Geld & Recht alle pijlers

Uitkering.

12-05-2016 19:38 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey.

Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.

Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.

En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?

Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.

Even wat informatie.

- Hij woont zelfstandig.

- Hij is 20 en ik ben 18

- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering

- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.

-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.

Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.

Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?

Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?

Alvast bedankt!
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 20:46:

[...]

Ik heb geen middelbare school diploma.

Ik zeg toch niet dat ik dat mijn hele leven wil. Maar ik heb nu geen keus vandaar dat ik ook ga samen wonen.Je hebt wel een keuze, maar je kiest liever voor een bijstandsuitkering dan dat je werk zoekt.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 20:42:

[...]

Je moet de toets dus nog maken. nee? Ik snap even niet waarom je zo sceptisch bent... Als je hier zo veel verstand van zou hebben zou je de voorwaarden wel kennen en dat is op deze school dat je 21 moet zijn op 1 september. Ik word deze zomer 21, dus heb die toetsen allang gemaakt en alles geregeld. Het is nu gewoon wachten tot het schooljaar begint.

En dit is niet mijn topic, ik reageerde alleen op iemand.
quote:matroesjka_ schreef op 12 mei 2016 @ 20:46:

[...]

Net zeg je dat je een hbo opleiding gaat doen. Wat voor privé problemen zijn dat dat je er niet door kunt werken of studeren? Hoe denk je dat de rest van de wereld dat doet? Dat men bij privé problemen maar stopt met werken?

Het volwassen leven kan best overweldigend zijn, helemaal als je er best alleenig voor staat zoals jij (denk ik). Maar laat je kop niet hangen. Maak een plan, zoek uit wat je leuk vindt om te doen en ga ervoor! Een uitkering heb je niks aan. Ja, je krijgt elke maand geld, maar verder heb je er gewoon geen zak aan. Je ontwikkelt je niet met een uitkering, ontmoet geen leuke mensen, maakt weinig leuke dingen mee, hebt weinig om op terug te kijken waar je trots op kunt zijn.

Er zijn hier mensen met veel ervaring mbt het op de rit krijgen van je leven.Je verwart TO met een andere forummer.
quote:mary57 schreef op 12 mei 2016 @ 20:43:

[...]

Weet je zeker dat je niet eerst Havo of MBO moet doen om toegelaten te worden op een HBO-opleiding?

Ingeschreven zijn wil namelijk nog niet zeggen dat je ook toegelaten wordt.Ja er bestaan toelatingsexamens waardoor je toelaatbaar kan zijn. Vanaf 21 jaar.
quote:butterfly- schreef op 12 mei 2016 @ 20:48:

[...]

nee? Ik snap even niet waarom je zo sceptisch bent... Als je hier zo veel verstand van zou hebben zou je de voorwaarden wel kennen en dat is op deze school dat je 21 moet zijn op 1 september. Ik word deze zomer 21, dus heb die toetsen allang gemaakt en alles geregeld. Het is nu gewoon wachten tot het schooljaar begint.

En dit is niet mijn topic, ik reageerde alleen op iemand.Ik weet dat je 21 moet zijn, ik vroeg mij af of je de toetsen al gemaakt had. Voor heel veel studenten zijn die toetsen namelijk een struikelblok.
quote:-esther schreef op 12 mei 2016 @ 20:46:

Voor de mensen die denken Butterfly belachelijk te moeten maken, hieronder de eisen die Fontys stelt voor het Toelatingsonderzoek (21+toets). Hier zijn overigens geen landelijke richtlijnen voor.

Voorwaarden voor deelname

Je bent 21 jaar of ouder bij de start van de studie die je wilt gaan volgen.

Je hebt voorgaande twee jaren niet eerder deelgenomen aan de testdag voor het Fontys 21+ toelatingsonderzoek.

Je bent verplicht om een geldig identiteitsbewijs te overleggen bij aanvang van de testdag.

Bron: http://fontys.nl/Toelating/21-toelating ... mdankjewel haha!

[...]

Ik zeg toch niet dat ik dat mijn hele leven wil. Maar ik heb nu geen keus vandaar dat ik ook ga samen wonen.Begrijp ik nou goed dat je alleen de basisschool hebt afgemaakt? Of heb je wel een vmbo of havo-diploma? Wat ben je van plan de komende 5 jaar?
Ben ik de enige die het belachelijk vindt dat jij op je 18e een bijstandsuitkering krijgt? Ik dacht dat je tegenwoordig pas vanaf je 27e een bijstandsuitkering krijgt en dat je die tijd daarvoor nog de schoolbanken wordt ingestuurd?

[...]

Ik zeg toch niet dat ik dat mijn hele leven wil. Maar ik heb nu geen keus vandaar dat ik ook ga samen wonen.Je hebt altijd een keus! Echt! Als je geen vriend had zou je ook een oplossing vinden!
Ik zie dat er nu door elkaar heen gereageerd wordt op Bloem én op Butterfly. Beetje verwarrend.
quote:Greenback schreef op 12 mei 2016 @ 20:53:

Ben ik de enige die het belachelijk vindt dat jij op je 18e een bijstandsuitkering krijgt? Ik dacht dat je tegenwoordig pas vanaf je 27e een bijstandsuitkering krijgt en dat je die tijd daarvoor nog de schoolbanken wordt ingestuurd?Meestal wel ja. Maar wij kennen TO's verhaal niet.

[...]

Ik zeg toch niet dat ik dat mijn hele leven wil. Maar ik heb nu geen keus vandaar dat ik ook ga samen wonen.

Je hebt zeker wel een keus.

Is er nu trouwens een instantie die zich jouw lot aantrekt of zich met jou bezighoudt? Zo niet, dan zijn er een aantal die jou kunnen helpen.
quote:Greenback schreef op 12 mei 2016 @ 20:53:

Ben ik de enige die het belachelijk vindt dat jij op je 18e een bijstandsuitkering krijgt? Ik dacht dat je tegenwoordig pas vanaf je 27e een bijstandsuitkering krijgt en dat je die tijd daarvoor nog de schoolbanken wordt ingestuurd?Nee hoor, ik vind het ook idioot.

[...]

Ik zeg toch niet dat ik dat mijn hele leven wil. Maar ik heb nu geen keus vandaar dat ik ook ga samen wonen.Geen keus, die heb je wel. Je zoekt een oplossing, samenwonen is dat niet. Als je vriend je moet gaan onderhouden ivm uitkering verliezen, moet je samen volwassen genoeg zijn om jullie financiën samen te kunnen regelen en delen.
Als jullie gaan samenwonen, dan wordt jouw vriend als jouw partner door de wet verplicht om jou te onderhouden. Als hij dat kan, dan wordt er niets extra's meer betaald. De bijstand is alleen voor noodgevallen, wanneer er geen familie of partner meer is die de persoon in kwestie kan onderhouden, terwijl de persoon dat zelf ook niet kan.

Ik heb in een vergelijkbare situatie als jij gezeten. Ik was 17, werd niet meer door mijn ouders onderhouden (op de 500 gulden kinderbijslag per 3 maanden die ik van hen kreeg na), en ik had geen recht op een uitkering omdat ik daar nog te jong voor was.

Neem van mij aan: de enige oplossing is echt om heel hard aan de slag om voor jezelf een beter leven te creëeren, zodat je nooit meer afhankelijk hoeft te zijn van instanties of partners om in je levensonderhoud te voorzien.

Je kunt een studie gaan volgen of gaan werken, maar niets doen is eigenlijk geen optie, omdat de ellendige situatie waar je nu in zit dan niet beter zal worden.

Wat houdt jou tegen om te studeren of werken? Kunnen we met je meedenken over oplossingen?
Ik ben zo benieuwd hoe TO de toekomst dan voor zich ziet. Over 5 jaar nog steeds met een uitkering elke dag op de bank hangen samen, nog te lam om de ene voet voor de andere te zetten? Ruzie maken over wie er nú weer naar de supermarkt moet voor de dagelijkse boodschappen, want pfft, ik ben gisteren al geweest en nou jij maar een keer en ik zit ook TV te kijken? Vuile vaat torenhoog opgestapeld in de keuken, want tja, ook al heb je héél de dag geen fluit te doen, allebei geen zin in dus laat maar staan en het is mijn beurt niet en jij mag ook wel eens en...? Om vervolgens na die enerverende dag weer in het niet opgemaakte en verschoonde bed te kruipen en de volgende dag weer om 11 uur wakker te worden, om het hele gedoe opnieuw te beginnen? Is dat echt het leven dat TO voor zich ziet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik denk dat de enige oplossing is om zo snel mogelijk werk te vinden en in september ofwel je school af te maken of met een mbo te beginnen. Meer keuzes zijn er niet. En bijstand is natuurlijk belachelijk als je 18 bent, hoe kom je ook op het idee om dit aan te vragen. Als je zo jong bent komt dat toch niet in je op.
quote:butterfly- schreef op 12 mei 2016 @ 20:13:

[...]

ik ben zelf 20 en zit al twee jaar niet op school. Ik heb twee jaar gewerkt en begin volgend jaar met een hbo opleiding. Ik heb een vmbo-diploma en heb echt nooit iets van iemand gehoord.Maar als je werkte heb je waarschijnlijk geen uitkering gehad en ben je 'uit beeld' bij instanties. Het gaat volgens mij ook alleen om jongeren met een uitkering die dan terug naar school moeten en niet om jongeren die werken.
En anders je opgeven voor het is hier geen hotel seizoen 2......
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 21:07:

Ik ben zo benieuwd hoe TO de toekomst dan voor zich ziet. Over 5 jaar nog steeds met een uitkering elke dag op de bank hangen samen, nog te lam om de ene voet voor de andere te zetten? Ruzie maken over wie er nú weer naar de supermarkt moet voor de dagelijkse boodschappen, want pfft, ik ben gisteren al geweest en nou jij maar een keer en ik zit ook TV te kijken? Vuile vaat torenhoog opgestapeld in de keuken, want tja, ook al heb je héél de dag geen fluit te doen, allebei geen zin in dus laat maar staan en het is mijn beurt niet en jij mag ook wel eens en...? Om vervolgens na die enerverende dag weer in het niet opgemaakte en verschoonde bed te kruipen en de volgende dag weer om 11 uur wakker te worden, om het hele gedoe opnieuw te beginnen? Is dat echt het leven dat TO voor zich ziet?Nou ja zeg, wat een belachelijke reactie. Niet iedereen met een uitkering vervuilt hoor
quote:Flashy schreef op 12 mei 2016 @ 21:10:

Ik denk dat de enige oplossing is om zo snel mogelijk werk te vinden en in september ofwel je school af te maken of met een mbo te beginnen. Meer keuzes zijn er niet. En bijstand is natuurlijk belachelijk als je 18 bent, hoe kom je ook op het idee om dit aan te vragen. Als je zo jong bent komt dat toch niet in je op.Het feit dat TO op haar 18e wel een bijstandsuitkering krijgt, terwijl dat alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk is, zegt mij dat TO in een situatie zit waarin ze even echt niet anders kan. Daarover oordelen kunnen we beter aan de deskundigen overlaten, denk je ook niet?! Een meisje van 18 in zo'n situatie heeft het namelijk al zwaar genoeg.
Denk ook hier over na: als jij bij je vriend gaat wonen word jij op je uitkering gekort en ben je helemaal afhankelijk van zijn wajong. Als hij van de een op de andere dag besluit om je de deur uit te zetten heb je geen vangnet. Ik kan bij mijn moeder gaan slapen, ik heb een volwaardig inkomen etc. Jij hebt dat niet. En dan zul je misschien denken 'dus ik heb geen andere optie', maar je moet het van de andere kant zien: in jouw situatie is jezelf afhankelijk maken van iemand anders juist een heel slecht idee!
Bloem, ben je er nog? Ik denk echt graag met je mee. Wat Matroesjka net post is echt waar, samenwonen als oplossing voor jouw financiele problemen is op korte termijn misschien de makkelijkste oplossing, maar geeft voor de langere termijn waarschijnlijk juist de grootste problemen.
quote:R-Woman schreef op 12 mei 2016 @ 21:13:

[...]

Nou ja zeg, wat een belachelijke reactie. Niet iedereen met een uitkering vervuilt hoor

Klopt. Maar ik heb wel genoeg van die gevallen gezien. Zelfde leeftijdscategorie als TO en haar vriend. Allebei nog geen slag in hun leven gewerkt, en nergens zin in heel de dag. Dus dat was heel de dag op de bank hangen en zelfs het basale in het huishouden werd maar mondjesmaat gedaan, ook al hadden ze heel de dag de tijd. Geen tijd/zin/energie voor. Ze deden eigenlijk weinig anders dan eindeloos uitslapen, eind van de ochtend een keer uit bed kruipen, kop koffie, de één voor de TV, de ander gamen, soms stonden de gebruikte koffiemokken van drie dagen lang naast elkaar op de salontafel, naast de overvolle asbak en de shag-kruimels.

Wil helemaal niet zeggen dat dat bij TO 100% zo is, maar het is een bekend feit dat het niet hebben van een dagbesteding of een nuttige bezigheid, ook zijn weerslag heeft op de rest van je levensinvulling en dat er veel mensen zijn die dan al gauw de boel de boel laten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka, ik heb hier net geschreven dat ik zelf ooit in zo'n situatie zat en heb me inmiddels al zo'n 25 jaar helemaal de pleuris gewerkt met meer dan fulltime banen, studies in de avonduren, enz. om juist nooit meer in zo'n situatie te belanden. En ik ben echt de enige niet, er zijn er velen met mij. Jouw generalisatie gaat dus lang niet altijd op. Maar je zou eens na kunnen denken over de impact van jouw woorden, denk je dat TO door jouw lullige aannames spontaan zin krijgt om er wel wat van te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven