Daarbij had ik ook een auto gehad als ik dit werk niet zou hebben, dus alleen als TO nooit een auto gekocht zou hebben als ze deze baan niet had gehad, en dat ze nu alleen gebruik maakt van de auto voor het werk en verder niet, vind ik dat ze het een beetje oneerlijk mag vinden.
Je baas betaalt voor de reiskosten. Reiskosten dus. Niet autokosten.
En in je reiskosten wordt je ruim voorzien.
Ik vind 1:15 al vrij laag, mijn vorige auto reed 1:20 en die ik nu heb 1:18 tot 1:20. Ik rij dan ook geen 130 op de snelweg, want dan keldert het naar 1:16 gemiddeld.
Maar ik rij 45 km enkele reis en krijg de kortste route van 35 km vergoed min de eerste 10, want vanaf 10 krijg je pas reiskostenvergoeding. Dus krijg 20 km enkele reis minder. En ik kan er alles van betalen.
Daarbij had ik ook een auto gehad als ik dit werk niet zou hebben, dus alleen als TO nooit een auto gekocht zou hebben als ze deze baan niet had gehad, en dat ze nu alleen gebruik maakt van de auto voor het werk en verder niet, vind ik dat ze het een beetje oneerlijk mag vinden.
Je baas betaalt voor de reiskosten. Reiskosten dus. Niet autokosten.
En in je reiskosten wordt je ruim voorzien.