Gezondheid alle pijlers

open mri-scan

30-05-2016 15:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Over 2 weken krijg ik een open mri-scan, dit i.v.m. mijn claustrofobie.

Nu zie ik dus toch nog tegen deze scan op. :(

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips?

Alvast bedankt!
Heb je al een pilletje oxacepam gevraagd? Dat helpt mij altijd wel wat.
Hangt er ook heel erg vanaf welk lichaamsdeel er precies gescand moet worden.
quote:badmuts111 schreef op 30 mei 2016 @ 15:32:

Hangt er ook heel erg vanaf welk lichaamsdeel er precies gescand moet worden.hoofd & nek
Vraag om een hoofdtelefoon met muziek. Dat kan al schelen
Ik heb ook claustrofobie, maar gek genoeg viel de MRI mij enorm mee. Vaak heb je een kijkgat boven je hoofd, dat maakt voor mij verschil. Ik moet elk jaar voor een controle MRI, maar ik ben er minder zenuwachtig voor dan voor een lift (ik was pas in een gebouw zonder trappenhuis, hoe verzint men het?).
gewoon lekker je ogen dicht doen en aan iets leuks denken, dan merk je niet zo dat je 'opgesloten zit'
Bij je hoofd en nek zit je er wel helemaal in, maar ik had bij mijn hoofd een spiegeltje bovenop waarmee je naar buiten kan kijken. ik vond het echt schelen. En verder proberen rustig te blijven en als je echt claustrofobie hebt t9ch even met de arts overleggen. Misschien kan je wat rustgevends krijgen
quote:Stipjestrui schreef op 30 mei 2016 @ 15:37:

gewoon lekker je ogen dicht doen en aan iets leuks denken, dan merk je niet zo dat je 'opgesloten zit'Bij een open mri zit je veel minder opgesloten.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
- Neem een cd met je favoriete muziek mee

- Vraag om een kalmerend pilletje bij je aanvragend arts (en zorg dat er iemand met je meegaat die je weer naar huis kan rijden)

- Vraag aan de laborant of het mogelijk is dat ze je na elke scanserie vertellen hoe ver ze zijn (niet altijd mogelijk ivm de kans op beweging)

Bij een MRI van je hoofd/nek lig je inderdaad helemaal in het apparaat. Je zou een spiegeltje boven je moeten krijgen waarmee je naar buiten kunt kijken, dat vind ik persoonlijk al een heel stuk schelen.
quote:Geertje01 schreef op 30 mei 2016 @ 15:34:

[...]

hoofd & nek

Ik heb de afgelopen maanden tig keer in dat ding gelegen voor mijn hoofd. Stelt echt niets voor en is zo voorbij hoor. Dus maak je niet te druk, het komt echt wel goed . Er kan je niets gebeuren, de verpleging is op een paar meter afstand en zijn er voor je.

Mijn tip, neem je eigen cd'tje mee, dan kun je fijn je eigen muziek luisteren. Of vraag -als je dat prettig vindt- de verpleging tegen je te praten ipv muziek, of laat ze af en toe vragen hoe het met je gaat. Laat ze aftellen, bijvoorbeeld nog tien minuten en dan negen minuten etc indien je daar rustig van wordt.

Hou je ogen dicht, als je dit naar vindt kun je voordat je er in gaat even testen waar je het liefste heen kijkt door het spiegeltje . Je kunt namelijk naar je tenen kijken of naar de andere kant over je hoofd. Ik kijk graag naar mijn tenen, als ik het dan zat ben ga ik wiebelen met mijn tenen en kan ik me daarop concentreren ipv dat ik in dat ding lig.

Doe je nu ademhalingsoefeningen als je iets eng vindt?

Benadruk nogmaals dat je het doodeng vindt! En heb je iets van oxazepam of ander kalmeringsmiddel voorgeschreven gekregen?

Als laatste tip, probeer te voorkomen dat je het noodballonnetje indrukt. Want dan moet het programma weer overnieuw beginnen. En dat zou ik vervelend voor je vinden. Als de paniek toeslaat en je kunt praten, zeg het dan, dan kunnen ze je erdoorheen praten.

Sterkte, je kunt dit!
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Ik heb geen claustrofobie, maar ik raakte volledig in paniek in de mri scan. Heb meerdere malen mri gehad en wat helpt is gewoon je ogen dicht doen en in en uit ademen rustig en als het echt niet gaat op het belletje drukken en halen ze je er gelijk onder vandaan.
quote:anky schreef op 30 mei 2016 @ 15:36:

Ik heb ook claustrofobie, maar gek genoeg viel de MRI mij enorm mee. Vaak heb je een kijkgat boven je hoofd, dat maakt voor mij verschil. Ik moet elk jaar voor een controle MRI, maar ik ben er minder zenuwachtig voor dan voor een lift (ik was pas in een gebouw zonder trappenhuis, hoe verzint men het?).helemaal geen trap? mag dat?
not all who wander are lost
De tips die ik lees gaan volgens mij vooral over een 'normale' mri. In een open mri lig je veel minder opgesloten. Ik heb er geen ervaring mee, alleen met een 'gesloten' mri en daarbij hielp het mij om mijn ogen dicht te houden en me dan voor te stellen dat er genoeg ruimte om me heen was. En mijn ademhaling heel strikt controleren. Zodra ik mijn ogen opendeed raakte ik in paniek, maar zodra ik ze weer dicht deed lukte het me weer om te denken dat er gewoon ruimte om me heen was.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Heb je plaatjes gegoogled van een open mri? Ik heb dat net even gedaan en het is echt niet hetzelfde als zo'n buis, misschien werkt dat geruststellend. Ik kreeg laatst toen ik een mri had zo'n bril dat je niet naar boven maar naar je eigen tenen kijkt, dat vond ik zelf wel fijn. Kon daardoor de persoon die de scan deed ook zien. En inderdaad, vraag om muziek en of ze tegen je willen praten.

Sterkte
Doe je ogen dicht voor je het apparaat kunt zien. Vraag of men je bij de deur op wil wachten en je

verder wil helpen!

En uiteraard je eigen muziek bij je hebben.

Succes!!
quote:knolselder schreef op 30 mei 2016 @ 15:59:

[...]

helemaal geen trap? mag dat?Ja, ik vond het heel vreemd. Er was alleen een trappenhuis buitenom, waarvoor je een pas nodig had. Maar was een soort van medisch gebouw, dus het zal wel mogen. Ik vond het stom.
Open is echt open. Ik heb er 1 3 weken terug gehad. Echt heel prettig niet

Te vergelijken met de tunnel
ik kan mij voorstellen dat een open mri nog steeds erg vervelend is voor mensen met claustrofobie. je ligt dan niet in een tunnel, maar strak tussen twee platen, dus zo 'open' is dat eigenlijk niet....
Ik kan je wel wat vertellen, maar eigenlijk ook niet meer dan dat je al weet.. waar ga je heen naar diasana in mill? Superlieve mensen, die je fijn begeleiden, is mijn ervaring. je vult een lijstje in, kleed je uit (tip joggingbroek, tshirt en geen bh of zon ahbrahding iig geen ijzer) dan halen ze je op uit de kleedkamer, een open mri is echt open, je ligt op een tafel en boven je hangt het apparaat wat een klereherrie maakt. wat mensen idd al zeggen, vraag om die koptelefoon met muziek. het is wel zo dat dat ding dicht boven je hangt maar je gaat niet door een buis, het is open. Ik wil je heel veel succes wensen, en als je vragen hebt... gewoon vragen
quote:miertje22 schreef op 30 mei 2016 @ 21:38:

Ik kan je wel wat vertellen, maar eigenlijk ook niet meer dan dat je al weet.. waar ga je heen naar diasana in mill? Superlieve mensen, die je fijn begeleiden, is mijn ervaring. je vult een lijstje in, kleed je uit (tip joggingbroek, tshirt en geen bh of zon ahbrahding iig geen ijzer) dan halen ze je op uit de kleedkamer, een open mri is echt open, je ligt op een tafel en boven je hangt het apparaat wat een klereherrie maakt. wat mensen idd al zeggen, vraag om die koptelefoon met muziek. het is wel zo dat dat ding dicht boven je hangt maar je gaat niet door een buis, het is open. Ik wil je heel veel succes wensen, en als je vragen hebt... gewoon vragenJa, ik ga naar Mill! Dankjewel voor je fijne berichtje. Stelde me al erg gerust! Ik vraag me af: Ze zeiden door de telefoon dat je hoofd stil moet liggen en dus vastgemaakt wordt. Dat vind ik nog niet eens erg, maar kun je het zelf losmaken? Niet dat ik dat zou doen, helemaal niet;), maar ik zou er niet tegen kunnen als ik helemaal vast lig zonder dat ik weet wat er gebeurt. Oja, ik vroeg me ook af hoe lang het ongeveer duurt.
Bij mijn hoofd mri was het ongeveer zo:

http://resources1.news.co ... est-for-schizophrenia.jpg

Dat lijkt misschien wat eng, maar dat bovenste ding staat er los op. Het is alleen belangrijk dat je erin blijft voor die mri, want als je een klein beetje beweegt kun je het beeld verpesten. Mocht je om wat voor reden dan ook snel op moeten staan kun je het gewoon van je af duwen
Goede tips hierboven, ogen dicht proberen te houden en proberen om niet op de knop te drukken. Een collega werd hier in het ziekenhuis zonder pardon naar huis gestuurd en werd opnieuw opgeroepen (nieuwe wachtlijst weer). Ik weet niet of dat in andere ziekenhuizen ook zo gaat?

Ik zat zelf op zo'n punt dat ik dacht dat ik in paniek zou raken dus ik wilde drukken, toen bedacht ik me dat ik er dan waarschijnlijk uit zou worden gehaald en weer opnieuw ingeschoven, de scan moest immers toch gemaakt worden. Ik ben dit voor mezelf blijven herhalen, dat het dan allemaal opnieuw ging en nog langer duurde. Daarna lag ik er vrij rustig, achteraf keihard geroepen dat ik nooit weer een MRI liet maken maar door een foutje (verkeerde lichaamsdeel op de scan) moest ik helaas opnieuw en het viel toen echt 100% mee.

Vooral door alle dingen die hierboven ook benoemd zijn, muziek, ogen dicht, let op je ademhaling.

ps. Je zou kunnen vragen naar een voorbeeldgeluid, de geluiden zijn namelijk best hard en raar, misschien helpt het als je daar op voorbereid bent?
quote:Geertje01 schreef op 30 mei 2016 @ 21:41:

[...]

Ja, ik ga naar Mill! Dankjewel voor je fijne berichtje. Stelde me al erg gerust! Ik vraag me af: Ze zeiden door de telefoon dat je hoofd stil moet liggen en dus vastgemaakt wordt. Dat vind ik nog niet eens erg, maar kun je het zelf losmaken? Niet dat ik dat zou doen, helemaal niet;), maar ik zou er niet tegen kunnen als ik helemaal vast lig zonder dat ik weet wat er gebeurt. Oja, ik vroeg me ook af hoe lang het ongeveer duurt.

Hoofd vastmaken, verschilt hier per keer. Soms alleen met mijn hoofd in een steun, ik heb ook wel eens een band over mijn voorhoofd gehad (ik kom in meerdere ziekenhuizen).

De herrie die de MRI maakt vind ik niet onprettig, ik word altijd een beetje slaperig van dat gezoem.
quote:Stipjestrui schreef op 30 mei 2016 @ 21:00:

ik kan mij voorstellen dat een open mri nog steeds erg vervelend is voor mensen met claustrofobie. je ligt dan niet in een tunnel, maar strak tussen twee platen, dus zo 'open' is dat eigenlijk niet....

Die tunnel vond ik echt veel benauwder en naarder qua gevoel.

Nu krijg ik minimaal 2 x per jaar mri. Alles went. Maar die open heeft echt mijn voorkeur en ik ben niet claustrofobies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven