Kinderen en werken
zondag 9 november 2008 om 14:58
Hoeveel uur werken jullie, verspreid over hoeveel dagen? En hoeveel werken jullie partners? En hoe is het geregeld met opvang? Opa's/Oma's, andere oppas, kdv, andere vormen van kinderopvang?
Wat is in jullie ogen het maximale aantal dagen/uren dat ouders zouden moeten werken?
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....
Wat is in jullie ogen het maximale aantal dagen/uren dat ouders zouden moeten werken?
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....
zondag 9 november 2008 om 16:01
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en zou ons kindje dan dus ook meenemen. Ik weet van mijn eigen werk dat er eigenlijk zelden kinderen zijn die maar 4 dagen komen, en vooral voor een baby vind ik dat erg veel. Ze moeten toch altijd aandacht delen, de momenten dat ze echt de volledige aandacht hebben en die aandacht niet hoeven te delen zijn schaars. Vandaar dat ik voor mezelf wel een max. van 2-3 dagen kdv aan hoop te houden, en dan hoop ik dat één van de oma's de overige dagen graag zou oppassen.

zondag 9 november 2008 om 16:07
Mijn vriend werkt 40 uur over 5 dagen. Ik werk 16 uur onregelmatig, voornamelijk 's-nachts. Wij nemen een dag af, vanaf april, bij kdv maar baby gaat er 4 a 5x naar toe in de 10 weken. We willen zoveel mogelijk de opvoeding zelf doen en toch ook extra geld hebben voor de leuke dingen. Vriend wil graag een dag minder werken 4x 9uur maar moeten maar kijken of dat gaat lukken, zeker in deze tijd. Hij wil ook graag een doordeweekse dag alleen zijn met de kinderen en dan hebben we helemaal geen opvang nodig. Zo denken wij het goed te doen voor de kids. Als de jongste naar school is ga ik denk ik wel meer werken maar dan weer veelal onder schooltijden maar dat zien we tegen die tijd wel weer.
zondag 9 november 2008 om 16:09
fussie: Nee, absoluut niet. Hetzelfde kdv wel, maar wel een andere groep. Ik ben bang mijn eigen kind een voorkeursbehandeling te geven ten opzichte van de rest, of, zo niet, dat ouders wel gaan denken van goh, haar eigen kind zit hier dus die zou wel een streepje voor hebben bij haar. Dat soort misverstanden wil ik niet.
Maargoed, dat dilemma zal ik niet hebben, in mijn organisatie mag je voor zover ik weet niet je eigen kind op je eigen groep
Maargoed, dat dilemma zal ik niet hebben, in mijn organisatie mag je voor zover ik weet niet je eigen kind op je eigen groep

zondag 9 november 2008 om 16:23

zondag 9 november 2008 om 16:25
quote:SuzieLynn schreef op 09 november 2008 @ 14:58:
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....Niet mee eens. Ik wil graag dat mijn kind leert dat het normaal is dat papa en mama werken (en in hun eigen onderhoud kunnen voorzien!) én zorgen. Dat bereik je dus niet als 1 van de twee thuis gaat zitten. Man en ik werken allebei 4 dagen, zoon gaat 3 dagen naar het kdv en heeft het daar prima naar zijn zin, ons bevalt het ook zo.
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....Niet mee eens. Ik wil graag dat mijn kind leert dat het normaal is dat papa en mama werken (en in hun eigen onderhoud kunnen voorzien!) én zorgen. Dat bereik je dus niet als 1 van de twee thuis gaat zitten. Man en ik werken allebei 4 dagen, zoon gaat 3 dagen naar het kdv en heeft het daar prima naar zijn zin, ons bevalt het ook zo.
zondag 9 november 2008 om 17:03
quote:fussie schreef op 09 november 2008 @ 16:09:
Zo af en toe klinkt het toch of het voor ouders fijne opvang is, dat onderwijs
Nee hoor. Sterker: onderwijs is een dramatisch slechte opvang. Je moet voortdurend bijspringen in fietsles, oversteekles, spelletjesochtend, voorleesmiddag, overblijf, sportdag, schoolreisje, bezoekje aan de kinderboerderij enz.enz.enz.
Kinderdagverblijven, kijk, dáár heb je wat aan. Kind wordt pedagogisch verantwoord opgevangen door mensen die dat graag doen en die de hele dag hun uiterste best doen om kinderen een leuke dag te bezorgen, ze spelen er met vriendjes en vriendinnetjes en meer speelgoed dan ze thuis ooit zullen krijgen. En ondertussen kan je als ouder nog lekker doorwerken van 8 tot 18 uur ook. Wat wil een mens nog meer?
Zo af en toe klinkt het toch of het voor ouders fijne opvang is, dat onderwijs
Nee hoor. Sterker: onderwijs is een dramatisch slechte opvang. Je moet voortdurend bijspringen in fietsles, oversteekles, spelletjesochtend, voorleesmiddag, overblijf, sportdag, schoolreisje, bezoekje aan de kinderboerderij enz.enz.enz.
Kinderdagverblijven, kijk, dáár heb je wat aan. Kind wordt pedagogisch verantwoord opgevangen door mensen die dat graag doen en die de hele dag hun uiterste best doen om kinderen een leuke dag te bezorgen, ze spelen er met vriendjes en vriendinnetjes en meer speelgoed dan ze thuis ooit zullen krijgen. En ondertussen kan je als ouder nog lekker doorwerken van 8 tot 18 uur ook. Wat wil een mens nog meer?
zondag 9 november 2008 om 17:18
Ik werk 3 dgn (24u) en man werkt 5 dgn (40u) p/w. Zoon gaat dan 2 dgn naar het kdv en 1 dag komt oma bij ons in huis. Vind het ideaal op deze manier. Zou niet meer uren willen werken, maar ook zeker niet minder. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat zij het beste vinden. Trek je dus niet teveel van je omgeving aan

zondag 9 november 2008 om 17:19
ik ben het ook absoluut niet eens met je stelling dat het beter is als één van de 2 thuis is. Ik wil zoon meegeven dat het normaal is dat je als volwassene voor je eigen inkomen kunt zorgen (man of vrouw) en bovendien zou ik zelf gillend gek worden van thuis zitten.
Hier werken we nu nog beiden 32 uur (en zoon 3 dagen kdv) maar ik sluit niet uit dat 1 van ons in de toekomst meer gaat werken (wel in 4 dagen denk ik). Als baby vond ik voor Kruimel 3 dagen echt heel veel, maar nu hij 15 maanden is zou ik er voor hem geen enkele moeite mee hebben om hem 4 dagen te bregen. Ik wil alleen zelf mijn dag thuis met hem niet missen, dus we houden het maar zo ...
Hier werken we nu nog beiden 32 uur (en zoon 3 dagen kdv) maar ik sluit niet uit dat 1 van ons in de toekomst meer gaat werken (wel in 4 dagen denk ik). Als baby vond ik voor Kruimel 3 dagen echt heel veel, maar nu hij 15 maanden is zou ik er voor hem geen enkele moeite mee hebben om hem 4 dagen te bregen. Ik wil alleen zelf mijn dag thuis met hem niet missen, dus we houden het maar zo ...
zondag 9 november 2008 om 17:52
Ik vind in de praktijk beide 4 dagen werken (wel fulltime maar 4x9 zeg maar) en 3 dagen opvang heel goed te doen en niet zielig. Wel hebben we tijdens het 1e jaar meer hulp van ouders/familie gevraagd omdat ik toen persoonlijk 3 dagen kdv wat veel vond. Dus als je in het eerste jaar een beetje flexibel bent is het zo goed te doen hoor! Niet tobben over wat anderen van je vinden, die vinden er altijd wat van en of je kind lekker in zijn vel zit is het enige waar je op moet letten.
zondag 9 november 2008 om 19:05
Hmm... opzich hebben jullie natuurlijk ook wel gelijk, we moeten doen waar we ons zelf het beste bij voelen, niet wat onze omegving van ons 'verlangt'. Maar ik kan me voorstellen dat je als kersverse ouders nogal eens in onzekerheid kan worden gebracht door afkeurende opmerkingen die anderen al snel kunnen hebben als het op kinderen aankomt.
Maargoed, in de praktijk is het waarschijnlijk toch wel zo dat je het in de ogen van een ander toch nooit goed doet....
Maargoed, in de praktijk is het waarschijnlijk toch wel zo dat je het in de ogen van een ander toch nooit goed doet....
zondag 9 november 2008 om 19:09
Het lijkt me heel gezond voor zowel ouders als kind (en dan heb ik het nog niet eens over de economie) als beide ouders gewoon werken. Zoals vele anderen hier vind ik het ook belangrijk "het goede voorbeeld" te geven dat vrouwen en mannen werk en zorg gewoon prima samen kunnen verdelen.
Mijn vriend werkt 5 dagen en ik 4, en onze dochter gaat 3 dagen naar het KDV en wordt 1 dag door oma opgevangen. Prima geregeld wat mij betreft.
Mijn vriend werkt 5 dagen en ik 4, en onze dochter gaat 3 dagen naar het KDV en wordt 1 dag door oma opgevangen. Prima geregeld wat mij betreft.
zondag 9 november 2008 om 19:48
Ik werk 18 uur per week (in slaapdiensten). Ben van 15.00 uur tot 10.30 uur van huis op de momenten dat ik werk. Dan is mijn man thuis bij onze dochter. Mijn man werkt full-time
Wanneer wij beiden in het weekend moeten werken, gaat mijn dochter naar ouders of schoonouders.
Ik zelf kan niet meer werken ivm chronische ziekte ( +gedeeltelijke WAO) maar zou het nu ook niet willen denk ik. Dochter is 9 maanden en zo lang ze zo klein is, zou ik part-time blijven werken. Daarna waarschijnlijk meer ( als ik een keus zou hebben). Wat andere mensen doen/ zouden doen, is hun zaak en moeten ze helemaal zelf weten.
Wanneer wij beiden in het weekend moeten werken, gaat mijn dochter naar ouders of schoonouders.
Ik zelf kan niet meer werken ivm chronische ziekte ( +gedeeltelijke WAO) maar zou het nu ook niet willen denk ik. Dochter is 9 maanden en zo lang ze zo klein is, zou ik part-time blijven werken. Daarna waarschijnlijk meer ( als ik een keus zou hebben). Wat andere mensen doen/ zouden doen, is hun zaak en moeten ze helemaal zelf weten.
zondag 9 november 2008 om 19:48
Ik werk 3 dagen, mijn vriend 4. Dochter gaat op maandag en vrijdag naar het kdv. Echt perfect geregeld. Alleen heb ik het er nog moeilijk mee soms, ik heb ongeveer een maand geleden echt in een dipje gezeten daarom. Maar mede omdat ik het kdv zo goed vind voor mijn dochter en zij het zo ontzettend leuk vindt (ze is nu 10 maanden), ben ik blijven werken. Ik vind dus thuis blijven met je kindje absoluut niet altijd het beste.
En het maximale dagen werken/opvang moet iedereen lekker zelf weten. Voor mezelf vind ik 3 dagen opvang echt teveel (ik heb al moeite met 2), maar dat betekent niet dat ik het afkeur als anderen dat wel doen, maar ik zou het zelf niet kunnen/willen. Ik vind dit voor mezelf goed, zou liever nog een dagje minder werken, misschien in de toekomst.
En het maximale dagen werken/opvang moet iedereen lekker zelf weten. Voor mezelf vind ik 3 dagen opvang echt teveel (ik heb al moeite met 2), maar dat betekent niet dat ik het afkeur als anderen dat wel doen, maar ik zou het zelf niet kunnen/willen. Ik vind dit voor mezelf goed, zou liever nog een dagje minder werken, misschien in de toekomst.
zondag 9 november 2008 om 20:13
Ik werk 3 dagen en mijn man 5. Vanaf januari werken we beiden 4 dagen. Kinderen gaan 3 dagen naar het KDV en dat blijft dus ook zo.
3 en 5 vind ik geen ideale verdeling. Manlief krijgt veel te weinig mee van de kinderen (maakt ook lange dagen) en ik heb het gevoel dat al het regelwerk, huishouden, en alle 'extra' dingen als CB, doktersbezoek, wegbrengen en ophalen vooral op mijn schouders komen.
Nu hebben we daar redelijke afspraken over, maar met 2x4 dagen is dat gewoon iets beter te verdelen en zijn we beiden iets relaxter. Nu heb ik te weinig tijd voor mijn werk en hij te weinig tijd voor thuis. Die dag extra werken kost mij straks geen extra stress, want manlief is thuis en geen gesleep naar de opvang dus. En die dag minder werken zorgt bij manlief voor meer rust want meer tijd om thuis te zijn.
Denk dat het voor de kinderen zo ook ideaal is. We hebben hier thuis alle verdelingen al eens gehad, ik full-time thuis, hij full-time thuis, beiden 4 dagen werken, 2 dagen opvang voor de kinderen en 3 dagen opvang voor de kinderen.
En beiden 4 dagen en 3 dagen opvang is echt mijn ideaal.
3 en 5 vind ik geen ideale verdeling. Manlief krijgt veel te weinig mee van de kinderen (maakt ook lange dagen) en ik heb het gevoel dat al het regelwerk, huishouden, en alle 'extra' dingen als CB, doktersbezoek, wegbrengen en ophalen vooral op mijn schouders komen.
Nu hebben we daar redelijke afspraken over, maar met 2x4 dagen is dat gewoon iets beter te verdelen en zijn we beiden iets relaxter. Nu heb ik te weinig tijd voor mijn werk en hij te weinig tijd voor thuis. Die dag extra werken kost mij straks geen extra stress, want manlief is thuis en geen gesleep naar de opvang dus. En die dag minder werken zorgt bij manlief voor meer rust want meer tijd om thuis te zijn.
Denk dat het voor de kinderen zo ook ideaal is. We hebben hier thuis alle verdelingen al eens gehad, ik full-time thuis, hij full-time thuis, beiden 4 dagen werken, 2 dagen opvang voor de kinderen en 3 dagen opvang voor de kinderen.
En beiden 4 dagen en 3 dagen opvang is echt mijn ideaal.
zondag 9 november 2008 om 20:16
En zolang ouders het algemeen belang van hun gezin het oog houden is er niets aan de hand, hoe hard en veel ze ook werken. Zolang je oog hebt voor je kind en zijn behoeften en je aanpak erop afstemt kun je het niet verkeerd doen. Er zijn ook zat ouders die het beter vinden om thuis te blijven maar waarvan het kind eigenlijk beter af zou zijn met 2 dagen KDV. En dat is net zo ongezond als ouders die full-time werken terwijl de kinderen de opvang vreselijk vinden.
Kijken naar je kind en je gezinssituatie is het allerbelangrijkste.
Kijken naar je kind en je gezinssituatie is het allerbelangrijkste.
zondag 9 november 2008 om 20:19
Wij werken beiden 4 dagen. Ik vond het altijd prima te doen, maar nu we er een tweede bij hebben vind ik het niet zo fijn meer. Ik werk de komende weken 3 dagen en zelfs dat vind ik nog best veel met een baby die borstvoeding krijgt. Ik hoop dat het goede gevoel over werken dat ik voorheen had wel weer terug krijg.
anoniem_30416 wijzigde dit bericht op 09-11-2008 20:22
Reden: Mosterd
Reden: Mosterd
% gewijzigd