ontslag
dinsdag 25 november 2008 om 11:14
Na vier jaar heedft mijn werkgever mij gevraagd om zelf ontslag te nemen, omdat hij geen zin heeft in het papierwerk zoals hij zelf zegt en mij de tijd wil geven gewoon iets anders te vinden... maar volgens mij is het helemaal niet heel aardig van hem dat hij mij daar de tijd voor geeft, maar eerder gemakzuchtig. Dit moet ik niet doen toch? Is toch in mijn nadeel?
dinsdag 25 november 2008 om 11:21
Ik zou wel vast om mee heen kijken. Solliciteren vanuit een baan is beter dan solliciteren vanuit een uitkering. Dat je uiteindelijk eerder een nieuwe baan hebt dan dat je baas je ontslaat is natuurlijk beter.
Maar voor behoud uitkering etc is het wel erg belangrijk dat je je niet zomaar laat ontslaan. En daarbij... dat papierwerk is zijn probleem en niet die van jou.
Maar voor behoud uitkering etc is het wel erg belangrijk dat je je niet zomaar laat ontslaan. En daarbij... dat papierwerk is zijn probleem en niet die van jou.
dinsdag 25 november 2008 om 11:26
Dan zou ik zijn vraag aan mijn laars lappen als ik jou was. Kom op zeg, als hij zo nodig wil dat jij vertrekt, dan maar op de officiele manier en niet de makkelijke weg!
Sterkte, dit zijn geen leuke dingen en ik kan me voorstellen dat je hierdoor niet leuk naar je werk gaat
Sterkte, dit zijn geen leuke dingen en ik kan me voorstellen dat je hierdoor niet leuk naar je werk gaat
"ik ben het, Barbabelladingdong"
dinsdag 25 november 2008 om 11:28
Nou lekker werken doe je er niet meer, dus ik zou wel heel hard op zoek naar iets anders. Als je een vaste aanstelling hebt, zou ik zeker niet zelf ontslag nemen, want dan heb je idd geen recht op WW. Niet doen dus.
Als je een tijdelijk contract hebt, dan kan dat gewoon niet verlengd worden. Hoef je tegenwoordig gen bezwaar meer te maken om recht op WW te houden. Neem aan dat je werkt omdat je een inkomen nodig hebt, dus zou zeker niet zelf weggaan als je geen nieuwe baan hebt. Dus als ie echt van je afwil dan moet ie maar een ontslagprocedure in gang zetten, ( moet ie idd dossier opbouwen, mss via de kantonrechter bladiebla. is papierwinkel, maar idd niet jouw probleem.
Als je een tijdelijk contract hebt, dan kan dat gewoon niet verlengd worden. Hoef je tegenwoordig gen bezwaar meer te maken om recht op WW te houden. Neem aan dat je werkt omdat je een inkomen nodig hebt, dus zou zeker niet zelf weggaan als je geen nieuwe baan hebt. Dus als ie echt van je afwil dan moet ie maar een ontslagprocedure in gang zetten, ( moet ie idd dossier opbouwen, mss via de kantonrechter bladiebla. is papierwinkel, maar idd niet jouw probleem.
dinsdag 25 november 2008 om 11:29
dinsdag 25 november 2008 om 11:39
Laat hem maar lekker ontslag voor je aanvragen bij cwi of kantonrechter, ondertussen misschien zelf uitkijken naar wat anders. Maar dit NIET aan je baas laten weten, dat gaat hem echt niks aan. Wat een flapdrol zeg, Xcuse me. NOOIT zelf ontslag nemen, daarmee snijd je jezelf enorm in de vingers en maak je het hem heel gemakkelijk (dat hij het je heeft durven vragen...). Ten eerste heb je dan geen recht op ww-uitkering en daarnaast krijg je altijd een ontslagpremie volgens de kantonrechtersformule. En daar heb je recht op als hij je wilt ontslaan. Hem de eerste stap laten zetten dus, en hem laten weten dat je niet van plan bent uit jezelf op te stappen.
(lees je ondertussen een beetje in via internet over ontslag www.arbeidsrecht.nl, en let erop dat je ontslagpapieren die je baas opstelt niet zomaar ondertekent, mee naar huis nemen, anderen laten lezen, eventueel juridisch advies erover inwinnen). Laat je niets wijs maken door zo'n baas.
(lees je ondertussen een beetje in via internet over ontslag www.arbeidsrecht.nl, en let erop dat je ontslagpapieren die je baas opstelt niet zomaar ondertekent, mee naar huis nemen, anderen laten lezen, eventueel juridisch advies erover inwinnen). Laat je niets wijs maken door zo'n baas.
dinsdag 25 november 2008 om 12:02
Vreemde situatie. Als je denkt dat hij je KAN en wil ontslaan, dan moet je dus wel als de sodemieter een nieuwe baan zoeken, zeker in deze moeilijke tijden. Je kunt veel zeggen van je baas, hij geeft je nu wel de kans om je CV fatsoenlijk te houden!!
(als het hem lukt om je op een nette manier te ontslaan dan heb jij in de eeuwigheid wat uit te leggen op elke toekomstige sollicitatie)
Maar goed, wie weet zit je baas te bluffen en heeft hij geen poot om op te staan. Ik ben geen expert en ik ken je situatie niet, maar hou dus wel altijd je CV in gedachten.
(als het hem lukt om je op een nette manier te ontslaan dan heb jij in de eeuwigheid wat uit te leggen op elke toekomstige sollicitatie)
Maar goed, wie weet zit je baas te bluffen en heeft hij geen poot om op te staan. Ik ben geen expert en ik ken je situatie niet, maar hou dus wel altijd je CV in gedachten.
dinsdag 25 november 2008 om 12:02
dinsdag 25 november 2008 om 12:25
Niet doen, hij probeert zo zichzelf in te dekken tegen de kosten die het verkijgen van een onstlagvergunning met zich meebrengt. Lekker ondernemer zeg! Als hij wilt dat je weggaat moet hij daarvoor zorgen. Als het uit de hand loopt kan je je (in het uiterste geval) ziekmelden als gevolg van een conflict.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 25 november 2008 om 13:43
Als je oetlul-baas je wil ontslaan, laat 'ie dan maar lekker zelf aan de slag gaan. Ik denk inderdaad dat 'ie de aanvraag noooit rond krijgt. Maar goed, ga wel op zoek naar iets anders want bij zo'n baas wíl je toch niet meer werken? Maar wat anderen ook zeggen: nooit zelf je ontslag aanvragen want mocht je ww nodig hebben, dan krijg je die niet.
Ik ben mijn eigen bananenschil
dinsdag 25 november 2008 om 14:13
Zelf geen ontslag nemen voor je en andere baan hebt.
Maar wat JC zegt snijdt zeker wel hout. Wil je echt bij een sollicitatie gaan vertellen dat je ontslagen bent omdat je na vier jaar toch niet in het team bleek te passen?
In die zin geeft je baas je de kans om naar wat anders uit te gaan zien.
Als je baas geen dosier over je heeft opgebouwd, en het financieel goed gaat met het bedrijf kan je baas je niet ontslaan. Maar lekker werken is het niet, lijkt me.
Maar wat JC zegt snijdt zeker wel hout. Wil je echt bij een sollicitatie gaan vertellen dat je ontslagen bent omdat je na vier jaar toch niet in het team bleek te passen?
In die zin geeft je baas je de kans om naar wat anders uit te gaan zien.
Als je baas geen dosier over je heeft opgebouwd, en het financieel goed gaat met het bedrijf kan je baas je niet ontslaan. Maar lekker werken is het niet, lijkt me.
dinsdag 25 november 2008 om 14:16
En ach, ik vind je baas niet direct een oetlul. Het is best lastig als er iemand bij je werkt waar je van af wil, dat kan om allerlei redenen zijn. Een werknemer heeft een maand opzegtermijn, maar als werkgever heb je niet veel macht op dat gebied.
Misschien is het dan wel zo netjes en eerlijk om iemand te laten weten dat je van hem/haar af wil. Dan kan zo iemand zijn eigen conclusies trekken.
Misschien is het dan wel zo netjes en eerlijk om iemand te laten weten dat je van hem/haar af wil. Dan kan zo iemand zijn eigen conclusies trekken.
dinsdag 25 november 2008 om 14:17
dinsdag 25 november 2008 om 14:51
quote:Fame schreef op 25 november 2008 @ 12:25:
Niet doen, hij probeert zo zichzelf in te dekken tegen de kosten die het verkijgen van een onstlagvergunning met zich meebrengt. Lekker ondernemer zeg! Als hij wilt dat je weggaat moet hij daarvoor zorgen. Als het uit de hand loopt kan je je (in het uiterste geval) ziekmelden als gevolg van een conflict.Ziekmelden zou ik je niet aanraden, een conflict is gen ziekte, en de arbodienst zal je direct weer aan het werk zetten, of, je geeft je werkgever daarme een reden voor ontslag, werkweigering, of op zijn minst een "verstoorde arbeidsverhouding"die zal leiden tot een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter. Veel mensen geloven ten onrechte dat ze niet ontslagen kunnen worden als ze ziek zijn. Dat is een misvatting. je mag niet ontslagen worden wegens ziekte, maar en reeds ingezette procedure gaat gewoon door, en een ontbinding via de kantonrechter wegens verstoorde verhoudingen kan dus wel.
Niet doen, hij probeert zo zichzelf in te dekken tegen de kosten die het verkijgen van een onstlagvergunning met zich meebrengt. Lekker ondernemer zeg! Als hij wilt dat je weggaat moet hij daarvoor zorgen. Als het uit de hand loopt kan je je (in het uiterste geval) ziekmelden als gevolg van een conflict.Ziekmelden zou ik je niet aanraden, een conflict is gen ziekte, en de arbodienst zal je direct weer aan het werk zetten, of, je geeft je werkgever daarme een reden voor ontslag, werkweigering, of op zijn minst een "verstoorde arbeidsverhouding"die zal leiden tot een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter. Veel mensen geloven ten onrechte dat ze niet ontslagen kunnen worden als ze ziek zijn. Dat is een misvatting. je mag niet ontslagen worden wegens ziekte, maar en reeds ingezette procedure gaat gewoon door, en een ontbinding via de kantonrechter wegens verstoorde verhoudingen kan dus wel.
dinsdag 25 november 2008 om 14:53
quote:return_of_kreng schreef op 25 november 2008 @ 14:51:
[...]
Ziekmelden zou ik je niet aanraden, een conflict is gen ziekte, en de arbodienst zal je direct weer aan het werk zetten, of, je geeft je werkgever daarme een reden voor ontslag, werkweigering, of op zijn minst een "verstoorde arbeidsverhouding"die zal leiden tot een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter. Veel mensen geloven ten onrechte dat ze niet ontslagen kunnen worden als ze ziek zijn. Dat is een misvatting. je mag niet ontslagen worden wegens ziekte, maar en reeds ingezette procedure gaat gewoon door, en een ontbinding via de kantonrechter wegens verstoorde verhoudingen kan dus wel.Ziekmelden is idd niet de juiste omschrijving, afmelden ivm arbeidsconflict is duidelijker
[...]
Ziekmelden zou ik je niet aanraden, een conflict is gen ziekte, en de arbodienst zal je direct weer aan het werk zetten, of, je geeft je werkgever daarme een reden voor ontslag, werkweigering, of op zijn minst een "verstoorde arbeidsverhouding"die zal leiden tot een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter. Veel mensen geloven ten onrechte dat ze niet ontslagen kunnen worden als ze ziek zijn. Dat is een misvatting. je mag niet ontslagen worden wegens ziekte, maar en reeds ingezette procedure gaat gewoon door, en een ontbinding via de kantonrechter wegens verstoorde verhoudingen kan dus wel.Ziekmelden is idd niet de juiste omschrijving, afmelden ivm arbeidsconflict is duidelijker
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!