de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren

Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.

EDIT (19 oktober 2012):

Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Onze school eindigt 9 juni. Wij gaan 5 juni weg. En begint weer op 16 augustus. We komen 22 augustus terug dus een week eerder van school en een week later weer terug. Mijn man vliegt in juli weer terug naar Saudi en wij dus in augustus. Kinderen hebben er al enorm zin in haha.
Oei, gelukkig heb ik nog gewoon mijn meisjesnaam (ook niet getrouwd overigens, wat hier gelukkig geen problemen oplevert). Mijn moeder moet tegenwoordig ook zo'n beetje alles boeken onder haar meisjesnaam vertelde ze me pas.

Hier is het een virushol thuis en op school. Jongste zoon was pas 2 weken ziek thuis, daarna werd ikzelf ziek (ik voel me nog steeds een dweil), daarna oudste zoon (is ook al weer een week ziek thuis) en ik ben net met een zieke jongste dochter voortijdig teruggekomen van de fysiotherapie, omdat ze moest overgeven in de wachtkamer. Tel daarbij op een aantal ernstige ziektegevallen in de naaste familie en het feit dat ikzelf de nodige onderzoeken en controles in ziekenhuizen heb, en je kunt je voorstellen dat ik bijna geen zieke meer kan zien. Bah! Ik ben naar het verkeerde land geëmigreerd .
Ik ga binnenkort 2 weken en mijn man wil dan in mei naar Nederland gaan. Zal niet lang zijn, denk een ruime week. Hij heeft 28 dagen in een jaar, dus best puzzelen. We willen elkaar om de 9 tot 10 weken zien. Hoeveel vakantiedagen hebben jullie echtgenoten?

Voorlopig blijven we een lange afstandsrelatie houden. Ik heb hier een leuke, goede baan, wat kleine huisdieren en de kids zijn al volwassen. Ik vind mijn werk en collega's erg leuk, en ben bang dat ik me anders erg ga vervelen.

Aan de andere kant valt het niet mee van elkaar gescheiden te zijn, zeker voor hem ook niet. We kijken hoe het loopt en hoe we ons erbij voelen.
De tickets zijn omgeboekt. Fijn dat alles op dezelfde naam staat. Het komt nu echt heel dichtbij. Morgen komen de verhuizers en dan is het nog net iets meer dan een week voordat we gaan. De kinderen zijn er best onrustig van.

@mystery mijn man heeft 38 dagen Inc weekend dagen. Daarnaast heeft hij nog 2 reisdagen per jaar en alle islamitische feestdagen. Als hij in de week voordat het weekend begint heeft gewerkt, heeft hij een verdiend weekend en tellen die dagen niet mee.

Kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is om op zo'n afstand van elkaar te leven. Ik heb het nu 5,5 maand gedaan, ben blij dat er een einde aan komt.
Nou, kom maar op met die verhalen! :-)
Hehe eindelijk even achter de computer. Wij zijn goed aangekomen in Saudi. Ik moet wel erg wennen aan het feit dat ik hier geen auto heb en even de deur uit kan wanneer ik dat wil. Verder valt het me tot nu toe erg mee. De compound is gezellig met veel kinderen en er wordt veel georganiseerd. Ik heb van het weekend Emka ontmoet, dat was ook erg leuk. Het enige wat echt een probleem lijkt te worden is om de jongens hier op een fatsoenlijke school te krijgen. De eisen waaraan ze moeten voldoen zijn heel erg lang en zo niet Nederlands. Voor de Amerikaanse school moet je als 3 jarige het volledige alfabet kunnen, cijfers schrijven van 0-9 en benoemen, vormen en kleuren benoemen en je eigen naam kunnen schrijven. Als je dat kunt wordt je toegelaten tot de preschool... In Nederland hoef je dat niet eens te kunnen aan het einde van groep 2 (dan ben je 6!). Dus allebei mijn kinderen kunnen dat niet. Ik ben nu wel met ze aan het oefenen geslagen, maar ik ben geen juf en ik merk dat het best moeizaam gaat.

Britse scholen houden geen rekening met het feit dat je anderstalig bent en moet je ook diverse letters kunnen schrijven als je 5 bent, tevens tot 25 kunnen schrijven en benoemen :(.... Ik heb er wel een beetje een hard hoofd in, maar buiten homeschool zie ik ook nog niet echt een andere oplossing... Nou je we zullen zien. Ze staan nu bij diverse scholen op de wachtlijst, laten we maar op het beste hopen.
Hee leuk zo'n update Sparood! En leuk dat je Emka ook gezien hebt!

Mmm dat klinkt inderdaad lastig, de school. Hier leren ze dat soort dingen inderdaad ook op de creche al, nooit bij stilgestaan dat dat in Nederland pas veel later is! Nou ja, hopelijk gaat het vlot. Zijn er verder nog Nederlanders op de compound die hier ervaring mee hebben wellicht?
.
jaaa, ze moet hier wel zeggen dat ze onze ontmoeting leuk vond, ik weet waar ze woont!

Ik besef me weer terdege dat wij ontzettend geluk hebben dat onze kinderen gewoon zo hop naar school konden. Wat een gedoe...Al denk ik dat het wellicht goed zal gaan op de Britse school. En dat sluit ook weer mooi aan bij waar je woont. oefenen x 5000 en ik wil helpen hè.

Verder, jeeemig wat ben ik moe en heb keelpijn, iets opgelopen op t strand of de airconditioning ofzo. Blegh. Had vandaag geen zin om les te geven (had ik al verteld dat ik fr les geef? werd me gevraagd en t leek me wel leuk) en 1 afspraak werd al afgezegd (die ik t leukste vind.. haha) en de andere viel gelukkig heel erg mee, die jongen was moe en had er geen zin in, maar t ging goed en hij ging hier lachend weg. Vanavond maar wel eens heel vroeg naar bed, afgelopen dagen druk geweest en erg laat naar bed, en morgen op pad voor wat dingen voor verjaardags feestje van zoon. Wel apart weer: hij heeft vriendjes uit zijn klas uitgenodigd, ik hoorde al dat je 9 vd 10 x geen aan of afmelding krijgt dus moet je op iedereen rekenen, maar, 1 vrouw stuurde dus een sms dat haar zoon kwam, en kon zijn broer ook komen..? tsja, kan je moeilijk nee zeggen, of wel? Alleen blij zijn dat ze t van te voren aangeeft ipv dat ze hem hier gewoon ook brengt... Ben benieuwd of iedereen komt opdagen of niet, en dan zijn er in de compound ook nog wel vriendjes die aan zullen sluiten, als je eenmaal buiten spelletjes aan t doen bent . Hij heeft er zin in, en ik ben blij dat t pas volgende week is en ik nog genoeg tijd heb om alles voor te bereiden

Verder gaat alles zo zijn gangetje, ben aan het rondkijken naar wat te doen in de vakantie (vanaf de 22e zijn ze 2 weken vrij), naar wat en hoe deze zomervakantie, veel gezellige afspraken staan en dit weekeinde naar Bahrain, voor een school ding, dochter gaat haar school representeren in een jaarlijkse quiz tussen alle Fr scholen hier in de regio. Ze vindt het nu behoorlijk spannend, maar toch ook wel leuk gelukkig.

Liubi, wij willen voor de zomervakantie ook jouw kant op, even kijken wat we kunnen regelen met vrije dagen etc, maar er is veel te zien bij jou in de buurt blijkbaar! Als het niet meer lukt voor de zomer, dan zeker in Oktober...

Hoe is het leven bij jullie allemaal?
Zijn er emigranten die tips hebben voor wat betreft het opslaan van inboedel?

We hebben besloten ons huis te verkopen. Veel spullen kunnen weg of wellicht mee naar Saudi. Maar er zal nog aardig wat overblijven waar we wel aan gehecht zijn.
Ga je toch verhuizen Mystery??

Gen advies, wij hebben ons huis gehouden, de opslag vd spullen en uithuren was teveel gedoe en kostte ook teveel..Shurgard was bij ons de enige opslag mogelijk, ik en verder niks in Nl..

Jeetje joh, spannend!!!
He he ik kon niet meer inloggen, maar is opgelost :-)

@Emka - ja, we gaan onze levens omgooien. Ik had het al wel eens over verhuizen gehad, maar hij wilde graag blijven. Dus ik was al bezig te zoeken naar een andere badkamer, afspraak stond al. Aan de andere kant is het apart zijn niet fijn, vooral voor hem niet. Het valt hem zwaar zo weinig contact met vrouwen te hebben, en vindt het niet leuk uitstapjes zonder mij te doen. KSA is alcoholvrij,maar bij veel expats draait het daar wel om. In het weekend naar Bahrein om zich daar vol te laten lopen, zelf stoken in de badkamer. Wij geven er niets om, en gaan liever dingen ondernemen.

Voor mij was mijn baan echt een issue. Ik heb een goede baan, zal dat hierna niet meer krijgen verwacht ik. En mijn zelfstandigheid, eigen inkomen, pensioen. Aan de andere kant werk ik er nu byna 10 jaar, en ben ik wel uitgekeken.

En in KSA heb ik leuke mensen ontmoet, maar dit opbouwen gaat niet want dan ben ik al weer weg. Dus daar baal ik ook wel van. Hij is nu een week in Nl geweest, in juli zien we elkaar in een ander land halverwege. En in september ga ik pas weer, moet mijn visum verlengen.

Op een zaterdagmiddag waren we aan het Facetimen, en al pratend over al deze issues zei hij: dan verkopen we toch de hele boel! Dan bespraren we zo veel kosten, vrijwel even veel als mijn salaris wat weg gaat vallen. Dat liet ik me geen 2 keer zeggen. Ik heb meteen makelaars gebeld, ons huis is nu op de markt. Zal wel zeker een half jaar duren, er staan er veel te koop in de straat. Op het werk heb ik aan mijn manager doorgegeven dat ik er tegen het eind van het jaar mee stop.

Ondertussen ben ik druk bezig met opruimen en uitzoeken van alle spullen. Een hoop gaat weg, een deel opgeslagen. In Nederland kan ik bij familie logeren of Airbnb.

Ik weet wel zeker dat ik me in KSA zal gaan vervelen, heb geen kinderen mee. Maar het is dan nog voor 3 jaar, daarna gaan we rondreizen is het plan. En kunnen we erna ergens in Nederland een ander huis kopen, zijn we niet meer afhankelijk van ons werk qua locatie.
Wat spannend Mystery!

Overigens is werken in KSA niet onmogelijk. Ik ga na de zomer ook ergens aan de slag. Iets wat ik zeker niet zo snel had verwacht.

Heel veel succes met alles omgooien!
Kun je vertellen in wat voor soort richting? Het meest wat ik hoor is in het onderwijs of verpleging, beide is niets voor mij. Ben geen kindermens ha ha

Het bedrijf waarvoor ik werk zit ook in Saudi trouwens. Maar het hoofdkantoor op een uur rijden, en een fabriek op het terrein waar mijn man werkt. Misschien dat dat nog een optie is. Maar we willen niet weer puzzelen met tegelijkertijd samen vrij zijn, en juist de vrijheid hebben. Ach, ik zie het wel. Heb een hoop hobbies, en ideeen van dingen die ik wil gaan doen. Vooral het ontmoeten van andere culturen vind ik echt heel erg leuk. Inclusief Saudi - ik ben erg nieuwsgierig hoe die maatschappij in elkaar zit. We waren vorige keer uitgenodigd bij een collega. Bleek de familie een eigen terrein te hebben met een kleine dierentuin inclusief hyena, en oude familiegebouwen! Mannen en vrouwen gingen meteen apart van elkaar, dat was even wennen. Met de vrouwen onderling ging de niqab af, zo vlug er een man in de buurt kwam, ging 'ie weer om.

In ieder geval, jet was ontzettend gezellig en interessant allemaal. Erna zijn we weer uitgenodigd, maar dan echt bij hem thuis. Maar ja, helaas was ik toen al weer naar huis. Daar baalde ik goed van, dus ik hoop dat dit volgende keer er wel van komt.

Verder mogen de Amerikanen er helemaal niet autorijden (ook de mannen niet), wat als voordeel heeft dat ze goede taxi's vergoed krijgen. Ik heb een leuke vriendin opgedaan, die graag uitstapjes doet. En dus beschikt over een auto :-)

Samen zijn we naar een hotel gegaan met een prachtig Westers strand: dus bedjes, parasols, jetski's, bediening en... bikini!
Oh wat klink je enthusiast Mystery!! Heel leuk!

Over werken hier: zo simpel is het inderdaad niet hoor. De meeste vrouwen mogen niet werken (ligt aan het visa: 'not allowed to work' meestal) - zo ken ik een Duitse dame die erg graag wilde werken maar het mocht niet van het bedrijf van haar man. Jouw visa is afhankelijk van je echtgenoot, zijn visa van zijn werkgever, dus zij beslissen (werk van man) of je mag werken of niet. Nou is het bedrijf van Sparood's echtgenoot vrij flexibel hierin, maar ook dan blijft het vaak bij werken op een school (en daar is grote vraag, elk jaar, dus mocht je van idee veranderen.....). Een Frans meisje dat vloeiend is in Arabisch is al een paar maanden op zoek naar een baan in HR, maar zelfs met toestemming van Aramco dat ze mag werken, is er niks: ze willen graag Saudi locals of, als het een expat moet zijn liefst Indisch want zoveel goedkoper dan een Western expat.

De vrouwen die ik ken die werken, werken idd allemaal op een internationale school, of, geven sportles op compound, werken vanuit huis als kapper of geven een manicure/pedicure service (geen idee hoe dat heet? ) of doen.

Ik heb dit weekend een dame leren kennen die hier net is, en die werkt vanuit huis nogsteeds voor het bedrijf waar ze in de UK werkte, in de IT. Daar werkte ze ook al grotendeels vanuit huis, en af en toe vliegen ze haar dan naar de UK voor dingen. Als je in die richting zit, zou je wsl ook best werk kunnen vinden. Oh en ik bedenk me net dat er ook dames zijn die hun eigen bedrijf hebben opgezet; catering en één verkoopt shawls en hoofddoeken uit Indonesië, dat loopt goed trouwens, ze staat ook op elke coffee morning op elke compound met haar kraam. Als je ergens een gat ziet, is het goed te doen zelf iets op te zetten en voor jezelf te beginnen.

Ik werk niet, nou ja, ik geef bijles Frans, en omdat ik nu mijn diploma heb voor Engels onderwijs, ga ik vanaf September ook beginnen met tutoring English, maar het is vanuit huis dus makkelijker te combineren met mijn (4) kinderen. Ik heb wel een gesprek gehad op de FR school hier die me als leraar Frans of Engels wilden, maar ik wil die verplichting niet aangaan, als invalkracht prima, maar niet elke dag op dié school (beetje gek gedoe daar soms). Op de Engelse school zoeken ze ook iemand, en volgens mijn contacten zou dat wel als invalkracht kunnen, maar heb er toch vanaf gezien om zelfs maar formeel te solliciteren want de uren corresponderen niet met de uren van mijn kinderen, en dan kost het meer in energie mbt regelen, en financieel meer in opvang dan dat het opbrengt

Verder hoef je je niet te vervelen, zelfs zonder kinderen. Het hangt er vanaf wat er te doen is op de compound, er zijn vaak veel activiteiten, sportclubjes, en uitjes die georganiseerd worden. Je kan ze ook zelf opzetten als je ziet dat er geen tafeltennis clubje is, of volleybal, ik roep maar wat, of een English chat groep etc. Ik ben ook lid van de boekenclub en dat is gezellig. Je leert zo gewoon heel veel mensen kennen, en dan spreek je vanzelf heel vaak af. Ik vind de sociale contacten hier makkelijk en veel, echt elke dag een afspraak met iemand en dan 's middags de kinderen en bijles ed. Sommige dames willen alleen koffie drinken en naar de mall, maar er zijn er een paar die wel wat avontuurlijker zijn ingesteld en dan zijn er genoeg dingen te doen en ontdekken.

Ik geniet vooral van de weekenden hier, we gaan vaak naar het strand (ons compound heeft een Western beach, open in het weekend) en er is altijd wel een bbq ergens, of een (verjaardags)feest. We hebben veel meer tijd met de kinderen, en al is dat niet altijd even leuk ( ) ze hebben het wel nodig merk ik, en zelfs man kijkt nu uit naar de wekelijkse scrabble avond

Ik hoop dat jullie huis vlot wordt verkocht, en dat je rap kunt verhuizen. Best spannend allemaal!!! Succes!!
Mystery ik ga inderdaad op een school werken. Overigens niet als docent maar als ondersteunende staf (soort van remedial teaching/ schoolmaatschappelijk werk).

Ik zie net als Emka best wel behoorlijk wat vrouwen die werken of diensten vanuit huis aanbieden. Soms kost het wel wat energie als je echt een baan wilt, maar het is niet onmogelijk. Tenzij het bedrijf van je man niet wil meewerken. Dan wordt het wel echt een ander verhaal.

Je eerste ervaringen klinken in ieder geval heel positief! Ik hoop dat jullie snel het huis verkopen en bij elkaar kunnen zijn.
Wat een stilte hier iedereen volop van de vakanties aan het genieten?

Ik ben nu alweer een maand thuis, en de tijd gaat zo snel...over minder dan drie weken alweer terug naar SA. Ik kan niet zeggen dat ik er erg naar uitkijk

Het is echt zo heerlijk weer in mijn eigen huis te zijn, te kunnen gaan en staan waar en wanneer ik wil (auto!), mijn lieve vrienden hier...het wordt weer even aanpassen als we terugzijn! Ik denk trouwens wel dat ik op dieet moet eenmaal terug in SA na deze vakantie..in NL de patat en kroketten, poffertjes enzo, hier thuis weer veel en vaak apéro met de vrienden, (te)veel alcohol en hapjes elke dag...ik hoop dat ik straks nog in mijn abaya pas

Man is niet meer hier, die zit alweer in de 50 graden hitte. Is ontzettend veel aan het werk, dus zelfs als we met hem waren teruggevlogen zouden we hem bijna niet zien, dus heb er verder geen schuldgevoel over dat wij hier nog even zitten en genieten.

Volgende week ga ik met de kinderen een week kamperen, ik hoop op mooi weer en niet veel regen anders drijven we de tent uit.... . Man heeft wel per ongeluk onze badkleding al mee teruggenomen, dus moet ik dat opnieuw kopen hier, en ook nog een zaklamp. Heb er erg veel zin in, de kinderen ook, het is toch ook wel fijn na al het familie en vrienden bezoek, eventjes lekker samen weg te zijn.

Jullie allemaal nog weg geweest? En genoten?
Ik heb alweer een paar weken vakantie en ik geniet er wel echt van! Heb een heel zwaar jaar gehad op werkgebied en ik was er echt aan toe.

Ik ga over een maand waarschijnlijk terug naar Nederland. Ik kan daar wat werkervaring opdoen en daar kijk ik erg naar uit.

Definitief is het denk ik niet, maar ik zou graag van Nederland mijn thuisbasis maken en van daaruit tijdelijk in het buitenland zitten, maar wel met een eigen plek om naar terug te komen. Ik denk dat dat bij me past. Wel gek om straks na zoveel tijd weer terug te zijn
Hier ook genoten! Met de auto lekker overal heen, op vakantie geweest en heel veel daagjes weggeweest.

Ik vlieg over 2 dagen alweer terug. Hier ben ik aan het inpakken dus...

Dieet is hier ook nodig ????... de kinderen gaan vanaf zondag 4 weken lang iedere ochtend naar zomerschool in Saudi dus ik kan wel genoeg sporten. En een beetje op mijn eten letten, hopelijk raak ik die overtollige kilo's dan kwijt.

Softijs hoelang ben je al in het buitenland?

Emka, geniet van je kampeervakantie! Ik zie je over een paar weken weer.
Goed nieuws - ons huis is verkocht! Eind november opleveren, dus dat wordt een hoop werk om uit te zoeken, hoop weg doen en de rest op te slaan. Dan heb ik een paar weken erna mijn laatste werkdag en vertrek dan naar mijn nieuwe woonplaats in Saoudi!

Spannend!
Hoe is het hier? Hebben jullie fijne kerstdagen gehad?
Ik kom even dit topic kicken. Ik zal hier meelezen/schrijven. Ik ga in Juni voor 6 maanden in Londen wonen als au-pair

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven