Gezondheid alle pijlers

Calprotectine / colitis

16-02-2016 09:35 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Mijn zoontje van 8 kampt al maanden met buikpijn, steeds rond de navel en in onderbuik, hij is misselijk, spugen, dit houd gemiddeld een dag aan en is dan weer over. Eet en drinkt hij niet, dan gaat het.. zodra hij iets binnen krijgt, begint hij te spugen. soms heeft hij normale ontlasting, regelmatig heeft hij diarree. Het gaat periodes van weken heel goed en dan ineens heeft hij toch weer veel buikpijn en is bleek, slechte eetlust. Op meerdere echo's waren veel reactieve klieren te zien rond navel en darmen. Nu is er een calprotectinetest gedaan en daaruit kwam een waarde van 153. Dit was positief maar grijs gebied. Het kan wijzen op een colitis oid maar dat hoeft niet. Dat kan je ook hebben bij een buikgriep oid. Wat zou kunnen volgens de arts is een colonscopie, maar dat is wel onder narcose, en een redelijk belastend onderzoek qua voorbereiding. Ook kunnen we het aankijken over een aantal maanden (die tijd heeft het nodig) nog eens een calprotectinetest doen, om te kijken of de waarde dan verder stijgt of daalt. zijn klachten zijn niet geheel specifiek voor een een colitis maar zouden er wel op kunnen wijzen. Mijn vraag is of er mensen zijn met kinderen met colitis is dit herkenbaar of juist niet?
Ik ben een volwassene met die aandoening en mijn klachtenpatroon is heel lastig te onderscheiden van buikgriep of voedselvergiftiging. Een colonoscopie is een erg belastend onderzoek, en het lijkt me voor een kind nog veel erger dan voor een volwassene, dus ik snap de overweging om daarmee te wachten en te kijken wat er gebeurt. Ik denk dat er helaas weinig anders op zit dan óf wachten óf voor het onderzoek kiezen. Om die beslissing te maken zou ik kijken hoeveel klachten je zoon in het dagelijks leven heeft, in hoeverre het hem hindert.
Goedemiddag! Ik heb ook een calprotectine onderzoek laten doen. Hoe lang duurt het voordat je daar de uitslag van krijgt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven