Gezondheid alle pijlers

Thyrax en soja

11-11-2008 15:59 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelden eet/drink ik zuivelproducten maar sojamelk met een smaakje vind ik wel eens lekker. Nu attendeerde iemand mij erop dat, als je Thyrax slikt, geen soja mag. De soja schijnt invloed te hebben op de werking van de Thyrax. Weet iemand of dit klopt?

Alvast bedankt
Ik slik Thyrax, ellenlange bijsluiter bij de apotheek gehad maar niks in terug te vinden... Ook de oncoloog en internist hebben mij er nooit iets over gezegd...
Bron: schildklierwijzer.nl

Voor sojabonen in het bijzonder is uit onderzoek gebleken dat het de werking van TPO verhindert. Tevens versnelt de soja de afbraak van schildklierhormonen.

Voor gezonde mensen met een gezonde schildklier is dit geen probleem. Zo'n schildklier past zich aan een dergelijke situatie aan.

Voor de 10% mensen met een min of meer wankel evenwicht van schildklierhormoon kan het een probleem zijn.

Voor mensen die levothyroxine slikken is het wel een probleem. De effectiviteit van levothyroxine vermindert door de versnelde afbraak.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oké.. ik drink nooit soja of iets dergelijks.. TO, merk je daar dan iets van? Of was het per toeval dat je dat hoorde?
Dankjewel voor de tip Louise Ik heb de site meteen onder mijn favouriten gezet.

Ik drink het zo weinig Sonja, hoogstens één keer in de week een pakje, dat ik er niks van merk. Eigenlijk wilde ik het dus elke dag gaan doen en vervolgens kreeg ik die waarschuwing.
Oh ja?? Ik drink ook regelmatig soja met bananensmaak, en ook vaak vleesvervangers met soja en ik gebruik ook Thyrax. Mmh, zal me er eens in verdiepen.

Aan de andere kant: Zolang je bloedwaardes (tsh en ft4) goed blijven, zal het toch wel meevallen? Zeker als je het zo af en toe eens gebruikt?
Tot nu toe wel weer Empress. Vanaf mei is alles weer een beetje stabiel.... Eindelijk.

Af en toe gebruiken lijkt mij ook niet zo'n ramp maar elke dag lijkt me een ander verhaal nu ik de uitleg heb gelezen op schildklierwijzer.

Ik heb echter zo lang zitten rommelen met mijn waardes dat ik gek ben als ik de soja elke dag ga gebruiken. Dit is me het proberen gewoon niet waard.
Mijn orthomoleculair arts zei trouwens dat hij de invloed van soja op de schilklier wel vond meevallen, sterker nog, hij raadde mij het eten van soja aan (niet perse ivm schildklier maar in zijn algemeenheid). Zelf drink ik af en toe een combi van Alpro Macchiato met yoghurt of een actimel, heerlijk.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik eet helemaal geen soja. Dat is vaak geteeld ten koste van de tropische regenwouden. Ik wil niet mede schuldig zijn aan die ecocrime. Zat andere producten voor een zuiver geweten.
Ik slik al jaren thyrax en dit heeft de endocrinoloog ook duidelijk vermeldt. ook zijn er diverse groenten die de schildklierwerking negatief beïnvloeden.

http://hormonaledisbal.fo ... ijn-goitrogens-t1662.html

Sowieso geen soja hier in huis vanwege het feit dat dit vaak genetisch gemanipuleerd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven