Eetlijstjes, stok achter de deur - revised
woensdag 4 mei 2016 om 15:02
Vroeger was hier op Lijf&Lijn een langlopend topic genaamd 'Eetlijstjes, stok achter deur'. Iedereen kon hier zijn/haar eetlijstjes posten, ongeacht of je wilde aankomen, afvallen, of gewoon het eetpatroon wat meer in de gaten wilde houden, en ongeacht hoeveel je kwijt of bij wilt. Ik heb toen veel aan dat topic gehad dus wil het graag weer nieuw leven in blazen.
Het idee is om voor elke dag (eerlijk!) te plaatsen wat je gegeten hebt - ook als je de fout in bent gegaan.
Hoop dat het weer net zo'n leuk en bemoedigend topic als vroeger wordt.
Het idee is om voor elke dag (eerlijk!) te plaatsen wat je gegeten hebt - ook als je de fout in bent gegaan.
Hoop dat het weer net zo'n leuk en bemoedigend topic als vroeger wordt.
Liever elitair dan een pauper!

woensdag 8 juni 2016 om 23:56
Blij dat ik niet de enige koffieleut ben
Avondeten is hier linzensoep, gevulde aubergine, salade en turks brood, met een dot Turkse yoghurt geworden en een glas wijn. Heerlijk! En voortoe hadden we Turkse cakejes en daarvan heb ik 2 stukjes genomen maar dat was echt foute keuze want mán wat liggen die zwaar op de maag. Heb een ernstig baksteengevoel nu maar was wel leuk en heerlijk! Ze waren zo druk dat ze de schoonmoeder van m'n vriendin hadden gevraagd te koken, zij zijn Turks en zij kookt zo fantastisch als ik haar dochter was zou ik echt morbide obees worden volgens mij wel sneu want zij doet nu de Ramadan dus mocht er zelf niet van eten..
Avondeten is hier linzensoep, gevulde aubergine, salade en turks brood, met een dot Turkse yoghurt geworden en een glas wijn. Heerlijk! En voortoe hadden we Turkse cakejes en daarvan heb ik 2 stukjes genomen maar dat was echt foute keuze want mán wat liggen die zwaar op de maag. Heb een ernstig baksteengevoel nu maar was wel leuk en heerlijk! Ze waren zo druk dat ze de schoonmoeder van m'n vriendin hadden gevraagd te koken, zij zijn Turks en zij kookt zo fantastisch als ik haar dochter was zou ik echt morbide obees worden volgens mij wel sneu want zij doet nu de Ramadan dus mocht er zelf niet van eten..
donderdag 9 juni 2016 om 00:17
quote:Ymora schreef op 08 juni 2016 @ 19:07:
[...]
Aankomen is vaak nog lastiger dan afvallen! Zeker op een gezonde manier. Bereken je behoefte per dag (Google op harris&benedict) en tel daar 500 kcal per dag bij op. Op die manier kun je gelijkmatig met 500 gram per week stijgen en jezelf niet forceren.
Met volle producten ben je inderdaad al goed op pad. Volle yoghurt, volle melk, pindakaas, kruidenkaas, kaas. Daarnaast ook zorgen dat je regelmatig eet, bijvoorbeeld 6 voedzame maaltijden op een dag, 3 grote en 3 tussendoor en je daar aan houden. Tussendoor wat meer vullende dingen nemen zoals een smoothie met avocado en havermout of een boterham met pindakaas en banaan.
Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd, heb echt nog never-nooit calorieën geteld en dus echt nul verstand van, maar een leuk projectje!
Avocado is ook een goed idee, al is het maar voor de afwisseling en pindakaas is lekkur! Vond het altijd zo vies, maar had voor mijn kindje kinderpindakaas gekocht (voor de afwisseling, en om hem echt brood te laten eten, als er iets "los" opzit, moet ik het brood en beleg apart geven anders wordt het uit elkaar geplukt en blijft het brood liggen haha), anyway, die pindakaas bestaat dus uit alleen maar geplette pinda's je moet het goed roeren voor gebruik (want de olie gaat drijven) maar is zooooo lekker!
@lux. Dat klinkt echt hemels!
[...]
Aankomen is vaak nog lastiger dan afvallen! Zeker op een gezonde manier. Bereken je behoefte per dag (Google op harris&benedict) en tel daar 500 kcal per dag bij op. Op die manier kun je gelijkmatig met 500 gram per week stijgen en jezelf niet forceren.
Met volle producten ben je inderdaad al goed op pad. Volle yoghurt, volle melk, pindakaas, kruidenkaas, kaas. Daarnaast ook zorgen dat je regelmatig eet, bijvoorbeeld 6 voedzame maaltijden op een dag, 3 grote en 3 tussendoor en je daar aan houden. Tussendoor wat meer vullende dingen nemen zoals een smoothie met avocado en havermout of een boterham met pindakaas en banaan.
Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd, heb echt nog never-nooit calorieën geteld en dus echt nul verstand van, maar een leuk projectje!
Avocado is ook een goed idee, al is het maar voor de afwisseling en pindakaas is lekkur! Vond het altijd zo vies, maar had voor mijn kindje kinderpindakaas gekocht (voor de afwisseling, en om hem echt brood te laten eten, als er iets "los" opzit, moet ik het brood en beleg apart geven anders wordt het uit elkaar geplukt en blijft het brood liggen haha), anyway, die pindakaas bestaat dus uit alleen maar geplette pinda's je moet het goed roeren voor gebruik (want de olie gaat drijven) maar is zooooo lekker!
@lux. Dat klinkt echt hemels!
donderdag 9 juni 2016 om 00:54
Jeetje, het wordt nog druk hier. Maar wees welkom allemaal. Zolang ik geen tabel hoef bij te houden heb ik er geen last van. Sense, gezellig dat je gewoon mee blijft schrijven!
Oeee, Ymora, jouw lunch klinkt echt heerlijk. En heb je een recept voor de groentesoep?
Nederlanders drinken sowieso belachelijk veel koffie In de UK schrikken ze altijd als ik vertel hoeveel mijn paps bijvoorbeeld aan koffie drinkt op een dag.
Ik zelf drink maximaal 1 koffie-achtig iets per dag, en het liefst niet elke dag. Geen zin om er verslaafd aan te raken.
Vandaag:
Ontbijt: 2 (zelfgesneden) boterhammen met appelstroop, 1 boterham met tahin
Lunch: burrito uit de kantine, banaan
Tussendoor: cappucino on ice
Avond: brocollisoep, 2 'kipburgers' van quorn, 4 gevulde pepertjes
Oeee, Ymora, jouw lunch klinkt echt heerlijk. En heb je een recept voor de groentesoep?
Nederlanders drinken sowieso belachelijk veel koffie In de UK schrikken ze altijd als ik vertel hoeveel mijn paps bijvoorbeeld aan koffie drinkt op een dag.
Ik zelf drink maximaal 1 koffie-achtig iets per dag, en het liefst niet elke dag. Geen zin om er verslaafd aan te raken.
Vandaag:
Ontbijt: 2 (zelfgesneden) boterhammen met appelstroop, 1 boterham met tahin
Lunch: burrito uit de kantine, banaan
Tussendoor: cappucino on ice
Avond: brocollisoep, 2 'kipburgers' van quorn, 4 gevulde pepertjes
Liever elitair dan een pauper!
donderdag 9 juni 2016 om 07:10
Baalmoment, voor mijn gevoel eet ik een stuk gezonder, maar ik val gewoon niet af
okee ik sport niet, maar dat vind ik zo verschrikkelijk dat, ik dat toch niet permanent kan volhouden. En die frustraties die het me oplevert, vind ik het sneller/meer afvallen niet waard.
Toch maar opnieuw mijn eetgewoontes onder de loep houden.

okee ik sport niet, maar dat vind ik zo verschrikkelijk dat, ik dat toch niet permanent kan volhouden. En die frustraties die het me oplevert, vind ik het sneller/meer afvallen niet waard.
Toch maar opnieuw mijn eetgewoontes onder de loep houden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
donderdag 9 juni 2016 om 07:13
donderdag 9 juni 2016 om 08:18
@kalliope: ja ik hou van lunchen met goede salades! Maak ze altijd de avond van tevoren tijdens het koken klaar, zodat ik smorgens alleen nog m'n bak mee hoef te nemen!
De groentesoep is eigenlijk super makkelijk. Ik fruit een ui en twee tenen knoflook. Dan doe ik daar allerlei soorten klein gesneden groente bij (bloemkool, paprika, aardappel, courgette, peen, alles kan!) dat bak ik aan. Dan doe ik er 2 zonnatura groentenbouillon blokjes bij en vul ik de pan (2,5 liter pan) met water! Dat laat ok lang koken tot alles gaar is. Dan heb ik 6 bakjes soep waarvan ik een deel invries, altijd makkelijk als lunch of snel diner
De groentesoep is eigenlijk super makkelijk. Ik fruit een ui en twee tenen knoflook. Dan doe ik daar allerlei soorten klein gesneden groente bij (bloemkool, paprika, aardappel, courgette, peen, alles kan!) dat bak ik aan. Dan doe ik er 2 zonnatura groentenbouillon blokjes bij en vul ik de pan (2,5 liter pan) met water! Dat laat ok lang koken tot alles gaar is. Dan heb ik 6 bakjes soep waarvan ik een deel invries, altijd makkelijk als lunch of snel diner

donderdag 9 juni 2016 om 08:51
Wat vervelend lolly! Ik moet zeggen dat ik met mijn eetpatroon (en ik zit toch elke dag tussen de 1800-2200) en veel sport ook geen gram afval. Nou hoeft dat opzich ook niet, want ik kom ook niet aan, maar zo makkelijk gaan die kilo's er dus ook met een sportregime niet af. Je krijgt er ook meer honger van nl.
Misschien een idee om een tussendoortje te schrappen of te vervangen door groente?
Misschien een idee om een tussendoortje te schrappen of te vervangen door groente?
donderdag 9 juni 2016 om 08:57
@lux. Groente alleen als tussendoortje hou ik trek van. Maar probeer wel te variëren. Dus iets met koolhydraten en een andere keer een appel. En ik probeer vaker salades of een groenteommelet mee te nemen als lunch. Maargoed baal gewoon, de kilo's vlogen er aan onder de stress en je hoopt dan toch dat als je weer gewoon gaat eten, dat ze er weer afgaan. Misschien minder snel, maar wel er af.
Maargoed gewoon volhouden, maar.
Maargoed gewoon volhouden, maar.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

donderdag 9 juni 2016 om 09:51
Dat is zeker waar lux, maar zou toch die aangekomen kilo's graag weer kwijt raken. Pas kleren niet meer en voel me ook gewoon mooier met paar kilo minder. Vooral omdat het bijna allemaal op mijn buik is gaan zitten.
donderdag 9 juni 2016 om 10:13
Ik heb skyr gegeten, vond t ook erg lekker, smaakt als zelfgemaakte hangop die ik weleens maak van volle ylghurt, maar dan dus stukken magerder. Wel jammer dat t niet bio is, koop melk en ei eigenlijk altijd bio.
Lux,we zitten in een beetje een vergelijkbaar schuitje, ben nu ook ongesteld en we gaan het op vakantie nog een keer proberen, als ik daatna niet zwanger ben ga ik terug naar de huisarts voor serieuzer onderzoek ( hij heeft een half jaar geleden alleen vragen gesteld over mn cyclus en zaadjes vriend laten contreren dat er dus goed uitzag)
Lux,we zitten in een beetje een vergelijkbaar schuitje, ben nu ook ongesteld en we gaan het op vakantie nog een keer proberen, als ik daatna niet zwanger ben ga ik terug naar de huisarts voor serieuzer onderzoek ( hij heeft een half jaar geleden alleen vragen gesteld over mn cyclus en zaadjes vriend laten contreren dat er dus goed uitzag)
donderdag 9 juni 2016 om 10:36
Goedemorgen
Ik had een beetje last van de wijntjes en het bier (het zijn 2 flesjes geworden ) vanmorgen. Ging ook veel te laat naar bed. Heb geen kater, maar ik ben wel duf. Lekker gezond eten dus vandaag!
Lijstje;
O; 2 bekers koffie, 4 oer-speltwafels (veredelde rijstwafel) met avocado, 2 gekookte eitjes, cherrytomaatjes, p+z
L; gemengde sla met komkommer, puntpaprika, wortel, bosui, mais, tonijn en een beetje olijfolie
D; gegrilde kip & ui, citroencouscous en wortelsalade.
T; eiwitshake met halfvolle melk, watermeloen
Verder weer water/spa rood en kruidenthee. Ik heb trouwens een serieuze spa rood verslaving, ik drink minimaal 1 fles per dag. Frisdrank/sapjes drink ik echt zelden. Zeg 1 keer per maand ofzo, ik heb liever mijn spaatje
Beweging; work-out van Kayla
Calorieën; 1558
Met alleen ontbijt en lunch zit ik al aan de 500 gram groente, dus dat gaat lekker haha.
@lollypopje, ik deel je frustratie een beetje. Sinds ik gestopt ben met roken (bijna 2 jaar geleden) kost het me zoveel moeite om wat af te vallen. Voor mij persoonlijk geld ook wel dat ik te snel wil. Ik probeer maar niet te vaak op de weegschaal te staan, dat kreng motiveert nou niet echt zeg maar
Ik had een beetje last van de wijntjes en het bier (het zijn 2 flesjes geworden ) vanmorgen. Ging ook veel te laat naar bed. Heb geen kater, maar ik ben wel duf. Lekker gezond eten dus vandaag!
Lijstje;
O; 2 bekers koffie, 4 oer-speltwafels (veredelde rijstwafel) met avocado, 2 gekookte eitjes, cherrytomaatjes, p+z
L; gemengde sla met komkommer, puntpaprika, wortel, bosui, mais, tonijn en een beetje olijfolie
D; gegrilde kip & ui, citroencouscous en wortelsalade.
T; eiwitshake met halfvolle melk, watermeloen
Verder weer water/spa rood en kruidenthee. Ik heb trouwens een serieuze spa rood verslaving, ik drink minimaal 1 fles per dag. Frisdrank/sapjes drink ik echt zelden. Zeg 1 keer per maand ofzo, ik heb liever mijn spaatje
Beweging; work-out van Kayla
Calorieën; 1558
Met alleen ontbijt en lunch zit ik al aan de 500 gram groente, dus dat gaat lekker haha.
@lollypopje, ik deel je frustratie een beetje. Sinds ik gestopt ben met roken (bijna 2 jaar geleden) kost het me zoveel moeite om wat af te vallen. Voor mij persoonlijk geld ook wel dat ik te snel wil. Ik probeer maar niet te vaak op de weegschaal te staan, dat kreng motiveert nou niet echt zeg maar
Uhm... stuff... and things
donderdag 9 juni 2016 om 10:45
@kruidentheetje ik heb zelf ook bewust geen weegschaal. Sta er altijd elders op. Ook omdat ik van vroeger weet dat als je wel steeds meer gaat afvallen dat ook een kick kan geven, waardoor ik dan door wil, puur vanwege het cijfertje. Wil nu gewoon weer naar het gewicht dat ik toen had. Slank, maar niet te. Ik hou graag mijn rondingen
donderdag 9 juni 2016 om 10:50
De weegschaal is ook misleidend natuurlijk. Gewicht zegt niet zoveel eigenlijk, maar bij mij zit er dan toch zo'n stemmetje in mijn hoofd die zegt; jaaaa, maaaaaar, die paar kilo minder is toch beter. Die cijfertjes inderdaad .
Wat de spiegel je vertelt en hoe fijn je broeken zitten zegt imo toch veel meer.
Wat de spiegel je vertelt en hoe fijn je broeken zitten zegt imo toch veel meer.
donderdag 9 juni 2016 om 10:56
quote:Kalliope schreef op 09 juni 2016 @ 10:51:
Vervelend, lollypopje. Misschien een paar weken alles wegen en kcal tellen? Dat geeft toch het meeste inzicht in je eetpatroon.Dat helpt inderdaad ook. Toen ik voor het eerst mijn eten bij ging houden schrok ik echt hoe ik me soms verkeken had in het aantal kcal van bepaalde producten. Bij salades deed ik bijvoorbeeld een scheut olijfolie uit losse pols en een grote avocado en nog tonijn of zalm bijvoorbeeld. Hartstikke lekker natuurlijk, gezond ook, maar het tikt wel aan. Nu doe ik maar 1 eetlepel olijfolie over de salade en een halve avocado bijvoorbeeld. Net zo lekker, maar het scheelt een hoop kcal.
Vervelend, lollypopje. Misschien een paar weken alles wegen en kcal tellen? Dat geeft toch het meeste inzicht in je eetpatroon.Dat helpt inderdaad ook. Toen ik voor het eerst mijn eten bij ging houden schrok ik echt hoe ik me soms verkeken had in het aantal kcal van bepaalde producten. Bij salades deed ik bijvoorbeeld een scheut olijfolie uit losse pols en een grote avocado en nog tonijn of zalm bijvoorbeeld. Hartstikke lekker natuurlijk, gezond ook, maar het tikt wel aan. Nu doe ik maar 1 eetlepel olijfolie over de salade en een halve avocado bijvoorbeeld. Net zo lekker, maar het scheelt een hoop kcal.
donderdag 9 juni 2016 om 10:56
@kruidentheetje helemaal waar. Dat was voor mij ook het signaal dat de knop weer om moest. Al zag ik het eigenlijk ook wel aan mijn lichaam, maarja kop in het zand.
@Kalliope misschien wel. Al vind ik dat altijd zoveel gedoe. Vooral met al die wokachtige gerechten die ik maak. Of bij een pan maaltijdsoep. Ben ik nog langer aan het wegen dan aan het koken
@Kalliope misschien wel. Al vind ik dat altijd zoveel gedoe. Vooral met al die wokachtige gerechten die ik maak. Of bij een pan maaltijdsoep. Ben ik nog langer aan het wegen dan aan het koken
donderdag 9 juni 2016 om 14:13
Het is wel wat werk, maar je wordt er wel handiger in. Ik registreer zoveel mogelijk in myfitnesspal, daar kun je ook maaltijden en voedingsmiddelen in opslaan enzo. Qua groenten kijk ik niet op de gram, een tomaat of een puntpaprika is ongeveer 100 gram. Kan mij het schelen als het een keer 10 gram meer of minder is Producten met veel kcal weeg ik dan wel af, zoals avocado, nootjes of vlees bijvoorbeeld. Voor olijfolie gebruik ik van die maatlepeltjes, heel makkelijk!
Met soep ed wordt het wel lastig inderdaad. Daarom ben ik blij met Hellofresh haha, daar staan alle gegevens op de receptenkaartjes, dus die kan ik gewoon overnemen. Ik eet dan wel wat minder dan mijn vriend, maar dan vul ik gewoon 0,9 maaltijd in ofzo. Heel nauwkeurig zal dat niet zijn, maar het komt in de buurt.
Met soep ed wordt het wel lastig inderdaad. Daarom ben ik blij met Hellofresh haha, daar staan alle gegevens op de receptenkaartjes, dus die kan ik gewoon overnemen. Ik eet dan wel wat minder dan mijn vriend, maar dan vul ik gewoon 0,9 maaltijd in ofzo. Heel nauwkeurig zal dat niet zijn, maar het komt in de buurt.
donderdag 9 juni 2016 om 14:24
Die klinkt wel handig. Ik had nu Fatsecret, die heeft weer als voordeel dat je etiketten kunt scannen van producten. Dus dan heb je meteen alle informatie. Maar volgens mij kun je er weer geen maaltijden in opslaan.

donderdag 9 juni 2016 om 14:45
Mijn laatste leerdag vandaag!
O: Alpro Soya Yoghurt Naturel met gezonde apple crumble* .
T: Schaaltje fruit: watermeloen en plakjes banaan.
L: 1 snee speltbrood met hüttenkäse en rucola;
+ on the side een gekookt eitje, verse sperziebonen en kwart komkommer.
D: Mijn vader maakt macaroni vandaag! Vrij naturel meestal
met voor mij scrambled eggs en groente erdoor. (vegetarisch)
Beweging: ik ga straks als het iets is afgekoeld hardlopen!
Drinken: 2,5 liter water. En, as usual, veel koffie.
* Inspiratie van de gezonde apple crumble van ohmyfoodness,
maar heb er mijn eigen draai aan gegeven.
O: Alpro Soya Yoghurt Naturel met gezonde apple crumble* .
T: Schaaltje fruit: watermeloen en plakjes banaan.
L: 1 snee speltbrood met hüttenkäse en rucola;
+ on the side een gekookt eitje, verse sperziebonen en kwart komkommer.
D: Mijn vader maakt macaroni vandaag! Vrij naturel meestal
met voor mij scrambled eggs en groente erdoor. (vegetarisch)
Beweging: ik ga straks als het iets is afgekoeld hardlopen!
Drinken: 2,5 liter water. En, as usual, veel koffie.
* Inspiratie van de gezonde apple crumble van ohmyfoodness,
maar heb er mijn eigen draai aan gegeven.