Eksters in kooi

16-04-2016 21:03 52 berichten
Tijdens het wandelen met de hond in het buitengebied hier ontdekte ik van de week dat er in een van de tuinen een paar hele kleine kooitjes staan met daarin eksters. Ze zien er niet uit alsof ze het naar hun zin hebben.

Een snel Google rondje leert me dat het verboden is om ze te vangen / in gevangenschap te houden. En nu? Ik vind het sneu voor die beesten, maar vrees dat de politie me in m'n gezicht uitlacht als ik bel.. Net als degene die ze in die kooitjes gestopt heeft.
Dan bel je de dierenbescherming.
Vannacht nog eens naartoe gaan en kooitjes openknippen?
Wat was het ook alweer, 114, red een dier? Denk dat de politie er wel wat mee doet hoor, denk ik. Weet je zeker dat het eksters waren? Wie vangt er nou een wilde buitenvogel....
Alle reacties Link kopieren
Politie bellen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Politie bellen. Mijn ervaring is dat ze daar wel degelijk serieus op reageren. Wat sneu voor die beestjes.
kooi open maken, misschien dat het een boer is die de vogels zo laat uithongeren. In sommige gebieden is wellicht met vergunning dit gedaan omdat boer anders 250 euro schade oploopt en dus liever de vogels dood heeft. Zoiets dacht ik.

Ik zou kooi open doen maar ook dierenbescherming of gemeente fauna flora of zo contacteren.
Maak foto's en meld het. (Bestaan de animalcops nog?)
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
politie
mapressa, ik weet zeker dat het eksters zijn. Ze zitten in kleine kooitjes die op de grond staan. Dacht eerst dat ze per ongeluk in een kippenhok ofzo terecht waren gekomen omdat je het in eerste instantie niet zo goed kunt zien.

Lady_Voldemort s nachts bij een boer het erf op gaan lijkt mij geen goed idee.
144 zal ik morgen even bellen.
quote:swifty schreef op 16 april 2016 @ 21:07:

kooi open maken, misschien dat het een boer is die de vogels zo laat uithongeren.Met het risico dom over te komen, waarom zou een boer die vogels willen uithongeren?!
ja ik vermoed dat afschieten sneller is. Sorry, maar soms zijn dieren vaak lang zonder voedsel in hokjes, net als die waterratten die gevangen worden en dan wordt het niet gechecked zoals moet en doodgeknuppeld, maar hongeren ze dood.
Beschermd

De Flora- en Faunawet beschermt in het wild levende dieren en planten. Alle Europese wilde vogels worden door de wet als beschermde diersoort aangewezen. Vogels die in het wild zijn geboren, moeten ook in het wild blijven. Europese vogels mogen alleen gehouden worden als ze in gevangenschap zijn geboren.

Misschien zijn dit in gevangenschap geboren Eksters, die mogen wel gehouden worden maar dan moeten ze geringd zijn.

Ik zou ook gewoon de politie bellen zij kunnen dan uitzoeken of dit wel of niet illegaal is. Idioot is 't wel om zulke vogels in een klein kooitje te zetten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Tuurlijk, andermans erf op en dan die kooien openzetten. Dan ben je niet in overtreding
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik heb op zich geen probleem met het houden van eksters, maar ze zitten in kleine kooitjes die op de grond staan. Als ze in gevangenschap geboren zijn en je ze als huisdier houd neem ik aan dat je er iets beter voor zorgt.
Je hebt speciale kraai en ekster kooien om ze te vangen en dan te doden. Ik denk eerder dat dat het is.
https://www.vangkooien.nl/contents/nl/d18_Ekster.html

Ekstervangkooien

Zou je niet gewoon eens aan die boer vriendelijk vragen hoe of wat voor je de politie misschien onnodig op zijn dak stuurt?
Eksters zijn vernielzuchtig.

Waarschijnlijk woren ze morgen in de auto gezet en 80 kilometer verderop weer losgelaten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hier in de buurt is ook een boer die hangt dode kraaien op. Dit om andere dieren af te schrikken die het op zijn jonge tamme eenden hebbem voorzien. Misschien is dat met deze eksters ook
Nee de vogels die zo gevangen worden gedood. Dus als je het daar niet mee eens bent is bevrijden een optie.
Toevallig een moestuin in de buurt van de kooien? Mensen doen dit om andere vogels af te schrikken, zodat de moestuin niet leeg gegeten wordt. Ik vind het zielig. Je hebt tegenwoordig ook plastic exemplaren
Ach wat sneu voor die beestje, ik zou de politie bellen inderdaad. Lief dat je je er om bekommert TO.
Eksters zijn rotbeesten. Waarschijnlijk zijn ze gevangen om vernieling tegen te gaan en worden ze later heel ver van die plek vandaan vrijgelaten. Als die mensen ze dood willen hebben, hadden ze dat wel meteen gedaan.

Sommige boeren hebben trouwens een vergunning om eksters te vangen of af te schieten. Dus misschien eerst even in gesprek gaan voordat je de politie inschakelt. En zeker niet zelf de kooi kapot knippen 's nachts, want dan ben jij namelijk stafbaar.
Eksters zijn territoriaal en vliegen terug. In de wet mogen boeren de kooien en het doden verzoeken, verder weet ik ook niet hoe en wat. De vernieling kan plm 250 euro schade van landbouw opbrengst zijn. Tja, vogels moeten ook leven ergens van. Maar goed, geld is belangrijker in deze wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven