Kinderen en werken
zondag 9 november 2008 om 14:58
Hoeveel uur werken jullie, verspreid over hoeveel dagen? En hoeveel werken jullie partners? En hoe is het geregeld met opvang? Opa's/Oma's, andere oppas, kdv, andere vormen van kinderopvang?
Wat is in jullie ogen het maximale aantal dagen/uren dat ouders zouden moeten werken?
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....
Wat is in jullie ogen het maximale aantal dagen/uren dat ouders zouden moeten werken?
Tuurlijk, één van de twee thuis blijft altijd het beste voor je kindje. Maar als dat nou helaas geen optie is....
zondag 9 november 2008 om 20:23
Morrie, ik had dat ook hoor, dat het met twee weer even opnieuw wennen was. In combi met BV is het ook lastig. Maar ik ben weer begonnen toen de jongste 10 maanden was en ik vond het heel goed te doen. Kan me voorstellen dat de eerste tijd best moeilijk is, 4 dagen zou me dan ook even te gek zijn icm kolven enzo. Maar nu is het voor ons net zo makkelijk als met 1, na een paar maanden wennen.
zondag 9 november 2008 om 20:26
Ik werk 5 dagen fulltime (40 uur), man werkt 5 dagen parttime (18 uur). De kinderen gaan alle drie in de ochtend naar het KDV, ik breng, hij haalt. De oudste gaat zeer binnenkort naar groep 1 en dan hebben we geen opvang meer nodig aangezien mijn man 's middags thuis is. Ik zou soms wel iets minder willen werken maar ik vind de verdeling nu erg goed.
Opa's en oma's willen geen vaste oppasdagen en eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan het KDV boven opa en oma.
Opa's en oma's willen geen vaste oppasdagen en eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan het KDV boven opa en oma.
anoniem_12892 wijzigde dit bericht op 09-11-2008 20:27
Reden: iets te snel getypt.
Reden: iets te snel getypt.
% gewijzigd
zondag 9 november 2008 om 20:26
10 maanden klinkt stukken beter dan de nog geen 3 maanden van mijn jongste.
Ik was altijd haantje de voorste om te roepen dat langer zwangerschapsverlof onzin was en niet nodig, maar ik merk nu bij de tweede dat ik het helemaal geen onzin vind, voor het voeden zou het stukken fijner zijn als ik nog niet aan het werk hoefde. Wat kan een mens toch veranderen.
Ik was altijd haantje de voorste om te roepen dat langer zwangerschapsverlof onzin was en niet nodig, maar ik merk nu bij de tweede dat ik het helemaal geen onzin vind, voor het voeden zou het stukken fijner zijn als ik nog niet aan het werk hoefde. Wat kan een mens toch veranderen.
zondag 9 november 2008 om 20:30
Ik had precies hetzelfde hoor Morrie, riep ook altijd dat 16 weken láng genoeg was en dat oudste met 16 weken naar het KDV ging en dat dat heel normaal was. Maar toen was ik bij de jongste doordat ik mijn baan kwijt was thuis tot 10 maanden en dat was eigenlijk toch wel érg lekker. Hij is met 8 maanden rustig gaan wennen en het gaat perfect. 6 maanden voeden had ik níet volgehouden als ik gewerkt had, dat weet ik zeker.
zondag 9 november 2008 om 20:39
Ik wil het heel graag volhouden maar ben pas een week aan het werk en tel nu de weken al af (en het zijn er nog heeeeel veeeel tot de 6 maanden). Mijn oudste kreeg kunstvoeding op het kdv, daar hoefde ik maar 1 keer per dag voor te kolven om de bv op gang te houden Bij de jongste heb ik me tot doel gesteld dat hij 6 maanden alleen borstvoeding krijgt. Maar jee, nooit geweten dat dat zo'n gedoe en gepuzzel is.
Maar goed, ik ga wel erg off topic .
Maar goed, ik ga wel erg off topic .
zondag 9 november 2008 om 21:35
zondag 9 november 2008 om 21:55
Man werkt 5 dagen op locatie en is zelfstandig ondernemer dus int weekend nog eea aan administratie ed.
Ik werk 2.5 dag in het onderwijs. Zoon gaat 2.5 dag naar het kdv, volgende baby ook.
Ik neem hoogstwaarschijnlijk wel ouderschapsverlof op(fulltime) tot het volgende schooljaar zodat ik baby nr 2 minstens 6 maanden volledige borstvoeding kan geven en daar ook onzelf de ruimte voor geven. (ipv kolven,stress ed)
Ik werk 2.5 dag in het onderwijs. Zoon gaat 2.5 dag naar het kdv, volgende baby ook.
Ik neem hoogstwaarschijnlijk wel ouderschapsverlof op(fulltime) tot het volgende schooljaar zodat ik baby nr 2 minstens 6 maanden volledige borstvoeding kan geven en daar ook onzelf de ruimte voor geven. (ipv kolven,stress ed)
maandag 10 november 2008 om 09:16
quote:Eowynn_ schreef op 09 november 2008 @ 20:30:
Ik had precies hetzelfde hoor Morrie, riep ook altijd dat 16 weken láng genoeg was en dat oudste met 16 weken naar het KDV ging en dat dat heel normaal was. Voor mijzelf was 3 maanden verlof (dochter was 13 weken toen ik weer ging werken) echt wel genoeg, ik was er erg aan toe weer "onder de mensen" te komen. Voor de bv was het echter niet lang genoeg. Het liep niet lekker en ik ben na 2 maanden gestopt omdat ik een maand later toch weer zou gaan werken. Bij een tweede kind zou ik ook langer verlof proberen te nemen, maar dan echt dus puur en alleen voor de borstvoeding want voor mij persoonlijk hoeft het niet perse.
Ik had precies hetzelfde hoor Morrie, riep ook altijd dat 16 weken láng genoeg was en dat oudste met 16 weken naar het KDV ging en dat dat heel normaal was. Voor mijzelf was 3 maanden verlof (dochter was 13 weken toen ik weer ging werken) echt wel genoeg, ik was er erg aan toe weer "onder de mensen" te komen. Voor de bv was het echter niet lang genoeg. Het liep niet lekker en ik ben na 2 maanden gestopt omdat ik een maand later toch weer zou gaan werken. Bij een tweede kind zou ik ook langer verlof proberen te nemen, maar dan echt dus puur en alleen voor de borstvoeding want voor mij persoonlijk hoeft het niet perse.
maandag 10 november 2008 om 09:38
Ik heb de 1e tot 5,5 maand volledig bv gegeven, ben 10 weken na de bevalling begonnen met werken en dat was idd wel pittig, kolven is niet echt mijn hobby. Bij de 2e zal het ws weer zo gaan, ik neem geen ouderschapsverlof op, want dat moet ik volledig zelf betalen en dat kunnen we ons niet veroorloven. ik probeer tot 6 maanden bv te geven, maar zie wel hoe het gaat lopen. Als ik van te voren ga aftellen tot de 6 maanden hou ik het denk ik niet vol.
maandag 10 november 2008 om 09:38
Best grappig om de reacties op verschillende fora zo met elkaar te vergelijken. Ik heb deze vraag namelijk ook op een ander forum gesteld en gek genoeg kreeg ik daar hele andere reacties, daar vond men het echt teveel. Misschien ligt het ook wel aan het publiek wat daar komt, dat kan ook, dat er hier en daar gewoon twee hele verschillende doelgroepen zijn.
Maargoed, ben blijer met de reacties hier dan met de reacties daar. Daar verzuchtte men al dat ik nog niet eens zwanger was en liet men maar doorschemeren dat het nog véél te vroeg was om me daarmee bezig te houden
Maargoed, ben blijer met de reacties hier dan met de reacties daar. Daar verzuchtte men al dat ik nog niet eens zwanger was en liet men maar doorschemeren dat het nog véél te vroeg was om me daarmee bezig te houden
maandag 10 november 2008 om 09:44
laat me raden, het flair forum?!?! hahah...
Tja, ouderschapsverlof opnemen is idd alleen maa reen optie voor mij omdat ik int onderwijs werk en het dan gedeeltelijk betaald is. Zoon 10 maanden borstvoeding gegeven, maar dat kolven, men...wat een gedoe. (in de poppenhoek.....met de gordijntjes dicht....help!)
Bij zoon wilde ik trouwens het eerste jaar thuis zijn ipv werken, maar ik werd al tijdens mijn zs verlof 'gek'. (eerst zomervakantie, toen verlof)Toen ik zo'n 10 weken na de bevalling werd benaderd voor een baan, heb ik hem met beide handen aangegrepen. Heerlijk, een paar dagen in de week niet alleen maar moederen. Dus nu zie ik wel een beete op tegen het verlof bij de tweede. Maar aangezien ze 15 maanden gaan schelen, kies ik toch maar even voor de rustigste variant. Met gevaaar voor eigen risico.
Tja, ouderschapsverlof opnemen is idd alleen maa reen optie voor mij omdat ik int onderwijs werk en het dan gedeeltelijk betaald is. Zoon 10 maanden borstvoeding gegeven, maar dat kolven, men...wat een gedoe. (in de poppenhoek.....met de gordijntjes dicht....help!)
Bij zoon wilde ik trouwens het eerste jaar thuis zijn ipv werken, maar ik werd al tijdens mijn zs verlof 'gek'. (eerst zomervakantie, toen verlof)Toen ik zo'n 10 weken na de bevalling werd benaderd voor een baan, heb ik hem met beide handen aangegrepen. Heerlijk, een paar dagen in de week niet alleen maar moederen. Dus nu zie ik wel een beete op tegen het verlof bij de tweede. Maar aangezien ze 15 maanden gaan schelen, kies ik toch maar even voor de rustigste variant. Met gevaaar voor eigen risico.

maandag 10 november 2008 om 10:01
Ik werk 3 dagen per week, vriend 4 dagen. Oudste 2 kinderen (2.5 en 4 jaar) gaan naar de Kindergarten (in ieder geval 2 hele dagen en 3 ochtenden, meestal willen ze zelf nog meer) en jongste van 9 maanden gaat 2 dagen naar kdv.
Ik vind de leeftijd ook erg uitmaken. Een baby met 10 of 12 weken naar een kdv brengen doe ik omdat het moet, niet omdat ik dat wil. Ik ben gewoon eigenlijk van mening dat een kind het eerste jaar nog niet bijster veel aan opvang heeft en stiekem denk ik ook weleens dat het voor een baby gewoon beter is om lekker thuis te zijn, vooral ook in verband met borstvooeding en kolven enzo.
Bij de oudste 2 zie ik juist dat ze de dingen 'buitenshuis' erg leuk vinden. Als het aan hen lag zouden ze het liefst 5 volle dagen naar de Kindergarten gaan (ik doe dat niet omdat middelste van 2.5 jaar dat nog niet helemaal trekt).
Ik vind de leeftijd ook erg uitmaken. Een baby met 10 of 12 weken naar een kdv brengen doe ik omdat het moet, niet omdat ik dat wil. Ik ben gewoon eigenlijk van mening dat een kind het eerste jaar nog niet bijster veel aan opvang heeft en stiekem denk ik ook weleens dat het voor een baby gewoon beter is om lekker thuis te zijn, vooral ook in verband met borstvooeding en kolven enzo.
Bij de oudste 2 zie ik juist dat ze de dingen 'buitenshuis' erg leuk vinden. Als het aan hen lag zouden ze het liefst 5 volle dagen naar de Kindergarten gaan (ik doe dat niet omdat middelste van 2.5 jaar dat nog niet helemaal trekt).
dinsdag 11 november 2008 om 20:05
quote:anky schreef op 10 november 2008 @ 10:01:
Nee, ze hebben er niet veel aan. Daarentegen denk ik dat er ook weer niet veel tegen is. Als ik naar mijn dochter kijk (4,5 maand oud, sinds 3 maanden op het KDV voor 2 dagen/week), dan is ze gewoon overal even vrolijk. Het maakt haar volgens mij geen donder uit waar ze is, als ze maar op tijd eten, een knuffel en een schone luier krijgt. Volgens mij krijgt haar tere kinderzieltje er echt geen trauma van dus ik ben maar opgehouden me schuldig te voelen.
Zoals gezegd, in verband met bv lijkt langer thuis me wel een goed plan, maar een andere goede reden zie ik zelf niet.
Wat een mutsen trouwens, daar bij Vriendin
Nee, ze hebben er niet veel aan. Daarentegen denk ik dat er ook weer niet veel tegen is. Als ik naar mijn dochter kijk (4,5 maand oud, sinds 3 maanden op het KDV voor 2 dagen/week), dan is ze gewoon overal even vrolijk. Het maakt haar volgens mij geen donder uit waar ze is, als ze maar op tijd eten, een knuffel en een schone luier krijgt. Volgens mij krijgt haar tere kinderzieltje er echt geen trauma van dus ik ben maar opgehouden me schuldig te voelen.
Zoals gezegd, in verband met bv lijkt langer thuis me wel een goed plan, maar een andere goede reden zie ik zelf niet.
Wat een mutsen trouwens, daar bij Vriendin

dinsdag 11 november 2008 om 20:35
Elska, ik denk dat dat heel erg per kind verschilt. Mijn middelste en jongste vonden het als baby prima op het kdv, mijn oudste had er echt grote problemen het eerste jaar en heeft er voornamelijk gehuild. Bij haar heb ik er wel over in gezeten en ben ik ook een dag minder gaan werken, puur omdat ik zag hoe slecht ze het naar haar zin had op het kdv.
dinsdag 11 november 2008 om 20:39
Mijn vriend en ik werken allebei als freelancer, dus kunnen een groot deel van de opvang onderling verdelen, en daarnaast gaat dochter 2 korte dagen naar een kdv.
Ik heb het gevoel dat het voor de hechting tussen ouders en kind wel goed is om het eerste jaar zo veel mogelijk tijd bij elkaar te zijn, naast de praktische voordelen als je borstvoeding geeft.
Voor de ontwikkeling van mijn kindje denk ik dat het wel goed is om af en toe op een andere plek te zijn met andere volwassenen en met andere kindjes om zich heen.
Denken jullie dat langdurende opvang door derden een negatieve invloed kan hebben op de hecting? Wat is bij hechting het belangrijkst?
Ik heb het gevoel dat het voor de hechting tussen ouders en kind wel goed is om het eerste jaar zo veel mogelijk tijd bij elkaar te zijn, naast de praktische voordelen als je borstvoeding geeft.
Voor de ontwikkeling van mijn kindje denk ik dat het wel goed is om af en toe op een andere plek te zijn met andere volwassenen en met andere kindjes om zich heen.
Denken jullie dat langdurende opvang door derden een negatieve invloed kan hebben op de hecting? Wat is bij hechting het belangrijkst?
dinsdag 11 november 2008 om 21:38
woensdag 12 november 2008 om 09:40
Als ons kleintje er straks is zou voor mij de ideale verdeling zijn om beiden 4 dagen te werken en 3 dagen opvang te hebben. Het is echter zo dat ik ivm een studie geen idee heb of dat in te delen is. We zullen het wel zien denk ik dan. Sowieso ben ik de eerste paar maanden thuis omdat mijn studie pas in september begint en ik in de tussentijd mijn scriptie moet zien af te maken. Tegen de tijd dat ik weer min 4 dagen weg ben is ons kleintje 6 maanden dus dat lijkt mij gezien het commentaar mbt borstvoeding ideaal.
Iemand had het hier over hechtingsproblematiek. Daar was laatst een topic over waarin een onderzoek aangehaald werd waaruit bleek dat een veilige hechting ook geschiedde als het kind naar de opvang ging. Maakte niet uit hoelang of hoeveel verzorgers er waren. Dat is dus iets waar je je niet echt druk over hoeft te maken.
Iemand had het hier over hechtingsproblematiek. Daar was laatst een topic over waarin een onderzoek aangehaald werd waaruit bleek dat een veilige hechting ook geschiedde als het kind naar de opvang ging. Maakte niet uit hoelang of hoeveel verzorgers er waren. Dat is dus iets waar je je niet echt druk over hoeft te maken.
anoniem_58672 wijzigde dit bericht op 12-11-2008 09:41
Reden: constructiefoutje
Reden: constructiefoutje
% gewijzigd
woensdag 12 november 2008 om 09:51
quote:sien78 schreef op 11 november 2008 @ 20:39:
Daar zijn al tal van onderzoeken aan gewijd en de conclusies luiden positief. Crechegaande kinderen (en als ik me goed herinner ook kinderen die 4 of 5 dagen naar de opvang gaan) zijn evengoed gehecht en even gelukkig als kinderen waarvan 1 der ouders fulltime thuis is.
Mijn eigen ervaring is hetzelfde: mijn zoontjes gaan/gingen (oudste is net naar school) 2 dagen per week naar een kdv en zijn prima gehecht. Ze weten dat we ze altijd weer komen ophalen en dat we er voor ze zijn wanneer nodig.
En of het ermee te maken heeft of niet: mijn oudste is zonder problemen aan het wennen op school. Vindt het leuk, loopt zelf zijn klas in, zwaait me vrolijk uit en vindt het dan ook tijd dat ik ga. Prima, ik zie niets liever.
Daar zijn al tal van onderzoeken aan gewijd en de conclusies luiden positief. Crechegaande kinderen (en als ik me goed herinner ook kinderen die 4 of 5 dagen naar de opvang gaan) zijn evengoed gehecht en even gelukkig als kinderen waarvan 1 der ouders fulltime thuis is.
Mijn eigen ervaring is hetzelfde: mijn zoontjes gaan/gingen (oudste is net naar school) 2 dagen per week naar een kdv en zijn prima gehecht. Ze weten dat we ze altijd weer komen ophalen en dat we er voor ze zijn wanneer nodig.
En of het ermee te maken heeft of niet: mijn oudste is zonder problemen aan het wennen op school. Vindt het leuk, loopt zelf zijn klas in, zwaait me vrolijk uit en vindt het dan ook tijd dat ik ga. Prima, ik zie niets liever.
woensdag 12 november 2008 om 09:57
Sorry hoor, maar is part-time werken niet een enorme luxe? Ik vind het nogal wat dat vrouwen elkaar erop aanvallen als ze "te veel" werken en "te weinig" bij de kinderen zijn. Niet iedereen heeft die optie, zoals Suzie. Maar ook vallen vrouwen elkaar aan op "te weinig" werken en daardoor weinig bijdragen aan de economie/samenleving (maar bijv. wel hebben gestudeerd). Ik hoop dat ik later 4-4 voor mij en mijn partner kan gaan doen, maar we moeten niet ui thet oog verliezen dat velen van ons in zo'n rijke positie zitten, dat zij de KEUZE hebben dat 1 vd partners parttime werkt. In Spanje, Italie en Frankrijk is dat bijv. echt niet aan de orde.
woensdag 12 november 2008 om 20:21
El-lebel: ik heb hier niemand elkaar aan zien vallen, dus ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij is hier op het forum de algemene consensus juist dat iedereen lekker moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt! In mijn omgeving valt ook niemand elkaar aan, gelukkig.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het een geweldige luxe is dat parttime (of dat nu 2, 3 of 4 dagen zijn) in NL uberhaupt mogelijk is. Ik heb genoeg buitenlandse vriendinnen met kinderen die gewoon fulltime werken omdat er gewoon geen andere optie is. En die redden het overigens ook prima en hebben ook gewoon gelukkige kinderen.
Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het een geweldige luxe is dat parttime (of dat nu 2, 3 of 4 dagen zijn) in NL uberhaupt mogelijk is. Ik heb genoeg buitenlandse vriendinnen met kinderen die gewoon fulltime werken omdat er gewoon geen andere optie is. En die redden het overigens ook prima en hebben ook gewoon gelukkige kinderen.