Gezondheid alle pijlers

Discussie: Abortus

09-05-2016 21:18 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gezien veel topics mbt. advies/ervaringen omtrent abortus, en over zwangerschappen in ongelukkige relaties al snel ontmonden in felle voor-tegen abortus discussies, leek het mij een goed idee om er een apart topic voor te openen. Bij deze dus iedereen welkom!d

Edit: Ik plaats het er toch weer bij;

- Elke mening mag maar wees repectvol en bereid het toe te lichten bij onduidelijkheden;

- Stel vragen als je elkaar niet begrijpt;

- De keuze voor abortus is een gevoelige kwestie, houd hier rekening mee als je schrijft.

Edit 2:

- t/m +/- 8 weken spreek men van een embryo (bronnen wijken hierin licht van elkaar af) na deze periode van foetus. Na de geboorte spreekt men van een baby. Het staat eenieder vrij om de ongeboren vrucht te noemen zoals hij/zij wil. Echter wil ik jullie vriendelijk verzoeken om te spreken met neutrale termen als "ongeboren baby", "foetus" etc. zodat de discussie on-topic blijft en men elkaar niet voor het hoofd stoot met al dan niet verkeerd opgevatte aanduidingen als "klompje cellen" etc.
quote:Hayek schreef op 10 mei 2016 @ 11:25:

[...]

Nu is Wikipedia opeens wel een betrouwbare bron en een pagina geleden nog niet?Net zo min als dat alles wat op wiki staat waar is is alles wat op wiki staat onwaar. Het gaat erom dat je de beweringen op wiki eerst elders checkt voor je ze als feiten ergens anders neerplempt.
quote:Lady_Voldemort schreef op 10 mei 2016 @ 11:35:

[...]

Net zo min als dat alles wat op wiki staat waar is is alles wat op wiki staat onwaar. Het gaat erom dat je de beweringen op wiki eerst elders checkt voor je ze als feiten ergens anders neerplempt.Mee eens, maar die nuancering ontbrak eerder.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 09:59:

[...]

We verschillen van mening. Dat mag, vrij land.

Ik vind dat. Ook dan is het iets levends en een vrouw die moeilijk zwanger raakt zou dolblij zijn met zo'n pril leven in haar. Het hartje klopt al met 6 weken...Ja, als je dolgraag zwanger wil worden ben je daar zielsgelukkig mee, voor mij was het na jaren medische molen inderdaad een wereldwonder dat kleine klompje cellen. Maar als een andere vrouw het echt niet wil, wie ben je dan om te vinden dat zij een kind groot moet brengen omdat je zelf niet lukt om zwanger te worden. De wens van de ene vrouw staat los van de wens van de andere vrouw, ik vind dit een kulargument tegen abortus. Mijn leven was heus niet anders verlopen als legale abortus geen optie was geweest in dit land. Ik geloof niet dat dit enig effect heeft gehad op mìjn vruchtbaarheid en ik zou ook geen vrolijker mens zijn als een andere vrouw tegen wil en dank moeder had moeten worden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Dat verwijt aan vrouwen die tot een abortus besluiten terwijl andere vrouwen geen kinderen kunnen krijgen vind ik onterecht. Hoe je ook over abortus denkt, het lijkt me een heel moeilijke beslissing.
verba volant, scripta manent.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 mei 2016 @ 12:39:

[...]

Ja, als je dolgraag zwanger wil worden ben je daar zielsgelukkig mee, voor mij was het na jaren medische molen inderdaad een wereldwonder dat kleine klompje cellen. Maar als een andere vrouw het echt niet wil, wie ben je dan om te vinden dat zij een kind groot moet brengen omdat je zelf niet lukt om zwanger te worden. De wens van de ene vrouw staat los van de wens van de andere vrouw, ik vind dit een kulargument tegen abortus. Mijn leven was heus niet anders verlopen als legale abortus geen optie was geweest in dit land. Ik geloof niet dat dit enig effect heeft gehad op mìjn vruchtbaarheid en ik zou ook geen vrolijker mens zijn als een andere vrouw tegen wil en dank moeder had moeten worden.Exact.
quote:MarianneDavids schreef op 10 mei 2016 @ 12:45:

Dat verwijt aan vrouwen die tot een abortus besluiten terwijl andere vrouwen geen kinderen kunnen krijgen vind ik onterecht. Hoe je ook over abortus denkt, het lijkt me een heel moeilijke beslissing.Weet ik niet of het voor elke vrouw zo'n moeilijke beslissing is. Een aantal in dit topic zeggen van niet en ik kan me dat best voorstellen, als je het echt, echt niet wil. Ik kan me voorstellen dat het zelfs een opluchting kan zijn.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 mei 2016 @ 12:54:

[...]

Weet ik niet of het voor elke vrouw zo'n moeilijke beslissing is. Een aantal in dit topic zeggen van niet en ik kan me dat best voorstellen, als je het echt, echt niet wil. Ik kan me voorstellen dat het zelfs een opluchting kan zijn.

Ik vond het helemaal geen moeilijke beslissing.

Wil niet zeggen dat het niet ellendig was maar dat is iets anders dan de beslissing nemen óm het te doen, dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Woldertje Ik was ook een vrouw die heel moeilijk zwanger werd, of bleef moet ik zeggen. Twee keer ging het mis rond de20 weken, 1 keer met 14 en 1 keer met 9 weken. Nu heb ik een zoon en ben ik onvruchtbaar.

En weet je wat, als de buurvrouw een abortus laat doen met 12 weken ( of 6 of 9 of 16) dan ben ik heel blij voor haar dat zij die mogelijkheid heeft. Mijn ellende is het hare niet. Ik moet zeggen dat ik dat argument van de tegenstanders wel de aller, allerslechtste vindt.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 mei 2016 @ 12:39:

[...]

Ja, als je dolgraag zwanger wil worden ben je daar zielsgelukkig mee, voor mij was het na jaren medische molen inderdaad een wereldwonder dat kleine klompje cellen. Maar als een andere vrouw het echt niet wil, wie ben je dan om te vinden dat zij een kind groot moet brengen omdat je zelf niet lukt om zwanger te worden. De wens van de ene vrouw staat los van de wens van de andere vrouw, ik vind dit een kulargument tegen abortus. Mijn leven was heus niet anders verlopen als legale abortus geen optie was geweest in dit land. Ik geloof niet dat dit enig effect heeft gehad op mìjn vruchtbaarheid en ik zou ook geen vrolijker mens zijn als een andere vrouw tegen wil en dank moeder had moeten worden.

Zo heb ik het dus helemaal niet bedoeld. Ik doelde alleen op dat IK het al aan het begin als mens zie en niet als klompje cellen (en een vrouw die eindelijk zwanger is denkt ook zo: die ziet het ook als pril mensje).

Ik heb NERGENS gezegd dat vrouwen geen abortus mogen doen, omdat er vrouwen zijn die moeilijk zwanger raken.

Ik heb NERGENS gezegd dat ik tegen abortus ben. Dat ben ik namelijk niet!

Ik heb NERGENS gezegd dat een vrouw adoptie moet doen in plaats van abortus. Elke vrouw mag zelf weten wat ze met haar zwangerschap doet (van mijn part ook wat eten betreft).

Allemaal dingen die mij in de mond zijn gelegd in dit topic die niet waar zijn.
quote:Eleonora-1 schreef op 10 mei 2016 @ 12:59:

[...]

Ik vond het helemaal geen moeilijke beslissing.

Wil niet zeggen dat het niet ellendig was maar dat is iets anders dan de beslissing nemen óm het te doen, dat zijn twee totaal verschillende dingen.Dat kan ik me best voorstellen dat het gewoon twee verschillende dingen zijn voor je gevoel. Ongewenst zwanger zijn lijkt me oprecht een heel ellendige situatie. Ik ben blij dat we in een land leven waar je dan een echte keuze hebt en die in vrijheid mag maken.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 13:26:

Woldertje Ik was ook een vrouw die heel moeilijk zwanger werd, of bleef moet ik zeggen. Twee keer ging het mis rond de20 weken, 1 keer met 14 en 1 keer met 9 weken. Nu heb ik een zoon en ben ik onvruchtbaar.

En weet je wat, als de buurvrouw een abortus laat doen met 12 weken ( of 6 of 9 of 16) dan ben ik heel blij voor haar dat zij die mogelijkheid heeft. Mijn ellende is het hare niet. Ik moet zeggen dat ik dat argument van de tegenstanders wel de aller, allerslechtste vindt.

Welk argument?

Ik heb namelijk nergens een argument gezegd om geen abortus te doen.
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 13:28:

[...]

Zo heb ik het dus helemaal niet bedoeld. Ik doelde alleen op dat IK het al aan het begin als mens zie en niet als klompje cellen (en een vrouw die eindelijk zwanger is denkt ook zo: die ziet het ook als pril mensje).

Ik heb NERGENS gezegd dat vrouwen geen abortus mogen doen, omdat er vrouwen zijn die moeilijk zwanger raken.

Ik heb NERGENS gezegd dat ik tegen abortus ben. Dat ben ik namelijk niet!

Ik heb NERGENS gezegd dat een vrouw adoptie moet doen in plaats van abortus. Elke vrouw mag zelf weten wat ze met haar zwangerschap doet (van mijn part ook wat eten betreft).

Allemaal dingen die mij in de mond zijn gelegd in dit topic die niet waar zijn.Misschien iets duidelijker communiceren dan? Volgens mij spreekt je eerste post voor zich hoor, maar het kan zijn dat mijn snapperd het niet goed doet.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 mei 2016 @ 13:35:

[...]

Misschien iets duidelijker communiceren dan? Volgens mij spreekt je eerste post voor zich hoor, maar het kan zijn dat mijn snapperd het niet goed doet.

Daarin heb ik alleen mijn mening gegeven wat ik van abortus vind (omdat ik het dus al vanaf het begin als mensje zie), maar ook gezegd dat ik niet tegen ben (=/= dus elke vrouw mag zelf beslissen wat ze met haar zwangerschap doet).

En dat er de optie tot adoptie is, maar ik heb nergens gezegd dat een vrouw dat moet doen.

Dat jij het anders leest/interpreteert kan ik niks aan doen. Wellicht is je snappertje inderdaad een beetje kapot.
quote:MarianneDavids schreef op 10 mei 2016 @ 12:45:

Dat verwijt aan vrouwen die tot een abortus besluiten terwijl andere vrouwen geen kinderen kunnen krijgen vind ik onterecht.

Dat verwijt heb ik ook nooit begrepen. Omdat jij iets hebt, wat een ander ontbeert, moet je het dus aan de ander gunnen?

Er zijn wel meer dingen die ik (over) heb en die ik ook niet de hele tijd aan anderen geef. Niet elke dakloze krijgt altijd een euro van mij en mijn beide nieren heb ik ook nog. Om maar iets te noemen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Deze uitspraak woldertje:

Ik vind dat. Ook dan is het iets levends en een vrouw die moeilijk zwanger raakt zou dolblij zijn met zo'n pril leven in haar. Het hartje klopt al met 6 weken...

Dat impliceert van alles. Voornamelijk dat je erg vind dat vrouwen een abortus plegen terwijl andere moeilijk of niet zwanger worden.
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 13:42:

[...]

Daarin heb ik alleen mijn mening gegeven wat ik van abortus vind (omdat ik het dus al vanaf het begin als mensje zie), maar ook gezegd dat ik niet tegen ben (=/= dus elke vrouw mag zelf beslissen wat ze met haar zwangerschap doet).

En dat er de optie tot adoptie is, maar ik heb nergens gezegd dat een vrouw dat moet doen.

Dat jij het anders leest/interpreteert kan ik niks aan doen. Wellicht is je snappertje inderdaad een beetje kapot.Het is anders wel opvallend dat verschillende mensen jou opmerking zo opvatten. Wij hebben dus allemaal een kapot snappertje, wat het ook moge zijn?

[...]

Dat jij het anders leest/interpreteert kan ik niks aan doen. Wellicht is je snappertje inderdaad een beetje kapot.

Als je abortus moord noemt maar er niet tegen bent, dan denk ik van alles van jouw snappertje eigenlijk.

Als je abortus moord noemt maar er niet tegen bent en dan verbaasd bent dat anderen jou niet begrijpen, dan weet ik eigenlijk wel zeker dat het jouw snappertje is dat kapot is en niet dat van de anderen.

[...]

Abortus is dus moord maar niet als het niet anders kan.

Dat klinkt een beetje als "ik heb er geen probleem mee dat mijn buurman homo is, zolang hij maar van mij afblijft. Dat noemen we schijntolerantie.
verba volant, scripta manent.
Ja ik denk wel dat je het moord kan noemen, of ombrengen, het leeft namelijk en ontwikkeld zich. Maar dat hoeft niet perse iets negatiefs te zijn. Ik zie het niet zo zwart wit, en de terminologie brengt mij niet van slag of zo. We eten planten, dieren maar noemen dit ook geen moord. Maar je kan het moord noemen. Het woord heeft wellicht voor sommigen meer lading dan het voor mij heeft.

Uiteindelijk moet de vrouw zwanger willen zijn, en heeft keuzevrijheid in ons land. een vrouw dwingen een zwangerschap te volbrengen, nee liever niet.

Ik ben tevreden met de Nederlandse wetgeving en regelgeving.

Wellicht dat maximum omlaag kan met paar weken, en meer voorlichting om het niet zover te laten komen, dat kan wel nog meer.
quote:MarianneDavids schreef op 10 mei 2016 @ 14:55:

[...]

Abortus is dus moord maar niet als het niet anders kan.

Dat klinkt een beetje als "ik heb er geen probleem mee dat mijn buurman homo is, zolang hij maar van mij afblijft. Dat noemen we schijntolerantie.Mijn buurvrouw is hetero, maar die moet ook met d'r poten van mij afblijven..........
Oh dear, how sad, never mind.
Abortus is voor veel mensen de beëindiging van een leven, dan is de term moord niet raar. De ethische vraag is wanneer het leven begint. Daar kun je allerlei theorieën op loslaten, is het een kloppend hartje? Is het het moment dat baby's in de baarmoeder gaan voelen/proeven etc? Of is het zelfbewustzijn? In dat laatste geval leeft een baby eigenlijk bij de geboorte nog niet. Kortom, heel moeilijk.
Ik ben voor, al vind ik wel dat 24 weken veel te ruim is en dat ze dat moeten verlagen.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:PlayingTheAngel schreef op 10 mei 2016 @ 15:31:

Abortus is voor veel mensen de beëindiging van een leven, dan is de term moord niet raar. De ethische vraag is wanneer het leven begint. Daar kun je allerlei theorieën op loslaten, is het een kloppend hartje? Is het het moment dat baby's in de baarmoeder gaan voelen/proeven etc? Of is het zelfbewustzijn? In dat laatste geval leeft een baby eigenlijk bij de geboorte nog niet. Kortom, heel moeilijk.

Daar kom je ook niet uit. Een ieder zal daar een eige visie op hebben

Ik zelf vind de benaming 'moord' dan ook heel erg extreem voor een niet levensvatbare foetus van een paar weken. Dat maakt een heleboel vrouwen een moordenares. Dat vind ik nogal een label!
quote:ladygaga_xx schreef op 10 mei 2016 @ 15:44:

Ik ben voor, al vind ik wel dat 24 weken veel te ruim is en dat ze dat moeten verlagen.Ja zo denk ik er ook over. Misschien 20 weken of zo.
Maar misschien is over een aantal jaren een baby van 20 weken wel levensvatbaar. Toen ik zwanger was van de eerste, 19 jaar terug, was 28/29 weken echt op het randje. Een andere discussie is voor mij dan weer: moeten we dát willen.. Ook dat is ingrijpen.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven