Kinderspel vies?
vrijdag 7 november 2008 om 10:28
Onlangs heb ik mijn kinderen betrapt terwijl ze in bad met elkaar aan het spelen waren. Mijn zoon is 13 en mijn dochter is 10. Zoonlief is in de puberteit gekomen en zijn lichaam is zich al aan het ontwikkelen. Mijn dochter vindt dat reuze interessant al die haartjes enzo, maar ook dat zijn piemel al een echte mannenpiemel wordt en vind het leuk om ermee te 'spelen'. Ik wist dus even niet meer hoe ik moest reageren. Moet ik zeggen dat het fout is moet ik ze niet meer bij elkaar in bad laten gaan? Ik wil voorkomen dat het zo'n beladen onderwerp wordt. Hoe gaan andere ouders hiermee om?
vrijdag 7 november 2008 om 14:41
quote:iry schreef op 07 november 2008 @ 14:35:
Die privacy begint overigens al veel eerder.
Als ze deze grenzen zelf aangeven en je moet het ze leren.
Eens, mijn zoon is nu vijf en als hij aangeeft ergens 'privacy' voor te willen respecteren we dat. Net zoals is van hem verwacht dat hij respecteert dat mama nu weleens alleen naar de wc wilt hoe gezellig ze knuffelen en plassen ook vindt
Maar ik vraag me dus af, op welke leeftijd zouden jullie het ongepast vinden dat ik nog met mijn zoon in bad ga? Ik kan mij niet voorstellen dat ik het ooit als iets onnatuurlijks ga zien. Overigens zijn wij in huis ook heel open en bloot. Hij ziet ons en wij dagelijks naakt en wij hem.
Die privacy begint overigens al veel eerder.
Als ze deze grenzen zelf aangeven en je moet het ze leren.
Eens, mijn zoon is nu vijf en als hij aangeeft ergens 'privacy' voor te willen respecteren we dat. Net zoals is van hem verwacht dat hij respecteert dat mama nu weleens alleen naar de wc wilt hoe gezellig ze knuffelen en plassen ook vindt
Maar ik vraag me dus af, op welke leeftijd zouden jullie het ongepast vinden dat ik nog met mijn zoon in bad ga? Ik kan mij niet voorstellen dat ik het ooit als iets onnatuurlijks ga zien. Overigens zijn wij in huis ook heel open en bloot. Hij ziet ons en wij dagelijks naakt en wij hem.
vrijdag 7 november 2008 om 14:43
Kinderen moeten opgevoed worden.Ook sexueel.Zo simpel is het eigenlijk.Een jongen van 13 in de puberteit,is een hormoonbom,die de gevolgen niet kan overzien.Ook je dochter niet.Om problemen te voorkomen is het zaak om heel duidelijk uit te spreken dat er grenzen zijn bij het aanraken van elkaars ledematen.Simpel,bondig en duidelijk.
Wil het het samen in bad niet geheel verbieden,dan blijf je erbij.
Ga de was op vouwen,weet ik veel,maar de kinderen in het zicht.Ik denk dat het samen in bad gaan dan snel over is.
Het grote probleem is namelijk nu vindt je dochter het nog mega spannend,maar denkt ze er als ze ouder is er nog zo over?En je zoon,mmm,die denkt er denk ik later ook anders over.
Als opvoeders moet je er voor zorgen dat je kinderen niet in een situatie komen die ze zelf niet kunnen overzien.Daar hebben ze opvoeders voor.
succes
Wil het het samen in bad niet geheel verbieden,dan blijf je erbij.
Ga de was op vouwen,weet ik veel,maar de kinderen in het zicht.Ik denk dat het samen in bad gaan dan snel over is.
Het grote probleem is namelijk nu vindt je dochter het nog mega spannend,maar denkt ze er als ze ouder is er nog zo over?En je zoon,mmm,die denkt er denk ik later ook anders over.
Als opvoeders moet je er voor zorgen dat je kinderen niet in een situatie komen die ze zelf niet kunnen overzien.Daar hebben ze opvoeders voor.
succes
vrijdag 7 november 2008 om 14:43
quote:iry schreef op 07 november 2008 @ 14:36:
Ik vind het wel een plicht.
Waar ik bang voor ben,zie OP.Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Is er iets dramatisch gebeurd dan. In mijn ogen niet. Broer en zus hebben eens uit nieuwsgierigheid aan elkaar gezeten. Ouders weten het en leggen uit dat dit niet de bedoeling is. Ik zou mij niet in bochten wringen om dit te voorkomen en zie het als incident.
Ik vind het wel een plicht.
Waar ik bang voor ben,zie OP.Ik zie geen reden om daar bang voor te zijn. Is er iets dramatisch gebeurd dan. In mijn ogen niet. Broer en zus hebben eens uit nieuwsgierigheid aan elkaar gezeten. Ouders weten het en leggen uit dat dit niet de bedoeling is. Ik zou mij niet in bochten wringen om dit te voorkomen en zie het als incident.
vrijdag 7 november 2008 om 14:44
vrijdag 7 november 2008 om 14:46
quote:dogma schreef op 07 november 2008 @ 14:44:
Loesje, zou zoiets niet vanzelf gaan... dat je aanvoelt wanneer het niet meer goed/natuurlijk/ontspannen blabla aanvoelt?
Ik weet niet hoor, ik heb geen kinderen (ik heb zoooo makkelijk praten dus... i know
maar zoiets lijkt het me toch wel te gaan?Ja dat denk ik ook. Daarom vind ik het moeilijk om daar standaard een leeftijd aan te koppelen. Daarom vind ik het ook niet per definitie raar of ongepast dat broer en zus van 10 en 13 samen in bad gaan.
Loesje, zou zoiets niet vanzelf gaan... dat je aanvoelt wanneer het niet meer goed/natuurlijk/ontspannen blabla aanvoelt?
Ik weet niet hoor, ik heb geen kinderen (ik heb zoooo makkelijk praten dus... i know

vrijdag 7 november 2008 om 14:47
HaagsLoesje, ik denk dat er een verschil is tussen kinderen die met hun ouders in bad gaan en een puber met zijn zusje. Omdat een ouder als het goed is precies weet waar de grenzen liggen en een puber (zeker als hem dat niet geleerd wordt) misschien niet.
En vanaf welke leeftijd het niet meer kan? Geen flauw idee, wijst zich vanzelf zou ik denken.
En ik heb ook op het vergrootglas gedrukt, maar mijn twijfelachtige gevoel bij dit topic is daardoor alleen maar sterker geworden.
Hopelijk reageert TO zelf nog even.
En vanaf welke leeftijd het niet meer kan? Geen flauw idee, wijst zich vanzelf zou ik denken.
En ik heb ook op het vergrootglas gedrukt, maar mijn twijfelachtige gevoel bij dit topic is daardoor alleen maar sterker geworden.
Hopelijk reageert TO zelf nog even.
vrijdag 7 november 2008 om 14:49
Nou mijn oudste zoon is acht en komt gewoon binnen als ik sta t douchen, wel kijkt hij met andere ogen naar me dan zeg een paar maanden geleden.
Ik vroeg hem wat anders was en hij gaf aan dat hij liever wachte met tanden poetsen tot dat ik klaar was.
En gaf ook aan waarom.
Heel duidelijk en open gelukkig dus een jongen van 13 is echt wel verder dan mijn zoon van 8 en zou ik niet meer in bad laten met zijn zusje.
Ik vroeg hem wat anders was en hij gaf aan dat hij liever wachte met tanden poetsen tot dat ik klaar was.
En gaf ook aan waarom.
Heel duidelijk en open gelukkig dus een jongen van 13 is echt wel verder dan mijn zoon van 8 en zou ik niet meer in bad laten met zijn zusje.
vrijdag 7 november 2008 om 14:51
quote:LunaBlue schreef op 07 november 2008 @ 14:47:
HaagsLoesje, ik denk dat er een verschil is tussen kinderen die met hun ouders in bad gaan en een puber met zijn zusje. Omdat een ouder als het goed is precies weet waar de grenzen liggen en een puber (zeker als hem dat niet geleerd wordt) misschien niet.
Daar ben ik het mee eens hoor, ik reageerde vooral omdat sommige per definitie het ongepast vinden dat ze samen in bad gaan. Wanneer je als ouder(s) denkt dat het wel welletjes is, vind ik vroeg genoeg ipv van een bepaalde leeftijd aanhouden.
Overigens ook eens dat ouder-kind en broer-zus iets anders ligt, maar ik ben nieuwsgierig of daar ook zo over gedacht wordt. Wellicht is het nog een verschil tussen vader-dochter en moeder-zoon. De eerst zou denk ik meer werkbrauwen optrekken, of niet?
Daar ben ik het mee eens hoor, ik reageerde vooral omdat sommige per definitie het ongepast vinden dat ze samen in bad gaan. Wanneer je als ouder(s) denkt dat het wel welletjes is, vind ik vroeg genoeg ipv van een bepaalde leeftijd aanhouden.
Overigens ook eens dat ouder-kind en broer-zus iets anders ligt, maar ik ben nieuwsgierig of daar ook zo over gedacht wordt. Wellicht is het nog een verschil tussen vader-dochter en moeder-zoon. De eerst zou denk ik meer werkbrauwen optrekken, of niet?
vrijdag 7 november 2008 om 14:51
Dit soort "spelletjes"kunnen erg uit de hand lopen.
Ik zie het dan ook als een zorgelijk signaal dat dit gebeurt.
Maar misschien ben ik iets te gekleurd in mijn mening.
Wat betreft met je kind in bad gaan.
Dat geeft een kind waarschijnlijk ook zelf aan.
Ik ga nog gerust samen met mijn dochter van 18 in bad.
Samen tutten,maskertje op,lekker bubbellen echt een vrouwenmoment.
Met mijn zoon van 12 ga ik niet in bad,dat zou hij absoluut niet willen.
En ik vind dat ook niet meer passen.
tsja...dat is ook gevoelsmatig,ik heb daar geen kant en klare theorie voor.
(moet overigens wel lachen om je knuffelend plassen,heel herkenbaar!! zo'n spruit heb ik ook nog rondlopen)
Ik zie het dan ook als een zorgelijk signaal dat dit gebeurt.
Maar misschien ben ik iets te gekleurd in mijn mening.
Wat betreft met je kind in bad gaan.
Dat geeft een kind waarschijnlijk ook zelf aan.
Ik ga nog gerust samen met mijn dochter van 18 in bad.
Samen tutten,maskertje op,lekker bubbellen echt een vrouwenmoment.
Met mijn zoon van 12 ga ik niet in bad,dat zou hij absoluut niet willen.
En ik vind dat ook niet meer passen.
tsja...dat is ook gevoelsmatig,ik heb daar geen kant en klare theorie voor.
(moet overigens wel lachen om je knuffelend plassen,heel herkenbaar!! zo'n spruit heb ik ook nog rondlopen)
vrijdag 7 november 2008 om 14:53
quote:adsum schreef op 07 november 2008 @ 14:48:
hahaha haags loesje,
er stond eerst onderdelen maar tja das ook een beetje raar,dus er maar ledematen van gemaakt.Beter was geweest,er zijn grenzen bij het aanraken van elkaars lichaam.
beter zo?
Onderdelen, hahaha, ik zie voor me hoe je onderdelen er af kan schroeven.
Wat dacht je van geslachtsdelen???
Maar ik begreep je wel hoor, was een grapje
hahaha haags loesje,
er stond eerst onderdelen maar tja das ook een beetje raar,dus er maar ledematen van gemaakt.Beter was geweest,er zijn grenzen bij het aanraken van elkaars lichaam.
beter zo?
Onderdelen, hahaha, ik zie voor me hoe je onderdelen er af kan schroeven.
Wat dacht je van geslachtsdelen???
Maar ik begreep je wel hoor, was een grapje
vrijdag 7 november 2008 om 14:55
Ik moest opeens denken aan mezelf op 12-jarige leeftijd:
ik ging vaak met mijn beste vriendinnetje in bad toen. Heel ontspannen, we zochten er allebei niks achter. Totdat het opeens niet meer mocht van haar moeder. Er werd niet uitgelegd wat daar de reden van was. Raaaaar dat ik dat vond!! (ik weet het moment nu nog, moet je nagaan)...
Ik begrijp wel dat een broer/zus anders is, maar blijf er bij dat je er geen leeftijd aan vast kunt plakken. Ligt aan de omstandigheden, het kind, opvoeding, etc... zoiets voel je aan, wanneer het niet meer kan (en ik heb dus geen kinderen en misschien is het als moederzijnde een ander gevoel... daar zou ik best in kunnen komen)...
ik ging vaak met mijn beste vriendinnetje in bad toen. Heel ontspannen, we zochten er allebei niks achter. Totdat het opeens niet meer mocht van haar moeder. Er werd niet uitgelegd wat daar de reden van was. Raaaaar dat ik dat vond!! (ik weet het moment nu nog, moet je nagaan)...
Ik begrijp wel dat een broer/zus anders is, maar blijf er bij dat je er geen leeftijd aan vast kunt plakken. Ligt aan de omstandigheden, het kind, opvoeding, etc... zoiets voel je aan, wanneer het niet meer kan (en ik heb dus geen kinderen en misschien is het als moederzijnde een ander gevoel... daar zou ik best in kunnen komen)...
vrijdag 7 november 2008 om 14:56
quote:zusenzo schreef op 07 november 2008 @ 14:49:
Lunablue dus ik ben niet zwaar achterdochtig?
Dat weet ik niet,ken jou ook niet maar zelf ben ik volgens mij niet achterdochtig. Ik weet niet of het gepast is iemand te citeren uit een ander topic, maar ik las in de sekspijler dat TO iets soortgelijks vroeger met haar broer ervaren heeft. Dus naar mijn idee zit er meer achter, of is dit op zijn minst niet het hele verhaal.
Maar goed, kan wel over van alles gaan speculeren. Ik weet het niet en hoop daarom dat TO zelf nog even helderheid komt verschaffen.
Lunablue dus ik ben niet zwaar achterdochtig?
Dat weet ik niet,ken jou ook niet maar zelf ben ik volgens mij niet achterdochtig. Ik weet niet of het gepast is iemand te citeren uit een ander topic, maar ik las in de sekspijler dat TO iets soortgelijks vroeger met haar broer ervaren heeft. Dus naar mijn idee zit er meer achter, of is dit op zijn minst niet het hele verhaal.
Maar goed, kan wel over van alles gaan speculeren. Ik weet het niet en hoop daarom dat TO zelf nog even helderheid komt verschaffen.
anoniem_61627 wijzigde dit bericht op 07-11-2008 14:58
Reden: woordje te veel
Reden: woordje te veel
% gewijzigd
vrijdag 7 november 2008 om 14:58
quote:iry schreef op 07 november 2008 @ 14:51:
(moet overigens wel lachen om je knuffelend plassen,heel herkenbaar!! zo'n spruit heb ik ook nog rondlopen)Ja dat wil ik dus echt niet meer. En niet om enige reden zoals hier in dit topic, maar puur en alleen dat naar de WC gaan zowat het enige moment is dat ik even alleen ben zonder man/zoon/kat of wat dan ook die mijn aandacht vraagt
(moet overigens wel lachen om je knuffelend plassen,heel herkenbaar!! zo'n spruit heb ik ook nog rondlopen)Ja dat wil ik dus echt niet meer. En niet om enige reden zoals hier in dit topic, maar puur en alleen dat naar de WC gaan zowat het enige moment is dat ik even alleen ben zonder man/zoon/kat of wat dan ook die mijn aandacht vraagt