** Longdistance relationships deel 11 **

26-09-2008 23:03 3420 berichten
Alle reacties Link kopieren
En daar gaan we weer! Met of zonder longdistance

Isiss: getrouwd met R. uit Marokko. Is in BE gaan wonen om hem makkelijker deze kant op te krijgen. 2,5 jaar longdistance relatie gehad.Speeseend: relatie met J. uit Duitsland. Druk aan de studie. J komt vaak deze kant op of Spees gaat naar Duitsland.Cadi: helaas ook nog steeds legaal. Hij woont in Turkije, ook samen een kindje. De bedoeling is dat hij hierheen komt hij is ook net geslaagd voor zijn examen.Fille: longdistance relatie met Berliner (we hebben toch best nog veel legalen hier hoor). Hij woont in Duitsland. Toekomst waar en hoe nog onbekend. Misschien gaat fille naar Duitsland??Es1450: illegaal hier. Zorgt voor neverending scriptiestories, schoonfamilieverhalen en werkperikelen die heel saai zijn. (haar eigen woorden). Long-distance ervaring met een Panamees, maar ze woont nu samen met een Nederlander!Margaretha: jaren lang gelongdistanced (wat je wel niet allemaal kan met dit woord). Woont en werkt nu in Spanje vlakbij haar vriend.Rianneplaya: Long distance relatie gehad met een Mexicaan. Daar naar toe verhuisd en blijven hangen. Woont en werkt nu in Mexico waar ze geniet van het single leven.La Moon: Geen longdistance meer omdat ze de zon heeft opgezocht. Ze woont nu samen met haar vriend op de Canarische eilanden.Jooles: Heeft een relatie gehad met een Nederlander die in China ging wonen. Het is toen over gegaan (Chinees heeft nu bedacht dat ie terug wilt naar NL, maar met zn nieuwe liefde). Jooles is nog lekker vrijgezellig.Ine: Woonachtig in Tirol met haar zoon van 2. Had een relatie met een NL uit Noord Holland en dus long distance. Relatie is nu over, maar Ine is gezellig blijven hangen!Mezelf nog: findingnemo, relatie gehad met een Belgische Marokkaan en in Marokko gaan wonen. Sinds augustus 2008 mn zooi terug in NL en relatie over. Nu lekker vrijgezel.En beste nieuwe mensen, : wees welkom! Hopelijk kan je het een beetje volgen met deze intro.
Dag allemaal,

Ik ben ook nieuw bij dit topic, maar het sprak me wel meteen aan, daar het zeer herkenbaar is/was wat ik lees.

Ik ben een 28 jarige alleenstaande moeder van een jongetje van 2 jaar oud. Zijn vader is Costa Ricaan en ik ben zelf Nederlandse. In 1995 werd ik tijdens mijn zoveelste reis naar CR, getroffen door liefde op het eerste gezicht. Hij was de man van mijn dromen, alles ging heel snel en ik besloot uiteindelijk te emigreren, want hij zou toch nooit deze kant op gaan. Vanaf het moment dat ik migreerde ging het met de relatie bergafwaarts. Het land vond en vind ik nog steeds geweldig en een paradijs op aarde, maar de mentaliteit van de mannen daar is toch wel heel wat anders. Vrouw voor thuis en voor de kinderen en daarbuiten nog lekker verder flirten (wil niet generaliserend overkomen). Ons zoontje is nog wel in CR geboren, maar een jaar daarna ben ik met veel liefdesverdriet terug gekeerd naar NL. Wat ooit zo mooi leek, bleek in de realiteit een harde tegenvaller. Cultuurverschil en verschil in denken en afkomst speelde daarin een zeer grote rol....Je zou dan denken dat een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen zou stoten.....en ja hoor...van de zomer weer iets begonnen met een Mexicaan tijdens onderzoek aldaar. Ik kende hem al langer, dus we waren al bevriend. Nu werkt onze relatie alleen als ik die kant op ga migreren...Ik ken het land goed en heb er ook familie wonen, maar ik vraag mezelf toch echt af waarom ik het nou altijd zover van huis moet zoeken....???? Misschien herkenbaar voor iemand...tips zijn welkom
Garuda: welkom

Ik vraag me ook weleens af waarom je in vredesnaam een tweede keer aan een LDR zou beginnen. En dus vraag ik het maar hardop: waarom doet iemand dat? Je bent niet de eerste die het schrijft, maar de meeste hier van een 1 malige LDR zeggen toch dat ze niet zo snel aan een tweede zouden beginnen. Zelf ben ik net gestopt met een LDR (niet mijn keus), maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik er weer aan 1 zou beginnen. Hoewel in mijn geval, ik werk als reisleider, de kans wel groot is. En als ik echt iemand leuk tegen kom zou ik er toch weer voor gaan.

Bla, bla dus eigenlijk, Mss kunnen anderen er wat zinnigers over zeggen!

Marg: dat wist ik niet van die 3 maanden regeling. Dus dat zou dan nu ook eigenlijk voor mij gelden... Want ik werk nu voor een Thais bedrijf voor 4 maanden. Zou niet weten hoe ze erachter moeten komen, maar goed dat ik het weet. Hoe weet jij dat? Heb er in de tijd toch echt wel werk van gemaakt, maar dit heeft niemand me gezegd (hoewel ik het idee heb dat de helft van NL zelf niet eens weet hoe het werkt)

Mijn ' praajte' bleek een les te moeten zijn van 50 minuten. Wat dus nergens op sloeg omdat ik niks had voorbereid wat 50 minuten kon duren. Gelukkig is de gemiddelde Cambodjaanse student nogal gauw ergens van onder de indruk dus ik heb me er doorheen geluld, maar jemig dit was de slechtste les die ooit iemand gegeven heeft en enige waarschuwing vooraf was fijn geweest, maar goed.. het is achter de rug! Morgen vertrek ik met de bus naar Bangkok, hopelijk duurt dat 12 uur zoals beloofd en kom ik op een schappelijke tijd nog daar aan.We zullen zien!

Kikkerjes: sterkte

Spees: heb je verhaal over scriptie en J gelezen in de AK, maar nog geen tijd gehad om te reageren en zag nu al dat je veel zinnige reacties had gehad. Dus was geen desinteresse, maar niet veel tijd (wat ik eigenljk nooit heb als ik in het buitenland zit bedenk ik me nu)

Heb net heel dapper een kakkerlak (zo'n springende vliegende) met een prullenbak gevangen, wist niet wat ik er anders mee moest. Nu hoor ik hem er elke keer tegen aan vliegen. Yak.
Hoi allemaal,

Ik heb hier al eerder een bericht gezet maar denk dat deze verdwenen is in de velen berichtjes. Ik dacht ik wil nu wel is proberen actief mee te doen met dit topic. Beetje mijn gevoelens delen enz. Ik heb nu 1 jaar en 10 maanden een LDR..Het was liefde op het eerste gezicht..dacht dat het niet bestond maar wel dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb een jaar bij hem gewoont in Venezuela maar moest weer terug naar Nederland om te gaan studeren. Ik ben daar vorig jaar kerst geweest en hij is hier ook 3 maanden geweest. Ik ben nu net in september terug gekomen van een lange zomer met hem en nu over een maand komt hij hier om kerst en oud en nieuw te vieren. Tot zover zien wel elkaar dus best regelmatig en gaat het goed! We spreken elkaar elke dag via skype en hij belt mij gewoon met de telefooncel. We mailen ecards enz.. Ik ben dus voledig op de hoogte van zijn leventje daar. 14 januari hebben we alweer 2 jaar en is hij hier en met zijn verjaardag is hij ook hier!!! Dus er komt een leuke tijd te gemoet.

Ik raak inmiddels wel gewend aan de 2 a 3 a 4 maanden zonder hem maar toch vraag ik me af waarom het zo moet zijn? Waarom woont mijn ware liefde aan de andere kant van de oceaan.......We moeten een lange weg nog volgen voordat we voor altijd samen kunnen zijn. We hebben gelukkig veel steun van onze families. Hij wil graag hier komen maar dit kan pas als ik een vaste baan heb en genoeg verdien enz...Veel van jullie zullen die procedures wel kennen. Ik hoop zo dat we alles overleven en op een dag gelukkig samen kunnen leven waar dan ook. Hij wil zo graag nu al hier komen maar het is gewoon niet mogelijk door de strenge regels van Nederland daarnaast moet hij zijn studie daar ook nog afmaken.

Ik zie hem echt als de vader van mijn kinderen en zou niet weten wat ik zonder hem moet..zelfs als we niet bij elkaar zijn is hij bij mij en ik voel hem altijd heel sterk overal waar ik ga. We hebben zo'n sterke band! Ik kijk echt heel erg uit over 27 dagen is hij hier! Daarna is het onzeker wanneer ik hem weer zie maar ik regel wel dat ik daar weer heen kan voor een tijdje!

Veel mensen die ons kennen beschrijven onze liefde als echte liefde en ze vinden ons verhaal zo mooi en knap dat we dit kunnen. Ze vinden het een ontzettend romantisch verhaal en allemaal prachtig.. is het ook aan de ene kant...... maar toch had ik het liever anders gezien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gewoon lekker samenwonen voor altijd ... Ik mis hem zo ook al went het missen wel ik hoop dat ik het vol hou...

Wat ik ook wil weten van mensen hier.. vinden jullie ook dat LDR veel echter en liefdevoller lijken dan mensen die dicht bij elkaar wonen.. Ik hoor zovaak mensen zeuren over hun vriend of vriendin en blij zijn als ze even 2 weken op vakantie gaan zonder huun vriend of vriendin.. en het is altijd allemaal zo vanzelf sprekend bij dit soort relaties...Ik denk dus dat LDR toch wat spannender zijn en echt iets hebben ....alleen langer dan 6 maanden mijn vriend niet zien zou ik echt niet doen hoor! 4 maanden maximaal. Misschien beetje lang verhaal enzo haha maar goed wilde het even kwijt.

Groetjess en sterkte aan de gene die hun liefje moeten missen en ook de dagen aan het aftellen zijn!
Pinkeltje: de vorige keer hebben we op je gereageerd hoor, maar toen ben je daarna niet meer teruggekomen!
Welkom Garuda! Waar in Mexico wil je gaan wonen, als je ooit gaat? Ik woon zelf in Playa del Carmen.

Nemo, is toch hardstikke leuk dat je dat wel gewoon gedaan hebt. Even een lesje over toerisme geven! Hoe lang blijf je nog in Azie zitten?

VOor de rest, Hola!! Zwaai zwaai, het is druk vandaag
En trouwens, vorige week toen ik met Ester had afgesproken vroeg ze ´is er ook een man serieus genoeg nu om te missen als je weg gaat uit mexico´. En vol overtuiging heb ik nee gezegd. En nu, een week later, nog niet eens, heb ik al de hele dag vlinders in mijn buik Die zelfde zaterdag nog ontmoet. Wil helemaal niet verliefd worden.
Garuda, welkom. Tsja waarom kies je voor een LDR. Kan allerlei mogelijkheden zijn: Misschien is het stom toeval. Misschien word je sneller (of alleen maar) verliefd als je op vakantie of van huis bent. Dan is alles makkelijker en vrijer. Of misschien heb je een diep complex waardoor je alleen maar voor relaties kiest waarbij je of vrij ongebonden kan leven of een enorme keuze moet maken. Zomaar wat huis-, tuin en keukenpsychologie.

Pinkeltje, lijkt me nie helemaal waar dat er meer liefde in ldr's zit. Hooguit blijft de verliefheid langer hangen en de sleur langer weg omdat je elkaar minder ziet. Ik ken ook stelletjes die niet ver weg van elkaar wonen, die het ook rete-leuk met elkaar hebben. De afstand is natuurlijk wel een drempel dus dan filter je er het één en ander uit. Aan de andere kant zijn er volgens mij ook heel veel ldr's waarbij men elkaar amper kent of amper kan communiceren en waar men met name verliefd is op een illusie.

Isiss, salaris een week weg als in: er komt over een week weer salaris.

Nemo, wauw. Wat stoer dat je dat gedaan hebt! Ik ben in Guate een keer voor een klas gezet om een praatje te houden. Vreselijk. 'Oh dit meisje komt uit Nederland, ze kan vast iets vertellen over haar land!' Uhm.... zoals wat?
Even heel snel: nemo, ik heb heel veel gehad aan het nuffic, maar ook een pagina van de overheid (ikgaverhuizennaarhetbuitenland.nl ofzoiets)
Rianne: wij willen natuurlijk meer weten he

Marg: dank je voor de tip! Wel grappig, voordat ik een rekening opende aan meerdere mensen gevraagd wat de ervaringen zijn met de verschillende banken en vrijwel unaniem: Santander is duur! Nou ja! Ik neem aan dat je er beter in verdiept hebt.

Garuda: welkom!

Pinkeltje: om eerlijk te zeggen deel ik je mening niet echt mbt een LDR en meer liefde. Scheelt per situatie volgens mij.

Kikkerjet:
Moon, het enige wat ik niet uitgevraagd heb is wat de rente is als je rood staat. Misschien is dat wel heel duur, ben ik gewoon vergeten te vragen. In elk geval worden er geen kosten in rekening gebracht voor het onderhoud van de rekening, niet voor transacties, niet voor innen en uitschrijven van cheques, niet voor pinnen bij de Santander banken, niet voor het bekijken etc. van je rekening en overschrijven via internet en niet voor overschrijvingen binnen de euro zone tot 50.000 euro. Dat leken mij eigenlijk wel alle belangrijke dingen, verder heb ik ook niets gevraagd. Ik ga proberen morgen al een rekening te openen.

Garuda en Pinkeltje, welkom!!!

Garuda, dat lijkt me wel een lastige situatie, dat de vader van je kind in het buitenland woont. Een beetje net als Ine, alleen woont haar ex iets dichterbij.

En je komt wel over als een avontuurlijk tiepje . Zouden er in Mexico voor jou ook werkmogelijkheden ed zijn? Ik denk trouwens wel dat Mexico net zo machista is als Costa Rica, qua cultuur. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere man ook zo moet zijn, maar de buitenwereld is denk ik wel zo. Ik heb zelf in Guatemala gewoond een tijdje. Ik heb een Mexicaanse vriendin in DF die geen vent kan vinden omdat ze haar allemaal te bazig zijn .

Nemo, inderdaad wat Rianne zegt: mooie ervaring, heb je dat ook weer eens meegemaakt!! Ik hoor trouwens altijd dat Aziaten zo snel onder de indruk zijn of in elk geval de docent niet tegenspreken, geen vragen stellen, etc. Ik vraag me dan wel af wat ze dan van binnen denken . Ik ken zo weinig van Aziatische culturen!!! Afgelopen jaar studeerde ik met een jongen uit Japan en een meisje uit Vietnam, en vooral van die Japanner heb ik echt zoveel geleerd, en zo vaak verbaasd gestaan, die had gewoon een compleet andere mentaliteit.

Pinkeltje, ik herken je situatie wel, zo zat ik zelf een paar jaar terug ook!!!! Ik heb ook een tijd in Latijns Amerika gewoond, een relatie gekregen, samengewoond, en daarna terug naar Nederland voor de studie! Bij mij heeft het een happy end (nouja vooralsnog dan ): ik ben afgestudeerd en we wonen nu weer dicht bij elkaar.

Fijn dat je elkaar zo vaak kan zien, dan is het inderdaad best een tijdje uit te houden. Ik begrijp dat je liever niet langer dan vier maanden elkaar niet ziet; maar ik denk dat niemand zijn geliefde zes maanden wil of kan missen. Helaas zit niet iedereen in de (sorry dat ik het zeg:) bevoorrechte situatie waarin jullie zitten: geld genoeg om te reizen, flexibel qua tijd want studenten, geen visum aan hoeven vragen. Sommige schrijfsters hier hebben dat geluk niet, en willen natuurlijk ook niet zes maanden of langer zonder hun geliefde zitten, maar helaas is het niet altijd een vrije keus die je kan maken. Want wat doe je als het door omstandigheden wel zes maanden of meer worden? Dumpen? Nee toch?

Ben het trouwens met Fille eens, ik denk niet dat een LDR echtere of diepere liefde is. Ik denk wel dat die gevoelens heftiger worden, elke keer weer uit elkaar gerukt worden, dan weer constant bij elkaar, etc. In mijn vriendenkring hebben de meeste van mijn vriendinnen die een relatie hebben een heel fijne relatie! Toen ik samenwoonde met mijn vriend had ik trouwens ook weleens zin om een avondje alleen te zijn, maar dat moet ieder voor zich beslissen: er zijn stellen die een soort siamese tweeling zijn, en daar heel gelukkig mee zijn, en er zijn stellen die super los zijn en daar weer heel gelukkig mee zijn.

Rianne, tell us more tell us more!

Hier alles goed. Ik wil niet meer schijterig doen met die scooter, ik zat me gisteravond te bedenken hoe het toch kan dat ik in zes jaar van waaghals naar softie ben gegaan. Toen ik zeventien was haalde ik een paar keer per week dit soort geintjes uit:

Ik ben zo brak!! Niet normaal. Zou even wat gaan drinken met een collega. Natuurlijk ook gevraagd of de leuke man mee ging Hij is zo leuk. En hij vind mij ook zo leuk. Enige nadeel is dat hij ver weg woont. In Merida, bijna 5 uur in de bus zitten er naar toe. Hij komt wel ongeveer 2 keer per maand naar Playa. Ik kende hem ook al heel lang, maar nooit gedacht van goh, wat ben jij eigenlijk leuk. Wel ontzettend mee gelachen altijd. En nu iets meer dan, haha. Ben echt een puber nu, zit de hele dag naar mijn telefoon te staren of er ook een smsje komt, en als er dan iets komt dan slaat mijn hart 3 slagen over. Heb gewoon vlinders Zullen zien hoe dit verder gaat!

Nu ga ik gewoon heel brak op kantoor zitten en net doen alsof ik heel hard werk!
Wow Marg, op een paard staan lijkt me enger dan scooter rijden. Denk dat je gewoon even moet wennen en binnenkort scheur je de hele stad door.
Servus meiden! Ik moet zo weg, werken in het cafe. De oom van mijn bazin is onverwacht overleden en nu moet ze naar de kerk om te bidden. Er is een feestje in het cafe, dus heeft ze extra handjes nodig! En die heb ik..

De au pair is geweldig leuk. Echt een lieve meid, die lief is voor mijn zoon en ook een geweldige hulp is. Zoon vindt haar ook geweldig en het klikt tussen haar en mij ook heel goed. Beter dan ik ooit had durven hopen.

We hebben een beetje dezelfde ideeen, instelling, gedachtes en humor. Gelukkig maar, zo komen wij de winter wel door!!

Er wordt sneeuw verwacht.. veel sneeuw. En storm. Alles staat hier al ingepakt en is klaar voor de sneeuw. Ben benieuwd of de voorspelling klopt, dat is niet altijd zo.

Rianne, joepie!!!! Niets leukers, maar ook niets engers dan nieuwe vlinders!!!! Hoe oud?? Geniet er lekker van!!

Nou, ik ben weg!!!
Super Ine dat het zo goed klikt met de au pair. Toch wel fijn dat je geen stom vervelend wijf in je huis hebt gehaald En zoon ook nog blij. Ideaal!

Ik wil ook sneeuw!!! Heb zin om te snowboarden, maar vooral om te apres skien. Of te slapen, hier ter plekke!
Update in de AK.
Geen bijzonderheden
Vandaag ben ik ontslagen. Kredietcrisis. Per 1 januari waarschijnlijk. Niks geen inburgeringsexamen, niks geen visum. Helemaal opnieuw beginnen met het zoeken van een baan. Geen salaris, geen auto, geen werk. Nu ik het net gevonden had.

Ik zit echt helemaal stuk.
Niet!
Jezus Etosha wat heftig! Veel suerte!!!
O nee!!!
Geen bijzonderheden
Mijn meneer is groot en sterk, van lijf en geest.

En af en toe een krielkippige giebelende zenuwachtige keukenmeid.

Daar moet ik dan zo aan wennen. Dat ik dan de broek aan heb.

En om van onderwerp te veranderen, omdat hij van het door mij aangesneden onderwerp een trutje wordt, gaat hij dingen zeggen als: wat ben je sexy als je bazig bent.

Waardoor ik alleen maar meer kortaf wordt, en hij het er nog meer op het vuur gaat gooien. En ik de neiging krijg de telefoon erop te gooien. Maar ja, klaarkomen gun ik hem op dat moment ook niet

En waar gaat dit allemaal over?

We kregen emailbericht van het ministerie dat hij naar de ambassade mag bellen om een examendatum vast te leggen. En daar kan hij niet tegen, mijn Vrije Jongen. Niet tegen vastigheden, en zoals hij zegt being prosecuted.

Hij heeft dus enorme faalangst, examenvrees. Terwijl dat er nu echt aan zit te komen...

M'n tuttebol.
Ow...

Kut Etosj!

En heeeel snel beginnen met solliciteren, ook al moet je waarschijnlijk best effe bijkomen van die klap.

Ontslagen worden is niet leuk, maar als je relatie ervan afhangt is dat gewoon niet te beschrijven.

Marg, Kman zou je geweldig vinden. Hij zit momenteel dagelijks weer op een paard. Rijdt als Koning Winter het dorp door. En heeft zelfs weer zicht op een van de paarden die hij had toen hij een manege had.

Die scooter gaat wel wennen. Als je een paar keer dezelfde weg gereden hebt wordt die weg van jou, je kent dan elke kuil, en speer je vooruit.

Rianne, vlinders zijn fantastisch. Niet vangen, wel vasthouden.

En zo te horen... 5 uur verder = long distance.

Ik wil ook een au pair!!!

Niet?

Ok, ok. Geef me dan maar Kman. Ik ben dat 28/9 zorgen zo verschrikkelijk moe.
Ja, wel. Dus.

Vandaag ging ik naar kantoor om te gaan praten over mijn promoveer-wens. In de auto werd die afspraak afgezegd. Later moest ik bij de baas komen, nadat ik al twee collega's huilend naar buiten had zien komen. "Dit wordt vast geen leuk gesprek" zei ik. "Nee, dat klopt" zei m'n baas. Verhaal in steekwoorden: kredietcrisis, niet genoeg geld, ik geen langdurig klantcontact dus door mij zullen ze geen klanten verliezen en samen met drie anderen ben ik de lul. Ondanks vast contract en ondanks dat ik contract voor prive erg nodig heb. Dat realiseerden ze zich. Baas zat er zelfs bij te huilen.

Ik ga morgen niet werken en de hele dag bellen: IND, CWI, rechtsbijstand etc. Kijken wat ik nog kan, wat mijn rechten zijn en vooral of het nog mogelijk is om nu snel snel snel alles toch nog te regelen voor B. Ik heb een vast contract en er zijn anderen met een tijdelijk contract die wel mogen blijven. Dat gaat het CWI vast geen goed idee vinden van mijn baas.

En toen mocht ik B bellen. Leg maar eens uit dat je met een vast contract toch ontslagen kunt worden en dat dat dus betekent dat hij dan niet mag komen. Het brak mijn hart.

En dat is nu nog steeds gebroken.
Hoooo! Stop Etosj. Jij kan gezelf echt gek lullen en paniek veroorzaken.

Even ademhalen nu.

Met een jaar WW binnen de inkomensnorm kan hij ook komen hoor. IND site gaan lezen, staat erop.

CWI niet bellen, maar langsgaan. Bellen heeft niemand wat aan, en krijg je geen bewijs van. Dus langsgaan en een papiertje met eerste melddatum gaan halen, plus een afspraak maken. Vroeg gaan, want rijen.

Hij kan gewoon het examen gaan halen, is nl jaar geldig, geeft jou ook wat ruimte en dan is dat vast binnen.
Oh echt? Geldt WW ook? Da's tof. En wat als ik meteen een nieuwe baan vind maar met een tijdelijk contract? Dat geldt dan zeker weer niet?

Ik ga me morgen informeren, dat lukte vandaag niet meer. Ik heb echt iedereen, maar dan ook iedereen, zien huilen vandaag op kantoor. Wat was dat heftig zeg. Ik ben niet echt in paniek, maar voel me wel erg verdrietig. En ik ben het gewoon spuugzat. Steeds als het weer lekker lijkt te gaan komt er weer iets nieuws. Het is wel een keertje klaar nu. Ik geloof dat je dat meer leest dan paniek.

Ik ben verdomde sterk. Ik kan vechten als een leeuw en als ik iets wil dan bereik ik het ook. Dus ik weet dat dit gaat goedkomen. Maar ik wilde gewoon niet weg. Ik ben er gewoon ook doodongelukkig over dat ik weg moet.
Natuurlijk ben je dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven