Geld & Recht alle pijlers

Schade verhalen

01-03-2016 16:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag wat advies willen van jullie aangezien ik zelf even niet goed weet of ik wel/niet in mijn recht sta.

De situatie. Wij hebben een nieuwe cv ketel laten monteren. De cv kast grenst aan onze woonkamer met een muur tussen beide. Tijdens deze werkzaamheden is er een groot gat ontstaan door onkunde van de monteur. Zijn collega, die sochtends kort er bij was, zei nog dat hij maar van 1 kant af kon boren omdat er anders dus een gat in de muur geslagen zou worden. Toch verkeerd geboord met gevolg een groot gat van +- 30cm doorsnee, die dus uitkomt in onze woonkamer. Daarna waterschade waardoor de laminaat vloer omhoog kwam.

Onze eigen verzekering heeft de schade van de vloer betaald en verhaald op hen. De muur wordt echter niet vergoed. Het bedrijf in kwestie doet moeilijk. De rekening staat al die tijd open omdat wij pas willen betalen als alles geregeld is.

Nu zijn wij vanzelfsprekend het vertrouwen in dit bedrijf aardig kwijt geraakt. Wij willen de muur laten repareren door een stukadoor die ons huis eerder mooi heeft gestuukd. Het bedrijf in kwestie wil echter hun eigen klusjesman laten komen.

Nu mijn vraag. Mag ik eisen dat zij onze eigen stukadoor vergoeden of de kosten daarvan van de rekening aftrekken of moet ik maar akkoord gaan met hun eis en de klusjesman van hun langs laten komen? Ik heb totaal geen goed gevoel meer bij het bedrijf en wil dus liever niet dat zij nog iets komen doen bij ons.
Je hebt geen rechtsbijstandsverzekering?

Is hun eigen klusjesman een kundig stukadoor? Je kunt best eisen dat het werk door een vakman wordt gedaan.........
Oh dear, how sad, never mind.
Als zij het probleem netjes kunnen oplossen door inzet van eigen mensen, zult u dit moeten accepteren.
Is het mogelijk om het te regelen met de factuur die nog open staat? Stel dat zij de factuur afboeken (helemaal of alleen het arbeidsloon), heb jij dan genoeg budget om je eigen stukadoor te laten komen?
Ik heb zelf wel budget voor mijn eigen stukadoor, maar ik vind dat zij het moeten betalen aangezien zij zelf ook de schade hebben gemaakt. Ik ga er van uit dat zij gewoon verzekerd zijn voor dit soort zaken. En nu willen zij een klusjesman sturen die allerlei klussen doet, terwijl ik wil dat er een goede stukadoor komt. Een gat dichten kan elke klusjesman maar ik wil dat het ook netjes gebeurt zodat je er niks meer van ziet.

Ik heb een rechtsbijstands verzekering die ik nog kan inschakelen gelukkig.
quote:Uiltje0789 schreef op 01 maart 2016 @ 16:50:

Ik heb zelf wel budget voor mijn eigen stukadoor, maar ik vind dat zij het moeten betalen aangezien zij zelf ook de schade hebben gemaakt. Ik ga er van uit dat zij gewoon verzekerd zijn voor dit soort zaken. En nu willen zij een klusjesman sturen die allerlei klussen doet, terwijl ik wil dat er een goede stukadoor komt. Een gat dichten kan elke klusjesman maar ik wil dat het ook netjes gebeurt zodat je er niks meer van ziet.

Ik heb een rechtsbijstands verzekering die ik nog kan inschakelen gelukkig.Ja en je kunt best eisen dat het in z'n oude staat wordt teruggebracht. Een stukadoor kan dat, een "handige Harry" niet. Dus schakel je rechtsbijstandsverzekering in, die kunnen je daarbij helpen. Ik vermoed dat zij ook zullen zeggen dat je de oplossing van de klusjesman niet moet accepteren.
Oh dear, how sad, never mind.

Ik heb een rechtsbijstands verzekering die ik nog kan inschakelen gelukkig.Dat zou ik dan onmiddellijk doen!

Ik heb een rechtsbijstands verzekering die ik nog kan inschakelen gelukkig.Het gaat er niet om of je zelf budget hebt. Vaak is het makkelijker om met een bedrijf af te spreken dat je een deel van de factuur betaalt en het daarbij laat. Jij kunt dan met het budget dat overblijft je eigen stukadoor betalen.
O zo dan begreep ik je verkeerd. Dat heb ik ook voorgesteld maar daar gaan ze niet mee akkoord.
Wat wij doorgaans doen is de bewoners een offerte op laten stellen door hun eigen monteur. Deze houden we dan tegen de kosten die we zouden maken als onze monteur het zou herstellen. Is het bedrag van de offerte van de tegenpartij niet erg veel hoger betalen we dit uit aan de bewoners. Is het verschil wel erg groot kunnen ze het bedrag van onze monteur uitgekeerd krijgen en het verschil zelf betalen.
Beste TO,

Als zij onterecht schade hebben toegebracht zijn zij wetteljk verplicht om jullie schadeloos te stellen. Je hebt hierbij geen herstelplicht, maar de schadevergoeding dient wel redelijk te zijn. Wat is dan redelijk? De kosten die zij kwijt zijn voor het herstel? Of de hesrtelkosten die jouw stucadoor heeft geoffreerd. Als je een onafhankelijk en rechtsgeldig advies wilt, dan zou je een expert (expertisebureau) kunnen inschakelen. Als de installateur aansprakelijkheid erkent, zal hij deze kosten (ca. Eur 300,00) ook moeten vergoeden.

Van belang is in ieder geval dat de installateur dit bij zijn eigen AVB-verzekeraar meldt, dan wordt deze schade op een professionele wijze met jou afgewikkeld en hoef je de discussie met de installateur niet aan. De kans bestaat, en dat is wat ik vermoed, dat deze schade onder het eigen risico van zijn AVB uitkomt en hij dit daarom zelf, zo goedkoop mogelijk, wil laten herstellen.

Wat je zou kunnen doen is nog een tweede stucadoor een offerte laten opmaken en deze met de eerste offerte aan hem voor kunnen leggen en aangeven dat je de (gemiddelde) herstelkosten van hem vergoed wil hebben en als hij van mening is dat het goedkoper kan of jouw voorstel bovenmatig, hij dan maar moet aantonen dat dat inderdaad zo is.

En als je een rechtsbijstandverzekering hebt... Deze inderdaad inschakelen. Deze zal het bovenstaande verhaal op zich nemen.

Succes!
Bedankt voor alle reacties. Het is inmiddels geregeld en de muur wordt hersteld door onze eigen stukadoor. Ik heb de eerder genoemde tip toegepast en toch hun klusbedrijf een offerte laten maken. Die bleek ongeveer even hoog en toen gingen ze er toch mee akkoord dat wij het zelf laten doen en hun de offerte daarvan betalen. Wat een opluchting na al die tijd!
quote:gizzmo-returns schreef op 01 maart 2016 @ 16:40:

Als zij het probleem netjes kunnen oplossen door inzet van eigen mensen, zult u dit moeten accepteren.En ik zou ze zeker de kans geven. Je betaald gewoon niets tot het opgelost is, prima toch?
Oh mosterd .

Fijn dat het opgelost is Uiltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven