Geld & Recht alle pijlers

achternaam wijzigen.

28-05-2016 21:38 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend vertelde mij het verhaal van zijn dochter die hij door omstandigheden niet meer spreekt. Nu wil zij haar achternaam wijzigen. Omdat ze 14 jaar is schijnt het zo te zijn dat ze dit zelf mag beslissen. Hij wil haar op dit vlak ook niet in de weg staan dus zal (weliswaar onder enig protest) akkoord gaan. Nu vroeg ik mij alleen af hoe je later kan 'controleren' of het ook werkelijk gedaan is. Ik heb het idee dat ze het meer roept om hem pijn te doen. Want ondanks dat hij mee zal werken doet het natuurlijk wel verdriet.

Iemand ervaring?
Mijn man heeft ook (met pijn in zn hart) akkoord gegeven om vergelijkbare redenen als hierboven. Hij kreeg inderdaad netjes een brief van het ministerie met de bevestiging.
Hier moest ik wachten tot mijn 18de (2002) heb toen een schriftelijke verklaring moeten schrijven over het hoe en waarom. Het kosten toen €650 ongeveer. Mijn "vader" moest akkoord tekenen en nadat dat gedaan Was kreeg ik een brief ondertekend door de koningin dat mijn naam gewijzigd Was. Dit alles duurde een paar weken.
quote:tsjatsjietsjie schreef op 29 mei 2016 @ 00:00:

Hoe doen ze dan naam wijziging toestemming navragen als de vader niet in beeld is en bijvoorbeeld is gemigreerd? Gaat de overheid dan serieus een zoektocht beginnen om toestemming te vragen aan de vader? Lijkt me nogal ingewikkeld.

Er gaan nogal eens wat vaders een pakje sigaretten halen in Verweggistan.

Noot waar vader staat kan ook moeder zijn.Nee, natuurlijk doet de overheid dat niet. Dat zul je zelf moeten doen, zolang die andere ouder officieel nog gezag heeft. Of je moet bewijzen dat er al X jaar geen contact is en je die ouder écht niet kunt opsporen. Maar ik gok dat je als andere ouder dan eerst nog via de rechter het eenhoofdig gezag moet aanvragen.
quote:tsjatsjietsjie schreef op 29 mei 2016 @ 00:00:

Hoe doen ze dan naam wijziging toestemming navragen als de vader niet in beeld is en bijvoorbeeld is gemigreerd?Vervangende toestemming aanvragen van de rechter.
Het kan ook deels een praktische reden hebben. Kind heeft dus een andere naam dan moeder (en eventuele nieuwe broertjes en zusjes?). Dat is heel vervelend, om dat steeds aan iedereen uit te moeten leggen. Zeker als je puber bent en niet op wilt vallen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Mijn moeder heeft mijn achternaam laten veranderen toen ik minderjarig was. Ik wil in dit geval mijn vaders achternaam weer terug.

Het kost nog steeds €835.00 en dit kun je aanvragen bij dienst Justis. Als je ze belt, krijg je uitgebreid uitleg over de hele procedure.
quote:paulaner schreef op 28 mei 2016 @ 22:03:

Mijn dochter heeft dat een jaar terug ook gedaan, heeft nu de naam van haar moeder.

Ook omdat er weinig contact was, en ik voor haar geen rol in haar leven speelde.

Dat deed serieus pijn. nog steeds wel eigenlijk.

Maar tegenhouden ga je het toch niet, en ik heb altijd op het standpunt gestaan dat mijn dochter geen ellende moest ondervinden van de scheiding. (niet van mijn kant tenminste)

Dus ook hier mee akkoord gegaan.

Hopelijk komt er nog eens een tijd dat ze wel de andere kant wil horen.. dat hoop ik nog altijd.

Overigens was mijn dochter 22 dat ze dat deed.dan moet je daar moeite voor doen, moeite doen voor je dochter.
'Waarlijk, na moeilijke tijden komen er makkelijke tijden.' Quran 94:6

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven