Gezond voedings advies cb (not!)
maandag 10 november 2008 om 13:21
Vandaag met frummel bij het cb geweest.
Alles oke,hij heeft een flinke groeispurt gemaakt maar zijn gewicht blijft achter.
Nou is dat altijd al zo geweest het is een tenger mannetje.
Ook geen goede eter maar daar doe je weinig aan.
Nu kreeg ik vorige keer al het advies om s'avonds regelmatig pannekoeken op het menu te zetten omdat hij dat lekker vindt en dus iets beter eet.
Wat ik niet heb gedaan overigens,dat zou ik dan weer af moeten leren en bovendien heb ik meer kids aan tafel zitten die dat ook wel zouden willen.
Ik vind de mensen op het cb heel vriendelijk.
Alleen dit voedingadvies kreeg ik mee voor frummel.
Roomboter op brood.
Worstenbroodjes en tosti's met veel kaas bij de lunch.
roomboter door zijn warm eten en vette sauzen erbij.
Slagroomvla als toetje.
Kaas als tussendoortje.
Volle chocomel drinken.
en laat hem maar lekker snoepen,zijn ook calorieeen
Ik vind dit echt een ongezond advies.
Eetgewoontes aanleren die ik straks weer moet afleren.
Hij is overigens bijna 4 en is 1 meter lang en weegt 14 kilo.
Dat valt toch wel mee?
Ik zal wel roomboter kopen en lekkere toetjes.
Kaas tussendoor vind ik ook prima.
Een extra boterham voordat hij naar bed gaat s'avonds lijkt mij ook beter.
Wat vinden jullie hier nu van?
Alles oke,hij heeft een flinke groeispurt gemaakt maar zijn gewicht blijft achter.
Nou is dat altijd al zo geweest het is een tenger mannetje.
Ook geen goede eter maar daar doe je weinig aan.
Nu kreeg ik vorige keer al het advies om s'avonds regelmatig pannekoeken op het menu te zetten omdat hij dat lekker vindt en dus iets beter eet.
Wat ik niet heb gedaan overigens,dat zou ik dan weer af moeten leren en bovendien heb ik meer kids aan tafel zitten die dat ook wel zouden willen.
Ik vind de mensen op het cb heel vriendelijk.
Alleen dit voedingadvies kreeg ik mee voor frummel.
Roomboter op brood.
Worstenbroodjes en tosti's met veel kaas bij de lunch.
roomboter door zijn warm eten en vette sauzen erbij.
Slagroomvla als toetje.
Kaas als tussendoortje.
Volle chocomel drinken.
en laat hem maar lekker snoepen,zijn ook calorieeen
Ik vind dit echt een ongezond advies.
Eetgewoontes aanleren die ik straks weer moet afleren.
Hij is overigens bijna 4 en is 1 meter lang en weegt 14 kilo.
Dat valt toch wel mee?
Ik zal wel roomboter kopen en lekkere toetjes.
Kaas tussendoor vind ik ook prima.
Een extra boterham voordat hij naar bed gaat s'avonds lijkt mij ook beter.
Wat vinden jullie hier nu van?
maandag 10 november 2008 om 14:13

maandag 10 november 2008 om 14:17
maandag 10 november 2008 om 14:20
ik vind een koekje s'avonds eigenlijk prima.
Dat zijn in totaal twee snoepmomenten op een dag.
s'avonds is ook gezelligheid,we drinken dan samen wat met wat lekkers erbij.
Maar jullie vinden niet dat hij te weinig eet?
Ik dacht namelijk ook van niet,alleen avondeten dan,maar dat gaat sinds een maandje wat beter.
pasta,rijst e.d krijg ik er echt niet in.
Eten zonder appelmoes al helemaal niet,dat is echt noodzakelijk kwaad (hoewel ik niets heb tegen appelmoes trouwens).
Ik gooi er maar wat meer volle producten tegenaan en een extra boterham s'avonds.
Dat zijn in totaal twee snoepmomenten op een dag.
s'avonds is ook gezelligheid,we drinken dan samen wat met wat lekkers erbij.
Maar jullie vinden niet dat hij te weinig eet?
Ik dacht namelijk ook van niet,alleen avondeten dan,maar dat gaat sinds een maandje wat beter.
pasta,rijst e.d krijg ik er echt niet in.
Eten zonder appelmoes al helemaal niet,dat is echt noodzakelijk kwaad (hoewel ik niets heb tegen appelmoes trouwens).
Ik gooi er maar wat meer volle producten tegenaan en een extra boterham s'avonds.

maandag 10 november 2008 om 14:26
Iry, 300 cc melkproductie of afgeleiden. Als ie een boterham met kaas eet, scheelt dat alweer een beker melk. Een portie vla = 1 beker melk. Dus naast wat ie aan afgeleiden binnenkrijgt, hoeft ie niet eens melk
Ik vind dat je zoontje weinig ontbijt en weinig avondeet. Maar ik weet hoe moeilijk het is om een kind te laten eten als het niet wil...
Ik vind dat je zoontje weinig ontbijt en weinig avondeet. Maar ik weet hoe moeilijk het is om een kind te laten eten als het niet wil...

maandag 10 november 2008 om 14:27
quote:Sarah Scott schreef op 10 november 2008 @ 14:25:
Ja, maar dan liever chocomelk ofzo denk ik.....Die yoki, écht, daar zitten zoveel suikers en zooi in...
Maar zuivel hebben ze in principe niet zo héél veel nodig toch? Toetje, plakjes kaas, boter op brood, daar kom je echt al verder mee dan je zou denken Dat zeg ik!
Ja, maar dan liever chocomelk ofzo denk ik.....Die yoki, écht, daar zitten zoveel suikers en zooi in...
Maar zuivel hebben ze in principe niet zo héél veel nodig toch? Toetje, plakjes kaas, boter op brood, daar kom je echt al verder mee dan je zou denken Dat zeg ik!
maandag 10 november 2008 om 14:28
Ik denk dat je misschien een deel van de zoete dingen die je zoon krijgt kunt vervangen door vette dingen. Vet is echt heel goed en belangrijk voor een kind, dus vooral ook geen light margarine geven of light chocomel. Als toetje kun je ook eens custard of griesmeel koken van volle melk, of idd slagroomvla. Houdt hij van gebakken vis? Kibbeling of gebakken zalm (dat doet de visboer op verzoek) kan ook lekker en gezond zijn voor hem. Verder: misschien eens een (mini) croissantje als tussendoortje, ipv kapitein koek? Ontbijtkoek is nl. wel zoet maar vetarm.
Volgens mij ben je al heel goed bezig als hij zo snel een kg is aangekomen recent. Maar ik zou gewoon even doorgaan met 'vetmesten', al is het maar om een reserve vetlaagje op te bouwen voor als hij eens goed ziek wordt. Het gewicht van je zoon klinkt mij heel licht in de oren, al geloof ik je graag als je zegt dat hij actief en vrolijk is. Mijn zoon is 1 jaar ouder, is 20 cm langer denk ik, maar ook bijna 10 kg zwaarder! En hij is ook een slanke jongen.
Volgens mij ben je al heel goed bezig als hij zo snel een kg is aangekomen recent. Maar ik zou gewoon even doorgaan met 'vetmesten', al is het maar om een reserve vetlaagje op te bouwen voor als hij eens goed ziek wordt. Het gewicht van je zoon klinkt mij heel licht in de oren, al geloof ik je graag als je zegt dat hij actief en vrolijk is. Mijn zoon is 1 jaar ouder, is 20 cm langer denk ik, maar ook bijna 10 kg zwaarder! En hij is ook een slanke jongen.

maandag 10 november 2008 om 14:29
Vier jaar, een meter lang en 14 kilo vindik echt klein. Max is 21 maanden, 1.05 lang en 17 kilo. Oké, hij valt boven uit de curve, maar toch.
Oudste was hier ook een slechte eter (is hij nog steeds). Hij is bijna tien jaar, 1.40 lang en 25 kilo. En dat maakt hem dus lang en dun. Hij krijgt van mij stiekem calorieën binnen aangezien hij ook nog eens een enorme pitsert is. Nesquick milkshakes met volle melk. Room door de spinazie. Tosties met vette kaas. Cervelaat op brood. Groentes in hele kleine stukjes op vers gemaakte pizza.Hij krijgt dus niet meer of op andere tijden eten, maar meer verstopt eten.
Oudste was hier ook een slechte eter (is hij nog steeds). Hij is bijna tien jaar, 1.40 lang en 25 kilo. En dat maakt hem dus lang en dun. Hij krijgt van mij stiekem calorieën binnen aangezien hij ook nog eens een enorme pitsert is. Nesquick milkshakes met volle melk. Room door de spinazie. Tosties met vette kaas. Cervelaat op brood. Groentes in hele kleine stukjes op vers gemaakte pizza.Hij krijgt dus niet meer of op andere tijden eten, maar meer verstopt eten.
maandag 10 november 2008 om 14:31
maandag 10 november 2008 om 14:32
Verschil chocomel of yoki is minimaal, qua ongezondigheid. Melkproducten hoeven toch niet perse zoet te zijn? Kan toch ook gewoon (half)volle melk zijn? En misschien moet je niet cold turky overgaan op gewone melk, maar eerst 3/4 fruitmelk en gewone melk, dan 1/2 1/2, dan 1/4 fruitmelk en dan helemaal gewone melk.
Ik vind dagelijks 2 snoepmomenten echt te veel. Sterker nog, ik denk dat ik dagelijks 1 snoepmoment al te veel vindt.
Waar ik ook nog aan zat te denken is aan vitaminetekort. Je hebt vitamines en mineralen nodig om goed te groeien, en al die suikerrijke producten bevatten amper vitamines. Plus, om koolhydraten te verwerken gebruikt je lichaam b-vitamines. Als je veel lege koolhydraten binnen krijgt, dus witte suiker waar niets meer in zit behalve koolhydraten verbruik je naar verhouding meer vitamines. Misschien verbruikt jouw kindje wel zijn vitamines in de vertering van alle suikers.
Even ter verduidelijking, ik weet hoe moeilijk het is om een 4 (of 5 of 6 of 7 jarige) goed te laten eten, maar het ziet er zo op het eerste oog voor mij niet uit alsof hij te weinig energie binnen krijgt. Voor een echt goed advies zul je natuurlijk gewoon naar een diëtist toe moeten gaan...
Ik vind dagelijks 2 snoepmomenten echt te veel. Sterker nog, ik denk dat ik dagelijks 1 snoepmoment al te veel vindt.
Waar ik ook nog aan zat te denken is aan vitaminetekort. Je hebt vitamines en mineralen nodig om goed te groeien, en al die suikerrijke producten bevatten amper vitamines. Plus, om koolhydraten te verwerken gebruikt je lichaam b-vitamines. Als je veel lege koolhydraten binnen krijgt, dus witte suiker waar niets meer in zit behalve koolhydraten verbruik je naar verhouding meer vitamines. Misschien verbruikt jouw kindje wel zijn vitamines in de vertering van alle suikers.
Even ter verduidelijking, ik weet hoe moeilijk het is om een 4 (of 5 of 6 of 7 jarige) goed te laten eten, maar het ziet er zo op het eerste oog voor mij niet uit alsof hij te weinig energie binnen krijgt. Voor een echt goed advies zul je natuurlijk gewoon naar een diëtist toe moeten gaan...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 10 november 2008 om 14:33
Mijn zoon was bij zijn geboorte veel te licht. Ik heb hem de eerste 2 jaar van zijn leven op advies van het ziekenhuis Fantomalt gegeven (is van Nutricia, te koop bij drogist en apotheker) en verder moest ik ongeveer 3 keer per dag een eetlepel zonnebloemolie geven. Dat deed ik door de melk of pap, maar kan bij grotere kinderen natuurlijk ook verstopt worden in stamppot, yoghurt o.i.d. Simpel, maar het werkt !
quote:tilalia2 schreef op 10 november 2008 @ 13:29:
Ik zou wel in plaats van roomboter gewoon margarine (geen blue band, dus, maar het volle pond ofzo) doen: dat levert net zoveel vet, maar minder verzadigde vetten, wat beter is voor hem.
.
Dat is niet waar, roomboter levert 80% vet en alle margarines inclusief Volle Pond 40%. Een halvarine levert 20%.
Wanneer je Volle Pond zou nemen is dat een ongewenste energiebesparing, daarbij is roomboter gezonder! Kies dan wel voor biologisch. In margarines zitten transvetten en die zijn nog veel ongezonder dan de verzadigde vetten in roomboter! Daarbij heb je een bepaald % verzadigde vetten gewoon nodig, je kan niet zonder! De zaak is alleen een goede balans te vinden met verzadigd/ onverzadigd. Ook zitten er in margarine toevoegingen zoals vit A en D die van nature al in roomboter zitten. Zo kan ik nog wel even doorgaan...neem dus lekker bio roomboter op brood, nog lekkerder ook
!
Wel beetje vreemd advies verder idd..ze ziet het miss als een tijdelijk advies maar zolang het eten niet afhangt van dood of leven zou ik toch proberen op een andere manier hem extra calorieën te geven. Ben zelf diëtist trouwens..
Tips die ik verder kan geven:
- geef hem veel noten of af en toe pinda's, liefst vers.
- volle (bio)yoghurt met honing erdoor ipv slagroomvla
- beker volle melk ipv chocolademelk
- vette vis, of zelfgemaakte salade hiervan (tonijn/ makreelsalade) op brood
Verder is het aantal eetmomenten belangrijk, geef hem om de 2-3 uur wat te eten en laat hem niet teveel drinken tijdens het eten. an moet het wel goedkomen! En ja het ene kind heeft van nature een wat lager gewicht, zie je ook bij volwassenen.
Succes!
Ik zou wel in plaats van roomboter gewoon margarine (geen blue band, dus, maar het volle pond ofzo) doen: dat levert net zoveel vet, maar minder verzadigde vetten, wat beter is voor hem.
.
Dat is niet waar, roomboter levert 80% vet en alle margarines inclusief Volle Pond 40%. Een halvarine levert 20%.
Wanneer je Volle Pond zou nemen is dat een ongewenste energiebesparing, daarbij is roomboter gezonder! Kies dan wel voor biologisch. In margarines zitten transvetten en die zijn nog veel ongezonder dan de verzadigde vetten in roomboter! Daarbij heb je een bepaald % verzadigde vetten gewoon nodig, je kan niet zonder! De zaak is alleen een goede balans te vinden met verzadigd/ onverzadigd. Ook zitten er in margarine toevoegingen zoals vit A en D die van nature al in roomboter zitten. Zo kan ik nog wel even doorgaan...neem dus lekker bio roomboter op brood, nog lekkerder ook

Wel beetje vreemd advies verder idd..ze ziet het miss als een tijdelijk advies maar zolang het eten niet afhangt van dood of leven zou ik toch proberen op een andere manier hem extra calorieën te geven. Ben zelf diëtist trouwens..
Tips die ik verder kan geven:
- geef hem veel noten of af en toe pinda's, liefst vers.
- volle (bio)yoghurt met honing erdoor ipv slagroomvla
- beker volle melk ipv chocolademelk
- vette vis, of zelfgemaakte salade hiervan (tonijn/ makreelsalade) op brood
Verder is het aantal eetmomenten belangrijk, geef hem om de 2-3 uur wat te eten en laat hem niet teveel drinken tijdens het eten. an moet het wel goedkomen! En ja het ene kind heeft van nature een wat lager gewicht, zie je ook bij volwassenen.
Succes!
Iry,
Wellicht mosterd maar bijdeze;
Volle melkproducten ( geen yoki of fruitmelk hoor, misschien vindt hij soyamelk wel lekker)
Roomboter producten
Slagroom op de toetjes
Eten is is immer een strijd geweest en sinds we vaste regels hebben gaat het stukken beter.
Geen appelmoes ed. meer.
Even het eetpatroon van de jongste (is net 5) 118 cm en 20,2 kilo.
2 boterhammen met hartig met soya melk of een fruitshake (melk met gepureerd fruit, gaat niet echt van harte maar als het niet op gaat, geen tv)
Op school een sapje en een stuk fruit
In de middag 2 boterhammen en soyamelk en iets lekkers en nu ook geen brood op, geen tv en ook geen lekkers.
Na school nog een stuk fruit en als hij wil nog wat lekkers (fruit gaat er hier heel goed in gelukkig)
Avond eten 2 opscheplepels van wat we hebben en een toetje/ijsje ( niet iedere avond) en als zijn bord leeg is, gaan we een na het eten nog een spelletje doen)
op school .
Vaste regels hier;
-eerst fruit of brood dan pas iets lekkers
- geen tv of geen spelletje en geen toetje als het bord niet leeg gaat en ik hem soms nog wel eens met eten.
-water bij het eten
Je hebt dit vast al geprobeerd maar wie weet zit er nog een tip bij die je kunt gebruiken maar boven alles staat dat je consequent moet blijven en uitleggen waarom.
Wellicht mosterd maar bijdeze;
Volle melkproducten ( geen yoki of fruitmelk hoor, misschien vindt hij soyamelk wel lekker)
Roomboter producten
Slagroom op de toetjes
Eten is is immer een strijd geweest en sinds we vaste regels hebben gaat het stukken beter.
Geen appelmoes ed. meer.
Even het eetpatroon van de jongste (is net 5) 118 cm en 20,2 kilo.
2 boterhammen met hartig met soya melk of een fruitshake (melk met gepureerd fruit, gaat niet echt van harte maar als het niet op gaat, geen tv)
Op school een sapje en een stuk fruit
In de middag 2 boterhammen en soyamelk en iets lekkers en nu ook geen brood op, geen tv en ook geen lekkers.
Na school nog een stuk fruit en als hij wil nog wat lekkers (fruit gaat er hier heel goed in gelukkig)
Avond eten 2 opscheplepels van wat we hebben en een toetje/ijsje ( niet iedere avond) en als zijn bord leeg is, gaan we een na het eten nog een spelletje doen)
op school .
Vaste regels hier;
-eerst fruit of brood dan pas iets lekkers
- geen tv of geen spelletje en geen toetje als het bord niet leeg gaat en ik hem soms nog wel eens met eten.
-water bij het eten
Je hebt dit vast al geprobeerd maar wie weet zit er nog een tip bij die je kunt gebruiken maar boven alles staat dat je consequent moet blijven en uitleggen waarom.
quote:Sarah Scott schreef op 10 november 2008 @ 14:31:
Jees, Fluffy, wat een reuzen heb jij ook Nou, Max en Tesje (negen maanden, ruim 80 cm lang, kilo of tien inmiddels, kledingmaatje 80/86) wel ja. Ian (de oudste) niet dus. Dat is een echte lange dunne slungel aan het worden. Echt de hindoestaanse roots die naar boven komen. Des (bijna negen jaar) is ongeveer 1.37 lang en weegt 29 kilo. Gemiddeld dus. Maar de twee kleintjes hebben een andere biopappa die heeeeeeel groot is. Zit dus in de genen.
Jees, Fluffy, wat een reuzen heb jij ook Nou, Max en Tesje (negen maanden, ruim 80 cm lang, kilo of tien inmiddels, kledingmaatje 80/86) wel ja. Ian (de oudste) niet dus. Dat is een echte lange dunne slungel aan het worden. Echt de hindoestaanse roots die naar boven komen. Des (bijna negen jaar) is ongeveer 1.37 lang en weegt 29 kilo. Gemiddeld dus. Maar de twee kleintjes hebben een andere biopappa die heeeeeeel groot is. Zit dus in de genen.
maandag 10 november 2008 om 14:35
Zalm eet hij tegenwoordig vrijwel dagelijks omdat dat de truuk is geworden bij het avondeten
Ik denk dat de kilo ook van het avondeten vandaan komt wat dat at hij voorheen bijna niet.
En gezonde vetten dus.
Hij ontbijt idd heel slecht,hij heeft gewoon geen honger s'morgens.
Overigens haal ik al alles uit de kast om het meer te laten eten,maar hij zit snel vol.
Nadeel is dat je de strijd met eten altijd verliest.
Bovendien is hij echt gezond verder,zeer intelligent (zalm hè )
en energiek.
Hij heeft in ieder geval genoeg reserves om elke dag zijn moeder op de kast te jagen.
Ik denk dat de kilo ook van het avondeten vandaan komt wat dat at hij voorheen bijna niet.
En gezonde vetten dus.
Hij ontbijt idd heel slecht,hij heeft gewoon geen honger s'morgens.
Overigens haal ik al alles uit de kast om het meer te laten eten,maar hij zit snel vol.
Nadeel is dat je de strijd met eten altijd verliest.
Bovendien is hij echt gezond verder,zeer intelligent (zalm hè )
en energiek.
Hij heeft in ieder geval genoeg reserves om elke dag zijn moeder op de kast te jagen.
maandag 10 november 2008 om 14:37
Grappig, die laatste opmerking Iry!
Heb je wel eens brinta als ontbijt geprobeerd? Met honing? Sommige kinderen hebben liever pap dan een boterham 's ochtends. En misschien idd voorlopig niet die yogi oid bij het ontbijt, maar een uurtje later geven? En dan water bij het ontbijt? Dan eet hij misschien meer.
Heb je wel eens brinta als ontbijt geprobeerd? Met honing? Sommige kinderen hebben liever pap dan een boterham 's ochtends. En misschien idd voorlopig niet die yogi oid bij het ontbijt, maar een uurtje later geven? En dan water bij het ontbijt? Dan eet hij misschien meer.
maandag 10 november 2008 om 14:39
Fluffy, chocopops voeden voor geen meter. Wij hebben dat in de VS een tijdje gedaan, met 'cereals' ontbijten, nou dan heb je echt om 9:30 weer een knorrend maagje. Plus dat er gigantisch veel suiker inzit. Vandaar dat vanaf half 10 de Dunkin Donuts daar weer volstaat: allemaal mensen met honger en een dip in hun suikerspiegel vanwege het cereal ontbijt.