Gezondheid alle pijlers

Oververmoeid??

16-06-2016 20:13 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik zit met het volgende:

Sinds een een aantal maanden heb ik veel last van hoofdpijn. Daarnaast zie ik soms opeens vlekken/draaiende dingen voor mijn ogen (niet icm die hoofdpijn). Ook ben ik een paar keer flauwgevallen en ben ik bij vlagen duizelig/onstabiel in lichaam.

Nu ben ik bij de huisarts geweest. Deze zoekt het in de hoek van overbelasting/oververmoeidheid. Dit is ook niet ondenkbaar aangezien ik 3 jonge kinderen heb (waarvan 1 jonge baby die nog slechte nachten maakt). Daarnaast werk ik ook 3 dagen. Ik ben iemand die altijd doorgaat en vind het niks voor mij om overbelast te zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het logisch om hiervan zo veel klachten te hebben? En nu?
quote:geluksolifantje schreef op 17 juni 2016 @ 13:41:

[...]

Goed was tussen 80-100 en ik zat op 60. Niet extreem weinig nee, maar misschien toch net hetgeen waardoor ik me vermoeid voel. Ik vond het in ieder geval wel het vermelden waard, mijn huisarts blijkbaar niet. Je weet het niet he. Het lichaam is geen statistiek.Niemand houdt je tegen om meer vitaminen binnen te krijgen hoor, door voeding, zonlicht of uit een potje. Best raar dat je daar eerst een labuitslag (die dus niet eens heel afwijkend is) voor nodig hebt, en dat je dan je huisarts beschuldigt van een fout.
quote:SpringDing schreef op 17 juni 2016 @ 13:46:

[...]

Niemand houdt je tegen om meer vitaminen binnen te krijgen hoor, door voeding, zonlicht of uit een potje. Best raar dat je daar eerst een labuitslag (die dus niet eens heel afwijkend is) voor nodig hebt, en dat je dan je huisarts beschuldigt van een fout.

Pff, wat ben jij vermoeiend zeg.

Hoe jij het beschrijft is inderdaad precies zoals het gegaan is. Ik had natuurlijk zelf moeten nagaan dat ik een vitamine tekort heb, dat kan ik namelijk gewoon aflezen aan mijn linkerpink en heb ik inderdaad geen labuitslag voor nodig. Dat ik een te langzaam werkende schildklier heb is ook gebleken uit een bloedtest, maar dat had ik achteraf af kunnen lezen aan mijn voorhoofd. Handig, dan hoeven de jaarlijkse bloedcontroles of mijn medicijnen nog goed ingesteld zijn ook niet meer plaats te vinden. Daarbij beschuldig ik mijn huisarts niet van een fout maar vind dit wel het vermelden waard ja.

Daar ook nog commentaar op? Sorry dat ik de zorg zo duur maak..
quote:SpringDing schreef op 16 juni 2016 @ 21:23:

[...]

Alsof het niets kost allemaal..

Als de HA denkt dat het nodig is om bloed te laten prikken, zegt hij dat heus wel hoor.

Wat eem KUL opmerking!

Natuurlijk wel bloedprikken. Mijn huisarts wilde eerst ook niet omdat het zo duur is. Bleek het toch helemaal mis te zijn. Nu zit ik met de gebakken peren.

Huisartsen zijn soms te terughoudend ermee. En zo duur is bloedprikken niet als je bedenkt wat er bij mij voorkomen had kunnen worden was ik met bloedprikken echt veel goedkoper geweest....
quote:Gelukspopje schreef op 17 juni 2016 @ 14:16:

[...]

Wat eem KUL opmerking!

Natuurlijk wel bloedprikken. Mijn huisarts wilde eerst ook niet omdat het zo duur is. Bleek het toch helemaal mis te zijn. Nu zit ik met de gebakken peren.

Huisartsen zijn soms te terughoudend ermee. En zo duur is bloedprikken niet als je bedenkt wat er bij mij voorkomen had kunnen worden was ik met bloedprikken echt veel goedkoper geweest....

Nee joh Gelukspopje, je huisarts had groot gelijk, de huisarts weet heus wel wanneer het nodig is om wel of niet bloed te prikken hooor

En nu serieus: wat ontzettend vervelend voor je. Sterkte, hoop dat je inmiddels beter bent.

Leuke forumnaam trouwens
quote:SpringDing schreef op 17 juni 2016 @ 13:46:

[...]

Niemand houdt je tegen om meer vitaminen binnen te krijgen hoor, door voeding, zonlicht of uit een potje. Best raar dat je daar eerst een labuitslag (die dus niet eens heel afwijkend is) voor nodig hebt, en dat je dan je huisarts beschuldigt van een fout.

Zo zwart/ wit is het niet altijd.

Ik heb een vitamine opname probleem. Zomaar lukraak uit potjes bij gaan tanken is ook niet wenselijk.

Niet alle vitamines zijn zo onschuldig als je teveel inneemt, en soms moet ik dus juist wel veel aanvullen.

Best handig om te weten hoe het er voor staat, met aan de hand van de uitslag het bijbehorende advies van de huisarts ( soms ook een aanvulling in hoge dosering op recept)

Meten is weten, bovendien sluit je met bloedprikken ook zaken uit.

Het kan daarmee ook wat zorg wegnemen. Ook fijn voor de gemoedsrust.
quote:geluksolifantje schreef op 17 juni 2016 @ 14:19:

[...]

Nee joh Gelukspopje, je huisarts had groot gelijk, de huisarts weet heus wel wanneer het nodig is om wel of niet bloed te prikken hooor

En nu serieus: wat ontzettend vervelend voor je. Sterkte, hoop dat je inmiddels beter bent.

Leuke forumnaam trouwens

Ik heb inmiddels een andere huisarts.

Ik krabbel langzaam op, daar ben ik nu al 3 jaar zoet mee. Had ook al meer dan 10 jaar klachten. In het begin vaag, dus het zat tussen m mijn oren... Ik heb heel wat pshycho's gezien. Maar ja dat helpt dan niks.

Mijn huidige huisarts denkt dat ik altijd restklachten blijf houden. Dus ik snap echt nooit waarom een huisarts niet eerst even bloed prikt voordat hij aan iets anders begint.

En ik word heel boos als iemand dan zoiets zegt "alsof het niets kost". Ik vind dat zo oliedom.
quote:Gelukspopje schreef op 17 juni 2016 @ 14:28:

[...]

Ik heb inmiddels een andere huisarts.

Ik krabbel langzaam op, daar ben ik nu al 3 jaar zoet mee. Had ook al meer dan 10 jaar klachten. In het begin vaag, dus het zat tussen m mijn oren... Ik heb heel wat pshycho's gezien. Maar ja dat helpt dan niks.

Mijn huidige huisarts denkt dat ik altijd restklachten blijf houden. Dus ik snap echt nooit waarom een huisarts niet eerst even bloed prikt voordat hij aan iets anders begint.

En ik word heel boos als iemand dan zoiets zegt "alsof het niets kost". Ik vind dat zo oliedom.

Wat afschuwelijk voor je

Ik kan me voorstellen dat dit soort opmerkingen bij jou volledig in het verkeerde keelgat schieten. Inderdaad oliedom. Goed dat je een andere huisarts hebt, hopelijk neemt deze je wel serieus. Sterkte en ik hoop dat je toch volledig herstelt.
Jezus, tuurlijk sleept iedereen z'n eigen verschrikkelijke verhaal er weer bij, waarbij de HA fout zat.

Tuurlijk maken huisartsen fouten - het zijn net echte mensen - maar in DIT geval, waarbij TO de verklaring van de huisarts niet een 'ondenkbaar' vindt, is het dom om TO te adviseren bloed te gaan laten prikken als de HA daar geen reden toe ziet.
quote:consuelabananahammok schreef op 17 juni 2016 @ 14:24:

[...]

Zo zwart/ wit is het niet altijd.

Ik heb een vitamine opname probleem. Zomaar lukraak uit potjes bij gaan tanken is ook niet wenselijk.

Niet alle vitamines zijn zo onschuldig als je teveel inneemt, en soms moet ik dus juist wel veel aanvullen.

Best handig om te weten hoe het er voor staat, met aan de hand van de uitslag het bijbehorende advies van de huisarts ( soms ook een aanvulling in hoge dosering op recept)

Meten is weten, bovendien sluit je met bloedprikken ook zaken uit.

Het kan daarmee ook wat zorg wegnemen. Ook fijn voor de gemoedsrust.

Dat kan met gewoon rust nemen ook. Als de klachten daarmee niet oplossen kijken ze weer verder.

Met gewone gezonde voeding en richtlijnen voor hoeveelheden die op potjes staan, is overdoseren bijna uitgesloten.
En to? Wat vind je van de reacties?
quote:SpringDing schreef op 17 juni 2016 @ 16:11:

[...]

Dat kan met gewoon rust nemen ook. Als de klachten daarmee niet oplossen kijken ze weer verder.

Met gewone gezonde voeding en richtlijnen voor hoeveelheden die op potjes staan, is overdoseren bijna uitgesloten.

Iemand die met vermoeidheid kampt door tekorten, eerst met een kluitje in het riet sturen lijkt mij ook niet wenselijk.

Terwijl het wellicht vrij simpel direct aangepakt kan worden.

Ik krijg overigens ook spuiten met b12 , dus niet alles is met potjes op te lossen.

Daarnaast gelden de richtlijnen op potjes voor mensen die niet met fikse tekorten kampen.

De adviezen die ik van de huisarts krijg wijken af van de richtlijnen die op potjes staan, soms krijg ik het ook op recept in hoge dosering wanneer nodig.

Rust nemen is idd een goed recept, en zeker kan dit ook helpend zijn.

Echter lost dit simpelweg niet alles op bij vermoeidheid wanneer er ook sprake is van een onderliggend probleem.

Hier kom je dus niet achter als je niet ook meet.

En nogmaals, is een stukje geruststelling ook niet onbelangrijk.
Je kunt ook zelf laten bloed prikken, google maar eens. Zo moeilijk zijn die lab testen ook niet hoor, en zijn al helemaal niet duur (kijk maar eens op je overzicht bij je zorgverzekering).

Maar verder herkenbaar, migraine met aura heb ik ook maar ik bedoel de rest meer. Dit was uitputting wegens ontzettend slecht en weinig slapen. Andere baan en slaap medicatie hielpen mij, al heb ik als ik nu eens slecht slaap weer zulke klachten. Ik heb het idee dat ik elke reserve die ik nog had al heb aangesproken om niet kapot te vallen, dus ik zorg er sowieso voor dat slaap bij mij prioriteit nummer 1 is.

Ik vind het ook niks voor mij om ziek te zijn of overbelast. Maar ja, ik denk ook niet dat iemand denkt 'ik ben echt het type voor een tumor, of voor embolie, of voor een versleten meniscus'. Toch gebeuren die dingen, en dit soort zaken zijn gewoon fysiek. Een Ferrari 20 uur lang met 300 km/u over een baan racen maakt ook wel dat alles is versleten en het arme ding niet meer kan rijden, terwijl je er makkelijk 10 jaar mee kunt doen als je gewoon 10.000 km per jaar mee rijdt op normale snelheden.
Weet je wat duur is? Voordat er bij mij een vit. B12 opnamestoornis werd vastgesteld (dus niet op te lossen met pillen, voeding of meer buiten komen), heb ik de volgende onderzoeken gehad:

- Röntgenfoto

- Buikecho

- 2x een neurologisch onderzoek

- Een MRI- scan van mijn hersenen

Ik was ook al twee jaar zonder resultaat onder behandeling van een psycholoog en de HA wou me aan de AD hebben. Dát heeft bakken met geld gekost, terwijl de HA alleen maar op een paar vitamine's had hoeven te prikken. Maar daar zag hij de noodzaak niet van in....

En dit is niet alleen mijn verhaal, maar het verhaal van bijna elke B12-patiënt. Keer op keer hetzelfde: dure onderzoeken, jarenlang bij de psych lopen, in de ziektewet belanden en er blijvende schade aan overhouden. DAT kost de maatschappij geld. Een opnamestoornis is met een redelijk goedkope bloedtest op te sporen, en de behandeling kost ong. €75 per jaar.

Vitaminetekorten kunnen zo'n breed scala aan klachten geven, dat het juist loont om even te laten prikken voordat je aan andere onderzoeken begint.

Ik heb jarenlang erge klachten gehad vanwege artsen die het 'niet nodig vonden om te prikken'. Ik heb letterlijk te horen gekregen 'of ik wel wist wat dat allemaal kostte'. Ik heb maanden in de ziektewet gezeten, en heb er blijvende schade aan overgehouden. Ik zal waarschijnlijk nooit meer fulltime kunnen werken. En waarom? Precies vanwege die kortzichtige houding waar Springding zo halsstarrig aan vasthoudt, en ik kan er nog steeds piswoest om worden!

En dit is niet alleen mijn zielige verhaal. Dit is het verhaal van duizenden B12 patiënten hier in NL.
Slik die kikker!
quote:SpringDing schreef op 17 juni 2016 @ 16:06:

Jezus, tuurlijk sleept iedereen z'n eigen verschrikkelijke verhaal er weer bij, waarbij de HA fout zat.

Tuurlijk maken huisartsen fouten - het zijn net echte mensen - maar in DIT geval, waarbij TO de verklaring van de huisarts niet een 'ondenkbaar' vindt, is het dom om TO te adviseren bloed te gaan laten prikken als de HA daar geen reden toe ziet.

Ja hoor tuurlijk. Mijn huisarts zag ook geen reden. En ik eerst daardoor ook niet. En mijn klachten leken best veel op die van TO.

En helaas hoor ik vaker dat een huisarts geen bloed wil prikken en later blijkt dat er met een bloedtest erger voorkomen had kunnen worden.

Flauwvallen is sowieso best heftig. Dan wil je toch dat er goed wordt gekeken. Kom op zeg!
Bedankt voor de reacties allemaal!

Om even te antwoorden op een paar vragen: er is bloedonderzoek gedaan en inmiddels weet ik dat alle waarden normaal zijn. Op zich wel fijn, maar ik blijf wel met een onbestemd gevoel zitten.. Want wordt het dat allemaal Door vermoeidheid veroorzaakt? Ik vind het best heftig. En je kunt ook niet álles in je bloed terugvinden denk ik dan. Ik heb nu met mijn huisarts afgesproken dat de komende twee weken serieus rust inbouw en dan weer terug kom. Als het fan niet beter gaat gaan we verder onderzoek doen
quote:appelflap007 schreef op 18 juni 2016 @ 14:59:

Bedankt voor de reacties allemaal!

Om even te antwoorden op een paar vragen: er is bloedonderzoek gedaan en inmiddels weet ik dat alle waarden normaal zijn. Op zich wel fijn, maar ik blijf wel met een onbestemd gevoel zitten.. Want wordt het dat allemaal Door vermoeidheid veroorzaakt? Ik vind het best heftig. En je kunt ook niet álles in je bloed terugvinden denk ik dan. Ik heb nu met mijn huisarts afgesproken dat de komende twee weken serieus rust inbouw en dan weer terug kom. Als het fan niet beter gaat gaan we verder onderzoek doen

Oke dat is vervelend.

Maar mijn ervaring is dat een door een arts goedgekeurde uitslag niet meteen een ook echt goede uitslag betekent. Dus wat je kan doen is je bloeduitslagen opvragen (daar heb je recht op) en bekijken of er niet een aantal waardes teveel aan de onderkant zitten.

Vooral vitamine D en B12 worden door artsen vaak goed gekeurd terwijl je er wel klachten van kunt hebben, omdat het lab veel te lage referentiewaardes aanhoudt.
quote:Gelukspopje schreef op 20 juni 2016 @ 10:48:

[...]

Oke dat is vervelend.

Maar mijn ervaring is dat een door een arts goedgekeurde uitslag niet meteen een ook echt goede uitslag betekent. Dus wat je kan doen is je bloeduitslagen opvragen (daar heb je recht op) en bekijken of er niet een aantal waardes teveel aan de onderkant zitten.

Vooral vitamine D en B12 worden door artsen vaak goed gekeurd terwijl je er wel klachten van kunt hebben, omdat het lab veel te lage referentiewaardes aanhoudt.Precies mijn punt inderdaad
quote:Gelukspopje schreef op 20 juni 2016 @ 10:48:

[...]

Oke dat is vervelend.

Vooral vitamine D en B12 worden door artsen vaak goed gekeurd terwijl je er wel klachten van kunt hebben, omdat het lab veel te lage referentiewaardes aanhoudt.Je weet van geen ophouden he? Over twee weken wordt er verder gekeken als er niets verbeterd is!!!
quote:SpringDing schreef op 20 juni 2016 @ 20:54:

[...]

Je weet van geen ophouden he? Over twee weken wordt er verder gekeken als er niets verbeterd is!!!

Zo hee jij reageert kattig....

Nee ik weet inderdaad nu niet meer van ophouden. Ik heb jarenlang braaf naar de dokter geluisterd, en dat heeft mijn gezondheid geen goed gedaan. Ik zou heel graag anderen willen helpen dit te voorkomen. Als je gezondheid eenmaal verwoest is dan heb je wel spijt dat je altijd zo'n meegaande patient was... En bovendien had dat bakken gemeenschapsgeld gescheeld.
quote:Gelukspopje schreef op 21 juni 2016 @ 10:34:

[...]

Zo hee jij reageert kattig....

Nee ik weet inderdaad nu niet meer van ophouden. Ik heb jarenlang braaf naar de dokter geluisterd, en dat heeft mijn gezondheid geen goed gedaan. Ik zou heel graag anderen willen helpen dit te voorkomen. Als je gezondheid eenmaal verwoest is dan heb je wel spijt dat je altijd zo'n meegaande patient was... En bovendien had dat bakken gemeenschapsgeld gescheeld.

Je projecteert je eigen ervaring dus heel erg op TO. Is op zich niet eens onlogisch - ik snap heus wel dat dit jouw referentiekader is.

Maar je moet ook kunnen inzien dat er geen reden tot directe bezorgdheid is, want er wordt als het probleem zichzelf niet oplost met rust over 2 weken verder gekeken.

Was TO nou al tig keerbij de HA geweest en weken of maanden verder, dan was het een ander verhaal. Maar voor nu is er toch geen reden om de HA te wantrouwen?
quote:SpringDing schreef op 21 juni 2016 @ 12:02:

[...]

Je projecteert je eigen ervaring dus heel erg op TO. Is op zich niet eens onlogisch - ik snap heus wel dat dit jouw referentiekader is.

Maar je moet ook kunnen inzien dat er geen reden tot directe bezorgdheid is, want er wordt als het probleem zichzelf niet oplost met rust over 2 weken verder gekeken.

Was TO nou al tig keerbij de HA geweest en weken of maanden verder, dan was het een ander verhaal. Maar voor nu is er toch geen reden om de HA te wantrouwen?Waarom ben je hier zo ontzettend fel op? Beetje raar je reacties elke keer.
quote:SpringDing schreef op 21 juni 2016 @ 12:02:

[...]

Was TO nou al tig keerbij de HA geweest en weken of maanden verder, dan was het een ander verhaal. Maar voor nu is er toch geen reden om de HA te wantrouwen?Ik vind day TO best direct bezorgd kan zijn. Je valt niet zomaar flauw is mijn idee.
quote:Gelukspopje schreef op 21 juni 2016 @ 12:37:

[...]

Ik vind day TO best direct bezorgd kan zijn. Je valt niet zomaar flauw is mijn idee.Dat is het juist. Volgens mij valt het met de bezorgdheid van TO wel mee, maar wordt haar bezorgdheid aangepraat hier door te zeggen dat ze achter haar lab aan moet.
quote:geluksolifantje schreef op 21 juni 2016 @ 12:14:

[...]

Waarom ben je hier zo ontzettend fel op? Beetje raar je reacties elke keer.Mag je vinden, maar dit voegt niet echt iets toe aan de discussie, of wel?
quote:SpringDing schreef op 21 juni 2016 @ 13:26:

[...]

Dat is het juist. Volgens mij valt het met de bezorgdheid van TO wel mee, maar wordt haar bezorgdheid aangepraat hier door te zeggen dat ze achter haar lab aan moet.

TO opent een topic met de vraag naar ervaringen en of de diagnose van de huisarts in combinatie met haar klachten normaal zijn en wat ze nu moet doen. Persoonlijk lees ik daar wel bezorgdheid in, anders open je geen topic hierover.

Ze wordt alleen door meerdere mensen gewaarschuwd niet klakkeloos van de huisarts aan te nemen dat bijvoorbeeld bloedwaarden goed zijn. Lijkt me juist een goed iets dat TO daar op kan letten. Niets mis met een beetje oplettendheid als het gaat om je eigen gezondheid. Zoals je leest heeft de volgzame houding ten opzichte van haar huisarts Gelukspopje heel wat ellende opgeleverd (sorry als ik jou niet als voorbeeld mag gebruiken Gelukspopje, als ik het weg moet halen hoor ik het) en ze is helaas niet de enige. Ik begrijp dus niet waarom jij hier zo fel tegen bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven