Bamboe matten als tuinafscheiding

14-04-2016 22:18 20 berichten
Wij hebben momenteel een monstreus grote haag in onze achtertuin. De vorige bewoner heeft die volgens mij nooit gesnoeid, dus hij is nu zo'n 2,5 meter hoog en heel breed. Omdat het een conifeer is, kunnen we hem ook niet meer terugsnoeien, niet genoeg om een verschil te maken in ieder geval. Dus hij moet eruit. Dat gaat binnenkort eindelijk gebeuren, maar wat nu?

Er zit een hekwerk 'in' zegmaar. Daar is hij ooit heel kort tegenaan gezet. Maar dit hekwerk is gewoon open gaas en maar 1.70 hoog. Een schutting zit er qua kosten voorlopig even niet in, de haag verwijderen is al prijzig genoeg. Maar we hebben een tussen oplossing nodig, want anders zitten we in de kijker (hoekwoning). Nu heb ik het idee om er bamboematten tegenaan te bevestigen, dat kan dan wel even blijven zitten tot we voor een schutting willen gaan.

Probleem is: Wat voor soort moet ik nemen? Er is gespleten bamboe (lijkt me wel wat minder sterk) of 'gewoon bamboe'. Maar daar zit uiteraard een prijsverschil in. Of is wilgenmatten/boomschors etc een beter idee? Wie heeft hier ervaring mee? Ook lijkt het een wat meer open/doorzichtig dan het ander. Dus wellicht een soort doek ertussen?

En tot slot, waar haal ik het? Bij elke 'gewone' winkel (intratuin etc) kan ik het niet vinden. Dus een online winkel. Maar daar heb ik geen ervaringen mee, iemand wel? Welke is goed? Welke kan ik beter niet nemen?
Geen gespleten kopen, maar gewoon. En wij hebben onze matten gewoon bij de Intratuin gehaald... Ik vind ze leuk, doen me aan het strand denken.

Ook heel mooi is om je hekwerk met klimop te laten begroeien. Gaat razendsnel en het onderhoud lijkt vrij makkelijk. En een klimophaag is vrijwel ondoorzichtig, terwijl bamboe toch nog best veel inkijk geeft.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig laatst ook bekeken.

Bamboe is meer geel, wilg meer roodbruin. Rieten matten heb je ook, maar dat oogt erg goedkoop vind ik. Hele bamboe vond ik mooi, mooie structuur. Gespleten vond ik duidelijk minder mooi. Uiteindelijk, ivm kleur, toch wilg genomen. Daar kijk je doorheen, door bamboe ook vermoed ik.

Er zijn rollen en schotten. De schotten zijn als een soort schutting, de rol is, een rol zeg maar Die heeft iets nodig om tegen te bevestigen.

Hier wel bij een groot tuincentrum te vinden, maar dat was drie keer zo duur als bij een plaatselijke houthandel in de buurt.

Let tenslotte nog op de hoogte: die verschilt veel per aanbieding!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik vind die dikke rietmatten/-platen juist wel mooi. Stevig en absoluut geen doorkijk. Die gekke dingen hebben het hier toch zo'n 10 jaar volgehouden voordat ze uit elkaar begonnen te vallen. Echt heel goedkoop zijn ze niet maar ze gaan dus wel lang mee.

Goede ervaringen met Schoehuijs hier.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Waarom spaar je niet even door tot je het in één keer goed kan doen? Die matten kosten ook wel wat en als je even doorspaart hoef je daar helemaal niets aan uit te geven.
Let ook goed op of je daar niet een vergunning voor nodig hebt.

Folder erfafscheidingen

De bamboe wordt gezien als bouwwerk. Een coniferenhaag (uiteraard) niet.
Wilgenmatten zijn wel mooi en ook duurzaam.
verba volant, scripta manent.
@ lindelunelente

Goh bij de intratuin? Ik heb overal online gezocht en nergens gevonden, maar misschien moet ik gewoon naar de winkel zelf gaan en daar kijken. Tnx voor de tip. Ja niet gespleten leek me ook beter. Heb jij er een soort doek tussen gedaan ivm inkijk of dat niet?

@ Akakia

Ik was van plan voor de rollen te gaan, die zijn stuk goedkoper. Bovendien hebben we dat hekwerk om het aan te bevestigen. Goeie tip om een plaatselijke houthandel te zoeken (uhh hebben wij die hier? haha)!

@ Calamitycat

Oeh zo'n 10 jaar? Dat klinkt wel goed zeg... Hopelijk blijft bamboe ook zo lang mooi, riet vind ik iets minder.

@ Nerdopviva

Omdat de haag er echt uit moet. Hij moet meerdere keren per jaar gesnoeid worden, staat tegen onze erker aan wat zicht belemmerd en hij staat nu een goeie 20/30 cm in het pad waar alle buren overheen moeten. Dat vind ik erg onprettig. En ik kan niet de haag verwijderen en er niets voor terugzetten. Bovendien zijn die bamboe rollen niet zo duur. Ik denk dat ik voor 100-150 euro klaar kan zijn. En dat gaat voor een schutting niet op. Ook vind ik het bamboe eigenlijk wel mooi. Als het niet uit elkaar valt van ellende laten we het wel langer staan.
@ Sjors007

Er staat al een hek... van 1.70 hoog... dan mag ik daar toch wat tegenaan zetten? Das toch geen bouwwerk. Dat hek staat er al...
quote:vpktje schreef op 14 april 2016 @ 23:04:

@ Sjors007

Er staat al een hek... van 1.70 hoog... dan mag ik daar toch wat tegenaan zetten? Das toch geen bouwwerk. Dat hek staat er al...Dan zou ik wel foto's maken van de huidige situatie. Als handhaving langskomt, dan heb je bewijs dat het hek er al stond.
Ik heb sinds kort dubbel ingebonden rietmatten tegen de oude schutting aan zitten.

Daar kun je niet doorheen kijken, dus geen last meer van glurende buren.

De matten zien er ook niet armoedig uit, vind ik.

Ik heb ze hier besteld:

http://www.tuinplantbestellen.nl/rietma ... ingebonden

Ze hebben ze in verschillende hoogtes.
quote:Sjors007 schreef op 14 april 2016 @ 23:07:

[...]

Dan zou ik wel foto's maken van de huidige situatie. Als handhaving langskomt, dan heb je bewijs dat het hek er al stond.Het is bij de overburen exact hetzelfde. Ook zo'n hek. Alleen hebben die er klimop tegen gezet. Lijkt me dan raar als ze het in twijfel trekken of ik dat er zelf in gefabriekt heb. Bovendien mag ik toch gewoon een afscheiding hebben? Mits niet hoger dan 2 meter etc. Trouwens, die stomme haag komt nu wel een dikke meter in het openbaar groen... vind het eerlijk gezegd wonderlijk dat ze daar nooit wat van gezegd hebben. Maargoed, ik kan voor de zekerheid best een fotootje maken natuurlijk.
@ equivokee

Oh dat ziet er ook niet slecht uit nee. En idd minder doorzichtig... Hoe heb je die bevestigd eigenlijk?
quote:vpktje schreef op 14 april 2016 @ 23:12:

[...]

Het is bij de overburen exact hetzelfde. Ook zo'n hek. Alleen hebben die er klimop tegen gezet. Lijkt me dan raar als ze het in twijfel trekken of ik dat er zelf in gefabriekt heb. Bovendien mag ik toch gewoon een afscheiding hebben? Mits niet hoger dan 2 meter etc. Trouwens, die stomme haag komt nu wel een dikke meter in het openbaar groen... vind het eerlijk gezegd wonderlijk dat ze daar nooit wat van gezegd hebben. Maargoed, ik kan voor de zekerheid best een fotootje maken natuurlijk. Ik ken natuurlijk jouw buurt niet, maar op basis van je beschrijving zou dit van toepassing kunnen zijn. Maar als jij het leest en jouw situatie er niet in herkent, ook prima. Het is slechts een tip.
[quote]vpktje schreef op 14 april 2016 @ 23:02:

@ lindelunelente

Goh bij de intratuin? Ik heb overal online gezocht en nergens gevonden, maar misschien moet ik gewoon naar de winkel zelf gaan en daar kijken. Tnx voor de tip. Ja niet gespleten leek me ook beter. Heb jij er een soort doek tussen gedaan ivm inkijk of dat niet?

Via internet zijn ze inderdaad niet te vinden, in de meeste winkels moeten ze wel liggen. Doek hebben wij er niet tussen gedaan, maar een beetje inkijk is in ons geval niet erg.

Riet vind ik zelf ook niet zo mooi, waait ook snel kapot. Maar misschien geldt dat voor dubbelgebonden niet?
quote:vpktje schreef op 14 april 2016 @ 23:14:

@ equivokee

Oh dat ziet er ook niet slecht uit nee. En idd minder doorzichtig... Hoe heb je die bevestigd eigenlijk?

Heb een stel draadkrammetjes de schutting ingehamerd,

maar draadkrammen een hekwerk inslaan lijkt me geen optie
@ Sjors007

Waarvoor mijn dank

quote:lindelunelente schreef op 14 april 2016 @ 23:19:

Via internet zijn ze inderdaad niet te vinden, in de meeste winkels moeten ze wel liggen. Doek hebben wij er niet tussen gedaan, maar een beetje inkijk is in ons geval niet erg.

Nou ik was niet van plan in mijn blootje door de tuin te banjeren... maar misschien moet ik gewoon even in de winkel zien hoe doorzichtig het is....

quote:equivokee schreef op 14 april 2016 @ 23:21:

[...]

Heb een stel draadkrammetjes de schutting ingehamerd,

maar draadkrammen een hekwerk inslaan lijkt me geen optie Gna gna, ahum nee dat gaat niet werken nee.
Met tie-ribs kan je die rollen heel makkelijk aan het gaas bevestigen volgens mij. Die rollen worden vaak bijeen gehouden met ijzerdraad.

Die dunne rietmatten waaien wel snel stuk ben ik bang maar als je over 1-2 jaar van plan bent een schutting te plaatsen dan maakt dat natuurlijk niet uit.

Wil je dat het iets langer meegaat dan zouden wilgenrollen nog een goede optie kunnen zijn, wel enige doorkijk. Ik heb ze hier voor een deel tegen de schutting (gegalvaniseerde platen) aan en daarachter dekzeil van Karwei, dat heeft een blauwe en een groene kant. Maar zeil of doek lijkt me lastig te bevestigen aan het gaas.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
quote:Calamitycat schreef op 14 april 2016 @ 23:35:

Met tie-ribs kan je die rollen heel makkelijk aan het gaas bevestigen volgens mij. Die rollen worden vaak bijeen gehouden met ijzerdraad.

Die dunne rietmatten waaien wel snel stuk ben ik bang maar als je over 1-2 jaar van plan bent een schutting te plaatsen dan maakt dat natuurlijk niet uit.

Wil je dat het iets langer meegaat dan zouden wilgenrollen nog een goede optie kunnen zijn, wel enige doorkijk. Ik heb ze hier voor een deel tegen de schutting (gegalvaniseerde platen) aan en daarachter dekzeil van Karwei, dat heeft een blauwe en een groene kant. Maar zeil of doek lijkt me lastig te bevestigen aan het gaas.

Die tie ribs zijn daar vast geschikt voor ja.

De rietmatten die ik heb zijn dubbel ingebonden en dus dikker en steviger.

Geen idee hoe ze er over 10 jaar uitzien, maar ik denk niet dat ze over 2 jaar al uit elkaar gewaaid zijn.
quote:Calamitycat schreef op 14 april 2016 @ 23:35:

Wil je dat het iets langer meegaat dan zouden wilgenrollen nog een goede optie kunnen zijn, wel enige doorkijk. Ik heb ze hier voor een deel tegen de schutting (gegalvaniseerde platen) aan en daarachter dekzeil van Karwei, dat heeft een blauwe en een groene kant. Maar zeil of doek lijkt me lastig te bevestigen aan het gaas.Goed punt, want hoe bevestig ik de matten dan aan het hek, als er een doek tussen zit... had ik nog niet over nagedacht. Die tie-ribs had ik ook aan zitten denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven