Hoe help ik mijn kind het beste?

19-06-2016 18:18 476 berichten
Om een lang verhaal kort te maken; mijn zoon van 10 heeft 'trekken van ADD', is uit onderzoek gebleken. Z'n moeder wijt zijn gedrag aan hoog-sensitiviteit (want dat is/heeft ze zelf ook) en daar zou ik iets mee moeten (literatuur hierover volgt nog, heeft zij beloofd) en mijn vader is er heilig van overtuigd dat een aanpassing in zijn dieet de oplossing is (literatuur hierover volgt nog, heeft hij beloofd). Medicatie gaan we niet doen, daar zijn we het over eens.

Wat is wijsheid? Waar zou ik me het beste op kunnen richten?
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 19:54:

[...]

En nou ben ik helemaal klaar met je. Wat een ontzettend domme, ongefundeerde aanname zeg. En jij wil nu nog een constructieve discussie over de situatie aangaande je zoon? Rot op zeg. Die wilde je zelf blijkbaar van meet af aan al niet.Natuurlijk niet. Gewoon ouderwets zeiken over exen, ggz en alles wat niet extreem mannelijk en stoer is enzo.
quote:daantje75 schreef op 19 juni 2016 @ 19:52:

[quote]Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 19:39:

[...]

Ja dat dus. Wij hebben het jaren gedaan zonder medicatie, en dat ging prima. Maar nu dus niet meer. En nu is die medicatie dus een toevoeging zeg maar.

Ik was er trouwens toen echt heel erg tegen hoor, tegen medicatie dus. Oh oh, wat vond ik het belachelijk. En ik vind het nog steeds belachelijk om er maar meteen mee te beginnen zodra iemand 'trekjes' vertoont, dus in die zin snap ik Amand wel.[/

Ik ben echt wel onder druk gezet om ritalin aan mijn zoon te geven. De psychiater vond het nog wel prima maar de psycholoog begon met "je doet hem echt tekort als je het niet geeft" etc. Uiteindelijk ging het niet meer op school, dus ritalin gegeven. Het werkte wel maar hij at en groeide niet meer. Bij dexamfetamine hetzelfde. Toen kregen we de trips naar de dietist, nutridrink etc.Ik ben nooit onder druk gezet. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik echt Heel Erg Duidelijk was . De laatste keer was het juist de psych die even wilde wachten met ritalin. En toen was ik wederom echt Heel Erg Duidelijk, dus een half uur later stond ik buiten met een recept
quote:daantje75 schreef op 19 juni 2016 @ 19:55:

[...]

Trekken van ADD is geen diagnose. Kind heeft blijkbaar geen ADD en dan krijg je dus geen hulp. Mijn zoon had eerst ook alleen een angststoornis maar was te jong voor (cognitieve gedrags)therapie. Een paar jaar later kreeg hijnde diagnoses pdd-nos en adhd en ging de hulpverleningstrukendoos open.En daarom is een echt diagnosetraject ook zo ontzettend noodzakelijk. Blij dat je zoon wel die kans kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Kort gezegd kan het wel zonder medicijnen maar dat betekent wel dat je kind vaak tegen dingen aanloopt, vastloopt enzovoort. Bij mijn kind deed de medicatie wel zijn werk maar de bijwerkingen waren teveel voor haar. Zij doet het nu dus twee jaar zonder medicijnen maar is wel blijven zitten in groep 5. Zelfs nu eind groep 6 loopt ze nog steeds achter. Ze had een gemiddelde intelligentie maar problemen met opslaan en verwerken van informatie. Als ouder moet je dingen heel vaak opnieuw zeggen en zelf alles checken.

[...]

Trekken van ADD is geen diagnose. Kind heeft blijkbaar geen ADD en dan krijg je dus geen hulp. Mijn zoon had eerst ook alleen een angststoornis maar was te jong voor (cognitieve gedrags)therapie. Een paar jaar later kreeg hijnde diagnoses pdd-nos en adhd en ging de hulpverleningstrukendoos open.

Bij de jeugd-GGZ kunnen ze vaak brede diagnoses opstellen waardoor hulp bieden wel mogelijk is voor jonge kinderen. Overigens kun je bij een kind dat te jong is voor therapie altijd ouderbegeleiding doen om het kind zo veel mogelijk te ondersteunen. Eigenlijk is dat juist wat je doet bij jonge kinderen, omdat je van het kind nog niet kan verwachten dat het kind het zelf doet.

Tegenwoordig wordt de zorg via de gemeente geregeld en kun je dus altijd terecht bij je (jeugd)wijkteam voor alle zorg- en opvoedvragen. Met of zonder diagnose.
Niet alles doorgelezen, dus misschien is het mosterd. In dat geval heb ik blokjes kaas en bitterballen.

Rust, Reinheid, Regelmaat. Dat is het eerste waar ik aan denk. Werkt bij veel psychische dingen behoorlijk goed. Dus: vaste tijden voor alles, niet te veel prikkels en een opgeruimd huis (en vooral een opgeruimde kamer!).

Het dieet waar het eerder over ging (met dat alle problemen in de darmen zitten) is volgens mij het GAPS-dieet. Zelf heb ik wat moeite met de bewering dat ze alles (van kanker tot astma en van eczeem tot autisme) kunnen genezen, maar misschien past het wel bij jullie.

Wel zie ik bij veel mensen met een psychische aandoening dat hoe minder pakjes en zakjes ze gebruiken, des te beter ze zich vaak voelen. Dat zou je dus op zich vrij risico-loos kunnen proberen.
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 19:57:

[...]

Eigenlijk gaat het hele topic alleen over Amand

Mensen willen helpen, maar hij wil geen info geven en loopt alleen te schelden op de instanties en defensief te reageren op anderen.

Ik vraag me af of hij het er niet gewoon om doet, beetje opruien op de zondagavond.Nee het is onvermogen van hem, geen onwil. In zijn hart is hij hier echt enorm mee bezig. Het is namelijk een prima vader.
quote:emka78 schreef op 19 juni 2016 @ 19:45:

[...]

Daarom zou ik dus, als ouder, aandringen op verdere onderzoeken. Zijn zoon zal ergens vastlopen, anders waren ze geen traject ingegaan. En dan na 5 maanden tijd horen als diagnose; 'trekken van ADD' en niks anders, geen aanvullend onderzoek, geen voorstel voor handvaten ed vind ik onprofessioneel, ja. shoot meHet kan natuurlijk zijn dat de oorzaak van gedrag niet vanuit de psychopathologie verklaard kan worden.
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 19:58:

[...]

Nee het is onvermogen van hem, geen onwil. In zijn hart is hij hier echt enorm mee bezig. Het is namelijk een prima vader.Het een sluit het ander niet uit he. Ik hou ook wel van een beetje rellen, maar dat maakt me niet meteen een slechte moeder.
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 19:58:

[...]

Nee het is onvermogen van hem, geen onwil. In zijn hart is hij hier echt enorm mee bezig. Het is namelijk een prima vader.Dat zal best, ik zeg niks over zijn ouderschap, maar over zijn interactie met andere mensen hier op het forum.
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 19:55:

[...]

Bijzonder verhaal. Als je psycholoog het zo belangrijk vindt dat zou ze dat met de psychiater moeten overleggen. Sommige mensen geven ook minimaal medicatie alleen voor de schooluren, neem aan dat dat je ook als optie is gegeven?Ik gaf het ook alleen onder schooltijden.

[...]

Mensen willen helpen, maar hij wil geen info geven en loopt alleen te schelden op de instanties en defensief te reageren op anderen.

Ik vraag me af of hij het er niet gewoon om doet, beetje opruien op de zondagavond.

Maar zo gaat het toch met elk topic van Amand? Ik kan me nog een topic herinneren over co-ouderschap, voogdij of omgangsregeling. Wat was het ook al weer? Ex was de boeman en Amand was de reuze zielige slachtoffer natuurlijk.

Zeuren, zeuren, geen info willen geven, overal tegen aanschoppen, klagen etc.

[...]

Ik vraag me af of hij het er niet gewoon om doet, beetje opruien op de zondagavond.Dat denk ik al heel lang en nu nog meer.
quote:Frizz schreef op 19 juni 2016 @ 19:59:

[...]

Het kan natuurlijk zijn dat de oorzaak van gedrag niet vanuit de psychopathologie verklaard kan worden.

Dat weten we dus niet he, want meneer wil maar niet vertellen of er nou een DSM-diagnose is of niet.

Kan iemand die niet onder de negeer staat me even quoten?
quote:blueeyes*3 schreef op 19 juni 2016 @ 19:58:

Niet alles doorgelezen, dus misschien is het mosterd. In dat geval heb ik blokjes kaas en bitterballen.

Rust, Reinheid, Regelmaat. Dat is het eerste waar ik aan denk. Werkt bij veel psychische dingen behoorlijk goed. Dus: vaste tijden voor alles, niet te veel prikkels en een opgeruimd huis (en vooral een opgeruimde kamer!).

Het dieet waar het eerder over ging (met dat alle problemen in de darmen zitten) is volgens mij het GAPS-dieet. Zelf heb ik wat moeite met de bewering dat ze alles (van kanker tot astma en van eczeem tot autisme) kunnen genezen, maar misschien past het wel bij jullie.

Wel zie ik bij veel mensen met een psychische aandoening dat hoe minder pakjes en zakjes ze gebruiken, des te beter ze zich vaak voelen. Dat zou je dus op zich vrij risico-loos kunnen proberen.Klinkt mooi maar het gaat verder dan dat.
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 20:00:

[...]

Dat zal best, ik zeg niks over zijn ouderschap, maar over zijn interactie met andere mensen hier op het forum.Snap ik, ik bedoel dat hij nu defensief doet, maar dat hij dit topic niet opent om te rellen. Dit speelt echt.
Ik denk wel eens dat we wat minder bezig moeten zijn op elk gedrag een etiketje te plakken. Het ene kind is drukker dan het andere, het ene kind is introverter dan het andere, sommige kinderen hebben het nodig de hele dag door aandacht te vragen, weer andere kruipen het liefst in een hoekje met een boekje. Zo veel kinderen, zo veel smaken. En ik denk dat het niet altijd goed is daar etiketjes op te willen plakken. Of daar diagnoses aan te verbinden, waaruit zou blijken dat het kind "iets heeft". Accepteer kinderen gewoon in hun verscheidenheid en wil er niet gelijk een etiketje op plakken als het afwijkt van de middelmaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 20:02:

[...]

Dat weten we dus niet he, want meneer wil maar niet vertellen of er nou een DSM-diagnose is of niet.

Kan iemand die niet onder de negeer staat me even quoten?

Niet dat het helpt. Maar goed.

Amand, als je hulp wil heeft niemand er wat aan omte weten hoe slecht de ggz is. Of hoe erg jij tegen medicatie bent. Dan willen mensen weten waar je kind vastloopt, wat jullie al doen en waar je tegenaan loopt. Die informatie ontbreekt, dus krijg je geen antwoorden.
quote:Lady_Voldemort schreef op 19 juni 2016 @ 20:02:

[...]

Kan iemand die niet onder de negeer staat me even quoten?Done. Al weet ik niet zeker of ik er toch niet ook onder sta.
quote:iris1969 schreef op 19 juni 2016 @ 20:03:

[...]

Snap ik, ik bedoel dat hij nu defensief doet, maar dat hij dit topic niet opent om te rellen. Dit speelt echt.Het een sluit het ander wederom niet uit.

[...]

Trekken van ADD is geen diagnose. Kind heeft blijkbaar geen ADD en dan krijg je dus geen hulp. Mijn zoon had eerst ook alleen een angststoornis maar was te jong voor (cognitieve gedrags)therapie. Een paar jaar later kreeg hijnde diagnoses pdd-nos en adhd en ging de hulpverleningstrukendoos open.dan zeggen we toch hetzelfde? En jij hebt dus precies gedaan wat ik in de post erna schreef.

[...]

Snap ik, ik bedoel dat hij nu defensief doet, maar dat hij dit topic niet opent om te rellen. Dit speelt echt.Ben jij gebombardeerd tot spokes person?
quote:tinypotato schreef op 19 juni 2016 @ 19:48:

[...]

Als je je zoon wil helpen zoek je een goede hulpverlener. Als je tips wil van het forum wees concreet in je vragen, pas dan kun je zinvolle tips krijgen. Anders doe je je zoon tekort.

Een goede hulpverlener zoeken is net zoiets als een goede advocaat zoeken, wat hier zo vaak aangeraden wordt; pas achteraf weet je of je een goede had, en dat nog niet eens altijd. Daarbij heb ik te maken met een ex-vrouw die helemaal into hoog-sensitief is, wat de situatie compliceert.

Wat ik zie bij mijn zoon en wat problematisch is heb ik ook al gesteld (of nouja, jij eigenlijk);

quote:Ik zie jou schrijven over een kloof tussen zijn sociaal-emotioneel functioneren en zijn cognitief functioneren? Dat vraagt toch iets anders dan een kind dat concentratieproblemen heeft of heel chaotisch is door ADD of geen taakjes op school af kan maken.

Allebei dus.

Vind jij het gek dat ik een topic open om te vragen wat ik nou eigenlijk moet in deze situatie? Ik niet.
quote:Rhaegal schreef op 19 juni 2016 @ 20:04:

[...]

Niet dat het helpt. Maar goed.

Amand, als je hulp wil heeft niemand er wat aan omte weten hoe slecht de ggz is. Of hoe erg jij tegen medicatie bent. Dan willen mensen weten waar je kind vastloopt, wat jullie al doen en waar je tegenaan loopt. Die informatie ontbreekt, dus krijg je geen antwoorden.

Precies.

Maar dat gaan we niet krijgen hoor. Dan niet.

[...]

Snap ik, ik bedoel dat hij nu defensief doet, maar dat hij dit topic niet opent om te rellen. Dit speelt echt.

Dan is er wel een fors onvermogen om normaal met andere mensen om te gaan. Het is echt niet normaal zoals dit topic loopt:

Help mij, maar ik wil niks vertellen!

Help mij, maar ik wil alleen afgeven op dingen waarvan ik later roep dat ik daar niet mee geholpen ben!

Help mij, maar ik wil alleen defensief reageren en nog steeds geen informatie geven!

Jullie zijn net zo stom als de rest!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven