Gitaar leren spelen (na je 40e)?

26-05-2016 12:19 16 berichten
Volgende week ga ik beginnen met mijn 1e gitaarles (akoestisch).

Heb geen enkele ervaring.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen al dan wel of niet begonnen na hun 40e.

Heb er enorm veel zin in, dit weekend ga ik een gitaar kopen, het wordt ws een Fender cd60, dit ook mede ivm de smalle hals gezien mijn kleine handen.

Ben benieuwd ook naar bv door wie je ms bent geïnspireerd gitaar te gaan spelen, of hoe moeilijk is het om de basis onder de knie te krijgen?
Ik ben op mijn 38e begonnen met gitaarspelen, ik heb als kind jarenlang een instrument bespeeld dus niet helemaal blanco.

Ik riep altijd ik wil nog eens gitaar leren spelen en had er 2 jaar geleden eindelijk tijd voor.

1x in de week heb ik een half uur les, alle akkoorden kan ik spelen alleen de snelheid is nog een beetje een probleem. Mijn liedjes klinken dus nog niet helemaal zoals ze zouden moeten maar ik heb er wel veel plezier in !
Wat leuk!

Is een half uur per week les wel genoeg?

Dit werd mij ook aangeboden, of 45 min a een uur.

Ben jij ook met elektrisch gitaar spelen begonnen, lijkt me ook geweldig, begreep alleen dat je beter eerst kunt beginnen op een akoestische.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 41 begonnen, omdat vriend speelde. Ik zou alleen geen western gitaar nemen ivm de stalen snaren maar bv een martinez. Die heeft ook een plattere hals (ik heb ook kleine handen) nylon is prettiger voor de vingers.

Ik ben hier in amsterdam naar saxioni gestapt zonder enig verstand en een klant daar heeft heel lief wat modellen bespeeld zodat ik kon horen hoe het klonk.

De martinez is niet duur, makkelijk te bespelen en klinkt erg mooi. Vriend, gitaarfreak, was redelijk onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding

Op zijn acoustische gitaar kan ik ondertussen wel wat spelen maar het blijft vermoeiend voor mijn handen. Ben heel blij met mijn dunne dingetje.

Btw ik heb geen les gevolgd, ben gewoon gaan youtuben naar tutorial. Heb dus ook géén verstand van harmonieleer, klankverhouding of wat het dan ook allemaal is.

Maar ik kan een aardig aantal nummers spelen en het klinkt aardig.

Het zal nooit helemaal perfect worden, daar heb ik de handen niet voor maar het is leuk genoeg en ik heb er enorm veel plezier in.
Let op de brug. Als de snaren te hoog liggen voel je dat heel goed aan je vingers, vooral in het begin, door veel te oefenen gaat dat wel over.

Mijn echtgenoot probeert het zo nu en dan, ik barst in de snaarinstrumenten maar hij heeft geen muzikaal gevoel, dan wordt het nooit wat.
verba volant, scripta manent.
Speel jij ook gitaar Marianne?
Kennis van mij uit mijn studententijd was op zijn 26ste begonnen met gitaar spelen naast zijn studie werktuigbouwkunde. Daarvoor nooit een muziekinstrument aangeraakt. Na een jaar was hij een van de beste blues spelers van de stad. Weer een half jaar later was hij een van de beste jazzgitaristen geworden. Ik ging regelmatig naar naar hem kijken als hij ergens speelde. Deed mee met alle conservatorium jongens toen en was eigenlijk beter vond ik. Als je er genoeg tijd in steekt kun je altijd goed worden, ook al begin je er op je 80ste pas mee, Volgens mij speelde hij 8 uur per dag trouwens.
quote:nina1966 schreef op 28 mei 2016 @ 23:20:

Ik ben met 41 begonnen, omdat vriend speelde. Ik zou alleen geen western gitaar nemen ivm de stalen snaren maar bv een martinez. Die heeft ook een plattere hals (ik heb ook kleine handen) nylon is prettiger voor de vingers.

Ik ben hier in amsterdam naar saxioni gestapt zonder enig verstand en een klant daar heeft heel lief wat modellen bespeeld zodat ik kon horen hoe het klonk.

De martinez is niet duur, makkelijk te bespelen en klinkt erg mooi. Vriend, gitaarfreak, was redelijk onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding

Op zijn acoustische gitaar kan ik ondertussen wel wat spelen maar het blijft vermoeiend voor mijn handen. Ben heel blij met mijn dunne dingetje.

Btw ik heb geen les gevolgd, ben gewoon gaan youtuben naar tutorial. Heb dus ook géén verstand van harmonieleer, klankverhouding of wat het dan ook allemaal is.

Maar ik kan een aardig aantal nummers spelen en het klinkt aardig.

Het zal nooit helemaal perfect worden, daar heb ik de handen niet voor maar het is leuk genoeg en ik heb er enorm veel plezier in.

Heb eigenlijk een Fender cd 60 met stalen snaren gereserveerd, weliswaar vrijblijvend.

Eigenlijk omdat dit een goede beginnersgitaar zou zijn maar weet het natuurlijk niet, ging op de recensies af.

Ik zocht ook naar een Western gitaar vanwege het soort genre muziek waarin ik me me vooral in wil gaan verdiepen met de gitaar, namelijk rock of folk achtig rock, Blues en Blue Grass. Tenminste dat is waar ik vooral van houd.

Over je handen, bedoel je kleine handen ook?

Zo ja, is het lastiger of misschien wel haast niet mogelijk zo goed te spelen als iemand met grotere handen, of kun je daardoor bepaalde akkoorden niet halen mbt de agstsnd zeg maar?

Heb je misschien ook de you tube tutorial waar jij mee begonnen bent, ben benieuwd?

Wat super dat je er veel plezier in hebt,!
quote:MarianneDavids schreef op 28 mei 2016 @ 23:23:

Let op de brug. Als de snaren te hoog liggen voel je dat heel goed aan je vingers, vooral in het begin, door veel te oefenen gaat dat wel over.

Mijn echtgenoot probeert het zo nu en dan, ik barst in de snaarinstrumenten maar hij heeft geen muzikaal gevoel, dan wordt het nooit wat.Ik zal er op letten bij aankoop, althans zal de medewerker in de muziekwinkel ernaar vragen, weet zelf niet hoe de brug in verhouding met mijn vingers moet zijn, moet eerlijk gezegd ook googelen wat een brug is:-/
quote:Antoon69 schreef op 29 mei 2016 @ 03:45:

Kennis van mij uit mijn studententijd was op zijn 26ste begonnen met gitaar spelen naast zijn studie werktuigbouwkunde. Daarvoor nooit een muziekinstrument aangeraakt. Na een jaar was hij een van de beste blues spelers van de stad. Weer een half jaar later was hij een van de beste jazzgitaristen geworden. Ik ging regelmatig naar naar hem kijken als hij ergens speelde. Deed mee met alle conservatorium jongens toen en was eigenlijk beter vond ik. Als je er genoeg tijd in steekt kun je altijd goed worden, ook al begin je er op je 80ste pas mee, Volgens mij speelde hij 8 uur per dag trouwens.

Dat klinkt veelbelovend:-)

Maar 8 uur oefenen werpt natuurlijk ook zijn vruchten af en hij is vast ook een geboren talent.

Leuk om te lezen!

Iedereen bedankt voor de reacties!
Fender CD60 is een prima beginnersgitaar! De stalen snaren doen in het begin wel pijn, maar oefen elke dag een kwartier en na twee weken heb je eelt gevormd en heb je daar geen last meer van. Even doorbijten, uiteindelijk heb je veel profijt van het starten op een western gitaar. Ik ben zelf ook gestart op de Fender en nu een Yamaha F310 aangeschaft en persoonlijk vind ik die prettiger spelen. Maar probeer gewoon eens wat gitaren in de winkel.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met een online cursus (gitaarles van Koen) en dat bevalt me prima. Al is er op youtube zoveel te vinden aan tutorials. Ik raad wel aan om eerst de basis te leren en je vingers te trainen. Kleine handen hoeft geen probleem te zijn, maar je moet het wel goed trainen. In het begin lijken je vingers kort, met de juiste oefeningen word je reikwijdte groter. En iets (verkeerd) aanleren is makkelijker dan iets afleren. Je zou ook eens kunnen kijken naar de boeken van Justin Sandercoe (alias JustinGuitar op youtube).

Succes iig, het is een leuke hobby!
quote:Thenr9 schreef op 30 mei 2016 @ 02:27:

Fender CD60 is een prima beginnersgitaar! De stalen snaren doen in het begin wel pijn, maar oefen elke dag een kwartier en na twee weken heb je eelt gevormd en heb je daar geen last meer van. Even doorbijten, uiteindelijk heb je veel profijt van het starten op een western gitaar. Ik ben zelf ook gestart op de Fender en nu een Yamaha F310 aangeschaft en persoonlijk vind ik die prettiger spelen. Maar probeer gewoon eens wat gitaren in de winkel.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met een online cursus (gitaarles van Koen) en dat bevalt me prima. Al is er op youtube zoveel te vinden aan tutorials. Ik raad wel aan om eerst de basis te leren en je vingers te trainen. Kleine handen hoeft geen probleem te zijn, maar je moet het wel goed trainen. In het begin lijken je vingers kort, met de juiste oefeningen word je reikwijdte groter. En iets (verkeerd) aanleren is makkelijker dan iets afleren. Je zou ook eens kunnen kijken naar de boeken van Justin Sandercoe (alias JustinGuitar op youtube).

Succes iig, het is een leuke hobby!

Goed te horen en leuk om te lezen!

Dat van het eelt hoorde ik idd.

Heb op YouTube wel wat beginners lessen bekeken maar dat was nogal ingewikkeld, misschien verkeerd gekeken, al die akkoorden enz.

Maar ga lessen nemen dus ben erg benieuwd.

Geruststellend dat kleine handen geen punt hoeft te zijn, maakte me al een beetje zorgen hierover!
quote:Donna1971 schreef op 30 mei 2016 @ 01:27:

[...]

Heb eigenlijk een Fender cd 60 met stalen snaren gereserveerd, weliswaar vrijblijvend.

Eigenlijk omdat dit een goede beginnersgitaar zou zijn maar weet het natuurlijk niet, ging op de recensies af.

Ik zocht ook naar een Western gitaar vanwege het soort genre muziek waarin ik me me vooral in wil gaan verdiepen met de gitaar, namelijk rock of folk achtig rock, Blues en Blue Grass. Tenminste dat is waar ik vooral van houd.

Over je handen, bedoel je kleine handen ook?

Zo ja, is het lastiger of misschien wel haast niet mogelijk zo goed te spelen als iemand met grotere handen, of kun je daardoor bepaalde akkoorden niet halen mbt de agstsnd zeg maar?

Heb je misschien ook de you tube tutorial waar jij mee begonnen bent, ben benieuwd?

Wat super dat je er veel plezier in hebt,! Ik ben begonnen met spanisch romance (romanza) Lekker corny Ben gewoon begonnen met youtube tutorial van een liedje wat ik mooi vond.

Had aan vriend gevraagd hoe akkoorden in elkaar zaten maar hij kan NIET uitleggen. Begint met harmonieleer en welke noot bij wat past heel leuk maar niet mijn ding.

Ik speel nu eigenlijk van alles, metalica, guns 'n roses en klassiek "gepingel"

Mijn handen staan niet goed Dat zei een vriendinnetje vroeger al, jij moet géén gitaar gaan spelen. Maar ja, vind het gewoon leuk. Ik zal dus nooit gigantisch worden al blijk ik er toch een leuk deuntje uit te kunnen krijgen. Sommige grepen willen bij mij gewoon niet.

Mijn vriend pakt die greep dan "gewoon ff" maar mij lukt het dan niet omdat mijn pink bv niet eens bij de gitaar hals in de buurt komt Hij weet vaak wel een oplossing door een andere greep of een ander akkoord oid.

Pak gewoon een liedje dat je leuk vind, bekijk een tutorial en gewoon proberen.

Er is echt zo veel te vinden Hoe speel ik de basis akkoorden tutorial bv.
Bedankt allemaal!

Was even druk maar heb veel aan jullie tips enz.

Geniet enorm van het gitaarspelen, of het oefenen ervan om het te leren;-)
Even up met dit topic! Ik heb al jaren een gitaar staan, maar speel geen noot want ik kan het niet. Heb de gitaar ooit gekregen van een familie lid, die mij wilde stimuleren te gaan spelen. En nu is het zover: ik ga les nemen.

Ik heb zitten kijken naar lessen in mijn stad en het aanbod is zo groot. Heel veel privé les, maar ook een aantal beginners groepen bij muziekscholen. Geen idee wat ik moet kiezen. Qua prijs scheelt het best veel wat denken jullie, eerst de basics in een groep? En dan eventueel overschakelen maar prive les? Of leer ik het veel sneller met prive les? YouTube heb ik geen discipline voor. Wat dat betreft is een groep wel beter voor me, moet ik ook een beetje bijblijven.

TO, speel je nog? Hoe zijn jouw lessen gegaan? Nog tips?
Volgens mij kun je op elke leeftijd nog aan een muziekinstrument beginnen, als je er maar plezier aan beleeft.

Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven