Uitkering.
donderdag 12 mei 2016 om 19:38
Heyhey.
Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.
Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.
En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?
Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.
Even wat informatie.
- Hij woont zelfstandig.
- Hij is 20 en ik ben 18
- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering
- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.
-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.
Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.
Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?
Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?
Alvast bedankt!
Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.
Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.
En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?
Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.
Even wat informatie.
- Hij woont zelfstandig.
- Hij is 20 en ik ben 18
- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering
- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.
-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.
Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.
Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?
Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?
Alvast bedankt!
donderdag 12 mei 2016 om 19:43
Jij krijgt geen uitkering als je je inschrijft bij hem. En logisch ook,want jullie zijn dan een huishouden met een inkomen. Als jullie met zijn Wajong onder de bijstandsnorm komen voor een gezin kun je wel een aanvulling vragen. Maar een eigen uitkering zit er niet in. En als je geen startkwalificatie hebt soweiso niets want je moet dan gewoon naar school. Op eigen kosten.
donderdag 12 mei 2016 om 19:45
Allereerst, het is geen makkelijke situatie om mee te beginnen, lijkt me, dus veel sterkte.
Kan jij wél een baan vinden? Of hij? Wajong wil niet meteen zeggen dat je écht niks kan.
Waar komen zijn schulden vandaan? Lijkt me ook een belangrijk punt. Zijn die ontstaan door omstandigheden buiten zijn schuld om, of heeft dat te maken met een verslaving of onverantwoord uitgavenpatroon? Daar zou ik dan ook nog eens goed over nadenken.
En (en ik geef toe, dit is even nieuwsgierigheid) stél dat jullie gaan samenwonen, hoe ziet jullie dag er dan uit? De halve dag op bed blijven liggen, daarna op de bank hangen voor de TV, geen nuttige dagbesteding, terwijl je nog zo jong bent... Ga je daar gelukkig van worden, denk je?
Kan jij wél een baan vinden? Of hij? Wajong wil niet meteen zeggen dat je écht niks kan.
Waar komen zijn schulden vandaan? Lijkt me ook een belangrijk punt. Zijn die ontstaan door omstandigheden buiten zijn schuld om, of heeft dat te maken met een verslaving of onverantwoord uitgavenpatroon? Daar zou ik dan ook nog eens goed over nadenken.
En (en ik geef toe, dit is even nieuwsgierigheid) stél dat jullie gaan samenwonen, hoe ziet jullie dag er dan uit? De halve dag op bed blijven liggen, daarna op de bank hangen voor de TV, geen nuttige dagbesteding, terwijl je nog zo jong bent... Ga je daar gelukkig van worden, denk je?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 12 mei 2016 om 19:46
donderdag 12 mei 2016 om 19:47
Jouw bijstandsuitkering zal worden stopgezet als zijn uitkering hoog genoeg wordt geacht om de gezinskosten van jullie samen te dekken. Daarbij kijkt men niet naar wat jullie willen uitgeven maar daar is een standaard voor. Is zijn uitkering lager dan de standaard, dan kunnen jullie misschien nog wat aanvulling krijgen vanuit de bijstand.
Maar... Waarom wil je samenwonen met iemand die schulden heeft opgebouwd? Dat is echt heel onverstandig en als je niet uitkijkt kunnen ze die schulden straks ook op jou verhalen. Laat hem die schulden dus eerst wegwerken, en daarna kunnen jullie dan samen verder kijken.
Ook lijkt het me heel onverstandig om in deze situatie een ander huis te zoeken. Jullie budget zal niet toereikend zijn voor wat moois, en ook kost een verhuizing geld wat jullie niet hebben en wordt de schuld dus nog hoger.
Ga werk en een goedkope kamer zoeken, bouw jij een spaarpotje op terwijl hij zijn schulden aflost, en als jullie alles op de rit hebben, dan wordt het tijd voor zo'n stap.
Maar... Waarom wil je samenwonen met iemand die schulden heeft opgebouwd? Dat is echt heel onverstandig en als je niet uitkijkt kunnen ze die schulden straks ook op jou verhalen. Laat hem die schulden dus eerst wegwerken, en daarna kunnen jullie dan samen verder kijken.
Ook lijkt het me heel onverstandig om in deze situatie een ander huis te zoeken. Jullie budget zal niet toereikend zijn voor wat moois, en ook kost een verhuizing geld wat jullie niet hebben en wordt de schuld dus nog hoger.
Ga werk en een goedkope kamer zoeken, bouw jij een spaarpotje op terwijl hij zijn schulden aflost, en als jullie alles op de rit hebben, dan wordt het tijd voor zo'n stap.
donderdag 12 mei 2016 om 19:51
quote:matroesjka_ schreef op 12 mei 2016 @ 19:48:
Verder: vraag de gemeente of ze je een briefadres kunnen geven, zoek een kamer, ga een baan zoeken of studeren, kortom: gedraag je als de volwassene die je bent en LEEF! Volwassen zijn kan zo leuk zijn, maar wel als je zelf de controle over je leven neemt.Dit.
Verder: vraag de gemeente of ze je een briefadres kunnen geven, zoek een kamer, ga een baan zoeken of studeren, kortom: gedraag je als de volwassene die je bent en LEEF! Volwassen zijn kan zo leuk zijn, maar wel als je zelf de controle over je leven neemt.Dit.
donderdag 12 mei 2016 om 19:56
Als je 18 bent, waarom ga je niet studeren/opleiding volgen, op een kamer wonen en een (bij)baantje zoeken. Dat lijken mij betere prioriteiten dan samenwonen. Tevens is zijn situatie niet ideaal. Hij zou inderdaad eerst schuld vrij moeten zijn (en wellicht een daginvulling hebben, als daar geen sprake van zou zijn.) Mocht je het samenwonen toch niet kunnen laten, bespreek vooraf jullie uitgave patronen goed. En zorg dat je onafhankelijk blijft, gezien zijn schulden.
donderdag 12 mei 2016 om 19:56
Zorg eerst dat hij zijn schulden kwijt raakt (afbetaling, schuldbemiddeling, ...).
Anders gaat jullie dit blijven achtervolgen!
En ook zijn weerslag hebben op jullie relatie.
Ik zou dus op één of andere manier toch aan een alternatief dak boven je hoofd zien te raken.
Bestook de gemeente, bestook alle mogelijke instanties en probeer daarnaast zo snel mogelijk werk te vinden.
Anders gaat jullie dit blijven achtervolgen!
En ook zijn weerslag hebben op jullie relatie.
Ik zou dus op één of andere manier toch aan een alternatief dak boven je hoofd zien te raken.
Bestook de gemeente, bestook alle mogelijke instanties en probeer daarnaast zo snel mogelijk werk te vinden.
donderdag 12 mei 2016 om 19:57
quote:sandra1905 schreef op 12 mei 2016 @ 19:52:
Hey Bloem, als je mag kiezen wie er word ingekort zou ik je vriend aanwijzen.Er gelden gewoon wetten in NL. Denk je nu echt dat je dat zelf mag verzinnen?
Hey Bloem, als je mag kiezen wie er word ingekort zou ik je vriend aanwijzen.Er gelden gewoon wetten in NL. Denk je nu echt dat je dat zelf mag verzinnen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 12 mei 2016 om 20:13
quote:WD-40 schreef op 12 mei 2016 @ 20:06:
Zijn jullie beide aan de leerplicht ontsnapt zonder diploma's van school? Dat soort jongeren worden toch weer terug de schoolbanken in geloodst ?ik ben zelf 20 en zit al twee jaar niet op school. Ik heb twee jaar gewerkt en begin volgend jaar met een hbo opleiding. Ik heb een vmbo-diploma en heb echt nooit iets van iemand gehoord.
Zijn jullie beide aan de leerplicht ontsnapt zonder diploma's van school? Dat soort jongeren worden toch weer terug de schoolbanken in geloodst ?ik ben zelf 20 en zit al twee jaar niet op school. Ik heb twee jaar gewerkt en begin volgend jaar met een hbo opleiding. Ik heb een vmbo-diploma en heb echt nooit iets van iemand gehoord.