Gezondheid alle pijlers

open mri-scan

30-05-2016 15:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Over 2 weken krijg ik een open mri-scan, dit i.v.m. mijn claustrofobie.

Nu zie ik dus toch nog tegen deze scan op. :(

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips?

Alvast bedankt!
quote:Geertje01 schreef op 30 mei 2016 @ 21:41:

[...]

Ja, ik ga naar Mill! Dankjewel voor je fijne berichtje. Stelde me al erg gerust! Ik vraag me af: Ze zeiden door de telefoon dat je hoofd stil moet liggen en dus vastgemaakt wordt. Dat vind ik nog niet eens erg, maar kun je het zelf losmaken? Niet dat ik dat zou doen, helemaal niet;), maar ik zou er niet tegen kunnen als ik helemaal vast lig zonder dat ik weet wat er gebeurt. Oja, ik vroeg me ook af hoe lang het ongeveer duurt.Ik heb persoonlijk nooit een scan gehad van mijn hoofd,, altijd van mn rug en schouder... en dat duurde ongeveer een half uur tot 40 minuten... Ja stil liggen is heel belangrijk anders mislukt de scan, en dan kan je weer van voor af aan beginnen. Je krijgt een belletje in je hand, waar je op kan drukken als er wat is. ze vertellen je onder de scan ook precies hoe lang het nog ongeveer gaat duren een aantal keren... Als ik jou was zou ik metje vragen gewoon nog een keer bellen, aangeven dat je angstig bent en nog wat vragen hebt, en gewoon stellen, ze zijn daar gewend om met mensen met angst te werken, volgens mij kijken ze nergens van op en is geen vraag te gek. Oh ja nog 1 tip.. als je echt zo bang bent en als je t mag hebben natuurlijk, vraag even bij de huisarts een rustgevend pilletje wat je voor die tijd kan innemen dat zal de scherpe kantjes er wat afhalen... Sterkte meid!!!
quote:poldervrouw schreef op 31 mei 2016 @ 07:59:

[...]

Die tunnel vond ik echt veel benauwder en naarder qua gevoel.

Nu krijg ik minimaal 2 x per jaar mri. Alles went. Maar die open heeft echt mijn voorkeur en ik ben niet claustrofobiesOok in de tunnels zit een enorm verschil. Ik heb weleens gehad, dat alleen mijn hoofd en schouders in de tunnel lagen, maar ook weleens dat ik tot mijn voeten er in ging (ik heb alleen MRI's van mijn hoofd gehad). Maar ondanks alles (geen ervaring met open MRI) vind ik het stukken beter te doen dan een lift.
Ik nam een Oxazepam een uur ervoor, ging liggen op de " inschuiftafel" en bond een shawltje voor mijn ogen als een soort blinddoek. Dus voordat ik er echt in ging. Op deze manier kon ik niet kijken en viel t mij echt super mee. Ook even van te voren tegen de verpleegkundige zeggen dat je het eng vindt, ze praat je erdoorheen door precies te noemen hoeveel " series" er nog komen. Succes!
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb er echt wat aan. De spanning neemt echt toe, merk ik. Ik vroeg me af: Kun je bij zo'n open MRI zelf er tussen uit? Niet dat ik dat zou doen, helemaal niet. Maar als het zou kunnen, lig ik een stuk fijner ;)
quote:Solomio schreef op 30 mei 2016 @ 16:19:

De tips die ik lees gaan volgens mij vooral over een 'normale' mri. In een open mri lig je veel minder opgesloten. Ik heb er geen ervaring mee, alleen met een 'gesloten' mri en daarbij hielp het mij om mijn ogen dicht te houden en me dan voor te stellen dat er genoeg ruimte om me heen was. En mijn ademhaling heel strikt controleren. Zodra ik mijn ogen opendeed raakte ik in paniek, maar zodra ik ze weer dicht deed lukte het me weer om te denken dat er gewoon ruimte om me heen was.Klopt, ik heb inderdaad een open mri-scan. Dankjewel voor je reactie!
In principe lig je met je hoofd vast om te voorkomen dat je beweegt tijdens de scan en het allemaal nog langer duurt maar als je echt wilt valt overal uit te komen natuurlijk...
Ik herken je angst...2 mnd geleden nog eentje gehad van hoofd en totale paniek!

Ook met 2 pillen oxazepam werd t lastig maar uiteindelijk, na 15 minuten wel/niet toch erin.

Je ligt absoluut niet vast laat dat even duidelijk zijn.

Je krijgt, als je voor je hoofd komt, wel een soort van kooiconstructie over je gezicht gezet maar als ze aan je voeten trekken schuif je hun kant op.

Ik trok de 'kooi' niet en mocht m na zoveel minuten paniek en tranen achterwege laten mits ik heel stil bleef liggen, ja natuurlijk doe je dat dan.

De scan is super gelukt!

Mag ik vragen waar die open mri staat? Ik heb er nog veel meer in het vooruitzicht en het zou een uitkomst zijn denk ik.
quote:SweetKiss schreef op 01 juni 2016 @ 13:40:

Ik herken je angst...2 mnd geleden nog eentje gehad van hoofd en totale paniek!

Ook met 2 pillen oxazepam werd t lastig maar uiteindelijk, na 15 minuten wel/niet toch erin.

Je ligt absoluut niet vast laat dat even duidelijk zijn.

Je krijgt, als je voor je hoofd komt, wel een soort van kooiconstructie over je gezicht gezet maar als ze aan je voeten trekken schuif je hun kant op.

Ik trok de 'kooi' niet en mocht m na zoveel minuten paniek en tranen achterwege laten mits ik heel stil bleef liggen, ja natuurlijk doe je dat dan.

De scan is super gelukt!

Dankjewel voor je reactie. De open MRI is in Mill(dichtbij OSS). Dit is de link: http://www.diasana.nl/

Het ziekenhuis heeft me daar naar verwezen nadat ik aangaf heel erg op te zien tegen de MRI-scan.

Mag ik vragen waar die open mri staat? Ik heb er nog veel meer in het vooruitzicht en het zou een uitkomst zijn denk ik.
Sorry, mijn reactie staat een beetje onduidelijk tussen je eigen reactie, Sweetkiss. Dit stuurde ik:

Dankjewel voor je reactie. De open MRI is in Mill(dichtbij OSS). Dit is de link: http://www.diasana.nl/

Het ziekenhuis heeft me daar naar verwezen nadat ik aangaf heel erg op te zien tegen de MRI-scan.
@Geertje, mijn moeder heeft dat recent ook gehad (in Hardenberg). Ze is ernstig claustrofobisch. Ze moest ook de nek/bovenrug.

Het is haar erg meegevallen. Mijn vader mocht naast haar zitten. Het werd haar allemaal rustig en duidelijk uitgelegd.

Het gaat jou ook vast meevallen! Zet em op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven