Heb ik paniekaanvallen?
maandag 11 april 2016 om 09:23
Ik zit weer trillend op de bank bij te komen nu... Wordt helemaal gek van mijzelf.
Half jaar geleden had ik een zware griep wat is uitgemond in een longontsteking. Ben toen erg benauwd en ellendig geweest. Sindsdien heb ik bijna elke dag een soort " aanval".
Ik krijg het ineens bloed verziekend heet, begin raar te ademen/hijgen tot ik ga hoesten en overgeven. Krijg mijn ademhaling dan niet meer snel onder controle. Ik ga dan onder een koude douche zitten hijgen/overgeven/hoesten tot ik weer steeds normaler ga ademen en dan is er niets meer aan de hand en de rest van de dag is er dan ook echt niets meer aan de hand. Geen moeite met ademen, ik ben niet benauwd of wat dan ook.
Alleen tijdens de aanvallen ben ik volledig in paniek en denk ik dat ik doodga. Volgens de huisarts is er niets meer lichamelijk mis met mij. Anderen zeggen dat ik paniekaanvallen heb maar dat lijkt mij sterk want er is ook niet echt een aanleiding voor deze buien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Half jaar geleden had ik een zware griep wat is uitgemond in een longontsteking. Ben toen erg benauwd en ellendig geweest. Sindsdien heb ik bijna elke dag een soort " aanval".
Ik krijg het ineens bloed verziekend heet, begin raar te ademen/hijgen tot ik ga hoesten en overgeven. Krijg mijn ademhaling dan niet meer snel onder controle. Ik ga dan onder een koude douche zitten hijgen/overgeven/hoesten tot ik weer steeds normaler ga ademen en dan is er niets meer aan de hand en de rest van de dag is er dan ook echt niets meer aan de hand. Geen moeite met ademen, ik ben niet benauwd of wat dan ook.
Alleen tijdens de aanvallen ben ik volledig in paniek en denk ik dat ik doodga. Volgens de huisarts is er niets meer lichamelijk mis met mij. Anderen zeggen dat ik paniekaanvallen heb maar dat lijkt mij sterk want er is ook niet echt een aanleiding voor deze buien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
maandag 11 april 2016 om 09:29
Zei de huisarts verder niets? Alleen dat er lichamelijks niets mis was?
Volgens mij hoeft er geen duidelijke aanleiding te zijn voor paniekaanvallen. Misschien moet je eens opschrijven wanneer het precies gebeurt: wat je aan het doen was, hoe laat het was, hoe je je voelde, wat je dacht etc. Misschien zie je dan een patroon?
Lijkt me erg vervelend trouwens, sterkte!
Volgens mij hoeft er geen duidelijke aanleiding te zijn voor paniekaanvallen. Misschien moet je eens opschrijven wanneer het precies gebeurt: wat je aan het doen was, hoe laat het was, hoe je je voelde, wat je dacht etc. Misschien zie je dan een patroon?
Lijkt me erg vervelend trouwens, sterkte!
Mind the gap
maandag 11 april 2016 om 09:33
maandag 11 april 2016 om 10:58
maandag 11 april 2016 om 11:01
maandag 11 april 2016 om 11:11
Het is net alsof ik een stukje over mezelf lees van 4 jaar geleden. Bij mij is het toen begonnen toen ik ook een longontsteking had. Was aan het werk en kreeg geen adem. Ambulance naar het ziekenhuis, medicijnen gekregen en sindsdien had ik ook last. Kon niet meer met het openbaar vervoer, naar de supermarkt of plekken waar veel mensen waren. Ik ben via de huisarts eerst een aantal keren naar de psycholoog geweest om de oorzaak te achterhalen. Samen met de psycholoog training gedaan door een stukje in de bus te oefenen en ook daadwerkelijk uit te voeren evenals een bezoek aan de supermarkt. Daarna vervolg bij de fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen. Bij zo'n aanval ga je vanuit je borst ademen waardoor je gaat hyperventileren en het gevoel van ademnood krijgt (het gevoel flauw te vallen en/of dood te gaan). Daar heb ik geleerd dat wanneer er een aanval komt ik mezelf rustig krijg en door via m'n buik adem haal. Ik heb er zo en nu nog wel eens last van maar ik weet nu wat het is en hoe ik het onder controle kan krijgen. Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. Ik wens je sterkte en ga opnieuw naar je huisarts!