Verjaardag vieren?

21-06-2016 23:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen!

Ik zal me even voorstellen: ik ben Lily en ben nieuw op dit forum. Binnenkort word ik 21 dus vond het eens tijd om een volwassener forum te zoeken, dus hopelijk vind ik hier raad en advies.

Zoals ik al zei staat mijn verjaardag weer voor de deur. Omdat ik 21 word en mijn moeder dit een speciale leeftijd vindt, wou ze iets groot doen (parachutesprong, luchtballonvaart, feest met vrienden, ..). Ik vind het heel lief van haar dat ze zoveel moeite wilt doen, maar eigenlijk vier ik mijn verjaardag liever niet. Ik heb weinig vrienden en gezien ik in de grote vakantie verjaar, zijn de weinige vrienden die ik heb vaak op reis of hebben ze geen tijd. Enkele jaren probeer ik toch een paar mensen bij elkaar te krijgen om eens iets te komen drinken, maar vaak blijf ik alleen en teleurgesteld achter. Het alternatief is dan dat ik met familie iets ga eten. Heel gezellig en lief dat ze dat willen doen, maar vaak zit ik er dan maar bij en kan niet participeren in het gesprek. Ik zou me er over heen moeten zetten, maar ik word automatisch droevig wanneer iemand mijn verjaardag vermeld. Al de nare ervaringen van afgelopen jaren komen dan boven. Dus ik laat het liever zo. Ik heb dit voorzichtig tegen mijn moeder verteld maar ze leek gekwetst. Nu wilt ze eens zoveel moeite doen om mij een leuke verjaardag te geven, en dan wil ik het helemaal niet vieren. Ik wil haar natuurlijk niet teleurstellen of ondankbaar overkomen. Ik heb haar al bedankt voor de moeite die ze wilt doen en uitgelegd waarom ik verjaardagen niet zo leuk vind, maar ze leek echt teleurgesteld. Zal ik dan toch maar ingaan op haar wilde en grote ideeën?
Hoe ziet jullie gezin er uit? Ballonvaart met het gezin en etentje erna?
Ik zou het heft in eigen handen nemen en een leuk feest organiseren wanneer je eigen vrienden weer in het land zijn. Doe gek, huur een kroeg af of organiseer begin september een bbq. Nodig je hele familie én je vrienden uit en doe het op de manier die je zelf leuk vindt. Als het van jou geen nachtwerk hoeft te worden, stel je een tijd: van 4 tot 8 ofzo.

Wil je het écht niet vieren, tja, dan ga je gewoon samen met je ouders uit eten op de dag zelf, want eerlijk is eerlijk, je kan hen natuurlijk reëel gezien niet buitensluiten van deze bijzondere verjaardag. En klets gewoon mee aan tafel. Waarom zou je niet mee kunnen doen met de gesprekken?

Hoe dan ook, fijn feest gevierd en proficiat!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dan is je moeder maar teleurgesteld.

Stel voor om ipv om je verjaardag op een andere dag iets leuks samen te gaan doen.
Ik ben enig kind en woon thuis bij de mama en haar vriend. Beide niet zo avontuurlijk, dus de kans is klein dat zij mee in die ballon kruipen.
Dan gaan ze vast ook niet mee parachutespringen.. Waar is je vader in dit verhaal?
Waarom kan jij niet mee doen in een gesprek met je familie? Je wordt 21 geen 5..

En je kan toch ook gewoon alleen iets met je moeder /ouders doen.
Misschien is er een cursus die je graag wilt doen? En dan dat als cadeau?
Ik heb mijn 21ste verjaardag ook niet gevierd. Ik ben naar bestemming onbekend op vakantie gegaan met vriendin. Mijn omgeving was zwaar teleurgesteld. Maar ik had een super dag. Als je het niet wil vieren doe het dan ook niet. Over die teleurstelling komen ze echt wel.
Vader is niet in the picture... Al jaren niet meer. Heeft zijn eigen gezin opgebouwd.

Ja ik zou inderdaad dan liever is met de mama gaan winkelen, maar ze wilt precies echt al de moeite van de wereld doen om iets 'speciaal' te geven.

Ik hou heel veel van mijn familie, maar heel het gesprek wordt naar hun kant getrokken. Mijn grootouders verhuizen binnenkort. Super spannend! Maar daar gaat het al maanden over en vaak over praktische zaken. Mijn tante houdt van aandacht en verzint altijd wel iets nieuws om mee in de aandacht te staan. Ik kan me gerust mengen in het gesprek, zolang het allemaal over hen gaat. Op dat vlak tonen ze weinig interesse en weten ze vaak ook niet wat er in mijn leven omgaat om daarover vragen te stellen. En om dit ongevraagd op tafel te gooien vind ik ook wel opdringerig...
Ik denk dat je moet leren meer voor jezelf op te komen. Dus als jij met je moeder alleen iets wilt doen is dit bij uitstek de kans om dat te leren zeggen.
TO, niet je moeder een plezier gaan doen he, het is jouw verjaardag.

Zou je het leuk vinden om met je moeder een weekendje weg te gaan? Naar een grote stad bijvoorbeeld?
goh, misschien wel. Iets rustiger, meer alledaagser. Vind het alleen zo moeilijk om dat te vertellen. Ze wilt het dan zo groots aanpakken, groter dan ze eigenlijk kan betalen, maar wilt dat dan doen speciaal voor mij. Ze had tranen in haar ogen toen ik zei dat ik eigenlijk liever niets deed en dat al die grote, fancy ideeën echt niet moeten, dat ik me daar ook niet fijn bij voel.
Een weekendje Parijs of Londen, dan doe je wel iets speciaals met je moeder...en is zij misschien ook blij?
Ik denk dat ze al die grote dingen wilt om mij te troosten. Zoals ik al zei heb ik niet veel vrienden en voel me vaak droevig hierdoor op momenten zoals nieuwjaar, verjaardag, ... Momenten die in mijn ogen leeftijdsgenoten onder elkaar vieren. Wat natuurlijk niet perse zo is, maar ik krijg het maar moeilijk uit mijn hoofd. Mijn moeder ziet dit en wilt het compenseren. Heel lief, maar ik voel me er nog zieliger door. Dat ze haar 21 jarige dochter moet troosten omdat ze geen vrienden heeft om dingen mee te doen. Hoewel ze het goed bedoelt, voel ik me er zelfs slechter door :/
quote:Lillerd_101 schreef op 22 juni 2016 @ 00:07:

Ik denk dat ze al die grote dingen wilt om mij te troosten. Zoals ik al zei heb ik niet veel vrienden en voel me vaak droevig hierdoor op momenten zoals nieuwjaar, verjaardag, ... Momenten die in mijn ogen leeftijdsgenoten onder elkaar vieren. Wat natuurlijk niet perse zo is, maar ik krijg het maar moeilijk uit mijn hoofd. Mijn moeder ziet dit en wilt het compenseren. Heel lief, maar ik voel me er nog zieliger door. Dat ze haar 21 jarige dochter moet troosten omdat ze geen vrienden heeft om dingen mee te doen. Hoewel ze het goed bedoelt, voel ik me er zelfs slechter door :/ja, dat gevoel heb ik precies voel me bijna verplicht om mijn verjaardag te vieren voor hun/anderen# terwijl ik het geld ook ergens anders aan besteden.
quote:edda8 schreef op 22 juni 2016 @ 01:15:

[...]

ja, dat gevoel heb ik precies voel me bijna verplicht om mijn verjaardag te vieren voor hun/anderen# terwijl ik het geld ook ergens anders aan kan besteden.
Stel voor om samen met je moeder gezellig te gaan shoppen op de dag dat je jarig bent. Aansluitend lekker uit eten, evt. kan dan ook de vriend van je moeder aansluiten.

Heb jij een gezellige dag met je moeder en kan zij iets moois/speciaals voor jou kopen. Wellicht iets van sieraden als je daar van houdt.
Nee dat is niet gek. Jij wordt 21 het is jouw verjaardag. Maak de familie wijs dat het afgelopen is met de bemoeienis en trek je eigen plan. Je bent nu een volwassen vrouw.

Fijne verjaardag
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Wat lief dat je bezorgd bent over hoe je moeder zich voelt over je verjaardag. Maar nu je 21 wordt is dit een mooi moment om te zeggen: Mam, ik vind het super lief dat je dit wilt organiseren, maar het allerliefst ga ik met jou een weekendje naar Amsterdam/Maastricht/Texel/Antwerpen/vul maar in. Samen lunchen, samen in een hotelletje, beetje winkelen. en de volgende dag weer naar huis. Lijkt me ook een mooi moment om wat nader tot elkaar te komen en te vertellen over wat er allemaal in je om gaat.

En wat vervelend dat je weinig vrienden hebt. Studeer je nog? Of heb je hobby's/bijbaantjes waar je misschien leuke mensen kan leren kennen? Wie weet hoef je dan volgend jaar niet 'alleen' te zijn met je verjaardag als je wat investeert in sociale contacten aankomend jaar.
Ik ben ook midden in de zomer jarig, dus ik herken wel dat er bijna nooit iemand bij kan zijn om je verjaardag met je te vieren. Maar er zijn zoveel manieren om de dag anders in te vullen, zodat het toch een leuke dag wordt. Zorg er voor dat je er er een eigen ritueel van maakt, een dag waar jij van geniet en die niet afhankelijk is van anderen maar van wat jij zelf fijn vindt om te doen. Maak er jouw eigen traditie van om het echt een dag voor jezelf te maken. Nu baal je nog, maar over een jaar of wat vind je het waarschijnlijk juist prettig dat je met niemand rekening hoeft te houden. Ik heb in de loop der jaren al van alles gedaan: een dagje naar de sauna voor een mini-vakantie, lekker met een boekje op de bank en lekkere dingen binnen handbereik, een dagje winkelen met heerlijke lunch... maar net waar je zelf zin in hebt. Ik wens je een hele fijne verjaardag!
Je bent oud en wijs genoeg om voor jezelf op te komen, want als je het nu niet doet, wanneer doe je het dan wel?

Je moeder wil je een leuke dag geven, ze gaat voorbij aan wat jij wilt, en het lijkt mij niet de bedoeling dat je de hele dag moet doen of heb je ontzettend veel plezier terwijl je het drie keer niks vind. Dus, ga er niet in mee.
Ik sluit me aan bij vorige schrijvers. Maak er een leuke dag van samen met je moeder (en eventueel vriend van je moeder).

In plaats van te zeggen dat je haar grote plannen niet wil, niet leuk vind, zeg het haar anders, draai het om.

Bijvoorbeeld: "Mama ik heb over mijn verjaardag nagedacht. Ik zou het zo leuk vinden dit samen met jou te vieren. Wil jij met mij winkelen/ dagje ........ lekker uit eten met zijn drietjes?"

Het voorstel van een sierraad, mooie tas, vind ik ook een goed idee.

Doe haar een voorstel iets waarvan je weet dat jullie het beiden leuk vinden en vier je verjaardag zo.
Als mijn moeder me een parachutesprong voor zou stellen zou ik me af gaan vragen wat er mis is met haar

Stel voor, als je band met haar goed is tenminste, gezellig een dagje of weekendje weg te gaan; Groningen en Maastricht zijn bijvoorbeeld erg leuk en via de NS kan je daar relatief goedkope hotels boeken.

Desnoods op je verjaardag zelf nog een borrel geven voor de mensen die er wel zijn en die je ook zelf leuk vindt!
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Wat vind je leuk om te doen?

Je kunt ook een flinke wandeling gaan maken samen oid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven