Geld & Recht alle pijlers

Spaardeposito

10-06-2016 12:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik vernam zojuist van mijn moeder dat zij mijn kinderen allebei € 5000,- wil schenken, zodat ze op hun 18e hun rijbewijs kunnen halen/studie betalen/op kamers kunnen gaan. Hartstikke lief, maar het maakt wel de noob in mij los. Ze zijn nu 7 en 8, dus ik wil het geld een jaar of 10 vastzetten.

Maar hoe? En waar? Mijn moeder had het over een Estlandse bank omdat die de hoogste rente heeft (2%), maar eigenlijk vind ik dat eng.

Heeft iemand dit onlangs ook aan de hand gehad en hoe heb je dit dan aangepakt? Ik verneem graag tips, trucs en ervaringen!
Een Estlandse bank lijkt me niet de moeite waard. Het rentevoordeel is maar 75 euro per jaar, dus daar wordt je ook niet rijk van.
Ik mag toch hopen dat de rente over 10 jaar hoger is dan 2%.

En als je het in het buitenland plant kijk dan hoe en wat als de bank omvalt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Over de deposito, ik zou rabo doelsparen overwegen, geen 2%, maar wel een redelijk goede rente. Verder overleg even met je moeder of zij de bedragen in 2-3 keer per kind wil schenken. Dit ivm schenkbelasting. Voor dit jaar is het bedrag 2122 vrijgesteld, het hogere bedrag is voor eigen kinderen (dus als je moeder jou 5000 wil schenken kan dit wel belastingvrij)
Gezien de lage rente van nu zal ik het niet voor 10 jaar vastzetten. Hopelijk gaat in de toekomst de rente wat stijgen.

Is een beleggingsfonds met laag risico een optie?
Goede tip van dat schenken!

Ik wil erg graag zekerheid, ben echt een mietje met beleggen. Ik wil geen dief van mijn eigen portemonnee zijn, maar ook niet de dupe van mijn eigen hebberigheid worden.

Niet tien jaar vastzetten, zeg jij Dahlia? Gewoon op 'n spaarrekening zetten dan?
Waarom zet je het niet eerst 5 jaar vast in een deposito van een Nederlands geregistreerde bank, nee de rente daarvan is ook niet om over naar huis te schrijven (1,4% bijvoorbeeld bij LeasePlanBank, maar dat is meer dan een normale spaarrekening waar je 0,9% krijgt, als je die al krijgt ) maar dan kun je na 5 jaar zien hoe eea zich ontwikkeld heeft qua rentestanden? Alles waarbij je meer rendement beloofd wordt kent waarschijhnlijk registratie/administratiekosten en brengt beleggingsrisico's met zich mee!
Dank je Rastan, goed idee!
Wordt het op haar naam geopend of op die van jou/kinderen. Als het op jullie naam is, Houd er rekening dat dit vermogen dan voor jou meetelt bij de vermogensgrens voor de toeslagen en eventuele vermogensheffing.
Da's de reden dat ik 't 'krijg', Gizzmo. Bij mij duurt het nog ff voor ik een maximum heb bereikt, wij hebben elke keer weer bestemmingen voor ons spaargeld, zodat het vermogen enorm meevalt!
Ook als het vermogen op naam van de minderjarige kinderen staat telt het mee voor toeslagen en vermogensrendementsheffing. Tenzij het op een geblokkeerde rekening staat waar kind en ouders niet aan kunnen komen.
quote:gizzmo-returns schreef op 10 juni 2016 @ 13:34:

Wordt het op haar naam geopend of op die van jou/kinderen. Als het op jullie naam is, Houd er rekening dat dit vermogen dan voor jou meetelt bij de vermogensgrens voor de toeslagen en eventuele vermogensheffing.

Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Wat ik ook belangrijk vind, als je ouders het op rekening van je kinderen zetten, kunnen ze er op hun 18e vrij over beschikken ongeacht waar ze het voor willen gebruiken. Dit heeft al voor veel teleurstelling gezorgd bij grootouders, die liever een andere bestemming voor hun geld hadden gezien. Kleinkinderen kun je namelijk niet verplichten het voor een rijbewijs of een studie te gebruiken. Sommige kinderen gebruiken het liever om een tussenjaar te nemen om een mooie reis te maken.

Heel belangrijk dat je ouders zich dit realiseren.
quote:Dahlia74 schreef op 10 juni 2016 @ 13:46:

Ook als het vermogen op naam van de minderjarige kinderen staat telt het mee voor toeslagen en vermogensrendementsheffing. Tenzij het op een geblokkeerde rekening staat waar kind en ouders niet aan kunnen komen.Maar zo n rekening waar je echt niet aan kan komen hebben niet veel mensen, moet echt goed dichtgetimmerd zijn
Ik zou het op dit moment niet op een spaardeposito zetten vanwege de lage rente. Beter op een reguliere spaarrekening en de rente voor deposito in de gaten houden.

Ben je er verder van bewust dat er andere voorwaarden aan een spaardeposito kunnen zitten. Ik meen me te herinneren dat, tijdens het debacle van de DSB-bank, spaarders met een spaardeposito achteraan in de rij stonden om hun geld terug te krijgen.
Je moeder mag 2122 eurp per kleinkind schenken zonder belasting te hoeven betalen. De rest kan ze aan jou schenken. Jij kan het dan weer doorschenken aan je kinderen.
quote:mary57 schreef op 10 juni 2016 @ 13:55:

[...]

Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Wat ik ook belangrijk vind, als je ouders het op rekening van je kinderen zetten, kunnen ze er op hun 18e vrij over beschikken ongeacht waar ze het voor willen gebruiken. Dit heeft al voor veel teleurstelling gezorgd bij grootouders, die liever een andere bestemming voor hun geld hadden gezien. Kleinkinderen kun je namelijk niet verplichten het voor een rijbewijs of een studie te gebruiken. Sommige kinderen gebruiken het liever om een tussenjaar te nemen om een mooie reis te maken.

Heel belangrijk dat je ouders zich dit realiseren.Dat is nog best positief zo een tussenjaar of mooie reis, voor hetzelfde geld gaan ze aan de drugs.. Wat bij ons de reden is dat spaargeld van de kinderen niet zomaar op een bepaalde datum vrijkomt. Ik ga geen verslaving bekostigen.
quote:Dahlia74 schreef op 10 juni 2016 @ 13:46:

Ook als het vermogen op naam van de minderjarige kinderen staat telt het mee voor toeslagen en vermogensrendementsheffing. Tenzij het op een geblokkeerde rekening staat waar kind en ouders niet aan kunnen komen.

Ook als het op een geblokkeerde rekening staat telt het mee voor de VRH. Hooguit moet er een afwaardering plaatsvinden voor het risico dat aan het einde er minder geld over is (maar dat is precies niet wat TO wil).

Toeslagen weet ik niet uit mijn hoofd.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Pas vanaf €42,660 moeten we vermogensbelasting gaan betalen. Wij zijn drukker met allerlei aanpassingen in ons huis doen en hypotheek aflossen enzo, dus dat bedrag halen we waarschijnlijk binnen die 10 jaar toch niet. Dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

Dat schenken en doorschenken is wel 'n goede constructie!

En gewoon even op 'n spaarrekening laten staan ook. Misschien dat maar gewoon doen.
Hou er rekening mee dat de komende paar jaar de rente alleen maar daalt. Er wordt op veel plekken al gesproken over een negatieve spaarrente (geen geintje) dus zolang het nog mogelijk is om het iets langer vast te zetten voor een lage rente zou ik dat zeker doen. 3 of 5 jaar is zo om!
Is een negatieve spaarrente dat je moet betálen om geld op 'n rekening te zetten?
quote:pixymama schreef op 10 juni 2016 @ 20:17:

Is een negatieve spaarrente dat je moet betálen om geld op 'n rekening te zetten?Ja. Maar dat bestaat nu ook al, je betaalt vaak kosten om een rekening aan te houden. Negatieve rente voor 'gewone' bedragen is heel onwaarschijnlijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven