Eksters in kooi
zaterdag 16 april 2016 om 21:03
Tijdens het wandelen met de hond in het buitengebied hier ontdekte ik van de week dat er in een van de tuinen een paar hele kleine kooitjes staan met daarin eksters. Ze zien er niet uit alsof ze het naar hun zin hebben.
Een snel Google rondje leert me dat het verboden is om ze te vangen / in gevangenschap te houden. En nu? Ik vind het sneu voor die beesten, maar vrees dat de politie me in m'n gezicht uitlacht als ik bel.. Net als degene die ze in die kooitjes gestopt heeft.
Een snel Google rondje leert me dat het verboden is om ze te vangen / in gevangenschap te houden. En nu? Ik vind het sneu voor die beesten, maar vrees dat de politie me in m'n gezicht uitlacht als ik bel.. Net als degene die ze in die kooitjes gestopt heeft.
zaterdag 16 april 2016 om 21:07
kooi open maken, misschien dat het een boer is die de vogels zo laat uithongeren. In sommige gebieden is wellicht met vergunning dit gedaan omdat boer anders 250 euro schade oploopt en dus liever de vogels dood heeft. Zoiets dacht ik.
Ik zou kooi open doen maar ook dierenbescherming of gemeente fauna flora of zo contacteren.
Ik zou kooi open doen maar ook dierenbescherming of gemeente fauna flora of zo contacteren.
zaterdag 16 april 2016 om 21:08
Maak foto's en meld het. (Bestaan de animalcops nog?)
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
zaterdag 16 april 2016 om 21:11
mapressa, ik weet zeker dat het eksters zijn. Ze zitten in kleine kooitjes die op de grond staan. Dacht eerst dat ze per ongeluk in een kippenhok ofzo terecht waren gekomen omdat je het in eerste instantie niet zo goed kunt zien.
Lady_Voldemort s nachts bij een boer het erf op gaan lijkt mij geen goed idee.
Lady_Voldemort s nachts bij een boer het erf op gaan lijkt mij geen goed idee.
zaterdag 16 april 2016 om 21:17
Beschermd
De Flora- en Faunawet beschermt in het wild levende dieren en planten. Alle Europese wilde vogels worden door de wet als beschermde diersoort aangewezen. Vogels die in het wild zijn geboren, moeten ook in het wild blijven. Europese vogels mogen alleen gehouden worden als ze in gevangenschap zijn geboren.
Misschien zijn dit in gevangenschap geboren Eksters, die mogen wel gehouden worden maar dan moeten ze geringd zijn.
Ik zou ook gewoon de politie bellen zij kunnen dan uitzoeken of dit wel of niet illegaal is. Idioot is 't wel om zulke vogels in een klein kooitje te zetten.
De Flora- en Faunawet beschermt in het wild levende dieren en planten. Alle Europese wilde vogels worden door de wet als beschermde diersoort aangewezen. Vogels die in het wild zijn geboren, moeten ook in het wild blijven. Europese vogels mogen alleen gehouden worden als ze in gevangenschap zijn geboren.
Misschien zijn dit in gevangenschap geboren Eksters, die mogen wel gehouden worden maar dan moeten ze geringd zijn.
Ik zou ook gewoon de politie bellen zij kunnen dan uitzoeken of dit wel of niet illegaal is. Idioot is 't wel om zulke vogels in een klein kooitje te zetten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
zaterdag 16 april 2016 om 21:44
https://www.vangkooien.nl/contents/nl/d18_Ekster.html
Ekstervangkooien
Zou je niet gewoon eens aan die boer vriendelijk vragen hoe of wat voor je de politie misschien onnodig op zijn dak stuurt?
Ekstervangkooien
Zou je niet gewoon eens aan die boer vriendelijk vragen hoe of wat voor je de politie misschien onnodig op zijn dak stuurt?
zaterdag 16 april 2016 om 23:22
Eksters zijn rotbeesten. Waarschijnlijk zijn ze gevangen om vernieling tegen te gaan en worden ze later heel ver van die plek vandaan vrijgelaten. Als die mensen ze dood willen hebben, hadden ze dat wel meteen gedaan.
Sommige boeren hebben trouwens een vergunning om eksters te vangen of af te schieten. Dus misschien eerst even in gesprek gaan voordat je de politie inschakelt. En zeker niet zelf de kooi kapot knippen 's nachts, want dan ben jij namelijk stafbaar.
Sommige boeren hebben trouwens een vergunning om eksters te vangen of af te schieten. Dus misschien eerst even in gesprek gaan voordat je de politie inschakelt. En zeker niet zelf de kooi kapot knippen 's nachts, want dan ben jij namelijk stafbaar.
zaterdag 16 april 2016 om 23:34