Napraattopic 61

07-06-2016 17:00 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:-Kia-Ora- schreef op 24 juni 2016 @ 18:23:

[...]

Oh, ik laat hem wel even een rolstoel meenemen . Have fun Dat gaat helemaal goedkomen! Dank je Kia
quote:Inkie12345 schreef op 24 juni 2016 @ 18:25:

[...]

Ja vertel!Ja doehoei. Dan hadden jullie maar spontaan interesse moeten tonen hoor
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juni 2016 @ 18:25:

[...]

Ja doehoei. Dan hadden jullie maar spontaan interesse moeten tonen hoor Ga je weg? Wat ga je doen?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juni 2016 @ 18:25:

[...]

Ja doehoei. Dan hadden jullie maar spontaan interesse moeten tonen hoor

Nou we hebben niet eens de kans gehad hoor, je kwam binnen en riep weet je waar ik was?

Ik denk achter Doe Maar aan.
quote:Inkie12345 schreef op 24 juni 2016 @ 18:29:

[...]

Nou we hebben niet eens de kans gehad hoor, je kwam binnen en riep weet je waar ik was?

Ik moest wel. Het is hier verdomme de hele dag niemand opgevallen dat ik weg was
quote:Peacy schreef op 24 juni 2016 @ 18:14:

[...]

Komt hij dan wel aan?

En OT: ik word ook niet gemist Hayek!Je bent er ook gewoon
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juni 2016 @ 18:30:

[...]

Ik moest wel. Het is hier verdomme de hele dag niemand opgevallen dat ik weg was Ja maar jij werkt
Werkt was weg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 24 juni 2016 @ 18:35:

[...]

Je bent er ook gewoon

En toch ben ik een tijdje weggeweest .

Maar weer back!
Ik was zelfs 2 provinciën van huis vandaag. Niemand gemerkt hoor.
Wat heb je allemaal uitgespookt, Lady? Heb je zo gemist!!
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 24 juni 2016 @ 19:17:

Ik was zelfs 2 provinciën van huis vandaag. Niemand gemerkt hoor.Ik wel, je keek naar links, naar rechts en hup, daar ging je, langs het grenspaaltje. En ik maar zwaaien vanaf mijn peerd
Ons leven speelt zich dan nog teveel buiten het forum af! Vandaar dat we niet gemist worden, we zijn er te weinig!
quote:Peacy schreef op 24 juni 2016 @ 19:28:

Ons leven speelt zich dan nog teveel buiten het forum af! Vandaar dat we niet gemist worden, we zijn er te weinig!Zullen we de mods dan toch maarvragen of er bij het nieuwe forum tags en pushberichten kunnen komen?
quote:Lady_Voldemort schreef op 24 juni 2016 @ 18:30:

[...]

Ik moest wel. Het is hier verdomme de hele dag niemand opgevallen dat ik weg was

O.

Ik dacht dat jij er altijd bent.

Sorry hoor.

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Hunniebunnie schreef op 24 juni 2016 @ 19:31:

[...]

Zullen we de mods dan toch maarvragen of er bij het nieuwe forum tags en pushberichten kunnen komen?Goed idee!
Ik vind mezelf over het algemeen geen taal-nazi, maar als mensen "wouden" gaan schrijven ipv "wilden" moet ik echt op mijn handen zitten
Niet 'op me handen'?
quote:Hunniebunnie schreef op 24 juni 2016 @ 19:56:

Niet 'op me handen'? Bijna wel, maar bij zulke klachten durf ik geen spreektaal te typen dus dacht ik laat ik het maar correct verwoorden
quote:Dormouse schreef op 24 juni 2016 @ 19:54:

Ik vind mezelf over het algemeen geen taal-nazi, maar als mensen "wouden" gaan schrijven ipv "wilden" moet ik echt op mijn handen zitten Wilden wonen wel in wouden.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar

Ik vind mezelf over het algemeen geen taal-nazi, maar als mensen "wouden" gaan schrijven ipv "wilden" moet ik echt op mijn handen zitten

Het is ook " wouwen " , op zijn goedst Rotterdams.

Wij wouwe pressé op tijd kome , dus toen gingen we de tunnel onderdoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dat deed ik in klas 4 ( nu groep 3): wij willen, wij wouden. Rode streep erdoor van de juf, verbeteren.

Wij willen, wij wouwden. rode streep erdoor van de juf, verbeteren.

? Nog niet goed?

Vol goede moed, wij willen wij wauden.

Juf zag de laatste optie al aankomen en schreef zelf naast de derde rode streep: WILDEN !
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 juni 2016 @ 20:04:

[...]

Het is ook " wouwen " , op zijn goedst Rotterdams.

Wij wouwe pressé op tijd kome , dus toen gingen we de tunnel onderdoor.Om naar de mart te gaan

Wilden / wouden / wouen

Wat is juist: 'Wij wouden per se winnen', 'Wij wouen per se winnen' of 'Wij wilden per se winnen'?

Alleen 'Wij wilden per se winnen' voldoet helemaal aan de taalnorm. Wie een van de andere varianten gebruikt, kan bijna rekenen op commentaar vanwege slordig taalgebruik. Toch nemen de Spellingwijzer Onze Taal, het officiële Groene Boekje en Van Dale naast wilden ook wouden op; Van Dale noemt bovendien nog de informele vormen wouen en wouwen.

Wouden zijn bossen!

Veel mensen hebben geleerd dat wouden 'fout' is. 'Wouden zijn bossen!' was een bekende uitroep van schoolmeesters en -juffrouwen om erin te stampen dat alleen wilden juist zou zijn. Wou(d)en is echter een eeuwenoude vorm, die al in Middelnederlandse teksten voorkomt. Hij is ontstaan uit wolde(n), een vorm die in sommige dialecten nog voortleeft. De vorm wouden houdt ondanks alle vermaningen gewoon stand, in elk geval in de spreektaal en de informele schrijftaal. In de spreektaal is wou(w)en heel gebruikelijk.

Het enkelvoud wou

Tegen het enkelvoud wou (dat bestaat naast wilde) wordt minder bezwaar gemaakt. 'Ik wou dat ik jou was' en 'Ik weet ook niet wat ze daarmee wou zeggen' zijn voor de meeste mensen goede zinnen, al zijn ze wat informeel. 'Ik wilde dat ik jou was' en 'Ik weet ook niet wat ze daarmee wilde zeggen' zijn uiteraard ook mogelijk. In bijvoorbeeld 'De minister wou geen toelichting geven' is wou voor sommige mensen toch wat te informeel; 'De minister wilde geen toelichting geven' is in hun ogen passender.

Overigens kan er een licht betekenisverschil worden uitgedrukt door wou(den) of wilde(n) te gebruiken. Vergelijk bijvoorbeeld 'Ik wou naar Parijs' en 'Ik wilde naar Parijs.' De zin met wou is vooral een wens ('dat zou ik graag willen'); de zin met wilde(n) is meer een concrete verleden tijd ('dat wilde ik, maar er kwam iets tussen' / 'dat wilde ik en dus nam ik de Thalys').

Hieronder staat de juiste vervoeging van willen. De vormen met * worden als informeel beschouwd; dat geldt het sterkst voor het meervoud wouden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven