Geld & Recht alle pijlers

Uitkering.

12-05-2016 19:38 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey.

Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.

Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.

En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?

Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.

Even wat informatie.

- Hij woont zelfstandig.

- Hij is 20 en ik ben 18

- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering

- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.

-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.

Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.

Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?

Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?

Alvast bedankt!
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 21:39:

[...]

Jij denkt werkelijk dat een 18-jarige een bijstandsuitkering zou kunnen krijgen omdat ze roept dat ze niet kan werken?Ik neem aan van niet maar ik denk ook dat die bijstand niet voor eeuwig is. Het lijkt nu net of To dit als eindstation ziet.
Als iedereen die priveproblemen had thuis bleef dan zou 3 kwart van de mensen thuiszitten.

Schouders eronder en gaan, werk leidt af van problemen!
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 21:59:

Ik denk dat mijn irritatie en óók zorg met name ligt in het feit dat TO alles alleen op de korte termijn bekijkt. Zo van "vriend heeft Wajong, ik heb bijstand, dus als we dan hutje bij mutje leggen en samen gaan wonen, komt alles goed". Daarbij althans de indruk gevend dat ze dat als definitief eindstation ziet. Want ik lees nergens dat ze dat als tijdelijke overbrugging wil zien, of weer een opleiding wil oppakken, of een baan. Nee, zolang ze maar samen met hun uitkering in een huisje zitten, zijn ze gesetteld.

En vandaar dus mijn vraag: OK, dat is dan misschien in jouw gedachte leuk voor nu, TO, maar wil je dat over 5 jaar nog? Wil je dan nog zonder enige zinvolle dagbesteding elke dag samen op de bank voor de TV hangen de godganse dag? Of wil je iets aanpakken?

Ik vind deze reactie stukken prettiger lezen omdat je het nu veel genuanceerder brengt. Ik hoop dat Bloem hier iets mee kan.

Jouw irritatie is vooral interpretatie. Je zou maar pas 18 jaar jong zijn en op straat staan zonder diploma, zonder werk en met heel weinig geld. Dat is toch veel te jong om zulke grote problemen goed te kunnen overzien en daar lekker constructief mee aan de slag te gaan? Geharde volwassenen raken om minder in paniek. Mijn interpretatie is dat het vanuit zo'n situatie heel erg moeilijk is om het licht aan het eind van de tunnel te zien.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 22:15:

[...]

Ik vind deze reactie stukken prettiger lezen omdat je het nu veel genuanceerder brengt. Ik hoop dat Bloem hier iets mee kan.

Jouw irritatie is vooral interpretatie. Je zou maar pas 18 jaar jong zijn en op straat staan zonder diploma, zonder werk en met heel weinig geld. Dat is toch veel te jong om zulke grote problemen goed te kunnen overzien en daar lekker constructief mee aan de slag te gaan? Geharde volwassenen raken om minder in paniek. Mijn interpretatie is dat het vanuit zo'n situatie heel erg moeilijk is om het licht aan het eind van de tunnel te zien.En dan zou samenwonen met een Wajonger in de schuldsanering wel goed gaan? Het lijkt mij dat je dan als 18-jarige ook stevig in je schoenen moet staan.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 22:15:

[...]

Jouw irritatie is vooral interpretatie. Je zou maar pas 18 jaar jong zijn en op straat staan zonder diploma, zonder werk en met heel weinig geld. Dat is toch veel te jong om zulke grote problemen goed te kunnen overzien en daar lekker constructief mee aan de slag te gaan? Geharde volwassenen raken om minder in paniek. Mijn interpretatie is dat het vanuit zo'n situatie heel erg moeilijk is om het licht aan het eind van de tunnel te zien.

Ik wens TO dan ook alle begeleiding toe die haar toekomt (en die haar ouders eigenlijk hadden moeten geven!). Maar ik vind het triest dat je dan een uitkering als eindstation ziet, samen met een eveneens in een uitkeringssituatie verkerende vriend.

En dat soort jongeren komt gewoon vaak in de situatie terecht die ik eerder schetste. Kun je zuur vinden, maar het is gewoon de realiteit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 22:19:

[...]

En dan zou samenwonen met een Wajonger in de schuldsanering wel goed gaan? Het lijkt mij dat je dan als 18-jarige ook stevig in je schoenen moet staan.Als je mijn eerste reactie op dit topic naleest, dan kun je zien dat ik daar in heel duidelijk uitleg waarom ik dat ook geen goed idee vind.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 22:23:

[...]

Als je mijn eerste reactie op dit topic naleest, dan kun je zien dat ik daar in heel duidelijk uitleg waarom ik dat ook geen goed idee vind.Je hebt gelijk hoor, je advies klopt helemaal.
Vind die verbaasdheid altijd mooi om te zien

Huh? ik wil niet werken of studeren maar krijg geen uitkering? Hoe kan ik dan rond komen?
quote:chentolove schreef op 12 mei 2016 @ 22:27:

Vind die verbaasdheid altijd mooi om te zien

Huh? ik wil niet werken of studeren maar krijg geen uitkering? Hoe kan ik dan rond komen? In ieder geval niet met een Wajonger in de schuldsanering samen gaan wonen, maar iemand uit de Quote top 100 zoeken.
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 22:20:

[...]

Maar ik vind het triest dat je dan een uitkering als eindstation ziet, samen met een eveneens in een uitkeringssituatie verkerende vriend.

Dat is weer interpretatie. Ze schrijft nergens dat ze dit als een eindstation ziet. Ze moet van 200 euro per maand rondkomen, en daar kun je geen kamer van huren + zorgverzekering van betalen + van eten. Dat zijn eerste levensbehoeften! Ze kan op dit moment ook niet werken of naar school, wat zal kloppen, want anders kreeg ze die uitkering uberhaupt niet. Dus hoe moet ze dan nu (over)leven? Ik snap wel dat zij dat op dit moment als de enige oplossing voor haar situatie ziet. (En ik vermoed dat ze de juiste hulp nog niet heeft gevonden, die haar betere oplossingen kunnen helpen vinden).

En dat soort jongeren komt gewoon vaak in de situatie terecht die ik eerder schetste. Kun je zuur vinden, maar het is gewoon de realiteit.

Zoals ik al eerder schreef, ken ik uit eigen ervaring en vanuit mijn omgeving gelukkig ook andere realiteit. En ook Matroesjka deelde dat. Met de juiste info en inzet kun je ver komen, maar daar kom je pas aan toe nadat de eerste levensbehoeften zijn geregeld. (eten/drinken/dak/medische zorg).
Ga samenwonen en accepteer dat je financieel achteruit ga. Of ga werken, spaar geld en investeer in jezelf dmv een studie.

Met je leeftijd kan je makkelijk aan werk in een supermarkt komen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 22:29:

[...]

Natuurlijk zijn er bepaalde basisbehoeftes waarin voorzien moet worden, maar daar zijn andere manieren voor dan met een uitkeringsgerechtigde vriend op een flatje te kruipen en dat dan als (voorlopig) eindstation te zien.

Ga onderzoeken wat wél kan qua studie, zoek een baan, desnoods bij de McDonalds of in een supermarkt of als serveerster in een kroeg, als 18-jarige kan je daar nog steeds terecht. Maar dóe iets. En kun je het niet alleen, zoek dan ondersteuning, die is er. Maar dat vereist wél dat je zelf in actie komt. En dát miste ik in het verhaal van TO. De boodschap die daar tussen de lijnen door las, was "Vriend en ik gaan samenwonen met allebei een uitkering, en hoe kunnen we dat het beste regelen". Waardoor althans de indruk werd gewekt dat TO dat als een soort van eindstation zag: samen een huisje, de uitkering in orde en het leven kan beginnen.

Ik miste gewoon haar stukje wil om méér van haar leven te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 21:41:

[...]

Maar jij hebt misschien ook geen gelijk. Want ik heb nog nergens van TO gehoord/gelezen waaróm ze dan niet zou kunnen werken, of terug zou kunnen gaan naar school.ik wil niet mijn hele privé leven op internet gooien, ik vind het al erg dat ik een kleine gedeelte er van op internet heb gegooit.
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 22:40:

[...]

ik wil niet mijn hele privé leven op internet gooien, ik vind het al erg dat ik een kleine gedeelte er van op internet heb gegooit.Je kunt toch wel aangeven of je van plan bent om op korte termijn een studie te gaan volgen of te gaan werken?
quote:Flashy schreef op 12 mei 2016 @ 21:35:

Maar to geeft niet aan wie vind dat ze niet kan werken. Is ze dat zelf of een instantie?Anders had ik de eerste 2-4 weken wel moeten solliciteren. en voor de mensen die er over heen gelezen hebben ik wil wel werken of studeren!
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 22:44:

[...]

Anders had ik de eerste 2-4 weken wel moeten solliciteren. en voor de mensen die er over heen gelezen hebben ik wil wel werken of studeren!Waarom stel je dan die vraag in je OP. Je kunt op jouw leeftijd binnen één of twee weken werk vinden en dan heb je dat hele bijstandsprobleem toch niet?
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 22:44:

[...]

Anders had ik de eerste 2-4 weken wel moeten solliciteren. en voor de mensen die er over heen gelezen hebben ik wil wel werken of studeren!Waarom ga je dan niet in september een opleiding doen? Kun je geld lenen van duo om een kamer te betalen.
Ik zou echt niet gaan samenwonen to. Dat kan altijd nog.
quote:Greenback schreef op 12 mei 2016 @ 21:55:

Wat Pientje zegt. Als to echt arbeidsongeschikt zou zijn, zou ze een wajong krijgen. Als de bijstand tijdelijk is om to uit de brand te helpen, omdat ze uit huis is gezet heb ik daar echt wel begrip voor. Maar to doet het overkomen dat ze voorlopig niet van plan is om werk te zoeken.

Voordat ik uit huis werd gezet had ik er al recht op. Ik ben een paar dagen na mijn 18e verjaardag op straat gezet.

En even voor de duidelijkheid ik hoor al 2 maand inkomen te hebben maar heb geen inkomen omdat ik mijn post niet of te laat heb en dus mijn rofje te laat opstuur of niet kan op sturen.
Je hebt toch arbeidsplicht als je in de bijstand zit? Dus ik neem aan dat TO sowieso druk aan 't solliciteren is, maar dat is haar vraag nu niet. Kun je niet op zoek naar een studentenkamertje?
quote:Fayan schreef op 12 mei 2016 @ 22:55:

Je hebt toch arbeidsplicht als je in de bijstand zit? Dus ik neem aan dat TO sowieso druk aan 't solliciteren is, maar dat is haar vraag nu niet. Kun je niet op zoek naar een studentenkamertje?Dat is haar vraag wel. Waarom neem je aan dat TO druk aan het solliciteren is? Ik heb nog nergens iets gelezen over een sollicitatie.
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 22:54:

[...]

Voordat ik uit huis werd gezet had ik er al recht op. Ik ben een paar dagen na mijn 18e verjaardag op straat gezet.

En even voor de duidelijkheid ik hoor al 2 maand inkomen te hebben maar heb geen inkomen omdat ik mijn post niet of te laat heb en dus mijn rofje te laat opstuur of niet kan op sturen.Pas op. Als je dat te vaak mist, kunnen ze je uitkering al dan niet tijdelijk stopzetten.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 22:58:

[...]

Dat is haar vraag wel. Waarom neem je aan dat TO druk aan het solliciteren is? Ik heb nog nergens iets gelezen over een sollicitatie.Eh, omdat 't plicht is? En ik en dan maar vanuit ga dat ze zich daaraan houd om haar uitkering te behouden? Is dat zo gek om te denken?
quote:Magnetico schreef op 12 mei 2016 @ 22:31:

Ga samenwonen en accepteer dat je financieel achteruit ga. Of ga werken, spaar geld en investeer in jezelf dmv een studie.

Met je leeftijd kan je makkelijk aan werk in een supermarkt komen.

Even voor de duidelijkheid. Ga werken wie neemt er nou zwerver aan?

Wie neemt er nou iemand aan die geen school en niks heeft gevolgd. En dat is niet omdat ik het verpest heb en me niet kon gedragen !
Wat is een rofje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven