Geld & Recht alle pijlers

Budgetbeheer/Schulden

13-06-2016 15:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gezocht, maar kon niet zo snel een andere topic hierover vinden. Ik heb wat schulden: leningen, paar incasso's en schuld bij zorgverzekering. Ontstaan door stom met geld om te gaan. Nu wil ik het aanpakken, het liefst met een tijdje budgetbeheer en later het weer zelf kunnen doen. Ik heb even rond gezocht op internet naar mogelijkheden en er zijn veel. Maar waar ik mee zit is dat het allemaal een beetje suf en oubollig is. Het liefst heb ik het volledig online. Want je kan online super makkelijk dingen invullen, dit lijkt me ook best een handige maneer voor schuldhulp/budgetbeheer. Maar wat ik allemaal tegen kom is dat je op gesprek moet en dan al een overzicht klaar moet hebben (duh als ik zelf overzicht kon houden dan zou ik het ook sneller oplossen). En vaak is het dan een standaard aanpak, waarin je 36 maanden lang kleine bedragjes afbetaald. Ik heb het liefst dat ik zo snel mogelijk alles afbetaal, vooral ook omdat mijn loon het wel toestaat. Ik moet gewoon een goed overzicht en prioriteiten overzicht hebben waar het naartoe moet en ervoor zorgen dat het er ook naartoe gaat. Ik ben juist op zoek naar iets waarin je begeleid wordt om een overzicht te maken. Heeft iemand hiervoor een goed website/adresje voor?

Dus even kort:

schuldcoach

budgetbeheer

hulp bij overzicht maken (desnoods bedrijven aanschrijven om te achterhalen of ik nog schulden heb)

goede plan van aanpak (op maat)

Alvast bedankt!
De gemeente kan je advies geven hierbij. Misschien hebben ze iemand zelf in dienst die je kan coachen, zo niet dan kunnen ze je wel doorverwijzen naar een instantie die dat kan.
Zo te lezen kun jij prima zelf, waar je anders heel veel geld voor moet betalen.

Ik zou daar geen bureau ofzo voor inhuren. Je bent zo weer duizend euro of meer kwijt die je veel beter aan het afbetalen van je schulden kunt besteden.
Als je op veel verschillende plaatsen schulden hebt, is het verstandiger om alles bij elkaar te tellen (kop uit het zand halen dus) en bij de bank om een persoonlijke lening te vragen. Of een doorlopend krediet. Bij een persoonlijke lening los je een vast bedrag per maand af, bij een doorlopend krediet een vast minimum maar kun je ook meer aflossen.

Dan heb je alles onder één dak, dat scheelt rente, gedoe en je hebt overzicht.

En dan daarna wat braver zijn
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien moet je even voor jezelf alle schulden bij elkaar zoeken (volgens mij kun je dat prima zelf ;) ), en kijken welke prio hebben om af te betalen/of eerst te betalen. Daarna bel je de rest van de instanties en zorg je ervoor dat je een betalingsafspraak maakt, deze automatische in je bank uploaden en word het netjes elke maand of wanneer dan ook afgeschreven van je rekening. totdat de schulden zijn afbetaald.

Miss kun je even kijken op de site van een dubbeltje op zijn kant wellicht staat daar een overzicht welke rekenen je beter eerder kunt betalen dan andere.
Humanitas in je woonplaats? die kunnen misschien ook helpen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Ceylon schreef op 13 juni 2016 @ 16:07:

Als je op veel verschillende plaatsen schulden hebt, is het verstandiger om alles bij elkaar te tellen (kop uit het zand halen dus) en bij de bank om een persoonlijke lening te vragen. Of een doorlopend krediet. Bij een persoonlijke lening los je een vast bedrag per maand af, bij een doorlopend krediet een vast minimum maar kun je ook meer aflossen.

Dan heb je alles onder één dak, dat scheelt rente, gedoe en je hebt overzicht.

En dan daarna wat braver zijn

Ja lijkt mij een fantastische advies voor iemand die graag van zijn schulden af wilt.

Ze zegt ze;f dat ze met haar salaris de schulden best kan betalen, op afbetaling. Moet je vooral niet nog een lening afsluiten waar je weer rente ed over moet gaan betalen.
Online? Ik denk dat online budgetbeheer best kan, maar dat een keer elkaar de handen schudden en samen even met de enveloppen om tafel gaan zitten toch echt wel meerwaarde heeft. Waarom wil je graag alles online doen?

En nog een vraagje: waarom kies je voor budgetbeheer? Wat is de meerwaarde? Je hebt best een redelijk inkomen lees ik, en je hebt ook wel overzicht. Kun je zelf geen contact opnemen met je schuldeisers?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Schuldhulpmaatje werkt landelijk en is gratis. Misschien een idee om daar aan te kloppen?
Carpe diem!
Haha we zijn wel eensgezind
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
humanitas

nibud
Je bent zelf een theepot
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 13 juni 2016 @ 16:10:

Online? Ik denk dat online budgetbeheer best kan, maar dat een keer elkaar de handen schudden en samen even met de enveloppen om tafel gaan zitten toch echt wel meerwaarde heeft. Waarom wil je graag alles online doen?

En nog een vraagje: waarom kies je voor budgetbeheer? Wat is de meerwaarde? Je hebt best een redelijk inkomen lees ik, en je hebt ook wel overzicht. Kun je zelf geen contact opnemen met je schuldeisers?Omdat ik bewezen heb dat ik het zelf niet fantastisch kan. Als ik het kon zou ik geen schulden opgebouwd hebben Ik wil met budgetbeheer beginnen, het geeft rust. En dan als schulden afbetaald zijn, zelf budgeteren (is het een werkwoord?) leren
quote:Orphan_Black schreef op 13 juni 2016 @ 16:10:

[...]

Ja lijkt mij een fantastische advies voor iemand die graag van zijn schulden af wilt.

Ze zegt ze;f dat ze met haar salaris de schulden best kan betalen, op afbetaling. Moet je vooral niet nog een lening afsluiten waar je weer rente ed over moet gaan betalen.Nou ik hebt er ook aan gedacht, dan is het wel allemaal op een plek.
quote:jo12345 schreef op 13 juni 2016 @ 16:02:

Zo te lezen kun jij prima zelf, waar je anders heel veel geld voor moet betalen.

Ik zou daar geen bureau ofzo voor inhuren. Je bent zo weer duizend euro of meer kwijt die je veel beter aan het afbetalen van je schulden kunt besteden.

Mee eens, als jij al weet waar het hem in zit heb je best inzicht ben je al goed op weg en heb je misschien enkel iemand nodig die ff mee kijkt.

En daar ben ik als dochter van goede econoom nou best goed in ;).

(Mocht je dat willen, pb me ff..)
Pak vooral zsm de schuld bij de zorgverzekering aan, of ben je inmiddels al als wanbetaler geregistreerd.

Volgens mij ben je prima in staat om de schulden op een rijtje te zetten. Als je hiervoor begeleiding wilt zit je inderdaad vast aan een intakegesprek. En dat lijkt mij logisch. Ze willen toch weten wie je bent en in hoeverre je inzicht hebt in je schulden. Als je dat niet wilt, zul je het alleen moeten doen.

Begin met een kasboek. Dit kan bijvoorbeeld in excel. Schrijf elke cent die erin en eruit gaat op. En uiteraard ook alle schulden. Je hebt dan inzicht in je inkomsten, je uitgaven en je schulden. Je kunt dan ook zien hoeveel schuld je moet aflossen en wat je over hebt om af te lossen. Maar dat werkt alleen als je echte elke cent dit je uitgeeft opschrijft.

Als je weet hoe hoog de schulden zijn is het mogelijk een optie om een persoonlijke lening bij een bank af te sluiten om je schulden in en keer af te lossen. De bank betaal je vervolgens maandelijks terug. Neem geen flexibel krediet, dit kun je namelijk eenvoudig weer opnemen en helpt je dus niet.

De mogelijkheden hangen natuurlijk af van de hoogte van de schulden en inkomsten.

Ben je wel in contact met je schuldeisers?
Volgens kun jij het best zelf maar moet je niet alles tegelijk willen. Trek een maand (of twee) uit om een overzicht te krijgen. Zet al je schulden op een rij, per schuld noteren welk bedrag openstaat en voor wanneer het eigenlijk betaald moet zijn. Laat daarachter ruimte over om een eventuele regeling te kunnen noteren.

Als je al je schulden op een rijtje heb, dan ga je zelf prioriteren. Woonkosten (huur/hypotheek, energie) en zorgverzekering hebben hoogste prioriteit.

Bepaal voor jezelf welk bedrag je per maand kunt missen, bijv 500 euro, en hoeveel je dan per schuldeiser wil betalen iedere maand (bijv huur 150, zorgverzekering 100, etc).

Bel je schuldeisers en stel een betalingsregeling voor, voor die bedragen die je bij de vorige stap had bepaald. Als ze akkoord gaan stel je direct een automatische maandelijkse overschrijving in.

Kijk iedere maand de avond voor er weer geld gestort wordt hoeveel geld er nog op je rekening staat, en los van dat wat je over hebt extra af bij de schuld met de hoogste prioriteit. Als er een schuld helemaal afgelost is stop je het bedrag wat je daar maandelijks aan afloste bij de maandelijkse overschrijving van de volgende schuld op je prioriteitslijst.

Lees je anders ook even in hier: https://www.zelfjeschulde ... ap-1-schulden-op-een-rij/
quote:LH2015 schreef op 13 juni 2016 @ 16:13:

[...]

Omdat ik bewezen heb dat ik het zelf niet fantastisch kan. Als ik het kon zou ik geen schulden opgebouwd hebben Ik wil met budgetbeheer beginnen, het geeft rust. En dan als schulden afbetaald zijn, zelf budgeteren (is het een werkwoord?) leren

Als je met niemand om tafel wilt zitten is dat toch lastiger. Je wilt begeleiding, maar op afstand. Niet iemand dit je helpt. Heb je niet een vriendin die jou kan helpen en adviseren? Die met je mee kan kijken?

Budgetteren kan eenvoudig met een goed kasboek. Dat kan je goed zelf opstellen, maar je wilt hierbij hulp. Dat is prima, laat dus iemand meekijken.
quote:LH2015 schreef op 13 juni 2016 @ 16:14:

[...]

Nou ik hebt er ook aan gedacht, dan is het wel allemaal op een plek.

Dus je schulden aflossen met een nieuwe schuld......sorry hoor maar als je redelijk inkomen hebt waarvan je weet dat je deze schulden zelf kunt afbetalen ben je alleen maar een dief van je portomonee....vergis je niet hoeveel rente er over dit soort leningen betaald moeten worden.

Ga na wat je per maand echt aan vaste lasten nodig hebt, alleen noodzakelijk, de rest gaat naar je afbetalingen.

Ga je zorgverzekering bellen, maak een betaal afspraak.

Ga je lening instantie bellen, maak daar een betaal afspraak.

Bel de rest en maak daar een afspraak mee. Veel bedrijven zijn er welwillend als je zelf initiatief neemt.

Ik zou serieus deze optie zo lang mogelijk uit stellen,
Er bestaan sites zoals "zelf je schulden regelen" e.d. Maar daar heb je vast al eens op gekeken?

Wat zoek je? Iemand die je even "op weg" helpt?

In dat geval weet ik wel iemand die in dit soort situaties kan helpen door -via telefoon en/of mail- je te helpen met

-het maken van een goed budgetoverzicht;

-planning maken aan de hand van inkomsten en uitgaven/schulden;

-zelf een goede (snelle) betalingsrgeling treffen met schuldeisers;

-goed plan voor de toekomst maken ter voorkoming van schulden (of zelfs een spaarplan maken)

Kosten: mede afhankelijk van de benodigde tijd denk ik zo'n 125,-/175,- (tot maximaal 250,-)

Als je mij een PB stuurt met een telefoonnummer of mailadres, kan ik vragen of zij contact met je opneemt om te overleggen of dat iets voor je is?
Algemeen maatschappelijk werkster in je buurt vragen of zij mee kan kijken?

Een bekende vragen of die met je meekijkt??
Hoi, ik wil je een persoonlijk bericht sturen maar volgens mij staat die functie bij jou niet aan. Grts viva-amber
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:LH2015 schreef op 13 juni 2016 @ 16:14:

[...]

Nou ik hebt er ook aan gedacht, dan is het wel allemaal op een plek.De Gemeentelijke Kredietbank (GKB) biedt zoiets wel aan. Zij kunnen ook al je schulden aflossen en daarna betaal je aan GKB terug. Maar ze bieden ook andere vormen aan: https://www.degkb.nl/
quote:Orphan_Black schreef op 13 juni 2016 @ 16:10:

[...]

Ze zegt ze;f dat ze met haar salaris de schulden best kan betalen, op afbetaling. Moet je vooral niet nog een lening afsluiten waar je weer rente ed over moet gaan betalen.

Het ligt eraan waar je je schulden hebt en hoe coulant men nog wil zijn. De rente van Wehkamp is vele malen hoger dan de rente van een lening.

De aanmaningen (elke keer tussen de 5 en 20 euro) kosten meer dan de rente van een lening.

De opslag van het CJIB is ook bepaald niet om te lachen. Ik heb hier toevallig een boete liggen van 42 euro, als ik die niet op tijd betaal wordt ie 58,50. Ook dit is meer dan de rente van een eventuele lening.

Tel daarbij op; je moet nu, gokje, 8 schuldeisers afbetalen. Die willen allemaal wel graag wat meer dan een tientje per maand, ergo, vijf tientjes keer acht, is een behoorlijk bedrag dat de ene maand geen probleem is en een andere maand wel. Als de wasmachine kapot gaat is het fijn als je gewoon toch een nieuwe kunt kopen. De aflossing op zo´n lening is, afhankelijk van het bedrag natuurlijk, ergens tussen de 100 en 500 euro (tenzij je echt mega veel schulden hebt, maar daar ga ik nu even niet vanuit).

En inderdaad, alles op één plek. Overzichtelijk, geen schuldeisers meer in je nek, geen aanmaningen en incassobureaus meer.

Het is iets anders wanneer je een paar schulden hebt bij ouders ofzo, waar je renteloos kunt lenen. Maar alle andere leningen kosten altijd geld. Dan kun je maar beter de goedkoopste/veiligste nemen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mocht je rond Alkmaar, Purmerend, Zaanstreek of Amsterdam wonen. Misschien is dit dan wat voor je. Zij leveren maatwerk en net zo veel of weinig hulp als je nodig hebt evt deels digitaal. Het is niet gratis dus naast je schulden betaal je een bedrag voor de service enc coaching. Soms wordt de hulp wel vergoed, laat je hier over goed informeren. Een oriënterend telefoontje of mailtje kost je niets: http://schuldhulpzaanstad.nl/home/voor-particulieren/

Je PB staat niet aan vandaar dat ik het even hier zet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven