Ebru Umar

26-04-2016 12:18 696 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren plaatste ik een nieuwsbericht over Ebru in het topic van de Duitse cabaretier, maar op het Erdogan-topic staan ook berichten over Ebru. Ebru is zo vaak in het nieuws dat ze een 'eigen' topic verdiend. Ze werd in Turkije opgepakt, voor de rechter geleid, er is in haar woning in Nederland ingebroken en haar muur werd beklad.

Het gaat allemaal om vrijheid van meningsuiting. Dat is een groot goed, hoewel de uitlatingen van de Duitse cabaretier toch echt te ver ging, zo ook die laatste van Hans Teeuwen. Waar is de grens? Ze doen het (denk ik) omdat journalisten in Turkije worden opgesloten als ze iets schrijven wat men niet wil horen.

Mag je een cabaretier, journalist of columniste opsluiten of van bed lichten en mee nemen naar het politiebureau vanwege een kritische mening? Nee, zeker niet. Voor het beledigen? Misschien wel. Mag Turkije een oproep doen aan Nederturken om te klikken over wat Nederlanders in Nederland zeggen? NEE. Dat is haatzaaien en burgers tegen elkaar opzetten.

Is de loyaliteit aan de vrije-mening in ons vrije land in gevaar omdat er mensen zijn die de 'praktijk van onderdrukking' in ere houden?

RTL Nieuws

3 uur geleden

Eerste column sinds arrestatie: 'Gefeliciteerd met jullie totaal mislukte Nederlanderschap'

© ANP

Dat ze momenteel vastzit in Turkije lijkt voor columniste Ebru Umar geen reden om haar toon te matigen. In haar eerste column sinds ze zaterdag werd gearresteerd, heeft Umar hard uitgehaald naar de Nederlanders van Turkse komaf die er volgens haar voor hebben gezorgd dat ze het land niet mag verlaten.

"GEFELICITEERD met jullie totaal mislukte Nederlanderschap", schrijft Umar in haar column in Metro. "GEFELICITEERD met jullie loyaliteit aan een stel berggeiten uit Turkije, geitenneukers zo je wilt, die jullie volgen zodra ze oproepen tot NSB-gedrag. Enig idee wat een NSB'er was? O wacht nee, die lessen over de Tweede Wereldoorlog zijn geschrapt he? Ja, dank voor het weg met ons. Ik feliciteer jullie Nederturken met je NSB-gedrag. Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije."

Overuren

Ze dankt in haar column ook familie, vrienden en collega's voor alle steun en de hoofdredacteuren die 'overuren draaien mij naar Nederland te krijgen'. "Zij werken, zodat jullie Nederland kunnen beroven van alle vrijheden waar ook jullie ouders een leven aan gewijd hebben", besluit Umar.

Zie ook:

'De meest onderdrukkende landen ter wereld'
LOEP ME MAAR aub.
quote:Dana schreef op 26 april 2016 @ 16:42:

[...]

Dat kan. Het kan natuurlijk ook dat een medewerker van Erdogan zelf af en toe op Twitter en Google het trefwoord Erdogan intypt.

Dat schijnen ze te hebben daar in Turkije hè, internet.Dat zou ook kunnen. Maar de oproep om te klikken is gedaan, en de inbraak met belediging op de muur van haar Nederlandse woning is ook gedaan.
LOEP ME MAAR aub.
quote:matroesjka_ schreef op 26 april 2016 @ 16:52:

Wat een schijtwijf is die Ebru (en nee ik ben geen Nederturk )...(en nee hier word niet geklikt om wat je schrijft. )
LOEP ME MAAR aub.
quote:cumulus schreef op 26 april 2016 @ 16:12:

[...]

Je kunt ook ergens de aandacht op vestigen door scheldwoorden achterwege te laten en je niet in het hol van de leeuw, of in dit geval de beer, te bevinden.Tja dat kan. Afreizen naar Turkije is voor kritische Turken een gevaarlijke onderneming geworden. Ik denk niet dat de manier waarop de kritiek gegeven wordt er veel toe doet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:missie_m schreef op 26 april 2016 @ 16:59:

[...]

Dat zou ook kunnen. Maar de oproep om te klikken is gedaan, en de inbraak met belediging op de muur van haar Nederlandse woning is ook gedaan.

Dat keur ik ook beide niet goed, zeer zeker niet.

Je zult mij ook niet horen zeggen dat Erdogan een toffe peer is. Of dat het oké is dat veel mensen pas verontwaardigd reageren nu hij Ebru Umar heeft laten oppakken - en niet al toen hij andere journalisten oppakte, of omdat hij de Koerden onderdrukt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
En hoe je het ook wendt of keert: het blijft wel opmerkelijk en bijzonder veelzeggend dat Ebru Umar zich totaal niet druk kon maken over de arrestatie van Fréderike Geerdink.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Even een artikel opgezocht.

NRC.nl

Journalist Fréderike Geerdink opgepakt in Turkije

Niels Posthumus

6 september 2015

[foto:De Nederlandse journalist Fréderike Geerdink staat de pers te woord na haar rechtszaak in Turkije eerder dit jaar. Foto EPA ]

De Nederlandse journalist Fréderike Geerdink is in Turkije gearresteerd, meldt het ANP. Geerdink werkt onder meer voor dit Nederlandse persbureau. Geerdink werd ook in januari al gearresteerd in Turkije. Dat land zegt dat Geerdink nu is opgepakt omdat zij gevaar liep.

Geerdink is volgens een hooggeplaatst Turkse official niet opgepakt omdat ze propaganda voor een terroristische organisatie zou hebben gemaakt, maar omdat ze gevaar liep. De official zei tegen persbureau Reuters:

“Ze is niet opgepakt voor haar journalistieke werk. Frederike was weliswaar in een veilige zone, maar daar werd toch gevochten. Daarom konden we haar veiligheid niet garanderen. Daarom is ze aangehouden en het onderzoek gaat door.”

Mehmet Cerit, hoofdredacteur van de krant Zaman Nederland, reageerde vanochtend echter fel op de arrestatie van de Nederlandse journalist. Hij zei volgens persbureau ANP:

“Turkije is een totalitaire, dictatoriale staat aan het worden. Ik ben niet verrast. In Turkije is het een dagelijkse bezigheid van de politie geworden. Er is altijd druk op de persvrijheid geweest, maar zoveel arrestaties van buitenlandse journalisten heeft het land nog niet meegemaakt. Op dit moment is alles mogelijk.”

Oppositiepartij HDP

Op verzoek van minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) onderhoudt de Nederlandse ambassade in Turkije contact met Geerdink, en ook met de Turkse autoriteiten. Koenders is nauw betrokken bij de zaak, laat zijn ministerie weten. Dat stelt in een verklaring:

“Nederland maakt zich als bekend al langer zorgen over persvrijheid en vrijheid van meningsuiting in Turkije; het blijft een belangrijk punt van aandacht in de relatie met Turkije.”

Geerdink was met een groepje mensen van de pro-Koerdische oppositiepartij HDP in het zuidoosten van Turkije. Allen zijn volgens Geerdinks vader gearresteerd. Geerdink noemt zijn dochter strijdbaar, maar hijzelf is van slag.

“Het is erg dat dit zo maar kan in dat land.”

‘Arrestatie zegt zowel iets over Geerdink als Turkije’

Volgens Thomas Bruning, secretaris van journalistenvakbond NVJ, zegt de arrestatie zowel iets over Geerdink als Turkije.

“Frederike is doorgegaan met haar werk. Dat is moedig van haar. Turkije mengt zich verregaand in het werk van journalisten. Het belang van persvrijheid lijkt het land niet meer te interesseren. De situatie was al zorgelijk voor Turkse media, maar nu kunnen buitenlandse journalisten hun werk ook niet meer doen.”

Het is niet de eerste keer dat de journaliste is opgepakt. In januari werd ze al kort aangehouden. Dat gebeurde tijdens een bezoek van minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders aan Turkije.

Geerdink is vaker beschuldigd door Turkije van “propaganda voor een terroristische organisatie”. De Turkse Justitie doelt daarmee op verhalen over de Koerden in het land. Geerdink schrijft veel over de moeilijke positie van die minderheid en heeft steeds gezegd dat te blijven doen.

Geerdink verwacht dat het nog even duurt voordat er een verklaring naar buiten komt over haar arrestatie, zo meldde ze vanochtend op Twitter.

Ook schreef ze dat ze “op de een of andere manier” haar telefoon mocht houden - en dus dat ze “zondag of maandag” naar de aanklager moet.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Dana schreef op 26 april 2016 @ 17:09:

En hoe je het ook wendt of keert: het blijft wel opmerkelijk en bijzonder veelzeggend dat Ebru Umar zich totaal niet druk kon maken over de arrestatie van Fréderike Geerdink.Maar toch kan ik niet echt merken dat die arrestatie van Frederike niets doet bij Ebru. Wel "dat ze het zich zelf 'aandoet' om daar te zijn". Niet kies, en ze wist inderdaad dat journalisten opgepakt worden. Waarom dan in de leeuwenkuil zulke tweet versturen?

7 april 2015

Ebru Umar: 'Fréderike Geerdink roept straf over zich af'

Dit Is De Dag 07-04-2015 Ebru Umar: 'Fréderike Geerdink roept straf over zich af'

‘Wat heb je daar te zoeken? Ga weg?! Als je journalist bent in Turkije wéét je dat je de kans loopt achter de tralies te verdwijnen’, zegt Metro-columniste Ebru Umar bij Dit is de Dag. Dat zijn de Koerden míj niet waard.

Celstraf Turkije

Ebru Umar vindt dat de Nederlandse journaliste in Turkije Fréderike Geerdink haar celstraf min of meer over zichzelf afroept. Umar: ‘Wereldwijd staat Turkije bovenaan met het oppakken van journalisten. Door je in dit soort gebieden te begeven, loop je dit risico.’
LOEP ME MAAR aub.
quote:dinte schreef op 26 april 2016 @ 14:39:

@Willem het is ook maar zeer de vraag of Erdogan zijn handen zal willen branden aan het vervolgen van Ebru. De man die "fuck de koning" zei is in eerste instantie ook gewoon opgepakt en vastgezet. Pas later is besloten hem niet te vervolgen.

Neemt niet weg dat ik Erdogan zijn oproep om te klikken bijzonder gevaarlijk vindt. Los van het feit dat ik ook iets vind van hoe deze mevrouw zich uitlaat.

Ik denk eerder dat Erdogan niet meer terug denkt te kunnen. Woorden terugnemen is in de ogen van sommigen gezichtsverlies en het lijkt me geen meneer die dat zichzelf aandoet.

Er is een lijn uitgezet en die zal hij koste wat kost volgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Dana schreef op 26 april 2016 @ 16:53:

[...]

Ook jij kunt je punt toch wel maken zonder op de man te spelen?

Ik ben het grotendeels nog met je eens ook. Maar niet met je naïeve idee dat we dit in Nederland zo niet doen. Ook hier is van alles niet toegestaan, misschien officieel wel, maar in de praktijk niet.

En natuurlijk praat ik verklikken niet goed. Het is alleen in het geval van Umar helemaal niet zo zeker dat er sprake is van verklikkerij. Nogmaals: googlen kunnen ze in Turkije ook.

Dar denk ik ook.

Ik vind het ook heel bijzonder dat haar eerste reactie wederom is het in een hoek zetten van Turkse Nederlanders..eb je hebt helemaal gelijk met die zogenaamde bedreigingen van het koningshuis, buitenproportioneel hoe daarop wordt gereageerd.

Anyway, of dit haar uitkomt of niet:

Een kind dat de boel loopt op te naaien, daar ga je als volwassene ook normaal mee om.

Anders creëer je een heel onveilige omgeving voor iedereen.

Geef je in de klas een kind dat schopt en slaat strafregels maar mag nog gewoon meedoen, en het kind met de grote mond laat je door anderen aftuigen en wordt gevangen gezet, dan ben je echt bizar bezig.
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 12:29:

Ik vond het een prima column, vinger op de zere plek.

Het is van de zotte dat Erdogan Nederlandse Turken oproept om te klikken. Wat mij betreft gaan die Erdogan-NSB-ers met het eerste vliegtuig terug. Het is idioot dat Nederlanders van Turkse komaf Erdogan als hun leider zien. Bij die mensen is de integratie inderdaad totaal mislukt.

En ik vind het verbijsterend dat een columniste opgepakt wordt, nu het land niet meer uit mag en dat er vervolgens in haar appartement in Nederland ingebroken wordt. Tijd om eens grenzen te gaan stellen lijkt me.

+1000!

Wat doet het gros van de turken hier in Nederland als ze zich liever scharen onder die dictator van een Erdogan?

Ik heb grote bewondering voor Ebru Umar dat ze (helaas als een van de weinigen) de vinger op de zere plekken blijft leggen. Ook na alle intimidatie zoals de inbraak in haar huis. Ik hoop echt dat er een groep turken opstaat om hasr te steunen, maar ik heb er een hard hoofd in.

En ik vind dat
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 14:07:

Het enige positieve uit deze hele kwestie is wel dat het nu wel duidelijk is dat Turkije niet in de EU hoort. En nooit toegelaten mag worden.Ach, mocht Wilders het hier ooit voor het zeggen krijgen (God verhoedde dat) dan krijgen we hier ook zo'n "leider". Kijk alleen maar hoe hij nu al reageert als iemand het niet met hem eens is. Zoals onlangs met die hoogleraar uit Tilburg. Grote kans dat Wilders dan ook Erdogantje gaat spelen.
quote:viva1966 schreef op 26 april 2016 @ 19:50:

[...]

Ach, mocht Wilders het hier ooit voor het zeggen krijgen (God verhoedde dat) dan krijgen we hier ook zo'n "leider". Kijk alleen maar hoe hij nu al reageert als iemand het niet met hem eens is. Zoals onlangs met die hoogleraar uit Tilburg. Grote kans dat Wilders dan ook Erdogantje gaat spelen.Gòh, ik heb even gemist wanneer Wilders of een willekeurige andere politicus een columnist, journalist of staatscriticus op heeft laten pakken. Wat ik dan wel weer heb gesignaleerd is dat bepaalde mensen (politici, columnisten, critici) hun leven niet zeker zijn (en daadwerkelijk vermoord worden), dat komt alleen niet vanuit de regering.
quote:viva1966 schreef op 26 april 2016 @ 19:50:

[...]

Ach, mocht Wilders het hier ooit voor het zeggen krijgen (God verhoedde dat) dan krijgen we hier ook zo'n "leider". Kijk alleen maar hoe hij nu al reageert als iemand het niet met hem eens is. Zoals onlangs met die hoogleraar uit Tilburg. Grote kans dat Wilders dan ook Erdogantje gaat spelen.

Zeker weten. Met een achterban die net zo fanatiek is als de Nederturken die achter Erdogan staan.

Als ik dan op een dag zeg dat Wilders een hatende Witkuifkakelaar is (ik hou het netjes) zou ik ook zomaar opgepakt kunnen worden en geconfronteerd met inbraak en vernieling.
Dus... ze vindt dat Frederike Geerdink dingen vooral niet moet zeggen in Turkije, maar als zij het doet en wordt opgepakt schreeuwt ze moord en brand? Ik vind haar een oproerkraaier.

Voor wat betreft de arrestatie: totaal niet nodig en weer een bewijs dat Turkije in de EU echt nog geen plaats heeft. Helaas heeft Turkije vanwege het asielzoekersgedoe wel wat te zeggen binnen Europa, omdat ze bepaalde beloftes hebben gedaan.
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 19:56:

[...]

Gòh, ik heb even gemist wanneer Wilders of een willekeurige andere politicus een columnist, journalist of staatscriticus op heeft laten pakken. Wat ik dan wel weer heb gesignaleerd is dat bepaalde mensen (politici, columnisten, critici) hun leven niet zeker zijn (en daadwerkelijk vermoord worden), dat komt alleen niet vanuit de regering.Mwoh, Gregorius nekschot? Joanna? De waxinelicht gooier? Zomaar wat mensen die met véél bombarie opgepakt werden terwijl ze eigenlijk niet zoveel bijzonders deden. Laten we nu niet doen of Erdogan het patent heeft op het oppakken van mensen.
What have we done....
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 14:07:

Het enige positieve uit deze hele kwestie is wel dat het nu wel duidelijk is dat Turkije niet in de EU hoort. En nooit toegelaten mag worden.Daar ben ik het heel erg mee eens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:willem1959 schreef op 26 april 2016 @ 14:44:

[...]

Ebru is opgepakt nadat ze verlinkt is.De Turkse autoriteiten hebben geen computer waarmee ze #'s op Twitter kunnen volgen? Of moeten die het enkel en alleen hebben van de input van Nederturken?
quote:nbk schreef op 26 april 2016 @ 20:55:

[...]

Mwoh, Gregorius nekschot? Joanna? De waxinelicht gooier? Zomaar wat mensen die met véél bombarie opgepakt werden terwijl ze eigenlijk niet zoveel bijzonders deden. Laten we nu niet doen of Erdogan het patent heeft op het oppakken van mensen.Media en censuur

Tijdens Erdo?ans ambtstermijnen werden meer dan honderd journalisten gevangengezet[165][166][167] en bekleedt Turkije op de Press Freedom Index[168] eind 2012 rang 154 van de 179 opgenomen landen.[169][170] Honderden universiteitsstudenten werden ervan beschuldigd lid te zijn van illegale organisaties en gearresteerd voor het ondermijnen van de staat.[171] Erdo?an wordt ook bekritiseerd voor zijn politisering van de media, vooral na de demonstraties in 2013. De Republikeinse Volkspartij (CHP) beweert dat meer dan 1863 journalisten hun baan hebben verloren als gevolg van hun verzet tegen de regering.[172] Journalisten van het kritische Cihan News Agency en de krant Zaman werden herhaaldelijk uitgesloten van het bijwonen van persconferenties en de mogelijkheid om vragen te stellen.[173] Verschillende kritische journalisten, zoals Soner Yalç?n werden gearresteerd als een onderzoek naar een vermeende staatsgreep.[174]

Opmerkelijke gevallen van censuur van de media vonden plaats tijdens de demonstraties in 2013 tegen de regering, toen de mainstream media geen enkel nieuws uitzonden over de demonstraties tot 3 dagen na het begin. Het gebrek aan media-aandacht werd gesymboliseerd door CNN International, dat wel verslag deed van de demonstraties, terwijl CNN Türk op hetzelfde moment een documentaire over pinguïns uitzond.[175] De Hoge Raad van Radio en Televisie (RTÜK) gaf een boete aan kritische nieuwszenders, waaronder Halk TV en Ulusal Kanal, voor hun berichtgeving van de demonstraties en beschuldigde hen van het tonen van beelden die "moreel, fysiek en mentaal destabiliserend zouden zijn voor kinderen".[176] Erdo?an werd bekritiseerd wegens het niet reageren op de beschuldigingen van media-intimidatie, en veroorzaakte internationale verontwaardiging toen hij journaliste Amberin Zaman van The Economist vertelde dat zij haar plaats moest weten en haar een 'schaamteloze militante' noemde tijdens zijn campagne voor de presidentsverkiezingen in 2014.[177] Erdo?an werd opnieuw bekritiseerd voor het ontvangen van onevenredige media-aandacht in vergelijking met zijn rivalen tijdens diezelfde verkiezingen. De Britse krant The Times beweerde dat tussen 2 en 4 juli de staatszender TRT 204 minuten besteedde aan Erdo?ans campagne en minder dan 3 minuten aan die van zijn beide rivalen.[

Bemoeienis met Turkse media

Uit gelekte telefoongesprekken in 2014 bleek dat Erdo?an hoogstpersoonlijk censuur oplegt aan de Turkse media. Te horen is hoe Erdo?an direct belt met managers van televisiestations om speeches van oppositiepartijen te stoppen, of om nieuws uit de lichtkrant te laten verwijderen. Ook zijn zoon Bilal zou persoonlijk druk uitoefenen op de Turkse media.[179][180][181][182] Enkele dagen na het verschijnen van de tapes erkende Erdo?an de authenticiteit ervan.[183] Uit gesprekken die later naar buiten kwamen zou blijken dat Erdo?an tevens druk uitoefende op de Turkse media om zijn mogelijk toekomstige tegenstander Mustafa Sar?gül minder aandacht te geven.[184] Een uitzending van een populaire islamitische prediker zou onder druk van Erdo?an zijn afgebroken.[185] In een telefoongesprek voert Erdo?an druk uit op de hoofdredacteur van de krant Star. Volgens Erdo?an had deze redacteur persoonlijke interesses en zouden zulke mensen niet thuishoren in een redactie. De betrokken journalisten werden later ontslagen.[186] De hoofdredacteur van Star nam kort hierna zijn ontslag omdat hij vond dat hij niet langer achter de krant kon staan, die volgens hem de politieke tweespalt in de maatschappij vergroot.[187] Ook Erdo?ans dochter Sümeyye bleek betrokken bij manipulatie van media; in een gesprek met de Turkse publieke omroep TRT is te horen hoe zij de opdracht geeft om nep-Twitteraccounts te gebruiken voor een campagne.[188]

Uit andere gelekte gesprekken en documenten zou tevens blijken dat Erdo?an een geheim fonds had opgezet om de Turkse mediagiganten Sabah en ATV over te nemen. In ruil voor publieke aanbestedingen van onder andere het derde vliegveld van Istanboel zou zijn gevraagd een donatie in het fonds te doen. Volgens de Turkse oppositie zou Erdo?an zo indirect eigenaar zijn geworden van deze bedrijven.[189][190] Erdo?an zou ook druk hebben uitgevoerd op bevriende zakenlieden om de failliete krant Ak?am en het televisiestation SKYtürk360 over te nemen.[191] Erdo?an zou tevens zijn minister van Justitie onder druk hebben gezet om de kritische mediamagnaat Ayd?n Do?an veroordeeld te krijgen.[192] In een speech in Ankara op 5 maart bevestigde Erdo?an de authenticiteit van dit gesprek.[193][194] In maart 2014 verbood de Turkse media-autoriteit (RTÜK) 35 programma's van de zender Samanyolu (Melkweg) van Fethullah Gülen. Volgens RTÜK zouden deze programma's een eenzijdig beeld geven van het nieuws. De Europese Commissie riep hierna de Turkse regering op om de onafhankelijkheid van de media-autoriteit te garanderen.[195][196] Op 27 maart werd de zender KanalTürk verboden.[197] Tijdens de verkiezingen werden websites van oppositiemedia (waaronder Taraf, Zaman en Cihan) gehackt en met DDoS-aanvallen platgelegd.[198][199] Staatsmedia gaven een compleet andere tussenstand dan private media, en de telling werd in verschillende delen van het land onderbroken door ongebruikelijke stroomstoringen.[200]

Journalisten krijgen in Turkije steeds meer te maken met fysieke beperkingen aan hun werk. Na de mijnramp in Soma op 14 mei 2014 werd het stadje na een grote anti-regeringsdemonstratie van de buitenwereld afgesloten.[201] Advocaten en journalisten mochten de stad niet in. Dit gebeurde tevens na de Bomaanslag in Reyhanl? in 2013,[202] na de luchtaanval op een groep jonge smokkelaars in Uludere/Roboski eind 2011 en na de gijzeling van 80 Turken in Mosoel door de terreurbeweging ISIS.[203] Bij deze incidenten werden 'mediastiltes' opgelegd, nadat de lokale bevolking de regering als schuldige aanwees en in diverse steden de straat op ging.

Strijd tegen sociale media

Volgens critici is de nieuwe restrictieve internetwetgeving die in 2014 werd aangenomen bedoeld om de bevolking te weerhouden de telefoontaps te horen.[204] De wet geeft de regering het recht elke website te blokkeren zonder tussenkomst van een rechter. Sinds de wet werd aangenomen zijn diverse websites geblokkeerd waarop taps werden geüpload, waaronder SoundCloud en Vimeo.[205][206] Erdo?an dreigde ook om YouTube en Facebook te verbieden na de lokale verkiezingen eind maart.[207][208] De minister van Communicatie verdedigde zo'n verbod, omdat er volgens hem op het internet beledigingen worden geuit richting Erdo?an.[209] Een verbod op Facebook zou Turkije plaatsen in het rijtje Iran, Syrië en China.[210] Enkel China heeft meer internetcensuur,[211] en Turkije heeft de meeste opgesloten journalisten van enig land in de wereld.[212] Enkele uren na een toespraak van premier Erdo?an op 20 maart werd Twitter zonder tussenkomst van een rechter geblokkeerd.[213] In de toespraak zei Erdo?an over de kritiek op het verbod: 'De internationale gemeenschap kan dit of dat zeggen, het maakt mij allemaal niets uit'.[214] Over andere sociale media zei hij: 'We zullen ze allemaal uitroeien.'[215] Europese en Amerikaanse politici lieten zich direct fel uit over het verbod.[216] De 12 miljoen Turkse twitteraars trokken zich niets aan van het verbod en bleven via VPN-tunnels tweeten;[217] het aantal tweets nam met 33% toe[218] en zelfs ministers gingen er mee door. Enkele uren na het verbod verzond president Gül een tweet waarin hij aangaf dat het sluiten van sociale media 'niet geaccepteerd kan worden'.[219] Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken noemde het verbod een vorm van '21e-eeuwse boekverbranding'.[220] Nadat ook URL-verkorters, DNS-servers en VPN-providers waren geblokkeerd,[221] groeide het aantal dagelijkse nieuwe Tor-netwerk-gebruikers met 700%.[222] Op 27 maart werd YouTube zonder tussenkomst van een rechter geblokkeerd.[223] Tijdens de verkiezingen maakte Google bekend dat de Turkse overheid diverse van hun DNS-serveradressen had gekaapt. Turkse internetproviders hebben een gemodificeerde serverkloon geïnstalleerd die al het ongewenste verkeer blokkeert en mogelijk persoonlijke informatie verzamelt.[224][225][226] Ook OpenDNS en Level 3 Communications bevestigden dat hun DNS-serveradressen waren gekaapt.[227] Het Turks constitutioneel hof vernietigde de blokkade op Twitter op 3 april, omdat het de vrijheid van meningsuiting zou beperken. Toch bleven sommige internetproviders de website nog tot dagen na de uitspraak blokkeren. Nadat Erdo?an felle kritiek uitte op de beslissing van het hof opende de hoogste Turkse rechtbank een eigen Twitteraccount.[228] Het constitutioneel hof vernietigde op 30 mei tevens het verbod op YouTube.[229] Desondanks worden mensen in Turkije tot lange gevangenisstraffen veroordeeld voor het kiezen van een provocerende nickname of avatar op sociale media.[230]

Turkije wordt geclassificeerd als een van de grootste 'vijanden van het internet' en een 'land onder toezicht', niet alleen vanwege censuur van het internet,[231][232] maar ook vanwege andere overtredingen op het gebied van privacy en vrije meningsuiting. Tijdens de protesten van 2013 zei Erdo?an in een op televisie uitgezonden toespraak: "De politie was er gisteren, is er vandaag en zal er morgen zijn. Het Taksimplein mag geen plaats zijn waar marginale groepen vrij rondlopen."[233] Nadat gebruikers van sociale media zoals Twitter waren opgespoord, gearresteerd en beschuldigd van het "aanzetten tot haat en openbare vijandigheid", verklaarde Erdo?an:

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Recep_Tayyip_Erdo%C4%9Fan

Tja, daar valt onze mediacensuur wel een beetje bij in het niet, vind je ook niet?
quote:Francelle schreef op 26 april 2016 @ 21:43:

[...]

Media en censuur

Tijdens Erdo?ans ambtstermijnen werden meer dan honderd journalisten gevangengezet[165][166][167] en bekleedt Turkije op de Press Freedom Index[168] eind 2012 rang 154 van de 179 opgenomen landen.[169][170] Honderden universiteitsstudenten werden ervan beschuldigd lid te zijn van illegale organisaties en gearresteerd voor het ondermijnen van de staat.[171] Erdo?an wordt ook bekritiseerd voor zijn politisering van de media, vooral na de demonstraties in 2013. De Republikeinse Volkspartij (CHP) beweert dat meer dan 1863 journalisten hun baan hebben verloren als gevolg van hun verzet tegen de regering.[172] Journalisten van het kritische Cihan News Agency en de krant Zaman werden herhaaldelijk uitgesloten van het bijwonen van persconferenties en de mogelijkheid om vragen te stellen.[173] Verschillende kritische journalisten, zoals Soner Yalç?n werden gearresteerd als een onderzoek naar een vermeende staatsgreep.[174]

Opmerkelijke gevallen van censuur van de media vonden plaats tijdens de demonstraties in 2013 tegen de regering, toen de mainstream media geen enkel nieuws uitzonden over de demonstraties tot 3 dagen na het begin. Het gebrek aan media-aandacht werd gesymboliseerd door CNN International, dat wel verslag deed van de demonstraties, terwijl CNN Türk op hetzelfde moment een documentaire over pinguïns uitzond.[175] De Hoge Raad van Radio en Televisie (RTÜK) gaf een boete aan kritische nieuwszenders, waaronder Halk TV en Ulusal Kanal, voor hun berichtgeving van de demonstraties en beschuldigde hen van het tonen van beelden die "moreel, fysiek en mentaal destabiliserend zouden zijn voor kinderen".[176] Erdo?an werd bekritiseerd wegens het niet reageren op de beschuldigingen van media-intimidatie, en veroorzaakte internationale verontwaardiging toen hij journaliste Amberin Zaman van The Economist vertelde dat zij haar plaats moest weten en haar een 'schaamteloze militante' noemde tijdens zijn campagne voor de presidentsverkiezingen in 2014.[177] Erdo?an werd opnieuw bekritiseerd voor het ontvangen van onevenredige media-aandacht in vergelijking met zijn rivalen tijdens diezelfde verkiezingen. De Britse krant The Times beweerde dat tussen 2 en 4 juli de staatszender TRT 204 minuten besteedde aan Erdo?ans campagne en minder dan 3 minuten aan die van zijn beide rivalen.[

Bemoeienis met Turkse media

Uit gelekte telefoongesprekken in 2014 bleek dat Erdo?an hoogstpersoonlijk censuur oplegt aan de Turkse media. Te horen is hoe Erdo?an direct belt met managers van televisiestations om speeches van oppositiepartijen te stoppen, of om nieuws uit de lichtkrant te laten verwijderen. Ook zijn zoon Bilal zou persoonlijk druk uitoefenen op de Turkse media.[179][180][181][182] Enkele dagen na het verschijnen van de tapes erkende Erdo?an de authenticiteit ervan.[183] Uit gesprekken die later naar buiten kwamen zou blijken dat Erdo?an tevens druk uitoefende op de Turkse media om zijn mogelijk toekomstige tegenstander Mustafa Sar?gül minder aandacht te geven.[184] Een uitzending van een populaire islamitische prediker zou onder druk van Erdo?an zijn afgebroken.[185] In een telefoongesprek voert Erdo?an druk uit op de hoofdredacteur van de krant Star. Volgens Erdo?an had deze redacteur persoonlijke interesses en zouden zulke mensen niet thuishoren in een redactie. De betrokken journalisten werden later ontslagen.[186] De hoofdredacteur van Star nam kort hierna zijn ontslag omdat hij vond dat hij niet langer achter de krant kon staan, die volgens hem de politieke tweespalt in de maatschappij vergroot.[187] Ook Erdo?ans dochter Sümeyye bleek betrokken bij manipulatie van media; in een gesprek met de Turkse publieke omroep TRT is te horen hoe zij de opdracht geeft om nep-Twitteraccounts te gebruiken voor een campagne.[188]

Uit andere gelekte gesprekken en documenten zou tevens blijken dat Erdo?an een geheim fonds had opgezet om de Turkse mediagiganten Sabah en ATV over te nemen. In ruil voor publieke aanbestedingen van onder andere het derde vliegveld van Istanboel zou zijn gevraagd een donatie in het fonds te doen. Volgens de Turkse oppositie zou Erdo?an zo indirect eigenaar zijn geworden van deze bedrijven.[189][190] Erdo?an zou ook druk hebben uitgevoerd op bevriende zakenlieden om de failliete krant Ak?am en het televisiestation SKYtürk360 over te nemen.[191] Erdo?an zou tevens zijn minister van Justitie onder druk hebben gezet om de kritische mediamagnaat Ayd?n Do?an veroordeeld te krijgen.[192] In een speech in Ankara op 5 maart bevestigde Erdo?an de authenticiteit van dit gesprek.[193][194] In maart 2014 verbood de Turkse media-autoriteit (RTÜK) 35 programma's van de zender Samanyolu (Melkweg) van Fethullah Gülen. Volgens RTÜK zouden deze programma's een eenzijdig beeld geven van het nieuws. De Europese Commissie riep hierna de Turkse regering op om de onafhankelijkheid van de media-autoriteit te garanderen.[195][196] Op 27 maart werd de zender KanalTürk verboden.[197] Tijdens de verkiezingen werden websites van oppositiemedia (waaronder Taraf, Zaman en Cihan) gehackt en met DDoS-aanvallen platgelegd.[198][199] Staatsmedia gaven een compleet andere tussenstand dan private media, en de telling werd in verschillende delen van het land onderbroken door ongebruikelijke stroomstoringen.[200]

Journalisten krijgen in Turkije steeds meer te maken met fysieke beperkingen aan hun werk. Na de mijnramp in Soma op 14 mei 2014 werd het stadje na een grote anti-regeringsdemonstratie van de buitenwereld afgesloten.[201] Advocaten en journalisten mochten de stad niet in. Dit gebeurde tevens na de Bomaanslag in Reyhanl? in 2013,[202] na de luchtaanval op een groep jonge smokkelaars in Uludere/Roboski eind 2011 en na de gijzeling van 80 Turken in Mosoel door de terreurbeweging ISIS.[203] Bij deze incidenten werden 'mediastiltes' opgelegd, nadat de lokale bevolking de regering als schuldige aanwees en in diverse steden de straat op ging.

Strijd tegen sociale media

Volgens critici is de nieuwe restrictieve internetwetgeving die in 2014 werd aangenomen bedoeld om de bevolking te weerhouden de telefoontaps te horen.[204] De wet geeft de regering het recht elke website te blokkeren zonder tussenkomst van een rechter. Sinds de wet werd aangenomen zijn diverse websites geblokkeerd waarop taps werden geüpload, waaronder SoundCloud en Vimeo.[205][206] Erdo?an dreigde ook om YouTube en Facebook te verbieden na de lokale verkiezingen eind maart.[207][208] De minister van Communicatie verdedigde zo'n verbod, omdat er volgens hem op het internet beledigingen worden geuit richting Erdo?an.[209] Een verbod op Facebook zou Turkije plaatsen in het rijtje Iran, Syrië en China.[210] Enkel China heeft meer internetcensuur,[211] en Turkije heeft de meeste opgesloten journalisten van enig land in de wereld.[212] Enkele uren na een toespraak van premier Erdo?an op 20 maart werd Twitter zonder tussenkomst van een rechter geblokkeerd.[213] In de toespraak zei Erdo?an over de kritiek op het verbod: 'De internationale gemeenschap kan dit of dat zeggen, het maakt mij allemaal niets uit'.[214] Over andere sociale media zei hij: 'We zullen ze allemaal uitroeien.'[215] Europese en Amerikaanse politici lieten zich direct fel uit over het verbod.[216] De 12 miljoen Turkse twitteraars trokken zich niets aan van het verbod en bleven via VPN-tunnels tweeten;[217] het aantal tweets nam met 33% toe[218] en zelfs ministers gingen er mee door. Enkele uren na het verbod verzond president Gül een tweet waarin hij aangaf dat het sluiten van sociale media 'niet geaccepteerd kan worden'.[219] Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken noemde het verbod een vorm van '21e-eeuwse boekverbranding'.[220] Nadat ook URL-verkorters, DNS-servers en VPN-providers waren geblokkeerd,[221] groeide het aantal dagelijkse nieuwe Tor-netwerk-gebruikers met 700%.[222] Op 27 maart werd YouTube zonder tussenkomst van een rechter geblokkeerd.[223] Tijdens de verkiezingen maakte Google bekend dat de Turkse overheid diverse van hun DNS-serveradressen had gekaapt. Turkse internetproviders hebben een gemodificeerde serverkloon geïnstalleerd die al het ongewenste verkeer blokkeert en mogelijk persoonlijke informatie verzamelt.[224][225][226] Ook OpenDNS en Level 3 Communications bevestigden dat hun DNS-serveradressen waren gekaapt.[227] Het Turks constitutioneel hof vernietigde de blokkade op Twitter op 3 april, omdat het de vrijheid van meningsuiting zou beperken. Toch bleven sommige internetproviders de website nog tot dagen na de uitspraak blokkeren. Nadat Erdo?an felle kritiek uitte op de beslissing van het hof opende de hoogste Turkse rechtbank een eigen Twitteraccount.[228] Het constitutioneel hof vernietigde op 30 mei tevens het verbod op YouTube.[229] Desondanks worden mensen in Turkije tot lange gevangenisstraffen veroordeeld voor het kiezen van een provocerende nickname of avatar op sociale media.[230]

Turkije wordt geclassificeerd als een van de grootste 'vijanden van het internet' en een 'land onder toezicht', niet alleen vanwege censuur van het internet,[231][232] maar ook vanwege andere overtredingen op het gebied van privacy en vrije meningsuiting. Tijdens de protesten van 2013 zei Erdo?an in een op televisie uitgezonden toespraak: "De politie was er gisteren, is er vandaag en zal er morgen zijn. Het Taksimplein mag geen plaats zijn waar marginale groepen vrij rondlopen."[233] Nadat gebruikers van sociale media zoals Twitter waren opgespoord, gearresteerd en beschuldigd van het "aanzetten tot haat en openbare vijandigheid", verklaarde Erdo?an:

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Recep_Tayyip_Erdo%C4%9Fan

Tja, daar valt onze mediacensuur wel een beetje bij in het niet, vind je ook niet?

Zeker mee eens, ik vind Erdogan ook een heel eng en naar mannetje met te veel macht.

Ik wilde er slechts mee aangeven dat je óók in ons land opgepakt kan worden omdat je alleen maar een lullig bordje omhoog steekt.

Of het nu 2000 keer gebeurd of ´slechts´ een paar keer, maakt voor mij niet zoveel verschil, beide zou gewoon niet moeten kunnen.
What have we done....
quote:nbk schreef op 26 april 2016 @ 21:51:

[...]

Zeker mee eens, ik vind Erdogan ook een heel eng en naar mannetje met te veel macht.

Ik wilde er slechts mee aangeven dat je óók in ons land opgepakt kan worden omdat je alleen maar een lullig bordje omhoog steekt.

Of het nu 2000 keer gebeurd of ´slechts´ een paar keer, maakt voor mij niet zoveel verschil, beide zou gewoon niet moeten kunnen.Waar het om gaat is dat je hier je recht kunt halen, in tegenstelling tot daar. Daar ben je rechteloos. Totaal niet vergelijkbaar met elkaar.
Mijn psychologie van de koude grond op basis wat ik van en over Ebru Umar heb gelezen. Volgens mij wil zij constant bewijzen dat zij beter is dan de gemiddelde Nederturk door zich steeds op provocerende wijze tegen hen af te zetten. In haar columns maakt ze moslims/Turken op schreeuwerige, eenzijdige en bevooroordeelde wijze belachelijk. Nu was ze in haar vakantiehuis in Turkije via Twitter Erdogan aan het beledigen en Nederturken op aan het roepen haar te verlinken conform de oproep van het consulaat. Nu gaat ze helemaal los op Nederturken die haar volgens haar verlinkt hebben. Ze zegt anoniem te zijn in Turkije, maar met een eigen vakantiehuis aldaar, het feit dat je een visum moet aanvragen om naar Turkije te reizen en omdat ze tweet onder haar eigen naam is ze dat natuurlijk niet. Ondertussen lijkt ze te smullen van hetgeen haar overkomen is. Aandacht! Zie je wel, die rotturken?

Dat gezegd hebbende: free Ebru, want het is belachelijk als je opgepakt wordt en landarrest krijgt om wat je tweet.
quote:maylina schreef op 26 april 2016 @ 23:10:

Mijn psychologie van de koude grond op basis wat ik van en over Ebru Umar heb gelezen. Volgens mij wil zij constant bewijzen dat zij beter is dan de gemiddelde Nederturk door zich steeds op provocerende wijze tegen hen af te zetten. In haar columns maakt ze moslims/Turken op schreeuwerige, eenzijdige en bevooroordeelde wijze belachelijk. Nu was ze in haar vakantiehuis in Turkije via Twitter Erdogan aan het beledigen en Nederturken op aan het roepen haar te verlinken conform de oproep van het consulaat. Nu gaat ze helemaal los op Nederturken die haar volgens haar verlinkt hebben. Ze zegt anoniem te zijn in Turkije, maar met een eigen vakantiehuis aldaar, het feit dat je een visum moet aanvragen om naar Turkije te reizen en omdat ze tweet onder haar eigen naam is ze dat natuurlijk niet. Ondertussen lijkt ze te smullen van hetgeen haar overkomen is. Aandacht! Zie je wel, die rotturken?

Dat gezegd hebbende: free Ebru, want het is belachelijk als je opgepakt wordt en landarrest krijgt om wat je tweet.Helemaal mee eens.
quote:cumulus schreef op 27 april 2016 @ 07:37:

[...]

Helemaal mee eens.Ik heb altijd gedacht dat turken behoorlijk aangepast waren in Nederland, maar wat vallen die erg door de mand in deze discussie.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:maylina schreef op 26 april 2016 @ 23:10:

Dat gezegd hebbende: free Ebru, want het is belachelijk als je opgepakt wordt en landarrest krijgt om wat je tweet.Ze heeft een Turks paspoort, zoals alle Turken. Ze loopt gewoon in en uit dus in die zin weet niemand wie ze is en wanneer ze er is. Ze is verlinkt. Dat je daar de ernst niet van in ziet is heel naïef.
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 16:42:

[...]

Dus? Lekker puh dat ze is opgepakt?

Het doet zo ontzettend niet ter zake, deze mening. Het gaat erom dat iemand in een land opgepakt wordt vanwege twitterberichten over staatshoofd. Niet of je de Metro een kwaliteitskrant vindt, niet of je Ebru leuk vindt of juist niet, of dat je haar op een voetstuk wilt plaatsen of niet. Het gaat erom dat ze opgepakt is.

Als je dat niet begrijpt, die schande, dan heeft de lange arm van Turkije zijn werk al gedaan kennelijk.

Nee hoor, ik zeg zeker niet lekker puh, dat is jouw aanname. Maar de vermoorde onschuld uithangen terwijl je willen en wetens IN Turkije de president gaat beledigen en je dan beklagen over iets waarvoor je een serieuze journaliste eerder zelf de schuld van gaf - enfin, ik herhaal mezelf en daar heb ik helemaal geen zin in.

Nul medelijden. Sorry.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven