Verder na bedrog, hoe?

13-05-2016 07:48 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het "partner biecht op...' topic

Partner biecht op...

In dit topic hoop ik mensen te spreken die weten wat het is om verder te leven nadat je vertrouwen geschonden is in je relatie. Wat is de impact op je relatie, als je hoort dat je partner je bedrogen heeft?

Vreemdgaan, hoerenbezoek, een eenmalig slippertje, een langdurig dubbelleven.?

Waar ga je doorheen, en wat doet je beslissen om weg te gaan of toch te blijven?

In het vorige topic liepen de emoties vaak hoog op. Dat is logisch.

Toch werd er (meestal) vanuit respect gereageerd, en dat was helpend.

Dus geef gerust je mening, alle standpunten zijn welkom, maar spreek elkaar aan zoals je zelf ook aangesproken zou willen worden.

Mijn achtergrond:

Ik hoorde 3 weken geleden dat mijn man al zeker 15 jaar van ons 20 jarige huwelijk af en toe naar de hoeren gaat. Ons huwelijk was verder goed. Twee (puber)zoons. Niemand weet dit nog, en dat valt me zwaar. Hij is totaal ongeveer 25x geweest. En dan nog 3 a 4x zoveel keer om te 'kijken' in die hoeren straat. Om de kick vd spanning.

Vroeger riep ik van: 'Als mijn vriend/man ooit vreemd zou gaan, dan schop ik hem er uit!

Geen twijfel mogelijk. 'Zoiets PIK je toch zeker niet?'

Maar nu, in de situatie, een situatie die ik nooit aan heb zien komen, voelt alles anders.

Niet meer duidelijk, maar vol twijfels en pijn. Hoe kan het dat ik dit nooit gemerkt heb? Waren er dan geen enkele signalen? Wat zegt dat over mij? Heb ik dan zo'n plank voor mijn kop? Of is hij zo'n briljant leugenaar? Was alles een leugen? Ook die mooie, liefdevolle intieme momenten? Ik kijk naar de scherven van mijn huwelijk en weet niet of ik dit nog kan lijmen. We kunnen 'door', maar kan ik hem ooit nog vertrouwen?

Ik word heen en weer geslingerd tussen woede, machteloosheid en verdriet. Alles waar ik in geloofde is onzeker geworden.

Ik hoop hier mensen te 'spreken ' die ook ooit bedrogen zijn. Ik ben benieuwd hoe die het hebben aangepakt. Ik wil nu -voorlopig- 'door'. Alles staat in de 'pauze-stand'. Hij woont hier in huis, slaapt apart. Als de emotionele rollercoaster wat vaart vermindert, het stof wat optrekt, dan hoop ik dat ik zie (voel? ) hoe de toekomst er uit ziet.

Hij gaat binnenkort hulp krijgen bij Rodersana, (ambulant, gesprekken,) om zijn seksverslaving aan te pakken. Ik heb nu 3x een gesprek gehad met mijn huisarts om even te kunnen ventileren.

Alle mensen die ik ken, staan of te ver weg van me, of te dichtbij, om dit tegen te kunnen vertellen.

De jongens mogen dit niet te weten komen; hoe erg ik dit ook vind, hij is een geweldige vader voor ze en dat beeld wil ik ze niet ontnemen.

Ben nu aan het zoeken naar een 'luisterend oor' in de hulpverlening.

Een gespreksgroep v lotgenoten ofzo. Partners van seksverslaafden. Partners van 'cheaters'. Zoiets. Maar ben nog niets tegengekomen. (Niet iets zonder een bepaalde religie.)

Want ik vraag me af hoe je omgaat met deze wisselende buien. Het ene moment zie ik geen enkele mogelijkheid meer, het volgende moment voel ik nog steeds die band, die liefde, (ookal haat ik hem tegelijkertijd).

Vraag me af of het mogelijk is om dat vertrouwen terug te krijgen.

En of jou dat dus gelukt is. Of niet. En hoe dat ging.
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 10:51:

Nomos schrijft: En zijn het niet de sterkste relaties waarin beide partners heel veel kunnen maken, zonder dat de ander wegholt?

Nee natuurlijk niet. IN een sterke relatie voel je je vrij en gestimuleerd om jezelf te intplooien omdat je weet dat je partner altijd achter je staat. Je bent een team en kan blindelings op elkaar vertrouwen. Ook in tijden van crisis. Heel veel kunnen maken" zonder dat deander wegrent houdt eerder verband met emorionele afhankelijkheid en onvolwassenheid. Je pikt van alles omdat je denkt dat je het niet alleen kan.Eens hoor, maar wat doet dat af aan wat ik beweer? Met dat je "alles kunt maken" bedoel ik ondermeer jezelf ontplooien. Maar ook emotioneel flink aan de grond zitten en weten dat de ander er voor je is, ook al zal dat zich niet altijd vertalen in een arm om je heen of een schouder om op uit te huilen, dat kan net zo goed eens een flink conflict zijn of stevige discussie. Ik doelde nou niet direct op hoerenbezoek of vreemdgaan, maar als een relatie, beide partners, al het bovengenoemde (en meer) glorieus doorstaat, dan heb je ook wat.
quote:Nomos schreef op 26 juni 2016 @ 11:59:

[...]

Eens hoor, maar wat doet dat af aan wat ik beweer? Met dat je "alles kunt maken" bedoel ik ondermeer jezelf ontplooien. Maar ook emotioneel flink aan de grond zitten en weten dat de ander er voor je is, ook al zal dat zich niet altijd vertalen in een arm om je heen of een schouder om op uit te huilen, dat kan net zo goed eens een flink conflict zijn of stevige discussie. Ik doelde nou niet direct op hoerenbezoek of vreemdgaan, maar als een relatie, beide partners, al het bovengenoemde (en meer) glorieus doorstaat, dan heb je ook wat.

Met "alles kunnen maken" heb ik een wat ander beeld inderdaad. Ik vind dat je in een goede relatie moet beseffen dat je helemaal niet alles kan maken. Wel dat je mag zijn wie je bent. Hoerenbezoek, mishandeling, alcoholisme schaar ik daar inderdaad niet onder. Dat is schade berokkenen aan elkaar en aan jezelf en aan het gezin. Als je dat doet houdt alles op.

Goede relaties doorstaan crises, niet perse een huwelijkscrises omdat de 1 naar de hoeren is geweest, want dan is de relatie in mijn ogen per definitie niet goed. Een verliefdheid op een ander, misschien een slippertje zo'n huwelijkscrises meer. Maar echte testcases heb je pas bij groot verlies, rouw, ziekte etc. Dan onderscheiden de goede relaties zich van de slechte.
En na zo'n crisis, bijv. rouw of ziekte kan je er samen sterker uitkomen.

Als er sprake is van fundementeel bedrog en schade kom je er niet sterkte uit. De basis is kapot en dat levert nooit een sterkere relatie dan een relatie waarbij de basis wel goed is.
en daarmee wil ik niet zeggen dat zeeland weg moet bij haar man. Dat is aan haar. Maar als ze blijft moet ze zich beseffen dat het nooit meer wordt zoals het was want het was niet eens zoals zij het dacht. Deze relatie wordt geen 8 of 9 of 10. Dit kan je namelijk nooit meer wegpoetsen. Ze moet dus tevreden zijn met een krappe voldoende, een 5,5 of een 6 als dat er in zit.
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 12:10:

en daarmee wil ik niet zeggen dat zeeland weg moet bij haar man. Dat is aan haar. Maar als ze blijft moet ze zich beseffen dat het nooit meer wordt zoals het was want het was niet eens zoals zij het dacht. Deze relatie wordt geen 8 of 9 of 10. Dit kan je namelijk nooit meer wegpoetsen. Ze moet dus tevreden zijn met een krappe voldoende, een 5,5 of een 6 als dat er in zit.+1
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 12:06:

[...]

Met "alles kunnen maken" heb ik een wat ander beeld inderdaad. Ik vind dat je in een goede relatie moet beseffen dat je helemaal niet alles kan maken. Wel dat je mag zijn wie je bent. Hoerenbezoek, mishandeling, alcoholisme schaar ik daar inderdaad niet onder. Dat is schade berokkenen aan elkaar en aan jezelf en aan het gezin. Als je dat doet houdt alles op.

Goede relaties doorstaan crises, niet perse een huwelijkscrises omdat de 1 naar de hoeren is geweest, want dan is de relatie in mijn ogen per definitie niet goed. Een verliefdheid op een ander, misschien een slippertje zo'n huwelijkscrises meer. Maar echte testcases heb je pas bij groot verlies, rouw, ziekte etc. Dan onderscheiden de goede relaties zich van de slechte.

Ook weer eens. Alleen wordt het hoerenbezoek in dit geval verklaard vanuit een verslaving.

En ik weet niet of een stevige relatie een stevige verslaving doorstaat. Ik weet niet eens of je met een verslaafde een echte relatie kunt hebben. Ik heb in mijn directe omgeving een huwelijk gezien waarbij beide partners aan alcohol verslaafd waren, hun huwelijk heeft stand gehouden en diverse crises doorstaan. Maar of die crises binnen de relatie ook met elkaar, of ieder voor zich met behulp van alcohol, zijn doorstaan, ik weet het niet. Ik weet wel, dat er tegen elkaar en de rest van wereld heel veel en erg gelogen werd. Daarmee devalueert een relatie tot een bij elkaar zijn, omdat het nu eenmaal niet anders is. Beide echtelieden hebben zich uiteindelijk doodgedronken.

In het geval van Zeeland lijkt de man bereid om van verslaving af te komen en zich op het huwelijk te richten en dan ziet het er weer anders uit
Maar is die verslaving vastgesteld dan?

Ik dacht dat dat gewoon een "het zou kunnen dat..." was
quote:Nomos schreef op 26 juni 2016 @ 12:20:

[...]

Ook weer eens. Alleen wordt het hoerenbezoek in dit geval verklaard vanuit een verslaving.

En ik weet niet of een stevige relatie een stevige verslaving doorstaat. Ik weet niet eens of je met een verslaafde een echte relatie kunt hebben. Ik heb in mijn directe omgeving een huwelijk gezien waarbij beide partners aan alcohol verslaafd waren, hun huwelijk heeft stand gehouden en diverse crises doorstaan. Maar of die crises binnen de relatie ook met elkaar, of ieder voor zich met behulp van alcohol, zijn doorstaan, ik weet het niet. Ik weet wel, dat er tegen elkaar en de rest van wereld heel veel en erg gelogen werd. Daarmee devalueert een relatie tot een bij elkaar zijn, omdat het nu eenmaal niet anders is. Beide echtelieden hebben zich uiteindelijk doodgedronken.

In het geval van Zeeland lijkt de man bereid om van verslaving af te komen en zich op het huwelijk te richten en dan ziet het er weer anders uit

ik van van mening dat je geen relatie met een verslaafde kan hebben. De verslaving staat namelijk altijd op 1 en succesverhalen over afkicken zijn er amper. Hoe langer de verslaving heeft geduurd hoe moeilijker het is om het te stoppen. TO's man wordt nu behandeld als een verslaafde, of hij verslaafd is weet ik niet. Je kan je in die zin ook afvragen of TO verslaafd is. Relatieverslaafd.

Ik ken trouwens wel meer verslaafden die serieus van hun verslaving af willen als hun partner ze voor het blok zet. Is geen garantie voor succes.
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 11:57:

kijk je kan wel heel selectief zeggen dat vind ik een mooie metafoor (boek) of dat vind ik een mooie opvatting (uitspraak van nomos) om me aan vast te houden. Maar het zijn strohalmen zonder houvast.

Je kan voor elke situatie prachtige metaforen maken, die je kan onderbouwen voor heel veel verschillende opvattingen. Ik kocht ooit bonsaibomen als relatiegeschenk. Die stonden symbool voor hoe je je klanten zou willen behandelen: met intensieve zorg voor alle aspecten van de klant. Mijn vader zei meteen: "je bedoelt snoeien bij de wortel en klein houden?" En bedankt pa.

Zeeland jij moet eerlijk kijken naar de situatie waar je in zit en beseffen waar je voor gekozen hebt. Nu zeg je dat je gekozen hebt voor een slechte relatie in de hoop dat die beter wordt. Maar dat is geen basis voor een relatie. Toch wil jij die relatie. Prima. maar zeg dan: deze relatie is goed genoeg voor mij, daarom ga ik door.

Ik weet niet of je die relatie slecht moet noemen. Dat is denk ik heel persoonlijk en hangt sterk af van hoe je ernaar kijkt en welke uitgangspunten je hanteert. Jij gaat ervan uit (schrijf je verderop) dat je elkaar blind kan vertrouwen. Ik heb het idee dat TO daar ook vanuit gaat. Persoonlijk denk ik dat niemand helemaal blind te vertrouwen is en dat iedereen in een relatie wel eens iets verbergt voor de ander. Het gewicht wat je daaraan hangt bepaalt of je ermee kan leven of niet. Ik vraag me af of TO hiermee kan leven, maar dat kan ze alleen zelf bepalen.

Die knuffel geeft me een beetje een ongemakkelijk gevoel. Wel zoenen en ineens weer afstand creeren? Waarom? Straf? Leuk voor je man, weer een frustratie erbij. Dit is je relatie. Jij wil met hem samen zijn en seks hoort daarbij. Sta achter je keuzes en zet je over je woede en pijn heen. Waarom doe je dat niet?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:BWitched schreef op 26 juni 2016 @ 12:30:

[...]

Slimme pa heb je

Voor mij geldt dat ik mijn partner blindelings kan vertrouwen. Maar als je dat niet helemaal kan of wil dan is dat volgens mij prima. En kan je relatie net zo goed zijn. het wordt anders als inderdaad gebleken is dat de partner onbetrouwbaar is op een niet mis te verstane wijze en daarmee schade heeft berokkend aan jou en het gezin. Dat kan je niet zeggen dat de relatie goed is.
Heksje ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor. Mijn partner mag best geheimen hebben voor mij. Graag zelf, ik hoef al die zieleroerselen echt niet te horen. Maar ik weet wel zeker dat als er iets gebeurt dat invloed heeft op mij of onze relatie hij dit vertelt.
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 12:36:

Heksje ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor. Mijn partner mag best geheimen hebben voor mij. Graag zelf, ik hoef al die zieleroerselen echt niet te horen. Maar ik weet wel zeker dat als er iets gebeurt dat invloed heeft op mij of onze relatie hij dit vertelt.

Dat denk ik ook. Maar ik heb genoeg mensen gezien die daar rotsvast van overtuigd waren en die daarin helaas nogal teleurgesteld zijn. En dat zijn niet altijd mensen waarbij je dat verwacht.

Daarom, en dat zeg jij wel heel terecht ergens in dit topic, is vertrouwen iets wat je geeft. Je hebt geen leven, denk ik, als je je man continu in de gaten houdt. Ik vertrouw mijn man. Maar ik heb teveel gezien om voor ook maar iemand mijn hand in het vuur te steken en ik zal nooit zeggen dat zoiets mij niet zal overkomen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
1 op de 7 mannen gaat naar de hoeren. Jojanneke zegt ut.

Dan zouden die allemaal seksverslaafd zijn......

Blijf het n heerlijk excuus vinden. "Oh, ik ben verslaafd. Kan er niks aan doen. Was overgeleverd; kon geen kant op ......en jij moet me daarmee helpen!!"
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)

Van dat laatste zou ik niet zo zeker durven zijn. Een andere baan of ontslag,dat merk he hoe dan ook. Maar een escapade op het wer?, als jouw man vindt dat dat niets met jullie relatie te maken heeft en het er dus ook geen invloed op heeft, dan hoef jij het dus niet te weten?

Dan zou je net zo goed kunnen zeggen, dat het geheime hoerenbezoek van de man van Zeeland 15 jaar lang geen invloed had op de relatie of op Zeeland, tot hij dacht, dat hij zijn vrouw besmet had.
quote:BWitched schreef op 26 juni 2016 @ 13:23:

[...]

Dat denk ik ook. Maar ik heb genoeg mensen gezien die daar rotsvast van overtuigd waren en die daarin helaas nogal teleurgesteld zijn. En dat zijn niet altijd mensen waarbij je dat verwacht.

Daarom, en dat zeg jij wel heel terecht ergens in dit topic, is vertrouwen iets wat je geeft. Je hebt geen leven, denk ik, als je je man continu in de gaten houdt. Ik vertrouw mijn man. Maar ik heb teveel gezien om voor ook maar iemand mijn hand in het vuur te steken en ik zal nooit zeggen dat zoiets mij niet zal overkomen.Als ik dat vertrouwen niet zou hebben dan zou er voor mij geen basis zijn voor een relatie. Mijn man zou dat ook niet accepteren denk ik.
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 12:29:

[...]

ik van van mening dat je geen relatie met een verslaafde kan hebben. De verslaving staat namelijk altijd op 1 en succesverhalen over afkicken zijn er amper. Hoe langer de verslaving heeft geduurd hoe moeilijker het is om het te stoppen. TO's man wordt nu behandeld als een verslaafde, of hij verslaafd is weet ik niet. Je kan je in die zin ook afvragen of TO verslaafd is. Relatieverslaafd.

Ik ken trouwens wel meer verslaafden die serieus van hun verslaving af willen als hun partner ze voor het blok zet. Is geen garantie voor succes.

Ik ken best veel alcoholisten die al tientallen jaren niet meer drinken.

Maar ik vind eigenlijk dat je voor jezelf moet willen stoppen.

En diegenen die voor een partner stoppen, de relatie overleeft dat lang niet altijd, ik zeg het nog maar eens een keer.

Nu weer verder met mijn zelfonderzoek
quote:Nomos schreef op 26 juni 2016 @ 13:29:

[...]

Van dat laatste zou ik niet zo zeker durven zijn. Een andere baan of ontslag,dat merk he hoe dan ook. Maar een escapade op het wer?, als jouw man vindt dat dat niets met jullie relatie te maken heeft en het er dus ook geen invloed op heeft, dan hoef jij het dus niet te weten?

Dan zou je net zo goed kunnen zeggen, dat het geheime hoerenbezoek van de man van Zeeland 15 jaar lang geen invloed had op de relatie of op Zeeland, tot hij dacht, dat hij zijn vrouw besmet had.Eh nee, een escapade op het werk heeft invloed op mij en onze relatie. Dat lijkt me duidelijk. En natuurlijk moet je dat weten. Ik vertrouw erop dat mijn man me dat soort dingen vertelt en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat hij dergelijke grote zaken zou verzwijgen. Als ik dat wel zou hebben dan had ik niks te zoeken in deze relatie
quote:Ieleen schreef op 26 juni 2016 @ 14:10:

[...]

Ik ken best veel alcoholisten die al tientallen jaren niet meer drinken.

Maar ik vind eigenlijk dat je voor jezelf moet willen stoppen.

En diegenen die voor een partner stoppen, de relatie overleeft dat lang niet altijd, ik zeg het nog maar eens een keer.

Nu weer verder met mijn zelfonderzoek Echt? Ik ken ze niet. Ik ken er wel die tijdelijk droog staan om dan weer terug te vallen. Maar ze zullen bestaan hoor.
Ik heb met verbazing dit alles gelezen...

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je, in deze situatie, je huwelijk nog wil redden.

Al die jaren van bedrog... en dan het feit dat hij het niet uit schuldgevoel heeft opgebiecht maar om praktische redenen...

Zoiets kán toch nooit meer goed komen?

Ik vroeg net de mening van mijn man, want die kijkt er misschien helemaal anders tegenaan als man zijnde.

Ik vond zijn reactie treffend: "dat is iets wat wij nooit zullen begrijpen... waarom blijft een vrouw bij een man als ze zo bedrogen wordt of als ze mishandelt wordt? Alleen een vrouw zonder zelfrespect en zelfvertrouwen begrijpt zoiets. En kan een man ooit respect hebben voor een vrouw die hem na zo'n bedrog vergeeft?".

Vooral dat laatste...

Voor zijn gedrag zijn geen excuses, al was jullie sexleven een dikke nul, dan nog geeft hem dat niet het recht om je zo te bedonderen! Er zijn ALTIJD andere manieren voor om SAMEN een oplossing te vinden, dát is houden van!

En met alle respect, een prima vader? Ik zou een man, met zo'n normen en waarden (of gebrek eraan) helemaal geen prima vader vinden. Als je jongens hier ooit achter komen... pa vindt dit een normale manier om met vrouwen om te gaan en ma bevestigd dit door hem te vergeven...

Het is niet mijn bedoeling je af te schilderen als slechte moeder, maar sta je er ooit bij stil welk signaal je hiermee afgeeft?

Ik wens je veel wijsheid toe, maar ik wens je vooral veel kracht toe!
My way or the highway!
@ didi jij beschrijft in iets mildere bewoordingen precies hoe ik het ook zie.
Dat van goede vader begrijp ik ook niet zo goed van TO. Want t lijkt me dat zoiets wel doorsijpelt in de opvoeding. Normen waarden enzo. Oprechtheid openheid. De kinderen groeien iig met een leugen op en niet zon kleintje ook.

Of is t zon koele kikker dat ie dat allemaal echt apart houdt in z'n gevoelsleven.

Dan is t een grote schijnheil die staatsgevaarlijk is door zo lang zo met mensen te kunnen omgaan. Hij kan wel bij de CIA met z'n dubbelleven.

TO ik zeg t nigmaals ik heb t met je te doen. Echt. Pfff. Je hebt t zwaar.
Ja zo zie ik het ook. En velen met ons gok ik.

Heksje ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor. Mijn partner mag best geheimen hebben voor mij. Graag zelf, ik hoef al die zieleroerselen echt niet te horen. Maar ik weet wel zeker dat als er iets gebeurt dat invloed heeft op mij of onze relatie hij dit vertelt.Hoe kun je dit nou zeker weten? Zeeland dacht dat ook van haar man.
quote:Rasonkel schreef op 26 juni 2016 @ 16:33:

[...]

Hoe kun je dit nou zeker weten? Zeeland dacht dat ook van haar man.Zeker weten kan je niks. Dit is waar het om gaat he? Vertrouwen.
vertrouwen zit in jezelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven