
Kringgesprekken, wie vond het als kind leuk?
vrijdag 21 november 2008 om 18:44
Hoi,
Even een vraagje gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Wie vond kringgesprekken echt leuk op school? Ik vond ze zelf altijd dodelijk saai. T is weer naar de camping gegaan, L is weer bij S gaan spelen, oh wat was het reuzespannend, en de hond heeft op de wc gepoept. Je kent het wel, het kringgesprek dus. Ik verveelde me altijd te pletter, vond het saai en met mij vele andere kinderen in de klas. Heb puur uit opstandigheid verzonnen dat ik een broertje had in de kleuterklas en pas na MAANDEN (toen de juf vroeg aan mijn ouders wanneer Ariejan naar school zou gaan) kwamen ze erachter dat ik het hele verhaal verzonnen had. Tja, ik had nooit gezegd dat het geen pop was. Ik speelde dat ik een broertje had, zei ik toen nog met een grijns.
De clue van dit topic: op verschillende topics lees ik hier problemen, met name met kleuters, die niet in de kring willen blijven zitten of voor hun beurt praten. Ik denk dan: Ja duh, het is ook dodelijk saai! Hebben ze deze vorm van martelijk niet inmiddels afgeschaft dan? Of is dit een leerstrategie in de deugd van geduld?
Ben ik de enige die het niks aan vond vroeger en er zo over denkt?
Ik zie Zwiepje ook nog wel volgend jaar opstandig worden op dit punt, denk ook niet dat ik hem dat kwalijk zou nemen...
Wat zijn jullie kringervaringen?
groetjes,
Zwieber
Even een vraagje gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Wie vond kringgesprekken echt leuk op school? Ik vond ze zelf altijd dodelijk saai. T is weer naar de camping gegaan, L is weer bij S gaan spelen, oh wat was het reuzespannend, en de hond heeft op de wc gepoept. Je kent het wel, het kringgesprek dus. Ik verveelde me altijd te pletter, vond het saai en met mij vele andere kinderen in de klas. Heb puur uit opstandigheid verzonnen dat ik een broertje had in de kleuterklas en pas na MAANDEN (toen de juf vroeg aan mijn ouders wanneer Ariejan naar school zou gaan) kwamen ze erachter dat ik het hele verhaal verzonnen had. Tja, ik had nooit gezegd dat het geen pop was. Ik speelde dat ik een broertje had, zei ik toen nog met een grijns.
De clue van dit topic: op verschillende topics lees ik hier problemen, met name met kleuters, die niet in de kring willen blijven zitten of voor hun beurt praten. Ik denk dan: Ja duh, het is ook dodelijk saai! Hebben ze deze vorm van martelijk niet inmiddels afgeschaft dan? Of is dit een leerstrategie in de deugd van geduld?
Ben ik de enige die het niks aan vond vroeger en er zo over denkt?
Ik zie Zwiepje ook nog wel volgend jaar opstandig worden op dit punt, denk ook niet dat ik hem dat kwalijk zou nemen...
Wat zijn jullie kringervaringen?
groetjes,
Zwieber
vrijdag 21 november 2008 om 20:07
quote:reisa1978 schreef op 21 november 2008 @ 19:54:
Wij probeerden juist het kringgesprek zo lang mogelijk te rekken, nog even niet rekenen. Dus iedereen had heeeeel veel gedaan in het weekend.
Bij de kleuters is het ook belangrijk dat ze een samenhangend verhaal kunnen vertellen, zodat ook anderen het begrijpen. Er zijn erbij die nog geen complete zin kunnen maken en er zijn er ook bij die moeten leren samenvatten. Dat begint bij de kleuters en in groep 8 hoop je dat ze zelf een gesprek kunnen voeren waarbij iedereen zich aan het onderwerp houdt, zijn eigen mening kan en mag geven en ze elkaar uit laten praten.
Ook is de kring bij de kleuters een voorbereiding op het houden van een spreekbeurt. Eerst gewoon praten over wat je gedaan hebt, later praten over een aangegeven onderwerp, dan over bijv. een voorwerp dat je meeneemt en later een spreekbeurt.
Daarnaast worden er bij kleuters nog veel andere activiteiten in de kring gedaan. Allerlei taal en rekenactiviteiten, thema lessen, spelletjes enz.Kijk, met zo'n antwoord kan ik wat! Klinkt al veel logischer dan leren luisteren naar elkaar want dat doe je toch wel als het boeiend is. (het zal ook wel meespelen hoor maar ik kon me niet voorstellen dat dat de hoofdreden was). Nooit bij stilgestaan dat sommige kleuters nog geen complete zinnen kunnen maken.
Wij probeerden juist het kringgesprek zo lang mogelijk te rekken, nog even niet rekenen. Dus iedereen had heeeeel veel gedaan in het weekend.
Bij de kleuters is het ook belangrijk dat ze een samenhangend verhaal kunnen vertellen, zodat ook anderen het begrijpen. Er zijn erbij die nog geen complete zin kunnen maken en er zijn er ook bij die moeten leren samenvatten. Dat begint bij de kleuters en in groep 8 hoop je dat ze zelf een gesprek kunnen voeren waarbij iedereen zich aan het onderwerp houdt, zijn eigen mening kan en mag geven en ze elkaar uit laten praten.
Ook is de kring bij de kleuters een voorbereiding op het houden van een spreekbeurt. Eerst gewoon praten over wat je gedaan hebt, later praten over een aangegeven onderwerp, dan over bijv. een voorwerp dat je meeneemt en later een spreekbeurt.
Daarnaast worden er bij kleuters nog veel andere activiteiten in de kring gedaan. Allerlei taal en rekenactiviteiten, thema lessen, spelletjes enz.Kijk, met zo'n antwoord kan ik wat! Klinkt al veel logischer dan leren luisteren naar elkaar want dat doe je toch wel als het boeiend is. (het zal ook wel meespelen hoor maar ik kon me niet voorstellen dat dat de hoofdreden was). Nooit bij stilgestaan dat sommige kleuters nog geen complete zinnen kunnen maken.
vrijdag 21 november 2008 om 20:42
Wat wij tegenwoordig doen bij ons op school is een nieuwe vorm van het kringgesprek.(voor de insiders: de binnen-buitenkring van het coöperatief leren). Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Alle kinderen zitten in twee kringen, een binnenste kring en een buitenste kring. De kinderen zitten daarbij tegenover elkaar met het gezicht naar elkaar toe. De kinderen die in de buitenste kring zitten krijgen twee minuten de tijd om te vertellen aan het kind dat tegenover hen zit wat ze dit weekend hebben beleefd. Na die twee minuten hebben de kinderen in de binnenste kring twee minuten spreektijd. Daarna schuiven de kinderen in de buitenste kring 1 plaats op en mogen ze weer twee minuten vertellen. En de binnenste kring is daarna weer aan de beurt.
Zo heeft ieder zijn/haar verhaal twee keer verteld, heeft (hopelijk) iedereen de aandacht erbij kunnen houden en duurt het kringgesprek geen uren, maar minuten. Alle vaardigheden worden zo ook getraind. Leuk, en de kinderen mogen soms nog samenvatten wat ze van de ander hebben gehoord, iets bijzonders o.i.d.
Dit is niet alleen bij het weekendverhaal zo, maar kan op vele vakgebieden in de klas gebruikt worden.
Alle kinderen zitten in twee kringen, een binnenste kring en een buitenste kring. De kinderen zitten daarbij tegenover elkaar met het gezicht naar elkaar toe. De kinderen die in de buitenste kring zitten krijgen twee minuten de tijd om te vertellen aan het kind dat tegenover hen zit wat ze dit weekend hebben beleefd. Na die twee minuten hebben de kinderen in de binnenste kring twee minuten spreektijd. Daarna schuiven de kinderen in de buitenste kring 1 plaats op en mogen ze weer twee minuten vertellen. En de binnenste kring is daarna weer aan de beurt.
Zo heeft ieder zijn/haar verhaal twee keer verteld, heeft (hopelijk) iedereen de aandacht erbij kunnen houden en duurt het kringgesprek geen uren, maar minuten. Alle vaardigheden worden zo ook getraind. Leuk, en de kinderen mogen soms nog samenvatten wat ze van de ander hebben gehoord, iets bijzonders o.i.d.
Dit is niet alleen bij het weekendverhaal zo, maar kan op vele vakgebieden in de klas gebruikt worden.