Luieruitslag
donderdag 20 november 2008 om 21:28
Mn zoontje van ruim 10 maanden heeft op het moment enorme rode billen, zo zielig, hij moet ervan huilen als ik het (uiteraard heel zacht) schoonmaak.
Nu heeft hij het wel eerder gehad, maar nog niet zo erg en was altijd met een dag of 3 weer weg.
Nu speelt wel mee dat ook hij een staartje meepakt van een virus wat mijn man en mij van de week gevelt had, hij voelt zich goed, poept alleen opeens 4 keer per dag dus dat is natuurlijk niet erg bevordelijk voor de rode billen.
Hij heeft nu al ruim een week last hiervan, iemand de gouden tip?
Nu heeft hij het wel eerder gehad, maar nog niet zo erg en was altijd met een dag of 3 weer weg.
Nu speelt wel mee dat ook hij een staartje meepakt van een virus wat mijn man en mij van de week gevelt had, hij voelt zich goed, poept alleen opeens 4 keer per dag dus dat is natuurlijk niet erg bevordelijk voor de rode billen.
Hij heeft nu al ruim een week last hiervan, iemand de gouden tip?
donderdag 20 november 2008 om 21:32
Met sensitive doekjes schoonmaken (merk van de luiers met tetanus injectie), droogpoederen met talkpoeder (of maizena, maar dat is een voedselproduct en kan dus sneller bacterien bevatten), en daarna dun insmeren met sudo creme.
En dat iedere keer na een luier wissel.
Wedden dat jouw mannetje er zo vanaf is!
En dat iedere keer na een luier wissel.
Wedden dat jouw mannetje er zo vanaf is!
Ja, dat vind ik echt.
donderdag 20 november 2008 om 21:32
Mijn dochter heeft het ook heel erg gehad, ik heb van alles geprobeerd, Sudocreme, Bepanthen, maizena, een creme die door de apotheek werd geadviseerd (eigen mengsel), maar de creme die bij mijn dochter heel goed helpt is Balneum billencreme. Ze heeft nu weer last van doorkomende tanden/kiezen dus flinke luieruitslag en als ik het erop smeer is het bij de volgende luierwissel al direct zichtbaar minder.
donderdag 20 november 2008 om 21:33
Werkt gewoon zinkzalf/sudocreme niet? Wat smeer je er nu op? Hier ook regelmatig luieruitslag (vooral na een dag kdv waar de poepluier net iets te lang is aangebleven) en ik kreeg de tip om het nujuist niet te dik op te smeren (ben je meestal snel geneigd te doen) maar een heel dun laagje, waardoor de huid nog wel goed kan ademen. Meestal dan na een dag of 2 hier wel over. Succes!

donderdag 20 november 2008 om 21:37
De Balneum crème is wat 'droger'dan de andere cremes die ik gebruikt heb, trekt niet zo snel in, dus ik denk dat de huid dan minder snel in contact komt met urine of poep. Verder adviseerde de huisarts om vooral geen billendoekjes te gebruiken, maar alleen een washandje met water te gebruiken en daarna goed afdrogen met een hydrofiel of aan de lucht laten drogen. Ik gebruik nu wel billendoekjes, maar dan zonder parfum.
donderdag 20 november 2008 om 21:42
Maizena in de luier strooien. Die vormt dan een laagje met de poep zodat zijn billen niet nog stukker gaan. (rare zin, maar het is bijna weekend);
Op de (open) plekken kun je bepanthem of sudocreme smeren. Laatst hoorde ik een goede tip op het op een gaasje te smeren en dat tegen de billen te drukken.
Billen niet meer poetsen met doekjes, dat maakt het alleen erger. Gewoon een waskom met lauw water en een washand.
Succes
Op de (open) plekken kun je bepanthem of sudocreme smeren. Laatst hoorde ik een goede tip op het op een gaasje te smeren en dat tegen de billen te drukken.
Billen niet meer poetsen met doekjes, dat maakt het alleen erger. Gewoon een waskom met lauw water en een washand.
Succes
donderdag 20 november 2008 om 21:43
kijk ik lees alweer bruikbare tips!
Gebruikte wel al sudocreme, water om schoon te maken en goed drogen en voorheen was dat ook altijd voldoende, was het zo weer verdwenen. Nu in combi met dat vele poepen is dat even niet meer voldoende.
Ook heb ik hem afgelopen dagen al regelmatig in zn blote billen laten spelen, maar ja kan ook niet uren achtereen.
Ik zal morgenochtend meteen even kijken welke cremes ze hebben hier bij de drogist, wellicht toch iets anders dan de sudo proberen.
Bepanthen ken ik nog wel van de echte kleine babytijd, gebruikte het zelf vooral ook voor mezelf na elke borstvoeding, vond het super toen!
En verder is mn gastouder gelukkig heel alert op elke poepluier, zij verschoont em dan ook zo snel als hij gepoept heeft dus gelukkig hoeft hij daarmee niet te blijven zitten.
Nog meer tips altijd welkom natuurlijk en alvast bedankt!
Gebruikte wel al sudocreme, water om schoon te maken en goed drogen en voorheen was dat ook altijd voldoende, was het zo weer verdwenen. Nu in combi met dat vele poepen is dat even niet meer voldoende.
Ook heb ik hem afgelopen dagen al regelmatig in zn blote billen laten spelen, maar ja kan ook niet uren achtereen.
Ik zal morgenochtend meteen even kijken welke cremes ze hebben hier bij de drogist, wellicht toch iets anders dan de sudo proberen.
Bepanthen ken ik nog wel van de echte kleine babytijd, gebruikte het zelf vooral ook voor mezelf na elke borstvoeding, vond het super toen!
En verder is mn gastouder gelukkig heel alert op elke poepluier, zij verschoont em dan ook zo snel als hij gepoept heeft dus gelukkig hoeft hij daarmee niet te blijven zitten.
Nog meer tips altijd welkom natuurlijk en alvast bedankt!
donderdag 20 november 2008 om 21:44
Maizena werkte hier goed. En schoonmaken met water ipv babydoekjes. Ik gebruikte keukenrol, om te wassen en om goed af te drogen (scheelt een hoop was tov washandjes en hydrofielen elke keer). Als je een bakje water op de commode zet, rol keukenrol erbij is het best makkelijk:) Belangrijkste is denk ik goed drooghouden/maken.
donderdag 20 november 2008 om 21:46
Huisarts.
Vaak wordt luieruitslag veroorzaakt door een schimmel en kun je het behandelen door miconazolcreme te smeren. Bij Qtie ging het daar uiteindelijk van weg, maar niet nadat het eerst zo hevig opgevlamd was, dat we al een spoedverwijzing naar de dermatoloog op zak hadden. Gelukkig nam het net voor we daarheen zouden in hevigheid af.
Maar ga even langs de huisarts, die kan beoordelen of het wel echt een schimmel is, of dat het een bacteriële infectie is. Bij het laatste moet je namelijk zinkzalf gebruiken (en als dat niet voldoende aanslaat: fucidin).
Bij een schimmel is overigens het advies om schoon te maken met water en daarna goed droog te deppen met een hydrofiel (die je uiteraard vaak verschoont ivm kans op herbesmetting). Laat je zoontje zo vaak mogelijk in blote billen spelen.
Maar ga eerst en bovenal naar de huisarts, om het te laten beoordelen. Hier bleek de eerste "luieruitslag" een bacterie te zijn, die we juist met antibioticazalf moesten behandelen.
Vaak wordt luieruitslag veroorzaakt door een schimmel en kun je het behandelen door miconazolcreme te smeren. Bij Qtie ging het daar uiteindelijk van weg, maar niet nadat het eerst zo hevig opgevlamd was, dat we al een spoedverwijzing naar de dermatoloog op zak hadden. Gelukkig nam het net voor we daarheen zouden in hevigheid af.
Maar ga even langs de huisarts, die kan beoordelen of het wel echt een schimmel is, of dat het een bacteriële infectie is. Bij het laatste moet je namelijk zinkzalf gebruiken (en als dat niet voldoende aanslaat: fucidin).
Bij een schimmel is overigens het advies om schoon te maken met water en daarna goed droog te deppen met een hydrofiel (die je uiteraard vaak verschoont ivm kans op herbesmetting). Laat je zoontje zo vaak mogelijk in blote billen spelen.
Maar ga eerst en bovenal naar de huisarts, om het te laten beoordelen. Hier bleek de eerste "luieruitslag" een bacterie te zijn, die we juist met antibioticazalf moesten behandelen.
donderdag 20 november 2008 om 21:49
quote:qwertu schreef op 20 november 2008 @ 21:46:
Huisarts.
Maar ga eerst en bovenal naar de huisarts, om het te laten beoordelen. Hier bleek de eerste "luieruitslag" een bacterie te zijn, die we juist met antibioticazalf moesten behandelen.De eerste luieruitslag van mijn zoontje (kind was net 6 weken) bleek ook een schimmel te zijn. Het verschil met rode billen door poep of tandjespoep is dat de schimmeluitslag heel vlekkerig is.
Huisarts.
Maar ga eerst en bovenal naar de huisarts, om het te laten beoordelen. Hier bleek de eerste "luieruitslag" een bacterie te zijn, die we juist met antibioticazalf moesten behandelen.De eerste luieruitslag van mijn zoontje (kind was net 6 weken) bleek ook een schimmel te zijn. Het verschil met rode billen door poep of tandjespoep is dat de schimmeluitslag heel vlekkerig is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 20 november 2008 om 21:56
De schimmelinfectie brak hier wel gelijk uit met het doorbreken van nieuwe tandjes, Louise, dus het een sluit het ander niet uit. Maar verder: eens.
Sowieso moet ik eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat je je kind een week rond laat lopen met zere billen en dan advies gaat vragen op een forum in plaats van bij de huisarts hoor. Een week lang zere billen is niet normaal, daar moet gewoon even een professional naar kijken.
Sowieso moet ik eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat je je kind een week rond laat lopen met zere billen en dan advies gaat vragen op een forum in plaats van bij de huisarts hoor. Een week lang zere billen is niet normaal, daar moet gewoon even een professional naar kijken.
donderdag 20 november 2008 om 23:04