Geld & Recht alle pijlers

Beleggen

24-05-2016 07:12 140 berichten
Ik snap er niks van, maar vind het wel interessant.

Google geeft wel enige info maar zou iemand mij hier in jip en janneke taal iets over uit willen leggen?

Zijn er hier mensen die bijv aandelen hebben en hoeveel geld investeer je dan en wanneer verkoop je?

Hoe leer je beleggen voor dummies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 24 mei 2016 @ 10:28:

[...]

Dat vonden mijn ouders ook een goed plan met Baan. Was de eerste en de laatste keer dat ze geld in aandelen hebben gestoken. En onlangs Imtech, laat staan alle internetaandelen in 2000. Dat heeft veel beleggers heel veel pijn gedaan.
Baan! Haha. Dat weet ik nog goed, ja

Niet meer dan 10% in één aandeel investeren.

Diversificatie is uiterst belangrijk, ook qua sector. En niet meer dan 10-15% Emerging Markets (voor mij nu India vooral, beetje Indonesië).
quote:Yozh schreef op 24 mei 2016 @ 10:33:

Baan! Haha. Dat weet ik nog goed, ja

Niet meer dan 10% in één aandeel investeren.

Diversificatie is uiterst belangrijk, ook qua sector. En niet meer dan 10-15% Emerging Markets (voor mij nu India vooral, beetje Indonesië).En waarom is diversificatie belangrijk?
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 10:38:

[...]

En waarom is diversificatie belangrijk?Ehm....wat dacht je van risico's spreiden? Als je alles in één sector of land steekt en daar raakt de poep opeens de ventilator, ben je je geld kwijt........
Oh dear, how sad, never mind.
Als een truc zo vreselijk lucratief was, dan hadden veel meer mensen het al gedaan. En dan hebben zeer slimme, intelligente, deskundige mensen véél meer kans dan Jan-met-de-pet. En als het voor die insiders al zo moeilijk is dan is het voor leken eigenlijk niet meer dan een roulettespel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb eens een keer gegokt en toen won ik meteen een flink bedrag, ik dacht 100 euro. Dus toen zette ik nog een keer in en toen won ik 60 euro. Maar de volgende keer won ik niets. En de keer daarna ook niet. Dus toen ben ik maar gestopt toen ik nog op winst stond.
quote:Hayek schreef op 24 mei 2016 @ 10:41:

[...]

Ehm....wat dacht je van risico's spreiden? Als je alles in één sector of land steekt en daar raakt de poep opeens de ventilator, ben je je geld kwijt........Ah ok. Ik snap hem. Een verschil in benadering tussen ons denk ik. Ik probeer mijn risico niet te spreiden, ik probeer het te voorkomen.
quote:retrostar schreef op 24 mei 2016 @ 10:49:

Ik heb eens een keer gegokt en toen won ik meteen een flink bedrag, ik dacht 100 euro. Dus toen zette ik nog een keer in en toen won ik 60 euro. Maar de volgende keer won ik niets. En de keer daarna ook niet. Dus toen ben ik maar gestopt toen ik nog op winst stond.En toch is het echt mogelijk, maar jij gokt en dat maakt je afhankelijk van randvoorwaarden.
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 10:53:

[...]

Ah ok. Ik snap hem. Een verschil in benadering tussen ons denk ik. Ik probeer mijn risico niet te spreiden, ik probeer het te voorkomen.Dat is leuk in theorie, in de praktijk zijn er teveel factoren om alles te kunnen beheersen.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 24 mei 2016 @ 10:57:

[...]

Dat is leuk in theorie, in de praktijk zijn er teveel factoren om alles te kunnen beheersen.

Er is maar een factor die je niet kunt beheersen (maar wel heel goed kunt inschatten door de balans te lezen en te kijken in welk marktsegment ze actief zijn) en dat is of een bedrijf failliet gaat.

In alle andere gevallen is het risico af te dekken.
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 10:55:

[...]

En toch is het echt mogelijk, maar jij gokt en dat maakt je afhankelijk van randvoorwaarden.Een gokker denkt altijd dat hij blijvend kan winnen maar als dat zo was ging de eigenaar van de apparatuur failliet. Niet voor niets dat gokkers altijd in de problemen komen.
quote:retrostar schreef op 24 mei 2016 @ 11:05:

[...]

Een gokker denkt altijd dat hij blijvend kan winnen maar als dat zo was ging de eigenaar van de apparatuur failliet. Niet voor niets dat gokkers altijd in de problemen komen.

Je geeft het antwoord zelf al. Het hele eiereten is dat je moet niet de gokker zijn, maar degene die apparaten bezit en levert. Dan verdien je altijd, tenzij je als bedrijf failliet gaat.

Zo moeilijk is het niet hoor. En nu deze gedachte toepassen op de beurs en het geld ligt voor het oprapen.

Oh ja, en als je het combineert met de kracht van "samengestelde interest" dan gaat het helemaal hard.
Ik zie aandelen toch wel anders dan gokken. Maar then again: het blijft een 'spelletje'.

Om hoeveel geld hebben we het hier?

Stel je wil een beetje per maand extra, én anderzijds eventueel iets opbouwen.

Ik zoek nog steeds uitleg op jip en janneke niveau ik dénk nml dat je als jan-met-de-pet best wel iets kan.

Maar dat je nooit moet handelen met geld dat je niet kan missen.

Ik vind het zogezegd interessant. Maar vooralsnog niks serieus. Gewoon leuk om jullie ervaringen te lezen.
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 11:14:

[...]

Je geeft het antwoord zelf al. Het hele eiereten is dat je moet niet de gokker zijn, maar degene die apparaten bezit en levert. Dan verdien je altijd, tenzij je als bedrijf failliet gaat.

Zo moeilijk is het niet hoor. En nu deze gedachte toepassen op de beurs en het geld ligt voor het oprapen.

Oh ja, en als je het combineert met de kracht van "samengestelde interest" dan gaat het helemaal hard.

Okee, jij denkt wat groter. En dan ben je nu miljonair?

Dan heb ik een tip: vertel nooit je truc want dan is het gauw afgelopen met de pret en kan je zelfs in de nor eindigen. Gooi het op toeval.
quote:retrostar schreef op 24 mei 2016 @ 11:20:

[...]

Okee, jij denkt wat groter. En dan ben je nu miljonair?

Dan heb ik een tip: vertel nooit je truc want dan is het gauw afgelopen met de pret en kan je zelfs in de nor eindigen. Gooi het op toeval.

ik zou niet weten waarom met opties handelen me in de bak zou doen eindigen. Ik maak gebruik van de mogelijkheden en ik heb een strategie, daar is niets strafbaars aan.

Ik hoef ook geen miljonair te worden, ik moet gewoon per maand het dubbele van mijn huidige salaris binnenkrijgen en kan stoppen als ik wil.

Werken is namelijk een ontzettend inefficiënte manier om geld te verdienen. Je betaalt sowieso al meer dan 30% aan belastingen, ofwel minimaal 1/3 van de tijd die je werkt doe je voor niets en profiteren anderen van jouw arbeid. Vervolgens mag je ook nog eens belastingen gaan betalen over wat je wel overhoudt.

Aangezien het hele stelsel er op gericht is de elite te dienen en ik dat niet ga veranderen, kan ik beter proberen om hun voorbeeld te volgen. Je hebt dan 2 mogelijkheden: eigenaar van een bedrijf worden, zodat anderen voor jou werken of zorgen dat je je geld voor je laat werken op de beurs, want dan betaal je geen belasting (behalve dividendbelasting).

Nou ik heb gekozen om mijn geld op de beurs te verdienen, hoef ik in ieder geval geen belasting meer te betalen en ik de beperkte tijd die ik heb in het leven aan dingen besteden die ik leuker vind. Win- win lijkt me.
quote:Yggdrasil- schreef op 24 mei 2016 @ 11:16:

Ik zie aandelen toch wel anders dan gokken. Maar then again: het blijft een 'spelletje'.

Om hoeveel geld hebben we het hier?

Stel je wil een beetje per maand extra, én anderzijds eventueel iets opbouwen.

Ik zoek nog steeds uitleg op jip en janneke niveau ik dénk nml dat je als jan-met-de-pet best wel iets kan.

Maar dat je nooit moet handelen met geld dat je niet kan missen.

Ik vind het zogezegd interessant. Maar vooralsnog niks serieus. Gewoon leuk om jullie ervaringen te lezen.

Er valt niet zoveel uit te leggen, als je in aandelen doet zijn er maar 2 strategieën:

1) Laag kopen en hoog verkopen. Het koersverschil vormt dan je rendement

2) Aandelen kopen die dividend geven en. Het dividend is dan je rendement. Je kunt dan hoofdzakelijk 2 dingen doen met dat dividend, of consumeren of investeren in nieuwe aandelen (stockdividend), zodat je volgende keer weer wat meer dividend krijgt en zo een kapitaal opbouwt.

That's it. Meer is er niet mogelijk.

Het enige dat iedereen bezighoudt, is de vraag hoe je je risico kunt minimaliseren en je rendement maximaliseren (en dan voornamelijk het laatste). Gezien het succes van de gemiddelde belegger schort het hier toch nog al aan.

Maar meer is er eigenlijk niet. De rest is allemaal ruis en alleen bedoeld om je als particuliere belegger helemaal gek te krijgen in de hoop dat je veel gaat handelen, want daar leven de banken en de brokers van. Het is dan ook niet raar dat het meeste "nieuws" door hen via de media de wereld in wordt geslingerd.
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 09:46:

[...]

Hmm, 90% van de particuliere beleggers verliest op de beurs en de meeste zitten in aandelen en de overige gokken maar wat raak. De vraag is of aandelen/ derivaten/ beleggingsfondsen dan wel zo'n goede investering zijn.Waar is deze onzin op gebaseerd?
quote:Marmo schreef op 24 mei 2016 @ 12:05:

[...]

Waar is deze onzin op gebaseerd?Iets meer specifiek graag.
quote:spell68 schreef op 24 mei 2016 @ 12:18:

[...]

Iets meer specifiek graag.Precies iets meer specifiek dat 90% van de particulieren z'n geld verliest op de beurs!
Ik beleg voor de hobby bij Binck.

Elke transactie kost je 7,50 euro

Verspreid je kansen dus zet niet bijna alles op 1 paard,je kunt bij mazzel grote klappen maken maar het risico is groter dat je veel geld verliest.

Ik heb 100% en verdeel dat in tienden.Zet het redelijk vast dus ga niet constant hoppen.

Kijk de afleveringen van Money Talks op RTL Z en kijk de reeds uitgezonden afleveringen,goede tips voor beleggen.En bekijk het hele beursgebeuren op dat net zodat je dat dummiesboek niet nodig hebt.

Begin met 1000 euro en verdeel dat in tienden dus per 100 euro beursaandeel in wat een redelijk stabiele beursnotering heeft.

Google Warren Buffett,beste belegger ooit daar kun je van leren niet van dat dummiesboek
Als leek leer je dit toch nooit? Ik ben een but met cijfertjes

Kost dit nou veel tijd allemaal?

En waar begin je?

Met 10 duizend euro, 20?

Ik dacht dat space dingen wel leuk zouden opbrengen. Tesla bleek ook een goede investering. Facebook dan weer niet.
Binck heb ik ook over gelezen. Thnx for the reminder.
quote:Iwillbeback schreef op 24 mei 2016 @ 12:26:

Verspreid je kansen dus zet niet bijna alles op 1 paard,je kunt bij mazzel grote klappen maken maar het risico is groter dat je veel geld verliest.

Ik heb 100% en verdeel dat in tienden.Zet het redelijk vast dus ga niet constant hoppen.

Kijk de afleveringen van Money Talks op RTL Z en kijk de reeds uitgezonden afleveringen,goede tips voor beleggen.En bekijk het hele beursgebeuren op dat net zodat je dat dummiesboek niet nodig hebt.

Begin met 1000 euro en verdeel dat in tienden dus per 100 euro beursaandeel in wat een redelijk stabiele beursnotering heeft.

Google Warren Buffett,beste belegger ooit daar kun je van leren niet van dat dummiesboekThnx!!!
quote:Marmo schreef op 24 mei 2016 @ 12:23:

[...]

Precies iets meer specifiek dat 90% van de particulieren z'n geld verliest op de beurs!

Ik denk dat dit wel een aardige onderbouwing is.

https://skyviewtrading.co ... 90-of-traders-lose-money/

Uiteindelijk worden de mannen van de jongens gescheiden tijdens een fikse daling van de beurs. En dat is het moment dat die 90% bereikt wordt, niet in de tussenliggende 3 jaren dat je wat rendement opbouwt in een ligt stijgende markt. Ter bevestiging:

http://money.cnn.com/2016 ... -january-93-percent-lost/

En dat betreft alle investeerders, dan weet ik het wel met de particulieren.
quote:Iwillbeback schreef op 24 mei 2016 @ 12:26:

Google Warren Buffett,beste belegger ooit daar kun je van leren niet van dat dummiesboekWat is je rendement zo ongeveer, pak hem beet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven