Geld & Recht alle pijlers

Uitkering.

12-05-2016 19:38 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhey.

Mijn vriend en ik willen zo snel mogelijk samen wonen maar we lopen tegen een paar dingetjes.

Zoals word 1 van ons ingekort als we samen gaan wonen omdat wij allebij een uitkering hebben.

En kunnen wij wel samen wonen omdat we onder de 21 zijn?

Mijn vriend zit in de schuldsanering ik zelf heb (Nog) geen schulden.

Even wat informatie.

- Hij woont zelfstandig.

- Hij is 20 en ik ben 18

- Hij heeft wajong uitkering en ik heb een bijstandsuitkering

- Ik ben sinds 2 maand dakloos. Ik ben 2 maand geleden 18 geworden en heb sinds 2 maand bijstandsuitkering, maar omdat ik een paar dagen na mijn verjaardag op straat ben gezet komen mijn papieren te laat binnen en stuur ik het 'rofje' te laat op dus heb nog geen inkomen gehad, ik verblijf nu ook in een andere gemeente.

-Terug bij mijn ouders, familie of vrienden is geen mogelijkheid.

Ik kan niet bij hem inwonen, dus gaan we samenwonen waarschijnlijk particulier want dat is snel geregeld.

Hoe gaat dat dan met onze inkomen dan?

Ik moet mij zo snel mogelijk ergens anders inschrijven ook vanwege mijn inkomen wat kan ik daarin het beste doen?

Alvast bedankt!
quote:mariposita schreef op 12 mei 2016 @ 23:23:

[...]

Dat had ik even gemist. Maar de tip blijft staan over een adres vragen bij het Leger des Heils of een andere organisatie. Solliciteren zonder adres is bijzonder lastig.Ze heeft een adres, want ze wil gaan samenwonen. Alleen wil ze dan haar bijstandsuitkering behouden en dat kan niet.
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 23:13:

[...]

Nee om privé redenen..Ik kan niet oordelen over die redenen, omdat ik ze niet ken. Maar ik kan me aan de andere kant geen privéredenen voorstellen die jou zouden verhinderen bij een supermarkt aan de slag te gaan, of als serveerster, of als schoonmaakster. Kan me best voorstellen dat je nu in een verdomd lastige fase van je leven zit, maar hoe rot ook, er is er maar één die daar iets aan kan veranderen en dat ben je zelf, door tegen die stroom in te zwemmen, je schouders eronder te zetten en ervoor te gáán.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Waarom kun jij je niet bij je vriend inschrijven? Kwestie van formuliertje invullen hoor.
Sommige reacties zijn wel erg bevooroordeeld en negatief zeg.

Gelukkig zitten er ook goede tips tussen!

Tegenwoordig krijgt bijna niemand meer een wajong uitkering, ivm bezuinigingen. Ze stoppen je dan gewoon in de bijstand.

Het kan dus best dat Bloem goede redenen heeft. Ik geloof dat.

Iedereen die weleens met uwv of de gemeente te maken heeft gehad weet dat dat echt streng is, die regels. Als ze geen sollicitatie plicht heeft, dan is daar een reden voor en is die ook vast bekend bij de gemeente.

Je kunt naar een inloop spreekuur in jouw gemeente gaan. Elke gemeente heeft dit. Je kunt je vragen stellen en dan helpen ze je. Ook met een eventueel postadres.

Veel succes!
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 23:21:

[...]

Vorige maand heb ik hem terug gestuurd maar ik wist niet hoe ik het in moest vullen en ik had de papieren te laat.

Omdat ik mijn post te laat of niet krijg omdat ik nog ingeschreven sta op mijn oude adres maar daar word ik uitgeschreven als ik niet snel een ander post adres vind.Via de site die ik net postte kun je hulp vinden bij het oplossen van dit probleem.
Je hebt dus een bijstanduitkering vanuit de gemeente. De gemeente hoort jou dan te begeleiden naar (vrijwilligers)werk of studie. Je hebt een consulent die jou begeleid en je hebt een consulent die bepaald of jij een uitkering krijgt. Als je wilt werken zoals je schreef dan kan je je consulent vragen daarbij te helpen. Je bent net 18, een werkgever zal geen hoge eisen stellen, maar jij zult wel snel tevreden moeten zijn met wat er komt.

Maar volgens mij begrijp ik dat je vrijgesteld bent van (vrijwilligers) werk.

Het is heel vervelend dat je momenteel geen postadres hebt om dingen te regelen.

Waar verblijf je nu? Je zult bijstand krijgen vanuit de gemeente waar je verblijft/ingeschreven staat.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 23:24:

[...]

Ze heeft een adres, want ze wil gaan samenwonen. Alleen wil ze dan haar bijstandsuitkering behouden en dat kan niet.Ja, ik snap het nu. Ik snap dat ze samenwonen dan als oplossing ziet. En mocht ze vervolgens een baan vinden, dan wordt dat niet gekort op de uitkering van haar vriend, toch? Dat is toch anders bij Wajong?
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 23:23:

[...]

Je gaat toch samenwonen en dan heb je toch een adres? Of wil je gaan frauderen door een ander postadres op te geven?

Nee ik wil niet frauderen.

Maar ik kan nu nog niet samenwonen met hem dus we moeten zo snel mogelijk een huisje vinden tot die tijd leef ik op straat en natuurlijk ik eet en slaap wel eens bij hem.
quote:Bloem051257 schreef op 12 mei 2016 @ 23:27:

[...]

Nee ik wil niet frauderen.

Maar ik kan nu nog niet samenwonen met hem dus we moeten zo snel mogelijk een huisje vinden tot die tijd leef ik op straat en natuurlijk ik eet en slaap wel eens bij hem.Jij hoeft niet op straat te leven, meld je zo snel mogelijk bij een opvanginstantie aan, zeker voor jeugdigen zoals jij zijn er verschillende mogelijkheden om onderdak te komen.
Je leeft nu op straat?
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 23:23:

[...]

Je gaat toch samenwonen en dan heb je toch een adres? Of wil je gaan frauderen door een ander postadres op te geven?Ze schreef in een eerdere post dat in zijn huidige woonruimte samenwonen geen optie is, en dat ze dus iets anders zouden moeten vinden.
Maar ga je nou samenwonen? Zo ja, waar? Moeten jullie wel een sociale huurwoning kunnen krijgen. Particulier is te duur lijkt me. Hoe wil je dit doen dan?

Als je je daar gaat inschrijven vervalt jouw uitkering ja. Uitkering is alleen noodgeld zodat je niet op straat staat. Niet een vast inkomen om fijn van te leven. En ergens anders inschrijven is fraude en daar komen ze echt vanzelf wel achter.

Je zou de hele dag bij je vriend moeten zitten zonder geld, en van zijn geld leven. ALS jullie ergens een huisje kunnen krijgen.

Of je moet werken, voor een huisje samen maar beter eerst een kamer alleen, of naar school. En daarbij kun je lenen dus geld hoeft het probleem niet te zijn. Dat ga je vanzelf weer terugbetalen als je door je opleiding een baan krijgt.

Ik kan ook geen priveredenen verzinnen waarbij je echt helemaal niks kunt. Tenzij je ziek bent, maar dan zou je daar wel een uitkering voor krijgen en dat is niet zo.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 mei 2016 @ 23:24:

[...]

Ze heeft een adres, want ze wil gaan samenwonen. Alleen wil ze dan haar bijstandsuitkering behouden en dat kan niet.Ik heb geen adres
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 23:28:

[...]

Jij hoeft niet op straat te leven, meld je zo snel mogelijk bij een opvanginstantie aan, zeker voor jeugdigen zoals jij zijn er verschillende mogelijkheden om onderdak te komen.En via de site die ik net postte kun je vinden welke instanties dat zijn in jouw omgeving.
Als iedereen met prive problemen niet kan werken of naar school gaan dan waren de klassen half leeg en de helft van de werkenden zat thuis. Als je nu al door prive problemen niets kunt dan moet je zeker gaan samen wonen, met iemand in de schuldsanering en met een wajong uitkering. Waar je dan meteen financieel afhankelijk van bent. En als je iets niet moet zijn is financieel afhankelijk zijn.. een bijstandsuitkering op je 18e is belachelijk. Ga met de tips van forummers aan de slag! Maatschappelijk werk/huisarts begeleid wonen, therapie voor je problemen en vooral je middelbare school afmaken of mbo 2 starten. Diploma s halen een bijbaantje nemen, krantenwijk, afwashulp vakken vullen etc. Door te werken heb je geen tijd om te piekeren en ben je onder de mensen die ook gewoon werken en naar school gaan. By the way ik woonde met 16 jaar al zelfstandig op kamers en deed dat jaar examen... kwestie van niet lullen maar poetsen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 23:28:

[...]

Ze schreef in een eerdere post dat in zijn huidige woonruimte samenwonen geen optie is, en dat ze dus iets anders zouden moeten vinden.Dat vind ik ook een beetje vreemd, eerlijk gezegd. Tenzij die vriend nog bij zijn ouders woont uiteraard. Maar al zou die vriend slechts een kamer hebben ergens, en niet meer, dan kan ze daar toch gaan "wonen" en in elk geval gaan slapen, zodat ze in elk geval van de straat is?
quote:butterfly- schreef op 12 mei 2016 @ 23:29:

Ik kan ook geen priveredenen verzinnen waarbij je echt helemaal niks kunt. Tenzij je ziek bent, maar dan zou je daar wel een uitkering voor krijgen en dat is niet zo.

Lees jij wel? Een ziekte-uitkering krijgt men tegenwoordig alleen als men blijvend ziek is zonder uitzicht op herstel.

En jij hoeft geen privéredenen te verzinnen, want Bloem heeft vrijstelling van de sollicitatieplicht vanuit de bijstand, dus je kunt er vanuit gaan dat zij al beoordeeld hebben dat die priveredenen ernstig genoeg zijn om een vrijstelling te rechtvaardigen.

En dat lekker leven van een uitkering valt met de 200 euro die TO per maand krijgt ook wel tegen, denk je niet?
Ik reageer alleen op het openingsbericht.

Eigenlijk denk ik alleen maar dat jullie niet heel slim bezig zijn, schuldsanering, een Wajonguitkering, als zijn Wajong hoger dan die van jou, wat ik aanneem, krijg jij geen uitkering van de Soos meer maar daar ben je al achter.

Particulier wonen is zo mogelijk nog minder slim.

Je ergens anders inschrijven om zo je uitkering veilig te stellen is fraude. Nou ja, dat hebben ze tegenwoordig gelukkig snel door, als het lang duurt eer de Soos er lucht van krijgt moet je nog veel meer terugbetalen plus de boete.

Je kunt je niet bij je vriend inschrijven begrijp ik, ik neem aan dat je dat bedoelt met niet kunnen inwonen, dat betekent dat hij je ook zonder problemen gewoon op straat kan gooien als hij genoeg van je heeft, je hebt geen poot om op te staan.

Jullie willen natuurlijk ook snel een kindje neem ik aan?
verba volant, scripta manent.
quote:pejeka schreef op 12 mei 2016 @ 23:32:

[...]

Dat vind ik ook een beetje vreemd, eerlijk gezegd. Tenzij die vriend nog bij zijn ouders woont uiteraard. Maar al zou die vriend slechts een kamer hebben ergens, en niet meer, dan kan ze daar toch gaan "wonen" en in elk geval gaan slapen, zodat ze in elk geval van de straat is?Misschien woont vriend bij een hospita die geen samenwoners accepteert. Of woont hij momenteel in een instelling, waardoor samenwonen geen optie is. Of... Er zijn legio redenen waarom samenwonen niet zou kunnen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 23:35:

[...]

Lees jij wel? Een ziekte-uitkering krijgt men tegenwoordig alleen als men blijvend ziek is zonder uitzicht op herstel.

En jij hoeft geen privéredenen te verzinnen, want Bloem heeft vrijstelling van de sollicitatieplicht vanuit de bijstand, dus je kunt er vanuit gaan dat zij al beoordeeld hebben dat die priveredenen ernstig genoeg zijn om een vrijstelling te rechtvaardigen.

En dat lekker leven van een uitkering valt met de 200 euro die TO per maand krijgt ook wel tegen, denk je niet?

Zeg dat.

Hopelijk gaat TO aan de slag met de vele tips die jij en anderen hebben gegeven.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 23:35:

[...]

Ik vind dat ik best zo kritisch mag reageren als ik al een paar keer heb geprobeerd te helpen maar ze me blijft negeren.

Ze zegt dat ze wel wil werken maar toch niet aangenomen wordt en ze door priveredenen niet kan werken. Niemand zegt dat ze 40 uur in de bouw moet staan. Maar als ze 200 euro per maand krijgt gaat het niet lukken nee. Dus zal er toch iets moeten gebeuren.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 23:36:

[...]

Misschien woont vriend bij een hospita die geen samenwoners accepteert. Of woont hij momenteel in een instelling, waardoor samenwonen geen optie is. Of... Er zijn legio redenen waarom samenwonen niet zou kunnen.Klopt. Maar als hij in een instelling woont, woont hij daar niet vanwege zijn zweetvoeten, waarschijnlijk. Dus de vraag is dan of het slim is met zo iemand te gaan samenwonen, terwijl je zelf nog zo onzeker op je benen staat.
Als overheid zou ik je bijstandsuitkering op je ouders verhalen die zijn immers financieel verantwoordelijk voor hun kinderen tot 21 jaar.. tenzij ze zichzelf kunnen onderhouden. makkelijk zetten kind op straat en de rest van Nederland zorgt maar voor haar..
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 mei 2016 @ 23:36:

[...]

Misschien woont vriend bij een hospita die geen samenwoners accepteert. Of woont hij momenteel in een instelling, waardoor samenwonen geen optie is. Of... Er zijn legio redenen waarom samenwonen niet zou kunnen.Vriend woont zelfstandig, dat impliceert volgens mij dat hij over een zelfstandige woonruimte beschikt.
verba volant, scripta manent.
quote:Christiana schreef op 12 mei 2016 @ 23:31:

Als iedereen met prive problemen niet kan werken of naar school gaan dan waren de klassen half leeg en de helft van de werkenden zat thuis. Als je nu al door prive problemen niets kunt dan moet je zeker gaan samen wonen, met iemand in de schuldsanering en met een wajong uitkering. Waar je dan meteen financieel afhankelijk van bent. En als je iets niet moet zijn is financieel afhankelijk zijn.. een bijstandsuitkering op je 18e is belachelijk.

Ze krijgt die uitkering echt niet zomaar. Hou toch eens op met al die veroordelingen!

Ga met de tips van forummers aan de slag! Maatschappelijk werk/huisarts begeleid wonen, therapie voor je problemen en vooral je middelbare school afmaken of mbo 2 starten. Diploma s halen een bijbaantje nemen, krantenwijk, afwashulp vakken vullen etc. Door te werken heb je geen tijd om te piekeren en ben je onder de mensen die ook gewoon werken en naar school gaan.

Allemaal prima tips. Maar niet voor nu. Ze kan namelijk niet werken of studeren op dit moment en daar zullen gegronde redenen voor zijn, want anders gaf de uitkerende instantie haar geen vrijstelling.

By the way ik woonde met 16 jaar al zelfstandig op kamers en deed dat jaar examen... kwestie van niet lullen maar poetsen.

Gefeliciteerd meid, goed gedaan. Prijs jezelf gelukkig met het feit dat dit in jouw situatie wel mogelijk was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven