Weekendtrip Parijs, zonder veel lopen

30-05-2016 14:55 47 berichten
Dankzij het forum treinkaartjes bemachtigd! Ik heb er zoveel zin in. Alleen kan ik momenteel niet langer dan een half uur lopen zonder pijn te krijgen. Hebben jullie misschien tips om wat van Parijs te zien zonder al te veel te hoeven lopen? M'n vriend en ik gaan eind augustus. We willen graag een romantisch weekend, maar de hele tijd op de hotelkamer blijven is ook weer zowat.

Een toer met een sightseeingbus staat sowieso op het programma. Zijn er ook buurten die een beetje van alles wat bieden, dus wat winkels, bezienswaardigheden, fotogenieke straatjes en cafés?

Is het slim om een hotel te boeken in het centrum of is het voldoende om in de buurt van een bus- of metrohalte te zitten?
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk... ik zou geen stedentrip boeken als ik amper een half uur kon lopen.
Je kan ook met de boot over de Seine.

Montmatre is een leuke wijk. Sacre Coeur staat daar, leuke straatjes met winkeltjes en restaurantjes.
Leuk zo'n reisje naar Parijs. Het is echt een prachtige stad.

Parijs is echter heel groot, dus je kunt er, vind ik, niet echt van een centrum spreken. Het handigste is het dus om een hotel te pakken in de buurt van een metro-station. Hou er wel rekeningen mee dat je in sommige metro-stations best een eindje moet lopen om naar de uitgang te komen of om over te stappen.

Zo'n hop-on/hop-off bus is erg handig. Je komt langs alle belangrijke sights in Parijs en je kunt er steeds uitstappen en een uur of zo later weer opstappen. Ze hebben ook meerdaagse passen voor zo'n bus.

Mont Martre is echt prachtig. Daar proef je echt de sfeer van Parijs. Leuke pleintjes, gezellige terrasjes, leuke kleine winkeltjes.

Alvast veel voorpret gewenst
Hier had uw reclame kunnen staan
Weinig lopen en Parijs ... Helaas mission impossible.

Ik zou eventueel overwegen een rolstoel mee te nemen.
Niet de bus, maar de boot. Die van de Pont Neuf is wat minder 'blikkerig' dan die van de Eiffeltoren.

Parijs heeft een uitgesteld netwerk van gewone bussen. Ze gaan niet zo snel, maar er zijn wel leuke routes langs de Seine bij.

Kun je wel fietsen? Oo zondag zijn de kades langs de Seine autovrij en kun je daar prima fietsen, hardlopen of skeeleren.

Enne als je uit eten gaat kun je blijven zitten, sowieso mijn favoriete bezigheid in Parijs. Er zijn zoveel leuke restaurants!
Parijs heeft ook heerlijke parken met stoelen en bankjes bij vijvers waar je heerlijk een tijdje kan zitten om uit te rusten en rond te kijken. Zelf vind ik de Jarin des Tuileries heerlijk. De stoelen bij de vijvers zijn voor iedereen, ze horen niet bij een terras.
Heerlijk, Parijs! Wel een echte loopstad (heb er al heel wat schoenen versleten). Als je niet langer dan een half uur kunt lopen zou ik niet teveel op de metro rekenen.... De afstanden die je al lopend aflegt door de gangen zijn behoorlijk. Ik zou dan met de bus gaan en van tevoren goed nadenken wat je wilt gaan zien (wordt dit je eerste keer Parijs?)
Ik ben een keer met een vriendin geweest die ook niet lang kon lopen. Veel met de bus, goed plannen en veel in parken zitten, daarmee was het goed te doen.
@Erizon, fietsen, ja! Maar kun je je fiets wel neerzetten als je ergens naar binnen wil of een terrasje wil pakken?

@Shula, ik ben een keer op schoolreis naar Parijs geweest en ik weet nog dat we constant aan het lopen waren (maar is dat bij schoolreisjes niet altijd zo).

Montmartre en boottocht staan genoteerd. De metro gaat op de beter-niet-lijst!
Ik zou het normaal niet aanbevelen, maar zoek een hotel niet te ver van Gare du Nord. Met bagage zeulen is helemaal niet fijn als je al wat beperkt bent.
Dan lever je hem weer in en pakt een volgende. Zoek even op Vélib.
Laat je lekker door de stad rijden in de gewone bus (en stap onderweg uit als je in een leuke buurt terecht komt). Bij de infobalie van de grotere metrostations kun je gratis een grote plattegrond krijgen met alle buslijnen. 'Plan Deux' heet die (Plattegrond nummer 2).

De bus gaat met dezelfde kaartjes als de metro. Je mag van bus naar bus overstappen met hetzelfde kaartje, maar als je van de metro overstapt op de bus of andersom, moet je een nieuw kaartje kopen. Ik koop altijd losse kaartjes (per 10 stuks), ik haal een Paris Visite pas er niet uit, maar jij misschien wel.

http://www.ratp.fr/en/ratp/c_21879/visiting-paris/

Neem in elk geval een keer de Montmartre-bus. Die vertrekt vanaf Place Pigalle, gaat de heuvel op en maakt een rondje door de kleine straatjes van Montmartre, langs Place du Tetre en de Sacre-Coeur.

http://www.francetravelpl ... tp/bus/montmartrobus.html

Neem ook liever een hotel met een kleiner metrostation of een bushalte voor de deur, en niet bij een groot ov-knooppunt zoals Chatelet, Place d'Italie of de treinstations. Dat lijkt handig, want lekker centraal, maar deze stations zijn zo groot, dat je waarschijnlijk alsnog ver moet lopen voor je bij 'jouw' halte of perron bent.
.
quote:Erizon schreef op 30 mei 2016 @ 15:19:

Dan lever je hem weer in en pakt een volgende. Zoek even op Vélib.Fietsen kan wel leuk zijn, maar hou er rekening mee dat Parijs heuvelachtig is en de fietsen zijn erg zwaar.
.
quote:Erizon schreef op 30 mei 2016 @ 15:18:

Ik zou het normaal niet aanbevelen, maar zoek een hotel niet te ver van Gare du Nord. Met bagage zeulen is helemaal niet fijn als je al wat beperkt bent.Of een hotel dat makkelijk met een bus bereikbaar is. Wij zitten straks in een B&B met eifeltoren-uitzicht. In Gare du Nord stappen we op lijn 42 en de B&B zit vlakbij een bushalte. Hebben we meteen de highlights gezien als we aankomen, en kunnen we ons dan op het eten gaan storten
Kon je niet ook fietsen huren in Parijs?
quote:hoelahoepla schreef op 30 mei 2016 @ 15:55:

[...]

Of een hotel dat makkelijk met een bus bereikbaar is. Wij zitten straks in een B&B met eifeltoren-uitzicht. In Gare du Nord stappen we op lijn 42 en de B&B zit vlakbij een bushalte. Hebben we meteen de highlights gezien als we aankomen, en kunnen we ons dan op het eten gaan storten Kijk, daar is over nagedacht.
Eiffeltoren mag je ook niet missen natuurlijk! Geweldig uitzicht over de stad. Gewoon met de lift omhoog
quote:mariposita schreef op 30 mei 2016 @ 16:02:

[...]

Kijk, daar is over nagedacht.

Echt wel

Er schijnt een soort balkonnetje bij de kamer te zitten, ik heb het me al helemaal voorgesteld: ontbijten bij een lokale bakker, stukje lopen, koffie met gebak, stukje lopen, lunchen, stukje lopen, borrel, stukje lopen, avondeten, stukje lopen, ergens een flesje wijn en wat hapjes inslaan, en dan 'savonds met de benen omhoog -en de fles wijn tussen ons in- op het balkon toeristisch naar de eiffeltoren kijken. Had ik al gezegd dat ik van eten houd?

@TO: lijn 42 doet vrij veel 'bezienswaardigheden' aan. Misschien ook een idee voor jullie als jullie nog een hotel zoeken? (in de buurt van een van die bushaltes)

De eiffeltoren ga ik zelf niet op. Ik vond Tour (du?) Montparnasse veel leuker, dan zie je de eiffeltoren zelf tenminste nog, plus minder lange wachtrij en goedkoper (volgens mij).
quote:spectral schreef op 30 mei 2016 @ 14:59:

Heel eerlijk... ik zou geen stedentrip boeken als ik amper een half uur kon lopen.

Eens. Zelfs als je gebruik maakt van veel openbaar vervoer moet je nog veel lopen. Die ondergrondse metrostelsels daar leg je flink wat (kilo)meters af.

Ik ben zelf ook niet zo'n loper, en probeer dat met stedentrips ook te beperken, maar je loopt altijd veel meer dan je vantevoren incalculeert.
quote:Shula schreef op 30 mei 2016 @ 15:09:

Ik ben een keer met een vriendin geweest die ook niet lang kon lopen. Veel met de bus, goed plannen en veel in parken zitten, daarmee was het goed te doen.Ik zou niet eens gaan met iemand die niet lang kan lopen.
Ach, als ik na een half uur even kan zitten, gaat het best hoor.
quote:hoelahoepla schreef op 30 mei 2016 @ 15:55:

[...]

Of een hotel dat makkelijk met een bus bereikbaar is. Wij zitten straks in een B&B met eifeltoren-uitzicht. In Gare du Nord stappen we op lijn 42 en de B&B zit vlakbij een bushalte. Hebben we meteen de highlights gezien als we aankomen, en kunnen we ons dan op het eten gaan storten

Dat klinkt goed

Direct aan Gare du Nord zou ik niet gaan zitten. Er lopen veel louche types rond, het is er loeidruk en lawaaierig en het stinkt er naar uitlaatgassen. Er zitten wel lekkere brasseries, ik ga altijd eerst even wat eten als ik met de trein aankom, en daarna pas naar het hotel. En op de terugweg andersom. Eerst eten en dan de trein in.

Ik zou liever een bushalte dan een metro voor de deur hebben. Ik probeer de metro in Parijs zoveel mogelijk te vermijden, en de grote stations al helemaal. Ik heb een hekel aan al die trappen en die lange, vieze gangen en je ziet ook nog eens een keer niks.
.
nou.. verder als hop on hop of en boottocht kom ik niet.. Je ziet juist zoveel als je loopt..

Ik zou het verplaatsen of rolstoel mee.. echt.. zo zonde
quote:poldervrouw schreef op 30 mei 2016 @ 16:50:

nou.. verder als hop on hop of en boottocht kom ik niet.. Je ziet juist zoveel als je loopt..

Ik zou het verplaatsen of rolstoel mee.. echt.. zo zondeIk niet hoor. Zolang ik me van boulangerie naar brasserie kan verplaatsen, ben ik happy in Parijs
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven